Oud 15-02-2002, 16:42
rockyj
rockyj is offline
Wat is eigenlijk linux precies en als ik er wat meer vanaf wil weten hoe kan ik dat dan het beste aanpakken?
Oud 15-02-2002, 16:56
Edwin uit Kaasstad
Edwin uit Kaasstad is offline
Linux is nl. een systeem net zoals windows kwa werking: hij vertelt je computer dus wat hij moet doen als je bijvoorbeeld op je internet browser klikt.

Daar houdt de overeenkomst met windows ook op.
Het is gebouwd op unix techniek wat bedrijven veel gebruiken voor bijvoorbeeld netwerken.
Verder kan je Linux gratis downloaden of kopen in een winkel.
Het werkt dus op unix met een grafische "schil" eroverheen die x-windows wordt genoemd.
beetje te vergelijken met windows 9x
In linux heb je verschillende manieren van weergeven: windows achtigen, (kwa layout) mac achtig, neXT achtig ect.

verder werkt het in de meeste dingen wat ingewikkelder dan windows daar staat wel tegenover dat linux veel minder vastloopt en veel minder makkelijk te hacken is.

Groetjes

Edwin
Oud 15-02-2002, 17:14
Dutchy15
Dutchy15 is offline
linux is een simpel, stabiel, gratis systeem, zoiets als win 98 ongeveer, meer voor netwerken enzo vanwege stabiliteit maar om m in je huis te hebben is wat minder, voor spellen ofzo heb ik t dan over, simpel gebouwd, zitten wel veel onhandige dingen in..

goed, zoiets, rocky, in b6 staat pc met linux, gebruiken we voor postgresql, verder vind ik m persoonlijk wel zuigen..
Met citaat reageren
Oud 15-02-2002, 17:45
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Edwin uit Kaasstad schreef:
Linux is nl. een systeem net zoals windows kwa werking: hij vertelt je computer dus wat hij moet doen als je bijvoorbeeld op je internet browser klikt.
Dat is niet het OS, maar de GUI. Het OS zorgt voor het openen van bestanden, mounten van drives, dat soort shit.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2002, 17:45
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Dutchy15 schreef:
linux is een simpel
*grin*
Met citaat reageren
Oud 15-02-2002, 18:20
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Chimera schreef:
*grin*
*BSD is simpeler

*gna gna*
Met citaat reageren
Oud 16-02-2002, 09:44
Verwijderd
Citaat:
Dutchy15 schreef:
linux is een simpel, stabiel, gratis systeem, zoiets als win 98 ongeveer, meer ..
Windows 98 is simpel, dat klopt, maar NIET gratis & NIET stabiel

Citaat:
Dutchy15 schreef:
zitten wel veel onhandige dingen in..
De meeste gebruiken Linux omdat daar juist WEL handige dingen inzitten...

Maar goed, ik ken linux amper...

Met citaat reageren
Oud 16-02-2002, 13:01
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
McLaren schreef:
De meeste gebruiken Linux omdat daar juist WEL handige dingen inzitten...

Maar goed, ik ken linux amper...

ik zie dat je linux amper kent
ik bedoel onhandigheden(simpelste voorbeeld: als je iets zoekt moet je helemaal naar Start , programma's, nogwat en dan blabla zoekprogramma ofzo, en als je dan iets intypt om te zoeken, kan je niet Enterren om te beginnen met zoeken, moet je weer met die muis naar zoek)
linux is WEL simpel, zo lijkt t tenminste, t is ene hele zooi als je er iets echts wilt mee doen vind ik, het is wel gratis, te downen.. bovendien issie toch wel stabiel, iig stabieler dan win 98
Met citaat reageren
Oud 16-02-2002, 13:03
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
Chimera schreef:
*grin*

toch wel vind ik, t is alleen maar voor server,netwerk,grafisch , weet ik veel, zulk soort dingen, iets minder voor een gewone thuisgebruiker in het algemeen dus..
Met citaat reageren
Oud 16-02-2002, 14:02
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Dutchy15 schreef:
ik bedoel onhandigheden(simpelste voorbeeld: als je iets zoekt moet je helemaal naar Start , programma's, nogwat en dan blabla zoekprogramma ofzo, en als je dan iets intypt om te zoeken, kan je niet Enterren om te beginnen met zoeken, moet je weer met die muis naar zoek)
Dat is KDE. Er zijn ongetwijfeld betere alternatieven. Ook in Windows is het niet superhandig. (maar goed, ik heb nog nooit de zoekoptie van Windows gebruikt.. DIR /S werkt beter )

Citaat:

linux is WEL simpel, zo lijkt t tenminste, t is ene hele zooi als je er iets echts wilt mee doen vind ik
Je moet je er meer in verdiepen.

Citaat:

het is wel gratis, te downen.. bovendien issie toch wel stabiel, iig stabieler dan win 98
Linux an sich is vergeleken met elke Windows rock stable. (hier althans)

Individuele programma's kunnen natuurlijk _altijd_ crashen, onder elk OS.

Conan... heeft een volledige Linux-crash alleen met brakke hardware voor elkaar weten te krijgen
Met citaat reageren
Oud 16-02-2002, 14:08
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Dutchy15 schreef:
toch wel vind ik, t is alleen maar voor server,netwerk,grafisch , weet ik veel, zulk soort dingen, iets minder voor een gewone thuisgebruiker in het algemeen dus..
De meeste standaard Windows-dingen (zoals tekstverwerken, spreadsheets, browsen, MSN'en) werken onder Linux ook. Wil je een goede Office? StarOffice 5, OpenOffice, KOffice, Corel Wordperfect Suite. Werkt allemaal prima en de meeste functionaliteit van Microsoft Office is wel te krijgen.
Browsen? Netscape, Opera, Konqueror (de KDE-browser), Galeon (de GNOME-browser), Mozilla. Werken prima.
Etc.

Om met Linux op de desktop te werken... het kost weinig. Het kost tijd, gewenning, ervaring. Maar uiteindelijk boet je aan geen functionaliteit weinig in.

Persoonlijk vind ik Linux op de desktop zeker zo handig als Windows (zeker de 9x-serie).

Conan... vond het in het begin daarentegen ook helemaal niets
Met citaat reageren
Oud 16-02-2002, 14:38
Edwin uit Kaasstad
Edwin uit Kaasstad is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Dat is niet het OS, maar de GUI. Het OS zorgt voor het openen van bestanden, mounten van drives, dat soort shit.

Misschien dat ik het verkeert heb maar de Gui is alleen maar iets wat eroverheen gaat(x-windows) gezien linux tegenwoordig standaard met gui is(al een tijdje) heb ik het zo beschreven.
Anders is het alleen maar onnodig ingewikkelder in mijn ogen.

Groetjes,

Edwin
Oud 16-02-2002, 15:18
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Edwin uit Kaasstad schreef:
dus op unix met een grafische "schil" eroverheen die x-windows wordt genoemd.

Snik wat wordt ik hier droevig van. Het is niet unix maar UNIX. x-windows vind ik ook niet echt tof, klinkt net als een Microsoft product. Als je het beestje correct noemt, heb je het over X, X11, of iets als de X windowing enviroment. Scheld het echter nooit uit voor windows, want dat roept negatieve beelden op, in het hoofd van een UNIX beheerder

-Desecrator

Oud 16-02-2002, 15:28
lupus
lupus is offline
Citaat:
Desecrator schreef:
Snik wat wordt ik hier droevig van. Het is niet unix maar UNIX. x-windows vind ik ook niet echt tof, klinkt net als een Microsoft product. Als je het beestje correct noemt, heb je het over X, X11, of iets als de X windowing enviroment. Scheld het echter nooit uit voor windows, want dat roept negatieve beelden op, in het hoofd van een UNIX beheerder
ROFLMAO

Dus om even tot correcte termen te komen wanneer we spreken over Linux, hebben we het over een UNIX-clone. Voor de GUI wordt voornamelijk gebruik gemaakt van het X11R6 protocol, geimplementeerd in XFree86, zijnde het gratis windowing environment

Je bent zeker geen voorstander van Lindows?
Oud 16-02-2002, 15:46
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
lupus schreef:
Je bent zeker geen voorstander van Lindows?
Neuh,

Als ik het Microsoft gevoel onder UNIX wil doe ik wel gewoon een kill -9 ${RANDOM}

-Desecrator
Oud 16-02-2002, 17:54
Beyoned
Beyoned is offline
maar nu ff dit he
wat kan je beter thui gebruiken lunix of windows?
Met citaat reageren
Oud 16-02-2002, 17:59
lupus
lupus is offline
Citaat:
Desecrator schreef:
Als ik het Microsoft gevoel onder UNIX wil doe ik wel gewoon een kill -9 ${RANDOM}
$ nano linboot.c
#include <stdio.h>

main()
{
int i;
printf("Loading Lindows...\n");
while(1) i = 1;
}

$ cc linboot.c -o linboot
$ ./linboot
Loading Lindows...

*waar blijft toch die BSOD*