Oud 25-06-2006, 16:33
Verwijderd
hallo,
Ik heb een nieuwe harde schijf gekregen (55 GB)
Hij was ingedeeld in 2 partities, Ik had liever 1 partitie dus ik verwijder er 1, Nu heb ik er dus nog maar 1 over maar nu is de harde schijf nog maar 30 GB. Hoe kan dit?
En wat kan ik er aan doen?

Laatst gewijzigd op 25-06-2006 om 17:32.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-06-2006, 17:39
freyk
freyk is offline
Door van de overgebleven ruimte weer een partitie te maken of deze ruimte aan je partitie te koppelen.
Oud 25-06-2006, 18:39
M@rco
M@rco is offline
Eerst had je twee partities, je hebt er één verwijderd en nu heb je er dus nog maar één. Die wordt niet automatisch groter, je zult ook de andere partitie moeten verwijderen en een nieuwe moeten maken.
Oud 25-06-2006, 21:26
Engadin
Engadin is offline
Of diegene die er is vergroten met bijv partitionmagic (wat best uit kan lopen in partitiontragic)
Oud 26-06-2006, 11:45
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Engadin schreef op 25-06-2006 @ 22:26 :
Of diegene die er is vergroten met bijv partitionmagic (wat best uit kan lopen in partitiontragic)
Inderdaad. Ze raden je niet voor niets aan een backup te maken. PM heeft het bij mij een keer voor mekaar gekregen op een 20GB schijf (ja, zo lang geleden) 3 partities van elk 10GB aan te maken. Gaf wel een leuk effect (als ik iets op m'n E: zette zag je een hoop rootzooi files/directories op D: ontstaan), maar de inhoud was wel weg
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 12:16
Verwijderd
De HD was gewoon leeg dus bestanden ben ik niet kwijt, Maar ik ben wel 20 GB kwijt, Eigenlijk ook niet erg maar wel raar vind ik.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 13:15
M@rco
M@rco is offline
Volgens mij snap je 't nog niet helemaal. Je had twee partities: één van 30GB en één van 25GB. Die laatste heb je verwijderd, dan heb je nu dus nog één partitie van 30GB over. Die 25GB ben je niet kwijt, maar dat is ongebruikte ruimte. Als je die overgebleven partitie verwijdert kun je gewoon een nieuwe maken van 55GB.
Oud 26-06-2006, 15:12
bam
bam is offline
http://www.xs4all.nl/~ronh/fdisk2.htm :')
Oud 26-06-2006, 18:04
pc nerd
pc nerd is offline
rechtsklik: deze computer
kies beheren

opslag-schijfbeheer

En je ziet dus dat er nog ongebruikte ruimte is
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 22:58
Verwijderd
Ik heb die partities verwijdert bij schijfbeheer, er is nu nix extra's over, Als ik de computer opstart zie ik ook in de Bios dat mijn HD nog maar 33000 MB groot is, Ik weet echt zeker dat hij eerst nog 55 GB was. Is dan niet gewoon de helft van de HD stuk ofzo?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 07:42
Kali
Kali is offline
Citaat:
jilmetton schreef op 26-06-2006 @ 23:58 :
Ik heb die partities verwijdert bij schijfbeheer, er is nu nix extra's over, Als ik de computer opstart zie ik ook in de Bios dat mijn HD nog maar 33000 MB groot is, Ik weet echt zeker dat hij eerst nog 55 GB was. Is dan niet gewoon de helft van de HD stuk ofzo?
Being a total noob :
formatteer, verwijder alle partities, maak opnieuw 1 partitie aan en dan is partitie 55 gb ?

Owja en LEES eens wat ze hier zeggen ! Want ik hoor je nog steeds niet zeggen dat je al de partities verwijdert hebt en opnieuw aangemaakt enz!
Toch logisch als je 25 wegdoet dat die niet vanzelf in de 33 vliegen..
Oud 27-06-2006, 09:21
D@mien
D@mien is offline
ehm.. kan het ook niet zijn dat je BIOS wat ouder is en geen HDDs/partities van boven de 30Gb herkent?
Oud 27-06-2006, 09:53
Verwijderd
eeey Kali heb alle Partities verwijdert en hij blijft gewoon 33 Gb hoor, Ik heb een PII 400 MHZ processor dus zou het kunnen wat D@mian zegt, dat hij gwn niet een grotere dan 33 GB HD kan herkennen?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 10:04
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
D@mien schreef op 27-06-2006 @ 10:21 :
ehm.. kan het ook niet zijn dat je BIOS wat ouder is en geen HDDs/partities van boven de 30Gb herkent?
Nope, limiet ligt op 128GB (28-bit LBA) en 128PB (48-bit LBA), alhoewel veel besturingssystemen (windows *kuch*) maar tot 32-bit adressering gaan en dus maximaal 2TB kunnen aanspreken. Courtesy from Microsoft.

LBA adresseert het aantal sectoren je kunt aanspreken. Elke sector is 512 bytes groot. Dus 2^<lba bits> / 2 / (1024*1024) = aantal GB's die je kunt aanspreken. In geval van 28-bit adressering:

2^28 / 2 / (1024*1024) = 128GB.
2^48 / 2 / (1024*1024) = 134217728GB = 131072TB = 128PB.
Oud 27-06-2006, 10:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
jilmetton schreef op 27-06-2006 @ 10:53 :
eeey Kali heb alle Partities verwijdert en hij blijft gewoon 33 Gb hoor, Ik heb een PII 400 MHZ processor dus zou het kunnen wat D@mian zegt, dat hij gwn niet een grotere dan 33 GB HD kan herkennen?
OMG kerel lees dit verdomde topic eens.
Oud 27-06-2006, 10:11
M@rco
M@rco is offline
Oud 27-06-2006, 10:31
Kali
Kali is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 27-06-2006 @ 11:05 :
OMG kerel lees dit verdomde topic eens.
Eigelijk wel grappig, ik ken niets van pc's en zet alles met vraagtekens, en jullie zeggen wat hij meot doen, en wat doet hij? juist al wat met vraagtekens staat precies.
Oud 27-06-2006, 10:37
Verwijderd
Alles wat jullie zeggen had ik allemaal al geprobeert, en als jullie allemaal het zelfde zeggen, Ik heb alle partitie verwijdert van die HD, en toen gaf hij aan dat ik 33Gb ongebruikte ruimte had, ik maak van die 33 Gb weer een nieuwe Partitie en toen gaf hij geen ongebruikte ruimte meer. Dan dan is in mijn opzicht 20 GB weg.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 10:55
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
jilmetton schreef op 27-06-2006 @ 11:37 :
Alles wat jullie zeggen had ik allemaal al geprobeert, en als jullie allemaal het zelfde zeggen, Ik heb alle partitie verwijdert van die HD, en toen gaf hij aan dat ik 33Gb ongebruikte ruimte had, ik maak van die 33 Gb weer een nieuwe Partitie en toen gaf hij geen ongebruikte ruimte meer. Dan dan is in mijn opzicht 20 GB weg.
Goed ik zal het nog een keer proberen:

Je hebt een hardeschijf met twee partities:

A) 33GB
B) 20GB

Je gooit partitie B van 20GB weg. Wat houd je dan over? Juist: partitie A van 33GB. Zoals al heel vaak gezegd in dit topic wordt die niet opeens groter. Je zit nu dus met:

A) 33GB
<vrije ruimte van 20GB>

Als je je hele hardeschijf met 1 partitie wilt van 55GB moet je alles verwijderen (dus ook partitie A) en dan opnieuw een partitie maken, die de hele hardeschijf gebruikt. Tot zover duidelijk?

Je zegt verder dat je alle partities hebt verwijderd. Ik denk dat je dat nog eens goed moet controleren want dat lijkt niet te kloppen. In elk geval niet wat je ons aan het begin van dit topic hebt verteld.

Laatst gewijzigd op 27-06-2006 om 10:59.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 11:04
Verwijderd
Ik heb echt alle partitie verwijdert en ik weet ook zeker dat hij eerst 55 GB was, daarom vind ik het zelf ook zo raar en heb ik het op dit forum gevraagt, al1 komen jullie ook met de oplossingen die ik zelf al geprobeert had, Niet zo erg al1 heb ik nu nog steeds wat ik graag wil .
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 11:39
Enlightenment
Enlightenment is offline
Post maareens een screenshot van de Disk Manager ("schrijfbeheer") waar je schijf op te zien is.
Oud 27-06-2006, 11:53
Verwijderd
Afbeelding

Ik heb de HD weer opgedeeld in 3 Partities maar zoals je kunt tellen is het maar ongeveer 30 GB.

Laatst gewijzigd op 27-06-2006 om 11:58.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 12:20
M@rco
M@rco is offline
Twee mogelijkheden:

1) Je hebt gewoon een schijf van 30GB.
2) Je hebt achterop de schijf de jumper verkeerd gezet, waardoor de schijf gelimiteerd is tot 32GB. Dat kan er ongeveer zo uitzien:

Oud 27-06-2006, 12:46
J-roenn
J-roenn is offline
niet dat ik zeker weet of dat het zou kunnen zijn maar had je vroeger geen compressie ingeschakeld op die schijven ?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 15:30
Verwijderd
Jah M@rco dat kan het best zijn, al1 als ik hem in 1 van de andere 4 doe dan vindt hij de HD niet dus dan is dit de enige manier om hem toch te laten draaien.

En Jeroen dat zou ik niet weten want ik heb hem gekregen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-06-2006, 16:10
Enlightenment
Enlightenment is offline
Kijk dan eens waar de jumper posities voor dienen, en sluit de HDD aan op een eigen kabel (dus geen 2e hardeschijf of optical op dezelfde kabel).
Oud 28-06-2006, 11:53
Verwijderd
Zo zien de jumpers er uit:

Als ik al1 deze HD aansluit en ik doe de jumper in 2,3 of 4 dan doet hij het niet, Hij doet het al1 als ik hem in 1 doe, Dan ziet hij hem als slave. Bij 1 staat geen uitleg van wat het moet zijn dus de kans is er dat die er voor dient om een limit aan te geven,
Het is de enige die het doet dus ik heb geen andere keus.

dan laat ik de jumper dus 1 zitten en zet mijn oringele 1e HD er bij en die zet ik op Master, Dan doet mijn extra HD het maar dan met maar 30 GB zoals al eerder vermeld.

Laatst gewijzigd op 28-06-2006 om 11:55.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 10:54
J-roenn
J-roenn is offline
probeer m eens zonder jumper.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 20:38
Verwijderd
jah heb ik ook geprobeerd maar doet het dan ook neit, Ik denk dat er nix anders op zit dan hem gwn zo op 30Gb tehouden
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 22:14
Enlightenment
Enlightenment is offline
Haal de HDD er eens uit en kijk eens goed op het label hoe groot hij is, ik geloof namelijk maar weinig van dit hele verhaal.
Oud 02-07-2006, 23:27
Kali
Kali is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 02-07-2006 @ 23:14 :
Haal de HDD er eens uit en kijk eens goed op het label hoe groot hij is, ik geloof namelijk maar weinig van dit hele verhaal.
men vriend zei overigens dat 55 gig niet bestond
Oud 02-07-2006, 23:30
Verwijderd
Citaat:
D@mien schreef op 27-06-2006 @ 10:21 :
Ik heb een Celeron 366 van ongeveer uit de steentijd en dat ding werkt prima met 128+ GB HD's, dus dat zal het wel niet zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2006, 10:20
Verwijderd
Hij is 60 GB
Met citaat reageren
Oud 03-07-2006, 11:33
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
jilmetton schreef op 03-07-2006 @ 11:20 :
Hij is 60 GB
Dat staat op het label zelf? Welk type hardeschijf is het precies? Je kunt ook het Part Number (P/N) geven, dan kan ik dat ook opzoeken.
Oud 03-07-2006, 11:55
Verwijderd
@TS: post eens een screenshot van je systeemeigenschappen. (configuratiescherm->systeem)
't Zal dan (hopelijk) snel duidelijk worden.

[edit]
Nevermind... Ik dacht dat het aan het ontbreken van een service pack kon liggen, maar dan ligt de limiet natuurlijk veel hoger.
[/edit]

Laatst gewijzigd op 03-07-2006 om 16:43.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2006, 12:25
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 03-07-2006, 13:35
Engadin
Engadin is offline
Als op de schijf zelf staat dat hij 60gb is is het heel normaal dat hij volgens windows maar 55 gb is. De meeste hd-fabrikanten gebruiken gewoon si voorvoegsels, dus giga = 1*10^9, meeste software gebruikt onterecht giga voor 1024^3. De schijf is 60 gigabyte, dus 60*10^9/1024^3 = 55 gibibyte.
Oud 03-07-2006, 15:09
namnatulco
namnatulco is offline
Citaat:
Engadin schreef op 03-07-2006 @ 14:35 :
Als op de schijf zelf staat dat hij 60gb is is het heel normaal dat hij volgens windows maar 55 gb is. De meeste hd-fabrikanten gebruiken gewoon si voorvoegsels, dus giga = 1*10^9, meeste software gebruikt onterecht giga voor 1024^3. De schijf is 60 gigabyte, dus 60*10^9/1024^3 = 55 gibibyte.
idd, maar het ging de TS erom datie maar 30 GB aangaf
Oud 03-07-2006, 17:12
Engadin
Engadin is offline
Citaat:
namnatulco schreef op 03-07-2006 @ 16:09 :
idd, maar het ging de TS erom datie maar 30 GB aangaf
dit was reactie op:

Citaat:
Kali schreef op 03-07-2006 @ 00:27 :
men vriend zei overigens dat 55 gig niet bestond
Oud 03-07-2006, 20:42
bam
bam is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 03-07-2006 @ 12:55 :
@TS: post eens een screenshot van je systeemeigenschappen. (configuratiescherm->systeem)
't Zal dan (hopelijk) snel duidelijk worden.

[edit]
Nevermind... Ik dacht dat het aan het ontbreken van een service pack kon liggen, maar dan ligt de limiet natuurlijk veel hoger.
[/edit]
Ik dacht heel even dat je de juiste vraag ging stellen

Wat ik zou willen weten is wat er staat bij 'schijfstation'
Ga eens naar het (systeemeigenschappen -> Hardware ) apparaatbeheer, klap de tree schijfstations uit, en laat ons eens weten welk(e) serienummer(s) er staat
Oud 03-07-2006, 21:29
ijscoman
ijscoman is offline
Oudere computers en dan vooral het systeem waar het om gaat komen in de bios inderdaad niet voorbij de 32GB. Zal wel een BX chipset op dat moederbord zitten (Die capacity limit jumer zit niet voor niets op je hdd)
Wat de TS even moet doen is naar de website van de fabrikant van zijn harde schijf gaan en daar een progje downloaden die de "verloren" capaciteit kan aanspreken. Meestal maakt zo'n progsel een opstart diskette waar je dan van moet starten. Dit is ook de rede waarom je 1 partitie van 32 of 33 gb hebt de bios ziet gewoon niet meer en mowet windows dus kunnen starten van deze partitie. Als windows gestart is wordt de bios uit het geheugen gemikt en neemt wondows de besturing over en die kan wel met grotere schijfen overweg, mit je dus een partitie met zo'n floppy aan maakt.

Voor meer info: http://www.experts-exchange.com/Hard..._20853588.html

Laatst gewijzigd op 03-07-2006 om 21:35.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 02:52
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ook al ondersteunt je BIOS maar een beperkende LBA, je besturingssysteem kan bijvoorbeeld 48-bit LBA ondersteunen (of hoger), waardoor het niet uitmaakt wat je BIOS ondersteunt. Dus in die zin zou het geen beperking mogen zijn, mits je WinXP SP2 gebruikt.
Oud 04-07-2006, 08:50
ijscoman
ijscoman is offline
Dat licht bij een BX chipset dus net even anders, dan moet je dus echt met die floppies gaan lopen klooien. Heb zelf ook jaren met een BX chipset gewerkt en uiteindelijk gewoon maar een PCI hdd controller gehaald. Een BX chipset is zelfs nu nog steeds de meest stabiele chipset die er bestaat dus dan neem je dit soort meuk maar op de koop toe. Dit probleem is overigens bij alle BX chipsets aanwezig, ondanks dat er met LBA gewerkt wordt kom je om de een of andere reden niet voorbij de 65,536 cylinders bij moederborden met andere chipsets viel dit wel op te lossen maar bij een BX chipset zit dit dus hard coded in je IDE controller emn niet in je bios zelf. Een partititie die voorbij deze cylinder komt is zelfs geen eens te zien als er nog geen drivers geladen zijn dus je windows kan dan geen eens booten en windows XP ziet een 2e partitie niet voordat je die aangemaakt hebt met zo'n support diskettte, ook niet als je de 48 bits LBA regedit tweak doet in windows xp en dus ook niet met sp2. Handiger is dus gewoon een los pci kaartje met een IDE controller er op te kopen dan spreek je de hdd aan via lun virtualisatie en wordt alles via int13h extensies afgehandeld ofwel je hdd wordt als scsi apparaat gezien en bij het installeren van windows moet je dus even op F6 drukken om een driver voor dat kaartje te laden.

Maar goed dit is dus zeer heftige nerd stuff waar de TS wenig aan heeft dus. Het advies aan hem: Kijk of je zo een floppy kunt downloaden of schaf gewoon voor een paar euro zo'n kaartje aan, ben je meteen van het gezeik af.

Laatst gewijzigd op 04-07-2006 om 08:53.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 10:00
Verwijderd
Jah ik ga het wel ff zoeken op internet naar dat progje en dat laat ik wel weten als het wel of niet gelukt is.

En het nr van mij HD is 6L060J3, Maxtor

Laatst gewijzigd op 04-07-2006 om 10:26.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 10:28
Verwijderd
Ik heb nu wel gevonden waar staat dat het een bekend probleem is wat ijscoman ook al aangaf al1 is mijn engels slecht en ik hoop dat jullie dit voor mij beter kunnen uitleggen wat ik kan doen

The drive is larger than 32GB, but the operating system only recognizes 32GB.

En het ligt aan de Bios denk ik want ik heb een PC ouder dan 1998.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 10:31
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
jilmetton schreef op 04-07-2006 @ 11:28 :
Ik heb nu wel gevonden waar staat dat het een bekend probleem is wat ijscoman ook al aangaf al1 is mijn engels slecht en ik hoop dat jullie dit voor mij beter kunnen uitleggen wat ik kan doen

The drive is larger than 32GB, but the operating system only recognizes 32GB.

En het ligt aan de Bios denk ik want ik heb een PC ouder dan 1998.
Daar staat dus dat je Maxblast moet downloaden en dat doe je hier: http://www.maxtor.com/portal/site/Ma...&downloadID=58
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 13:44
Enlightenment
Enlightenment is offline
Is je PC al meer dan 8 jaar oud dan? Welke chipset gebruik je nou precies?
Oud 04-07-2006, 13:59
M@rco
M@rco is offline
Die PC lijkt me inderdaad nogal oud, de andere schijf is er één van 7GB.
Oud 06-07-2006, 10:00
Verwijderd
Jah mijn PC is ook heel oud maar als hij nog werkt is het natuulk zonde om hem weg te doen
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 11:13
M@rco
M@rco is offline
Dat is waar, maar dan kan hij waarschijnlijk gewoon niet overweg met schijven > 32GB, zoals ijscoman zegt.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten