Oud 23-09-2008, 15:15
DiarY
DiarY is offline
kan dat op je studentenrekening ook als je tegemoetkoming ontvangt;/
Oud 23-09-2008, 15:17
Lyne
Lyne is offline
Bij welke bank zit je? Bij de meeste banken kan het wel, ligt eraan wat voor afspraken je daarover hebt gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2008, 15:45
DiarY
DiarY is offline
bij de Postbank/
Oud 23-09-2008, 17:38
Verwijderd
bij de abn amro ook
Met citaat reageren
Oud 23-09-2008, 18:15
Verwijderd
Hmm ontvang je tegemoetkoming scholieren? Ik denk dat het wel kan omdat je een vast bedrag per maand krijgt maar je moet het even bekijken. Je kan op www.postbank.nl gewoon een formulier invullen als je het aanvraagt en dan vanzelf kijken of het lukt.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2008, 20:06
Verwijderd
Citaat:
Hmm ontvang je tegemoetkoming scholieren? Ik denk dat het wel kan omdat je een vast bedrag per maand krijgt maar je moet het even bekijken. Je kan op www.postbank.nl gewoon een formulier invullen als je het aanvraagt en dan vanzelf kijken of het lukt.

dat klopt, ik heb het anders opgelost. Laat je ouders een vast bedrag storten op je rekening en bewijs met dat papier wat je krijgt over je tegemoetkoming dat je wel een financiering. zeg gewoon dat je ouders het verdeeld beheren en ze gaan er ook akkoord mee.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2008, 22:38
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
kan dat op je studentenrekening ook als je tegemoetkoming ontvangt;/
Als je een studentenrekening hebt bij Postbank kan je sowieso roodstaan. Je kan kiezen uit twee bedragen, 501 euro of 999 euro. Het kan zijn dat ze je eerst een afwijzing sturen omdat je nog geen studiefinanciering krijgt. Je kan dan een brief terugsturen met een bewijs van inschrijving bijgevoegd, dan krijg jij je roodstand.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2008, 23:54
Lyne
Lyne is offline
Waarom wil je eigenlijk roodstaan? Is een lening bij de IBgroep geen beter idee (weet niet of je daarvoor in aanmerking komt)? Want roodstaan is in principe ook lenen (en dan ook veel duurder).
Met citaat reageren
Oud 24-09-2008, 00:00
Mobius
Mobius is offline
Bij IB-groep is de rente 4,17 procent. Bij de Postbank is de debetrente voor een studentenroodstand 0,58 procent per maand, dus ongeveer 7% op jaarbasis. Maargoed, er is een verschil tussen een doorboeklimiet en een lening. Een lening wordt doorgegeven bij het BKR, een studentenroodstand niet. Daarnaast is roodstaan slechts een optie die je in periodes van financiële nood kunnen redden, je hóeft er dus geen gebruik van te maken.

Maargoed, leer mij studenten kennen. 99% van alle studenten die rood kan staan, staat ook steevast maximaal rood aan het eind van de maand.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2008, 00:12
Verwijderd
Aan de andere kant vergeet je dat een lening + rente bij de IB Groep later op te voeren is als aftrekpost (en ja, dan moet je wel genoeg verdienen, maar bij menig student zal dat geen probleem zijn).

Gelukkig verschillen studenten dan
Met citaat reageren
Oud 24-09-2008, 00:14
Adore
Adore is offline
Ik leen wel een klein beetje, nadrukkelijk bij de IBG. Roodstand heb ik nog nooit van gehoord bij mezelf.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2008, 17:35
Balance
Balance is offline
Citaat:
Maargoed, leer mij studenten kennen. 99% van alle studenten die rood kan staan, staat ook steevast maximaal rood aan het eind van de maand.
Ik ben wel benieuwd of dat jouw eigen schatting is of dat het ook echt zo erg is?
Oud 24-09-2008, 21:21
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Ik ben wel benieuwd of dat jouw eigen schatting is of dat het ook echt zo erg is?
Het is vrij accuraat. Om het iets genuanceerder te maken: het zal zo tussen de 85 en de 99 procent zitten. Als ik voor mijn werk in gesprek moet gaan met studenten om erachter te komen waarom ze die roodstand hebben, krijg ik doorgaans als antwoord dat de studiefinanciering geen vetpot is. Daar kan ik inkomen. Sommige studenten willen ook principieel geen lening. Anderen hebben een erg drukke studie waarbij een bijbaan uit den boze is.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2008, 22:24
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Bij IB-groep is de rente 4,17 procent. Bij de Postbank is de debetrente voor een studentenroodstand 0,58 procent per maand, dus ongeveer 7% op jaarbasis. Maargoed, er is een verschil tussen een doorboeklimiet en een lening. Een lening wordt doorgegeven bij het BKR, een studentenroodstand niet. Daarnaast is roodstaan slechts een optie die je in periodes van financiële nood kunnen redden, je hóeft er dus geen gebruik van te maken.

Wat niet bij BKR bekend is
Veel mensen denken dat bij BKR alles over iemands financiële situatie bekend is. Dit is niet het geval. Zaken als inkomen, huurschuld, belastingschuld of onbetaalde rekeningen bij het energiebedrijf zijn niet bij ons bekend. Ook studiefinancieringen van de Informatie Beheer Groep komen niet bij BKR voor. Wij verwerken en informeren alleen wie in Nederland welk krediet of gsm-abonnement op zijn naam heeft of had staan.

Ook wordt vaak gedacht dat bij BKR alleen schulden bekend zijn. Ook dit is niet het geval. In ons bestand, het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) staan alle betalingsverplichtingen die consumenten op overeenkomsten hebben, en niet alleen diegene waarbij betalingsproblemen zijn ontstaan. Dit geeft namelijk een vollediger beeld van het leen- en betaalgedrag van iemand. Met deze informatie helpen wij voorkomen dat iemand financieel gesproken te veel hooi op zijn vork neemt.

Bron: BKR website

Ik vind het een beetje vaag of een studieLENING nou ook bij ze bekend is...
Met citaat reageren
Oud 24-09-2008, 22:36
Mobius
Mobius is offline
Ja, studieleningen wel, studiefinancieringen niet. Ik heb ook nog enkele duizenden euro's studieschuld, die zijn bij het BKR bekend. Maar er bestaat ook nog zoiets als een gradatie. Een schuld bij het BKR weegt niet zo zwaar als een onafbetaalde kredietvorm bij een bank.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2008, 22:39
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Ja, studieleningen wel, studiefinancieringen niet. Ik heb ook nog enkele duizenden euro's studieschuld, die zijn bij het BKR bekend. Maar er bestaat ook nog zoiets als een gradatie. Een schuld bij het BKR weegt niet zo zwaar als een onafbetaalde kredietvorm bij een bank.
Zelfs GSM-abonnementen las ik
Met citaat reageren
Oud 24-09-2008, 22:55
Mobius
Mobius is offline
Met als verkapte reden natuurlijk dat "mensen niet al teveel hooi op hun vork moeten nemen", maar iedereen weet wel dat dit één van de dingen is die George Orwell al in 1948 voorspeld had.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2008, 12:06
Verwijderd
ik heb 2 telefoonabbo's. Ik kan niks betalen wel op afbetaling, maar wel 2 abbo's nemen. k vind de BKR maar vreemd dan.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2008, 16:37
Mobius
Mobius is offline
Een abonnement op een telefoon is dan ook geen lening. Iets kopen op afbetaling past wel in dat straatje.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten