Oud 04-05-2011, 19:06
Verwijderd
Hebben de nakomelingen bij gewone celdeling (meiose) dezelfde genotypen als de ouders? en bij reductiedeling (mitose) ?

En hoeveel ringen is 1 jaar bij een boom?
Volgens mij waren 2 ringen 1 jaar, maar ik weet het niet zeker vandaar,

En mijn laatste vraag : Wat betekend assimilatie?
In mijn boek staat het niet zo goed beschreven, volgens mij is
het omzetten van organische stoffen ofzoiets?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-05-2011, 19:15
Verwijderd
Wat bedoel je precies met gewone celdeling? Als je de deling van lichaamscellen bedoelt, dan heet dit mitose en geen meiose. Bij mitose hebben de dochtercellen hetzelfde DNA (en dus ook genotype) als de moedercel.
Bij meiose wordt uit één lichaamscel vier geslachtscellen gevormd. Deze geslachtscellen hebben maar de helft van het DNA van de moedercel.

Een jaarring van een boom bestaat uit twee ringen. Eén ring van het voorjaarshout en één ring van het zomerhout. Het voorjaarshout herken je aan de open structuur, terwijl het zomerhout heel dicht is.

Assimilatie is het opbouwen van organische stoffen. De fotosynthesereactie is een voorbeeld van een assimilatiereactie. Assimilatie is het tegenovergestelde van dissimilatie. Bij dissimilatie wordt een organische stof juist afgebroken.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb kunnen helpen.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2011, 19:16
piraat013
piraat013 is offline
Zin in een date heeft ook met biologie te maken .
Met citaat reageren
Oud 04-05-2011, 19:20
Verwijderd
Citaat:
Wat bedoel je precies met gewone celdeling? Als je de deling van lichaamscellen bedoelt, dan heet dit mitose en geen meiose. Bij mitose hebben de dochtercellen hetzelfde DNA (en dus ook genotype) als de moedercel.
Bij meiose wordt uit één lichaamscel vier geslachtscellen gevormd. Deze geslachtscellen hebben maar de helft van het DNA van de moedercel.

Een jaarring van een boom bestaat uit twee ringen. Eén ring van het voorjaarshout en één ring van het zomerhout. Het voorjaarshout herken je aan de open structuur, terwijl het zomerhout heel dicht is.

Assimilatie is het opbouwen van organische stoffen. De fotosynthesereactie is een voorbeeld van een assimilatiereactie. Assimilatie is het tegenovergestelde van dissimilatie. Bij dissimilatie wordt een organische stof juist afgebroken.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb kunnen helpen.
sorry ik had het wel duidelijk erbij moeten zetten, het gaat om gewone celdeling en reductiedeling bij planten. En de antwoord van de eerste vraag is dus ja bij reductiedeling (mitose) en wat is dan het antwoord van gewone celdeling (meiose) ? ook ja?
De rest begrijp ik nu alvast bedankt,
Met citaat reageren
Oud 04-05-2011, 19:27
Verwijderd
Bij planten blijft het eigenlijk hetzelfde verhaal. Mitose is de 'gewone' celdeling. Bij deze celdeling wordt er vanuit één cel met chromosomen in paren (2n), twee cellen met chromosomen in paren (2n) gemaakt.
Bij de reductiedeling (let op: dit is meiose!) wordt uit één cel met chromosomen in paren (2n), vier cellen met enkele chromosomen ( n) gemaakt.

In het kort:
Mitose: 2n --> 2n + 2n
Meiose: 2n --> n + n + n + n

Bij mitose blijft het genotype hetzelfde, bij meiose (reductiedeling) is dit niet het geval.

Mag ik vragen voor welk leerjaar dit is? Misschien hoef je het hele verhaal met n en 2n helemaal niet te kennen.

Laatst gewijzigd op 04-05-2011 om 19:34.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2011, 19:30
piraat013
piraat013 is offline
ik denk vmbo tl en wat je net verteld is irrelevant voor de examenkandidaat
Met citaat reageren
Oud 04-05-2011, 19:31
Verwijderd
Citaat:
Bij planten blijft het eigenlijk hetzelfde verhaal. Mitose is de 'gewone' celdeling. Bij deze celdeling wordt er vanuit één cel met chromosomen in paren (2n), twee cellen met chromosomen in paren (2n) gemaakt.
Bij de reductiedeling (let op: dit is meiose!) wordt uit één cel met chromosomen in paren (2n), vier cellen met enkele chromosomen gemaakt.

In het kort:
Mitose: 2n --> 2n + 2n
Meiose: 2n --> n + n + n + n

Bij mitose blijft het genotype hetzelfde, bij meiose (reductiedeling) is dit niet het geval.

Mag ik vragen voor welk leerjaar dit is? Misschien hoef je het hele verhaal met n en 2n helemaal niet te kennen.
Ik doe vmbo- tl 4e leerjaar.
ik heb over 2 weken centraal examen en dit gedeelte hoor bij de stof die je moet kennen.
Het is van Biologie voor jou deel 1 Hoofdstuk 2 : Planten.
@ over die gewone celdeling & reductiedeling meiose en mitose, ja het is mijn fout ik had het verkeerd overgenomen
Met citaat reageren
Oud 04-05-2011, 19:35
Verwijderd
Dan weet ik niet precies of je het 2n en n verhaal moet kennen. Staat het ergens in je boek? Als het er niet instaat, mag je het vergeten.

Begrijp je het nu wel? Als je nog andere vragen hebt, dan hoor ik het wel.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2011, 19:39
Verwijderd
Citaat:
Dan weet ik niet precies of je het 2n en n verhaal moet kennen. Staat het ergens in je boek? Als het er niet instaat, mag je het vergeten.

Begrijp je het nu wel? Als je nog andere vragen hebt, dan hoor ik het wel.
Nou die verhaal over 2n en n staat er in afbeelding uitgelegd, maar niet precies dus nee ik heb die verhaal over 2n en n niet nodig, maar bedankt ja ik snap het.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2011, 19:41
Verwijderd
Succes met je eindexamen!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2011, 19:43
Verwijderd
Bedankt het gaat wel lukken om 8 hoofdstukken in mijn hoofd te proppen denk ik
Met citaat reageren
Oud 15-05-2011, 15:54
dorcha
dorcha is offline