Advertentie | |
|
![]() |
|
Als je jonger bent dan 23 jaar, mag de huur niet meer dan 361,66 euro zijn om in aanmerking te komen voor huurtoeslag. Het moet wel om een zelfstandige woning, dus niet een kamer waarbij je het huis met een aantal anderen deelt.
Vergeet niet op je 18e zorgtoeslag aan te vragen. Alle beetjes helpen! |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Een huis (3 slaapkamers + zolder) via de woningbouw kost zo'n 350 euro, maar daar moet je wel jaren voor op een lijst staan.
Ik zou eerst maar eens beginnen met kijken hoeveel je verdient en of je wel een vaste baan hebt. En hoeveel je vriend verdient. Vergeet niet dat als je op jezelf woont je ook allerlei belastingen moet gaan betalen dat zijn in totaal een paar honderdjes per jaar. En tenzij je een uitzet hebt moet je flink wat dingen aanschaffen, dat kost ook een hele hoop. Misschien is het ook een idee om te bedenken wat jullie doen als het uit is. Misschien ga je daar niet van uit maar het is wel slim en realistisch om het van te voren er vast over te hebben. Dingen als wie in het huis blijft en wat van wie is. |
![]() |
|
![]() |
Ja maar als je je op je 18de inschrijft bij een woningbouwvereniging, dan moet je echt wel 5 jaar sparen voor je iets redelijks kan gaan huren....
Als je dan nog thuis woont al helemaal en ben je uitwonend dan krijg je ook maar iets van een halve punt extra per maand. Hoe moet je dan ooit op je 20ste het huis uit zijn gekomen, dat moet dan wel via de vrije sector of niet? |
![]() |
||
Citaat:
En zo weinig doorstroming betekend weinig kansen voor starters.
||
Citaat:
Maar ik zit dus particulier tot ik aan de beurt ben voor een huisje. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik keek ook al op van €350,-, dat zou ik ook wel willen. Voor mijn appartement betaal ik niet eens zo weinig, en ik heb 50m2
Zelf heb ik een tweekamerappartement sociale huur, maar dat was ook geluk hebben. Hier werkt het systeem met punten, maar iedere maand spaar je al een punt. Mijn woning werd aangeboden door middel van loting, omdat ze graag starters een kans willen geven. In één keer een nieuw complex met 30 appartementen, dat vergroot je kansen wel. ![]() Bedenk ook goed wáár je wil wonen en hoe de woningen worden verdeeld. Dus: heb je punten, inschrijftijd of loting? Binding met een stad kan een voorwaarde zijn (werk, familie, er zelf wonen) wat het dus gunstiger maakt om in je eigen omgeving te zoeken. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Als ik op Woningnet zoek op die prijs, vind ik ook maar twee woningen, beide zonder tuin, tweekamerappartementen, in buurten waar de meeste mensen liever niet willen wonen. Als ik op maximaal 600 euro zoek, vind ik al iets meer, maar ook dan zijn het meestal appartementen zonder tuin, niet een heel huis.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een appartementje kan daar soms nog wel voor iets van 350 euro ja, maar dat is dan wel erg klein. Maar kan me niet voorstellen dat er in Eindhoven minder woningnood is dan hier ![]() |
![]() |
|
Hier (= Gouda) heb je voor 400/500 best wel een volwaardige woning, alleen kom je er gewoon nevernooit tussen als je zo jong bent. Dus ze zijn er wel, maar of ze voor iedereen beschikbaar zijn is een ander verhaal.
||
Citaat:
|
Hier (Dordrecht) ben ik zelfs maar weinig woningen tegengekomen voor minder dan €500,-. Er zijn wel woningen aangeboden voor €250,-, maar dit was antikraak en die zijn inmiddels ook gesloopt. Hier is echt niks te krijgen voor €350,-. Zelfs de flats in de krachtwijk hier kosten nog minimaal €400,- en dan heb je een twee- of driekamerappartement. Ook met het vooruitzicht op sloop binnen een aantal jaar. Dus €350,- zonder speciale omstandigheden klinkt echt als walhalla.
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
Ik zit in Rotterdam in een tweekamerappartement van de sociale woningbouw voor 335 euro per maand. Niet in de beste buurt maar wel overal dichtbij. Ik heb drie jaar ingeschreven gestaan. Hier zie je veel dat ze in de achterstandswijken van dit soort appartementen aanbieden voor mensen onder de 26 met een minimum inkomen uit werk van bijvoorbeeld 25.000 euro. Ideaal dus als starter mar wel een kleine doelgroep waardoor je meer kans maakt. Je moet het dan alleen niet erg vinden om in zo'n wijk te wonen maar ik vind het juist superleuk hier.
|
Is zo'n €2.100,- bruto per maand. Als je nog geen scholing hebt gehad is zo'n bedrag praktisch niet mogelijk. Maar als je bijvoorbeeld op je 24e begint met werken na je opleiding, kan het wel.
![]() Of als je op je 16e/18e gelijk bent begonnen met werken en je werkt al een tijd. Maar een minumum vind ik wel erg veel, in mijn regio geldt juist een maximum. Laatst gewijzigd op 07-07-2011 om 08:20. |
![]() |
||
Citaat:
![]() @TS: Hoe oud is je vriend en hoe zijn jullie van plan de kosten te verdelen? Dat is ook wel handig om van te voren te bepalen. Zeker als hij ouder is en dan ook waarschijnlijk meer verdient. |
![]() |
||
Citaat:
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Als ik zo kijk bij de sociale woningbouw-website in Enschede staat er op zich wel een rijtjeshuis van 340 per maand bij, maar die heeft dan maar 2 kamers (één boven, één beneden). Een huis met 3 slaapkamers is 500-600 euro per maand. Laatst gewijzigd op 12-07-2011 om 00:01. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() OT: STOMMERIK. (Ik heb het ook gedaan. Ook op die leeftijd.) nuff said. ![]() Een huurhuis vind ik persoonlijk sowieso not done. Het is een last die je blijft achtervolgen, terwijl je bij een koophuis er na 30 jaar vanaf bent. ![]() Eerst denken, dan doen. En niet alleen 'omdat het je helemaal fantastisch lijkt'. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
De woningmarkt is op slot, banken zijn niet meer gemakkelijk in het verstrekken van een hypotheek op dit moment en NHG krijgen is ook lastiger. Daarnaast is de wetgeving aangepast zodat het ontslagrecht voor werkgevers is versoepeld, waardoor de kans op een intentieverklaring veel kleiner is geworden.
Onmogelijk is het niet, maar ik zie niet veel (meer) dat jongeren een huis kunnen kopen. Ik huur nu ook, omdat de koopmarkt nu voor mij onbereikbaar is. En ik denk dat ik niet de enige ben. Is dat not done? Wat moeten we dan, op kamers blijven zitten of thuis blijven wonen? |
![]() |
|
Ik heb wel gekocht. 'Pas' op m'n 23ste overigens, niet toen ik net 18 was en naar de uni ging. Ik zou mensen echt niet aanraden om te gaan kopen als ze nog studeren. De lasten van het kopen liggen een stuk hoger dan die van een studentenkamer of klein appartementje. En natuurlijk staat daar tegenover dat je dat geld voor een deel ook weer terug krijgt wanneer je je huis verkoopt, maar daar heb je op het moment zelf niks aan. Ik kan me niet voorstellen dat ik mijn huis had kunnen betalen toen ik nog niet werkte. Ook weet je als je werk hebt gevonden pas waar je wil wonen. Dus een studentenhuis kopen is niet praktisch, na 4 jaar studeren is de kans groot dat je weer wil verhuizen en dan heb je de kosten koper er niet eens uit.
|
Verwijderd
|
Eens met de dame hierboven^
Ik vind dat, als je een huis hebt, er écht je eigen stekkie van moet maken, zodat je er kan blijven. ![]() En dan nog: Ik ben hier niet weg te slaan hoor, of er moet een natuurramp/oorlog komen. :') Maargoed, dat is mijn persoonlijke keuze, wil niet zeggen dat iedereen zo moet leven. ![]() ![]() ![]() Bij mij zit er een 'jongen' (27) in de klas, die woont ook nog bij zijn moeder, omdat hij zich nog geen huis kan veroorloven, maar moet je dan raar worden aangekeken ofzo? Kijk als je een partner (en kind) hebt, en je hebt geen keuze, is het begrijpelijk dat je toch liever in een huis/ op een appartementje zit. ![]() Ik ga niet zeggen wat goed/slecht is. Maar persoonlijk ga ik gewoon voor een koophuis. Ik zou er niet aan moeten denken op m'n 60 nog huur te moeten betalen. |
![]() |
|
Wie zegt er dat ik tot m'n zestigste in een huurhuis blijf wonen? In mijn ogen kan een huurhuis een prima beginnetje zijn zodat je nog lekker kan sparen voor een koophuis op termijn. Ik weet nu helemaal nog niet of ik wel altijd wil blijven wonen waar ik nu woon ook omdat m'n vriend nog geen vaste baan heeft, dan is een huurhuis ideaal want ik ben er ook zo weer vanaf.
||
Citaat:
En áls iemand van 18 / 20 al een huis kan kopen (wat niet voor veel is weggelegd) dan is dat meestal niet het type huis uit de categorie 'geschikt om met een gezin in te wonen'. Dus naar mijn mening denk je er echt veel te makkelijk over.
|
Het is niet 'eens gekozen blijft gekozen'. Hetzelfde als wat Daantje zegt, ik wil ook niet de rest van mijn leven huren, of in het appartement blijven waar ik nu ben. Maar is het (gevoelsmatig) mijn eigen stekkie en woon ik er nu goed? Wel degelijk.
Er is dus best een gulden middenweg. Wellicht maak ik eerst de overstap naar een grotere huurwoning om daarna te gaan kopen. Ik wil eerst zekerheid in mijn eigen (financiële) situatie en op deze manier gaat het goed. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Natuurlijk spelen er meer factoren mee, en jullie mogen vinden wat jullie vinden. Daarom zeg ik ook:
"Ik ga niet zeggen wat goed/slecht is. Maar persoonlijk ga ik gewoon voor een koophuis. Ik zou er niet aan moeten denken op m'n 60 nog huur te moeten betalen. " (De kans is er dat ik (worst case scenario) ooit huur zal moeten betalen. So what? Ik wil het gewoon niet mijn hele leven doen. ![]() Op mijn vorige stageplaats was er ook een vrouwtje uit Boxtel, die het er kennelijk voorover heeft om 2 uur per dag van/naar het werk te rijden. Dat is ook een optie. Niet de makkelijkste, maar goed. (Ze komt zelf wel hier uit de buurt. Maar is vanwege haar vriendje daar gaan wonen.) Bij alles is een gulden middenweg. Maar het ging erom dat ik het niet wijs van de TS vond, dat ze zo vroeg ging samenwonen. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik moet, sinds ik verhuisd ben, ook een eind rijden om op mijn werk te komen. Mijn reiskostenvergoeding dekt (alleen qua brandstof, niet eens qua verzekering/onderhoud) nog geen 1/4e van de totale reiskosten die ik maak. Onder het motto van 'beter inkomsten en veel reiskosten dan helemaal geen inkomsten' doe ik dit, maar ik ben niet van plan om dit lang te doen. Ik zou dit risico ook niet genomen hebben als mijn vriend geen vaste aanstelling had gehad. Als je van plan bent om ergens niet zo lang te wonen, ben je een stuk flexibeler en financieel beter af als je huurt. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Samenwonen... snowflakes | 46 | 07-09-2009 20:47 | |
Liefde & Relatie |
Jaloers op je vrienden omdat zij wel samenwonen Blackeyed | 34 | 01-02-2009 21:12 | |
Liefde & Relatie |
Roken en Samenwonen strawberryangel | 131 | 12-12-2005 01:06 | |
Liefde & Relatie |
Samenwonen Verwijderd | 46 | 28-06-2005 20:00 | |
Liefde & Relatie |
samenwonen pudding met vel | 30 | 11-11-2004 20:40 |