Oud 02-05-2004, 22:03
der_kaiser
der_kaiser is offline
Hallo allemaal, zou iemand mij misschien kunnen helpen met informatie voor m'n po aardrijkskunde over het visserij probleem?

Het onderwerp wat ik gekozen heb: Het wereldvisserijprobleem: worden de zeeen en oceanen leeggevist?

De voorlopige Hoofd- en deelvragen:

Hoofdvraag: Worden de zeeen en oceanen leeggevist

Deelvragen:

1] Wat houdt het wereldvisserijprobleem in?
2] Waar speelt het wereldvisserijprobleem zich vooral af?
3] Wat zijn de oorzaken voor het ontstaan van dit probleem?
4] Hoe staat het er met dit probleem op dit moment voor?
5] Hoe probeert men het probleem nu op te lossen? En hebben die oplossingen het gewenste effect?
6] Zijn er andere betere oplossingen voor het probleem voorhanden en wat voor effect zouden die oplossingen kunnen hebben?
7] Kan het probleem in de toekomst opgelost worden en zo niet wat voor gevolgen heeft dat dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-05-2004, 21:20
wissie
wissie is offline
je spreekt in je deelvragen al over een probleem, wat al een antwoord op je hoofdvraag geeft, indirect.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 22:09
Verwijderd
Ten eerste sluit ik me aan bij Wissie's kritiek.

Ten tweede zou je je onderzoek beter kunnen beperken tot een bepaald gebied, zoals de Noordzee. Het beperken van je onderzoeksgebied stelt je in staat je vraag ook echt te beantwoorden, in plaats van dat je handen en informatie te kort komt.
Bdenk verder dat je in je uppie niet het hele visserijprobleem in de wereld kan beschrijven - daarvoor zijn de problemen te divers, als ook de oorzaken.
Het kiezen van de Noordzee als onderwerp verhelpt het bovenstaande probleem en het is iets waarover je gegarandeerd informatie kunt vinden.
  1. Is wat de Noordzee betreft sprake van overbevissing?

1. Wat is overbevissing?
    2. Wat kunnen oorzaken zijn van overbevissing? (alle mogelijke oorzaken - economische, sociale en culturele)
    3. Hoe wordt die visstand voor de Noordzee getoetst?
    4. Welke grenzen zijn voor de Noordzee gesteld bij welke visstanden? (en hoe zijn die gesteld)
    5. Hoeveel vis per vissoort mag worden gevangen en hoeveel wordt in werkelijkheid gevangen?
    6. Hoe staat de Noordzee er wat visstand (per vissoort) betreft voor als we naar de gestelde grenzen kijken? Is er sprake van overbevissing?
    7. Welke kunnen oorzaken zijn van die mogelijke overbevissing in de Noordzee? Welke vissoorten zijn er mogelijkerwijs slechter aan toe dan andere en waardoor komt dat?
    et cet.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 18:24
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
overbevissing is volgens mij wanneer er meer gevist wordt dan er op natuurlijke wijze (of evt door de mens) weer bijkomt

N.B.: overbevissing is dan wel een oorzaak waardoor er vissen verdwijnen, maar dat kan ook gebeuren wanneer de hoeveelheid zuurstof daalt, of als de temperatuur v h water verandert e.d.
Oud 08-05-2004, 23:08
jamstalkershome
jamstalkershome is offline
Citaat:
wissie schreef op 04-05-2004 @ 22:20 :
je spreekt in je deelvragen al over een probleem, wat al een antwoord op je hoofdvraag geeft, indirect.
Vink ook

De hoofvaag moet zeg maar een soort dekmantel zijn voor de rest

Groetjes Jams
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten