Oud 29-09-2004, 18:04
metallica
metallica is offline
Ik ben gisteren bij jeugdzorg geweest i.v.m. begeleid wonen. Daar kreeg ik het rapport, of hoe je het ook noemt, wat het RIAGG over mij geschreven had onder ogen...
En nu ben ik kwaad, echt kwaad, want er klopte geen reet van. Heel andere dingen alsdat ik verteld had tijdens m'n gesprekken, m'n woorden helemaal verdraaid.

Nu heb ik erg veel zin om stampij te gaan maken daar... En ik ben benieuwd wat ze nou verder geschreven hebben over me, want dit was maar een samenvatting. Dus mijn vraag is, weet iemand of je je dossier mag opvragen (ik ben 16, dus nog minderjarig...)

Het erge is dat ik nu nog niet meer weet over dat begeleidwonen Ze hadden het daar over een wachtlijst van een jaar
Oud 29-09-2004, 18:39
Eend
Eend is offline
Vanaf je 16de mag dat geloof ik, of vanaf je 18de
Oud 29-09-2004, 18:53
Verwijderd
Ik was 15 toen ik bij de jeugdzorg liep en toen heb ik ook gewoon alles thuisgestuurd gekregen, mijn ouders kregen het ook. (maar dat hoeft niet) Volgens mij moet je boven de 12 zijn. Ook ik had het gevoel dat er totaal niet naar me geluisterd was, alsof ze alleen de dingen onderstreepten waarmee ze lekker in therapie met me konden.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 21:19
Verwijderd
ik wil mijn dossier ook lezen. ik zit nou al bijna 3 jaar bij t ggz, en da ding is zo dik als ik weet nie wa.
ik wil ook wel es weten wa ze allemaal hebben geschreven.
vrijdag word ik iig 18, dus dan kan ik cker da ding opvragen.

en volgens mij issut ook zo, dat als je ouders je dossier willen lezen, en je bent 18+ dan moet jij eerst toestemming geven.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 21:36
Eend
Eend is offline
Brieven die mijn psych schrijft krijg ik altijd te lezen en ik ben het er 9 van de 10 keer mee eens. Maar ik heb ook gewoon een goede psychiater
Oud 29-09-2004, 21:39
Fantôme
Fantôme is offline
slechte zaak dat er dingen in het raport staan die volgens jou helemaal niet kloppen en je het gevoel hebt dat dingen anders opgevat zijn dan bedoeld. Vraagje; hebben jouw hulpverlener(s) ooit aan jouw gevraagd of wat zij dachten wat jij bedoeld ook echt klopt?! (dus bijv: 'als ik het goed begrijp is het dus zo dat...').
Oud 29-09-2004, 21:41
Ruudje
Ruudje is offline
Ik ga ook naar het RIAGG binnekort
Ben er jaren geleden geweest... vond het absoluut geen prettige hulp(heb er uiteindelijk ook nauwelijks iets aan gehad).

Over de vraag of je je dossier mag inkijken... dat lijkt me wel. Ik kreeg ook het dossier te zien van het Maatschappelijk Werk toen ik 17 was(lijkt me geen verschil met Jeugdzorg of het RIAGG wat dat betreft).

Over een kleine 2 weken wordt ik 18... zou wel fijn zijn als mijn ouders eerst toestemming van mij moeten hebben om het in te mogen zien
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 21:47
Verwijderd
...en dan zijn er nog mensen die het RIAGG desondanks verdedigen...
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 21:48
Eend
Eend is offline
Mijn psych komt zelfs bij me langs als het niet goed met me gaat en ze las mijn LJ als ik dat wilde, zodat ik enge dingen niet hoefde te vertellen.

Mn psych geeft ook les in psychiatrie in Rotterdam ergens geloof ik, maar ze staat iig zeer bekend om haar goede kwaliteiten
Oud 29-09-2004, 21:49
Eend
Eend is offline
Citaat:
alluman schreef op 29-09-2004 @ 22:47 :
Ze kunnen niet beter als ze geen slechte ervaringen hebben, maar ik zal 1 ding zeggen: IK HAAT HET RIAGG.
Ik zit nog steeds bij Jeugdzorg, omdat het RIAGG/GGZ geen tijd hebben om de juiste hulpverlening aan te bieden. Dan zijn er twee opties: Of nog bij mijn psychiater blijven, of helemaal geen hulp meer krijgen.
Oud 30-09-2004, 06:11
Verwijderd
Van af je 12e jij en je ouders, geloof ik. Vanaf je 16e jij zelf, dacht ik.

Je kunt volgens mij ook dingen laten wijzigen.

Citaat:
alluman schreef op 29-09-2004 @ 22:47 :
Dat mensen het nodig vinden om te generaliseren, tja, dat is iets anders. Als je toevallig een goed iemand hebt gehad daar en je generaliseert (wat ook gebeurd als je zegt "het hele RIAGG is klote"), kan ik me heel goed voorstellen je het RIAGG (in jouw ogen) dan verdedigt.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2004, 10:07
coopergirl
coopergirl is offline
In de WGBO (wet op geneeskundige behandelovereenkomst) staat dat je je gegevens kunt laten corrigeren, aanvullen en/ of laten verwijderen wanneer de informatie in jouw ogen incorrect is... Vanaf je 16de levensjaar ben je volgens de WGBO volwassen. Je moet je ouders permissie geven jouw medisch dossier in te zien. (tot en met je 12de jaar zijn opvoeders verantwoordelijk voor je en van je 12de t/m 16de moeten zowel opvoeders als kind toestemming geven voor bv behandeling what so ever)

Hopelijk is 't helder zo.
Oud 30-09-2004, 19:21
Andora
Andora is offline
ik had eens een spv-er die heel geheimzinnig deed over een brief die m'n huisarts naar m gestuurd had
Maar heb niet echt behoefte om m'n dossier te bekijken, nu tenminste nog niet...
Maar je kan het dus eigenlijk altijd opvragen?
Met citaat reageren
Oud 30-09-2004, 21:51
Verwijderd
Ik loop / liep bij het GGZ, maar na een aantal zeer vervelende gebeurtenissen ga ik nu bij een particulier. Krijgt die je dossier vanzelf, of moet ik dan alles weer opnieuw vertellen? Of mag ik gewoon zelf een kopie of het hele dossier meenemen ofzo?

*plaats mn vraag maar hier, gaat ook over dossier riagg / ggz*
Met citaat reageren
Oud 30-09-2004, 22:14
Verwijderd
Psychologen horen graag wat ze willen horen. Dus als ze je een psychotische schizofreen vinden dan zullen ze dat waarschijnlijk ook wel vinden. (Niet als in mening, maar ontdekken.)
Persoonlijk vind ik dat ze zulke dingen niet kunnen en mogen doen. Maar het RIAGG, hoorde ik, is ook niet één van de beste instituten in Nederland heb ik gehoord?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 04:35
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Die lui zijn zelf gestoord, dat is toch algemeen bekend?
Oud 01-10-2004, 13:45
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Daydream-ster schreef op 30-09-2004 @ 22:51 :
Ik loop / liep bij het GGZ, maar na een aantal zeer vervelende gebeurtenissen ga ik nu bij een particulier. Krijgt die je dossier vanzelf, of moet ik dan alles weer opnieuw vertellen? Of mag ik gewoon zelf een kopie of het hele dossier meenemen ofzo?

*plaats mn vraag maar hier, gaat ook over dossier riagg / ggz*
Wanneer je je dossier wil laten kopiëren dien je zelf voor de print kosten op te draaien. Medische gegevens (dossiers) worden in de regel 10 jaar bewaard. Je kunt het overigens ook laten vernietigen. Je dossier gaat niet vanzelfsprekend mee naar een andere instelling, tenzij je daar permissie voor hebt gegeven.
Oud 01-10-2004, 14:34
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 01-10-2004 @ 14:45 :
Wanneer je je dossier wil laten kopiëren dien je zelf voor de print kosten op te draaien. Medische gegevens (dossiers) worden in de regel 10 jaar bewaard. Je kunt het overigens ook laten vernietigen. Je dossier gaat niet vanzelfsprekend mee naar een andere instelling, tenzij je daar permissie voor hebt gegeven.
dank je wel! Nu nog het lef om het te vragen en te zeggen dat ik weg ga bij het GGZ
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 14:48
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 29-09-2004 @ 22:39 :
slechte zaak dat er dingen in het raport staan die volgens jou helemaal niet kloppen en je het gevoel hebt dat dingen anders opgevat zijn dan bedoeld. Vraagje; hebben jouw hulpverlener(s) ooit aan jouw gevraagd of wat zij dachten wat jij bedoeld ook echt klopt?! (dus bijv: 'als ik het goed begrijp is het dus zo dat...').
"en je het gevoel hebt dat" .... Kan heel goed zo zijn hoor. Ik heb ook wel dingen gelezen over psychiaters die echt totaal niet sporen... Bovendien ken ik een psycholoog die ook totaal niet spoort. Gelukkig heb ik geen persoonlijke sessies met die man gehad, maar leidde die een assertiviteitscursus waaraan ik deelnam.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 14:54
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 01-10-2004 @ 05:35 :
Die lui zijn zelf gestoord, dat is toch algemeen bekend?
Ik denk wel dat je op moet passen met wat je vertelt bij zulke mensen.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 15:05
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
Daydream-ster schreef op 01-10-2004 @ 15:34 :
dank je wel! Nu nog het lef om het te vragen en te zeggen dat ik weg ga bij het GGZ
Je dossier opvragen gaat vrij makkelijk(voor zover ik weet), zie er niet te veel tegen op; jij hebt het recht om er in te kijken!

Suc6 er mee!
Oud 01-10-2004, 16:24
Verwijderd
Met het Riagg heb ik geen ervaring, maar bij jeugdzorg kreeg ik tijdens mijn eerste bezoek een brief dat ik mijn dossier altijd mocht inzien.

Ik werk trouwens in een ziekenhuis en daar werken we ook met dossiers. Als een patiënt schrijft dat hij zijn dossier wil inzien, kan dat. Er moet wel een schriftelijke bevestiging zijn, dus stuur ze gewoon een brief. En als je het dossier dan hebt doorgelezen kun je ze altijd nog een brief schrijven dat het nodig is dat er dingen veranderd/weggelaten moeten worden. Neem desnoods contact op met je hulpverlener daar.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 20:19
metallica
metallica is offline

Ik ga volgende week even bellen.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten