Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||||
Citaat:
(Als een mens namelijk geen vrije wil heeft, is het een ding. Wat maakt het nou uit of je een ding wel of niet 'straft'? ![]() Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
maar tempestas, als je volgens jou teorie een maatschappij moet leiden dan zul je veel mensen moeten vermoorden en straffen om de "rotte appels" eruit te halen. en als je door mensen te straffen (ook al hebben ze het niet verdiend omdat ze er niks aan kunnen doen) kunt zorgen dat veel misdaden voorkomen kunnen worden is het dan nog steeds zo fout?? en ook al kun je er niks aan doen hoe je bent, je blijft verantwoordelijk voor je eigen daden. (zou een mooie zooi worden anders)
||
Citaat:
Ik vind dat mensen die anderen mensen ernstig tot last zijn democratisch uit de samenleving moeten kunnen worden gezet. Ookal kunnen ze er niets aan doen. |
![]() |
||
Citaat:
(dit niet om gelijk te willen hebben maar om te vragen of je ergens nog kritiek hebt op mijn post.)
|
![]() |
Ik denk ook inderdaad dat alles is vastgesteld
bv ik heb weleens gehad dat ik iets droomde en dat et uitkwam een tijdje later..... ![]() en er was in moskou zo'n ''waarzegster'' en die voorspelde dingen die precies tot in puntjes uitkwamen ![]() enzo....kweenie maar leven is nogal ingewikkeld en ik denk niet dat we teveel bij zulke dingen moeten stilstaan.. ![]() ![]()
||
Citaat:
|
dingen gebeuren. of iets vast staat is alleen achteraf te bekijken, maar we leven niet achteraf, we leven nu, wanneer het gebeurt
ik heb nooit het nut van deze vraag gesnapt, of alles voorbestemd is, of er een lot bestaat die vraag lijkt me irrelevant, niet van toepassing, losstaand van de realiteit terwijl je het toe wilt passen OP de realiteit misschien kijk ik scheef..?
|
Verwijderd
|
nee hier geloof ik niet in.
(vaag) voorbeeld, hier naast m'n computer ligt een pen. ik breek hem in tweeën. had ik dat gedaan als ik dit topic niet gelezen had? nee. wat het soms voorbestemd dat ik dit uberhaupt zou lezen? nee. en dit is iets kleins. een mens maakt zoveel keuzes zijn hele leven door, ik geloof echt niet dat er ook maar iets voorbestemd is. is niet logisch en niet realistisch |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik zie niet de functie van je voorbeeld in, aangezien daarmee niets wordt aangetoond.
|
Verwijderd
|
Als, zoals gesteld wordt, het lot van iedereen al vast staat, dan zou het leven nog doellozer zijn dan het al is. Nu zou je nog kunnen denken: Dat vind ik mooi, daar wil ik voor leven. Maar als alles voorbestemd is zou je daar niet meer overna denken, alles komt toch vanzelf wel. En bovendien is er bij het lot kracht van hogerhand, in dit geval God, en waar een God is, is een hemel. En dan zou het leven na het aardse tranendal sowieso veel mooier zijn, nog een reden om niet alles uit je leven te halen wat erin zit.
Ik vind het lot dus een, nutteloze levensfilosofie, en bovendien een simpele, je hoeft nergens meer over na te denken, alles leidt tot het zelfde antwoord, we zullen wel zien wat er gebeurt, we hebben het allemaal toch zelf niet in de hand. Daarnaast kun je dus ook nog ens alles maken. Een moord plegen: Tja.. het zit in mn genen, ik kan het niet helpen. Kom op zeg.. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Ik denk dat, als er tenminste al IETS is bepaald, dat de bepaalde onderdelen in het leven bij de grote lijnen zullen blijven omdat de kleine dingen teveel met toeval te maken hebben....
|
Ik snap je volledig...Hier is zelfs reeds een topic over geweest 1 jaar geleden. Dat hel en dat hemel gedoe zijn argumenten die je probeert te vinden, juist omdat dit moeilijk is te vatten. Ik ben er van overtuigd dat toeval niet bestaat, en dus alles vastligt.
Hetgene wat iemand anders doet ligt vast, hetgene wat jij doet ligt vast, hoe jij op een bepaalde plaats, ergens in de tijd in bepaalde omstandigen reageert ligt gewoon honderd procent vast...De ene actie brengt de andere met zich mee...Voor ons veranderd er echter nix: je mag hier zoveel over nadenken als je wil, het blijft lijken alsof je zelf beslissingen neemt... Als je een situatie in de tijd neemt, ligt de toekomst en het verleden vanuit die situatie gewoon moervast, omdat een situatie slechts 1 andere met zich kan meebrengen Dat is wat je bedoelt he, omdat alles gebeurt volgens wetmatigheden...Ik snap je volledig en geloof het ook al een eindje alhoewel het voor ons nix verandert omdat we op nix invloed hebben...De "invloed" die we zullen hebben op andere objecten en wezens ligt reeds vast in de toekomst, en wordt niet door ons bepaald
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
|
![]() |
CHAOS! ALLES KOMT VOOR UIT CHAOS! Chaos is niet te voorspellen en staat dus ook niet vast. Chaos theorie wil zeggen dat ALLES invloed heeft op ALLES. Hoe voorspel je hoe een blaadje uit de boom valt? NIET! want de stand van een blaadje op 100 meter afstand van de des betreffende boom heeft invloed op hoe de wind het blaadje raakt en beweegt, en wat heeft effect op dat blaadje op 100 meter? een ander blaadje of ietz anders... enz enz enz enz.....
Niets staat vast |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Films, TV & Radio |
A quel film avez-vous vu dure et qu'avez-vous le pensé ? (een welke film topic) Uice | 500 | 18-01-2007 13:54 | |
De Kantine |
Staat jouw lot vast? Quasi | 60 | 29-09-2005 16:00 | |
Verhalen & Gedichten |
Mijn verhaal: Afscheid tiram | 71 | 20-12-2003 13:30 | |
Verhalen & Gedichten |
[Betoog] Alles is klote. Verwijderd | 19 | 18-10-2002 18:22 | |
Flora & Fauna |
Verschil bont/vlees, als reactie op topic bont/leer. extinction | 6 | 08-08-2002 21:42 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Mechanisme: Het heelal is als een computer programma L Boksha | 6 | 08-04-2002 06:13 |