Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-03-2004, 11:48
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
TechXP schreef op 14-03-2004 @ 02:57:
Zoals ik al voorspeld had, de al-qaida zal er alles aan doen om de aanslag op te eisen en de eta om betrokkenheid te ontkennen.

Ik begin er nu trouwens wel sterk aan te twijfelen of er uberhaupt 1 van de 2 iets mee te maken heeft. Al-qaida heeft sowieso niet genoeg motief (het irak verband op die tape kan ALLEEN maar door de vs gelegd zijn of misschien 1 van hun bondgenoten) en de eta zou gek zijn als ze dit zouden doen en dan ook nog opeisen.
Oud 14-03-2004, 11:58
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 14-03-2004 @ 10:53:

en met dit niet op PP stemmen, speel je eigenlijk Al-Qaida in de kaart.
leg uit?
Oud 14-03-2004, 12:00
Gimme more beer
Citaat:
Joostje schreef op 14-03-2004 @ 12:58:
leg uit?
Weer een bondgenooit minder voor amerika
Oud 14-03-2004, 12:04
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 14-03-2004 @ 13:00:
dat is toch juist hardstikke mooi, met zn harde aanpak steunt de VS al quaeda alleen maar
Oud 14-03-2004, 12:07
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 14-03-2004 @ 12:48:
Ik begin er nu trouwens wel sterk aan te twijfelen of er uberhaupt 1 van de 2 iets mee te maken heeft. Al-qaida heeft sowieso niet genoeg motief (het irak verband op die tape kan ALLEEN maar door de vs gelegd zijn of misschien 1 van hun bondgenoten) en de eta zou gek zijn als ze dit zouden doen en dan ook nog opeisen.
Al-Qaida heeft veel motieven.
Denk aan de betrokkenheid van Spanje bij de oorlog. Steun aan de VS.
Oppakken diverse leden van al-qaida (laatst eentje). Maar ook niet te vergeten dat Spanje vroeger land was waar de islam het geloof was. Echter na kruistochten niet meer ofzo. Iig werd zoiets ook genoemd in de brief. En de bewijzen kunnen neergelegd zijn door vs, maar hoeft niet. Men had namelijk een ooggetuige die al eerder mannen bij het busje zag. Dus dan zouden degene die het neerlegde er al van af weten. En het geluidsbandje wat de aanslagen op wijst. Voor mij is het iig al-qaida of een zelfstandige cel. En ETA niet.
Oud 14-03-2004, 12:08
misshobbit
misshobbit is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 14-03-2004 @ 10:18:
196 inmiddels , en bijna 1500 gewonden .

Volgens mijn huisgenoot ( Spaans ) zouden er ook nieuwe aanslagen op de Vs zijn voorbereid, ze blijven maar bezig. Dat stel ellendelingen
199 doden
Oud 14-03-2004, 12:10
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 14-03-2004 @ 13:00:
Of in ieder geval een hielenlikker minder
Oud 14-03-2004, 12:11
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef op 14-03-2004 @ 13:04:
dat is toch juist hardstikke mooi, met zn harde aanpak steunt de VS al quaeda alleen maar
ik volg je niet meer
Oud 14-03-2004, 12:16
Joostje
Joostje is offline
Nou, mij lijkt het duidelijk dat met het huidige beleid van de VS ten opzichte van Al Quaeda meer terroristen worden gekweekt dan opgeruimd

ps. gaat het al wat beter?
pps. trouwens zodadelij keen docu/film over afghanistan op nl 2/ 3 . te lui om het in de agenda te zetten
Oud 14-03-2004, 12:23
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef op 14-03-2004 @ 13:16:
Nou, mij lijkt het duidelijk dat met het huidige beleid van de VS ten opzichte van Al Quaeda meer terroristen worden gekweekt dan opgeruimd

Dus:
bomaanslag op hielenlikker Spanje
PP verliest in verkiezingen
minder een hielenlikker in Spanje
VS wordt nog meer beschuldigd
groei terroristen
al qaida aan winnende hand.

Citaat:
ps. gaat het al wat beter?

Ik nies iets minder - voor de rest hetzelfde.

Citaat:
pps. trouwens zodadelij keen docu/film over afghanistan op nl 2/ 3 . te lui om het in de agenda te zetten
Ja, Kandahar. Over een Afghaanse vluchtelinge die terugkeert o.i.d. Ik ga kijken.
Oud 14-03-2004, 12:27
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 14-03-2004 @ 13:23:

Dus:
bomaanslag op hielenlikker Spanje
PP verliest in verkiezingen
minder een hielenlikker in Spanje
VS wordt nog meer beschuldigd
groei terroristen
al qaida aan winnende hand.
Nouja, Spanje wordt minder beschuldigt en europa wordt meer gezien als een onderhandelingspartner waardoor er mogelijkheden schijnen te zijn voor oplossingen van eventuele problemen -> minder terroristen

Citaat:
[b]
Ik nies iets minder - voor de rest hetzelfde.
Dat is tenminste iets

Citaat:

Ja, Kandahar. Over een Afghaanse vluchtelinge die terugkeert o.i.d. Ik ga kijken.
ik ook
Oud 14-03-2004, 12:39
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef op 14-03-2004 @ 13:27:
Nouja, Spanje wordt minder beschuldigt en europa wordt meer gezien als een onderhandelingspartner waardoor er mogelijkheden schijnen te zijn voor oplossingen van eventuele problemen -> minder terroristen
Of Europa wordt juist extremer in strijd tegen terroristen.
Oud 14-03-2004, 12:40
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 14-03-2004 @ 13:39:
Of Europa wordt juist extremer in strijd tegen terroristen.
niet als partijen als de PP niet aan de macht komen
Oud 14-03-2004, 12:43
JantjePietje
JantjePietje is offline
Citaat:
Joostje schreef op 14-03-2004 @ 13:40:
niet als partijen als de PP niet aan de macht komen
Wat stel jij dan voor? Onderhandelen met de terroristen of ze doodknuffelen?
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 12:45
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
JantjePietje schreef op 14-03-2004 @ 13:43:
Wat stel jij dan voor? Onderhandelen met de terroristen of ze doodknuffelen?
Doodknuffelen natuurlijk

Maar serieus: je kunt beter proberen de oorzaak te bestrijden dan de gevolgen.

Laatst gewijzigd op 14-03-2004 om 12:52.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 12:51
Verwijderd
het is gedaan door alquida

Al-Qaida eist in videoband aanslagen in Madrid op 14-03-2004

Het terreurnetwerk Al-Qaida heeft in een videoband de verantwoordelijkheid opgeëist voor de bloedige aanslagen in Madrid van donderdag, waarbij tweehonderd doden en vijftienhonderd gewonden zijn gevallen. Op de band zegt een Arabisch sprekende man dat Al-Qaida de aanslagen heeft gepleegd en dat meer aanslagen zullen volgen. Wij houden van de dood, aldus de spreker op de band.

De Spaanse minister van binnenlandse zaken Angel Acebes maakte het bestaan van de videoband zondagochtend vroeg op een persconferentie bekend. Tot dusverre had Acebes steeds gezegd de Baskische afscheidingsbeweging ETA als de hoofdverdachte van de aanslagen te beschouwen.

De man op de band had volgens Acebes een Marokkaans accent. Hij stelde zich voor als Abu Dujan al Afghani, de militaire woordvoerder van Al-Qaida in Europa. De man suggereerde dat de aanslagen een wraakoefening waren voor Spanjes nauwe betrokkenheid bij de oorlog tegen Irak. De aanslagen zijn ons antwoord op jullie collaboratie met de misdadiger Bush en diens bondgenoten, luidde het op de videoband.

Voorts wees de man erop dat de datum van de aanslagen, 11 maart, precies tweeënhalf jaar later was dan 11 september 2001, de dag van de aanslagen in de Verenigde Staten.

Acebes zei dat de band was aangetroffen in een afvalbak bij een moskee in Madrid, nadat een man met een Arabisch accent een Madrileens televisiestation had gebeld om te zeggen waar de band te vinden was.

bron: www.nieuws.nl

ik weet niet of het al eerder is gepost maja ik doe het dan nog maar een keer.
ik had het eigenlijk al wel verwacht het was totaal niet de handelswijze van de ETA. Wel stom dat die de schuld ervan kregen.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 12:59
misshobbit
misshobbit is offline
Citaat:

ik weet niet of het al eerder is gepost maja ik doe het dan nog maar een keer.
ik had het eigenlijk al wel verwacht het was totaal niet de handelswijze van de ETA. Wel stom dat die de schuld ervan kregen.
inderdaad, maar dat was dus alleen omdat Aznar dan meer stemmen kreeg
Oud 14-03-2004, 13:21
Verwijderd
Citaat:
misshobbit schreef op 14-03-2004 @ 13:59:
ja maar hij is nu dus door de mand gevallen. waarchijnlijk wist hij allang dat alquida erachter zat. ik vind dat dat echt niet mag kunnen.. hopelijk leid hij veel verlies bij de verkiezingen in Spanje. Mijn stem zou hij iig niet krijgen
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 13:27
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 14-03-2004 @ 14:21:
Mijn stem zou hij iig niet krijgen
Daar zul je toch nog 3 jaartjes voor moeten wachten
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 13:35
Verwijderd
Citaat:
SimShalom schreef op 14-03-2004 @ 14:27:
Daar zul je toch nog 3 jaartjes voor moeten wachten
bijwijzen van spreken
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 13:35
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Joostje schreef op 14-03-2004 @ 13:45:
Dus jij vindt dat we daar duizenden psychiaters en tonnen psychofarmica moeten droppen ?
Oud 14-03-2004, 13:37
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
misshobbit schreef op 14-03-2004 @ 13:59:
Vreemd dan toch dat Aznar niet verkiesbaar is. Van CNN:

Citaat:
Aznar is not seeking a third term, complying with a pledge he made years ago not to seek a third four-year term. Former interior minister Mariano Rajoy is the Popular Party's candidate for prime minister.
Dusss...
Oud 14-03-2004, 13:53
Verwijderd
Citaat:
Desecrator schreef op 14-03-2004 @ 14:35:
Dus jij vindt dat we daar duizenden psychiaters en tonnen psychofarmica moeten droppen ?
zou mss wel het beste zijn. ik denk dat die alquida mensen zo geindoctrineerd zijn dat ze niet meer te veranderen zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 13:58
farrar-misty
farrar-misty is offline
uit bepaalde bron:

de beschuldiging tegen de ETA is onterecht en slechts een manier om van de ETA af te komen.

Al kaida heeft de schuld geclaimd en deze aanslag was slechts een deel van een groter geheel.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 13:59
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 14-03-2004 @ 14:35:
Nee.
Je zou beter nkunnen zorgen dat die mensen daar het niet zo rot hebben en de VS daar zoveel ingrijpt.
Oud 14-03-2004, 14:00
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
misshobbit schreef op 13-03-2004 @ 22:41:
De Spaanse geheime dienst CNI zou er echter '99 procent zeker' van zijn, dat islamitische terroristen verantwoordelijk zijn, meldde zaterdag de radiozender Cadena SER.
Leuk detail is dat deze informatie door een van de oppositie partijen is doorgespeeld. De claim door de zittende partijen dat ETA de meest waarschijnlijke dader is wordt afgedaan als propaganda en eigenbelang. Het bericht van de oppositie partijen wordt echter gelijk voor waar aangenomen.
Oud 14-03-2004, 14:09
misshobbit
misshobbit is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 14-03-2004 @ 14:21:
ja maar hij is nu dus door de mand gevallen. waarchijnlijk wist hij allang dat alquida erachter zat. ik vind dat dat echt niet mag kunnen.. hopelijk leid hij veel verlies bij de verkiezingen in Spanje. Mijn stem zou hij iig niet krijgen
nee inderdaad de mijne ook niet
echt zo vals om het volk een beetje voor te liegen om meer stemmen te krijgen
Oud 14-03-2004, 14:10
Verwijderd
Citaat:
farrar-misty schreef op 14-03-2004 @ 14:58:
uit bepaalde bron:

de beschuldiging tegen de ETA is onterecht en slechts een manier om van de ETA af te komen.

Al kaida heeft de schuld geclaimd en deze aanslag was slechts een deel van een groter geheel.
dat was al eerder gezegd
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 14:12
JantjePietje
JantjePietje is offline
Citaat:
Joostje schreef op 14-03-2004 @ 13:45:
Doodknuffelen natuurlijk

Mee eens. Tegelijkertijd moeten de terroristen keihard worden aangepakt, zelfs als we daarmee een beetje van onze privacy moeten afstaan. Want deze gehersenspoelde lui hebben geen booschap aan die lange-termijn oplossingen.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 14:29
thebbb
thebbb is offline
Een Nederlandse correspondent voor radio 1 in Madrid (die gisteravond in "Met het oog op morgen was") zei zelfs dat hij en diverse buitenlandse kranten, gevraagd waren vooral te schrijven dat de ETA achter de aanslagen zit.

Tot op zekere hoogte (vooral de korte termijn) werkt actieve bestrijding van terrorisme wel. Zie bijvoorbeeld de ontmanteling van organisaties zoals de RAF, CCC en Action Directe d.m.v. arrestaties. Waarmee ik vooral bedoel dat het belangrijk is dat Al-Qaedaleden (en Bin Laden en al-Zawahiri in het bijzonder) gevangen genomen worden (en graag op een fatsoenlijke manier opgesloten worden). Landen mogen best een beetje onder druk gezet worden als ze niet erg hard meewerken daaraan. Hierdoor verzwakt Al-Qaeda weldegelijk. Ook Al-Qaedageheimen achterhalen d.m.v. infiltratie lijkt me een goede. Hierdoor zal het wantrouwen tegenover mensen binnen de organisatie toenemen en ledenwerving moeilijker worden.

Maar om te voorkomen dat andere organisaties (of zelfstandige cellen) met eenzelfde "doel" de kop op steken na verloop van tijd, is oorzaakbestrijding nodig. En dat begint met wat Westerse militaire bescheidenheid en projecten voor educatie e.d.

Ik pleit dus voor symptoonbestrijding voor de korte termijn en oorzaakbestrijding voor de lange termijn.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 14:29
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Joostje schreef op 14-03-2004 @ 14:59:
Nee.
Je zou beter nkunnen zorgen dat die mensen daar het niet zo rot hebben
Ah wat dom van mij. Het is natuurlijk onze schuld dat de regeringen en olie sjeiks daar de olie miljarden die ze ieder jaar ontvangen in eigen zak steken en de bevolking laat creperen.

Citaat:

en de VS daar zoveel ingrijpt.
Ik ben er ook helemaal voor om de troepen terug te trekken, de olie uit Rusland te halen en ze in het Midden Oosten compleet de tering te laten krijgen.
Oud 14-03-2004, 14:32
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
thebbb schreef op 14-03-2004 @ 15:29:
En dat begint met wat Westerse militaire bescheidenheid en projecten voor educatie e.d.
Educatie ? Kom nou ! Dan krijgen we dadelijk het verwijt dat we ons daar met die landen bemoeien en dat we onze cultuur op proberen te dringen. Voor je het weet ontploffen hier weer onze burgers
Oud 14-03-2004, 14:43
Gatara
Gatara is offline
Herdistributering van welvaart en welzijn,...
Oud 14-03-2004, 14:56
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Gatara schreef op 14-03-2004 @ 15:43:
Herdistributering van welvaart en welzijn,...
Dan verzinnen de moslim extremisten wel een nieuw smoesje waarom ze ons moeten opblazen. Gaan ze wel janken dat we de manier van de Islam aantasten met onze decadente levensstijl. Als mensen daar rijker zijn trappen er misschien minder mensen in, maar tegelijkertijd beschikken dat soort organisaties over meer geld. Als je naar de aanslag op het WTC kijkt dan zie je wat voor zieke aanslagen je met weinig mensen en een hoop geld kan uitvoeren. Oftewel, de ellende blijft.
Oud 14-03-2004, 15:30
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 14-03-2004 @ 15:56:
Dan verzinnen de moslim extremisten wel een nieuw smoesje waarom ze ons moeten opblazen.
Kan wel. Maar hun macht neemt af omdat de gewone bevolking hen niet meer steunt. Nu kan een mens in armoede er nog begrip voor opbrengen.
Oud 14-03-2004, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 14-03-2004 @ 16:30:
Kan wel. Maar hun macht neemt af omdat de gewone bevolking hen niet meer steunt. Nu kan een mens in armoede er nog begrip voor opbrengen.
das waar dan moet je juist op die mensen inspelen die zijn het makkelijkst te beinvloeden.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 17:18
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Gatara schreef op 14-03-2004 @ 16:30:
Kan wel. Maar hun macht neemt af omdat de gewone bevolking hen niet meer steunt.
Saddam had ook niet de steun van de gewone bevolking maar wel ontzettend veel macht.
Oud 14-03-2004, 17:21
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 14-03-2004 @ 18:18:
Saddam had ook niet de steun van de gewone bevolking maar wel ontzettend veel macht.
maar hij was een leider van een land met eigen wetten en regels, geen organisatie verspreid over de gehele wereld.
Oud 14-03-2004, 17:29
Gimme more beer
Citaat:
TechXP schreef op 14-03-2004 @ 13:07:
Oppakken diverse leden van al-qaida (laatst eentje). Maar ook niet te vergeten dat Spanje vroeger land was waar de islam het geloof was. Echter na kruistochten niet meer ofzo. Iig werd zoiets ook genoemd in de brief. En de bewijzen kunnen neergelegd zijn door vs, maar hoeft niet. Men had namelijk een ooggetuige die al eerder mannen bij het busje zag. Dus dan zouden degene die het neerlegde er al van af weten. En het geluidsbandje wat de aanslagen op wijst. Voor mij is het iig al-qaida of een zelfstandige cel. En ETA niet.
Dat zijn allemaal motieven die de al-qaida nooit zou gebruiken. En steun aan de VS, je weet wel beter. Dan hadden ze eerder engeland gepakt...
Oud 14-03-2004, 17:38
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 14-03-2004 @ 18:29:
Dat zijn allemaal motieven die de al-qaida nooit zou gebruiken. En steun aan de VS, je weet wel beter. Dan hadden ze eerder engeland gepakt...
bedoel je hier mee te zeggen dat de eta er toch achter zit? of gewoon dat alle motieven niet kloppen?

Waarom zouden ze engeland als eerste moeten pakken? die komt nog wel. netzoals nederland denk ik.

Citaat:

helemaal me eens. voor mijn gevoel wijzen al die aanwijzingen erop dat het alqaida is en niet de eta. iig wel moslim extremisten.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 17:41
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Gatara schreef op 14-03-2004 @ 18:21:
maar hij was een leider van een land met eigen wetten en regels, geen organisatie verspreid over de gehele wereld.
Dat ze verspreid zijn over de wereld maakt ze alleen maar gevaarlijker. Door in cellen te werken die niks van elkaar weten is het vrijwel onmogelijk om de hele organisatie op te rollen.

Macht is trouwens niet eens iets waar Al-Qaida interesse voor heeft. Hun enige doel is om mensen op te blazen die niet hun religie aanhangen. Want dat staat volgens hen tenslotte in hun boekje, ongelovigen dienen gedood te worden
Oud 14-03-2004, 17:41
JantjePietje
JantjePietje is offline
Al-qaida hier, al-qaida daar.
Laat Osama lekker in zijn graf rusten. Die gozer en zijn beweging zijn harstikke dood. Respect the dead man.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 17:55
JantjePietje
JantjePietje is offline
Spanje leeft op gespannen voet met islam

Reconquista en re-reconquista
Van onze redacteur

BRUSSEL - De relatie tussen Spanje en de moslimwereld is van oudsher gespannen. Het land is nu multicultureel, maar niet echt verdraagzaam.

Los moros, zo noemt men in Spanje migranten van Arabische origine. Het is een beladen uitdrukking, waaruit een vaak onbewust, maar oud en diepgeworteld vijandbeeld spreekt.

De moros waren immers de Arabische veroveraars die in 711 de straat van Gibraltar overstaken en in amper tien jaar tijd het hele Iberische schiereiland onder de voet liepen. Alleen in het hoge noorden hielden de christenen stand. Ze gingen in de tegenaanval en er volgde een meer dan zevenhonderd jaar durende strijd tussen moros en cristianos, de zogenaamde reconquista met als helden El Cid en Santiago Matamoros, Sint-Jakob de Morendoder van Compostela. Via schoolboekjes, literatuur, volksreligie, feesten, legendes heeft de reconquista tot vandaag een diepe invloed op het Spaanse zelfbeeld, én op haar relatie tot de islamwereld.

Geschiedenis is niet alleen feiten, maar ook interpretatie. Over de Arabische aanwezigheid in Spanje circuleren twee versies. De eerste benadrukt de verfijning van Al-Andalus, het vreedzame samenleven van joden, moslims en christenen, en de rijke erfenis van de Arabische cultuur op architecturaal, filosofisch, wetenschappelijk, landbouwkundig en zelfs gastronomisch vlak. De tweede versie wordt onder meer door historicus César Vidal verdedigd in zijn pas verschenen boek España frente al islam. ,,Het was een periode van verdrukking van de christenen, deportaties, genocides en opeenvolgende burgeroorlogen tussen islamitische etnische groepen onderling'', zegt hij aan de telefoon.

Aan het Arabische rijk in Spanje kwam een einde in 1492, met de val van Granada. ,,Maar daarmee was de strijd met de islam niet voorbij'', aldus César Vidal. ,,Tot de 18de eeuw voerde Spanje verder oorlog tegen de Arabische expansiedrang. Vanaf de negentiende eeuw was het land zelf betrokken in koloniale avonturen in Noord-Afrika. En met de Eerste Golfoorlog trad Spanje voor het eerst toe tot de internationale alliantie waarvan het tot dan was uitgesloten. Bij de Tweede Golfoorlog is de politieke betrokkenheid nog groter. Er is dus een continuïteit tussen 711 en 2004. Onze relatie met de islam is oud en altijd moeilijk geweest.''

Op Spaans grondgebied veranderde er in 1492 wél veel. De Katholieke Koningen wezen alle moslims, maar ook alle joden het land uit, tenzij ze zich bekeerden. De Inquisitie keek toe op zuiverheid van geloof en bloed. Voortaan zou Spanje immers één, katholiek en Spaans zijn.

En dat was het land ook, tot ver in de jaren tachtig. Spanje was ouderwets en onderontwikkeld. Spaanse arbeiders zochten werk in de industrie van Noord-Europa. Tot de democratie en de toetreding tot de EU Spanje welvaart brachten. Plots werd het emigratieland een immigratieland. Honderdduizenden Latijns-Amerikanen vestigden zich in Spanje, maar ook steeds meer migranten uit Noord- en Centraal-Afrika. Zij beschouwden Spanje aanvankelijk als transitland. Nu is het een land van bestemming. Zo is Spanje in een recordtijd een multiculturele samenleving geworden. Zo'n half miljoen migranten zijn moslim.

Dat maakt van Spanje echter nog geen verdraagzaam land. In 2000 voerden inwoners van El Ejido bij Almería een ware pogrom uit tegen Marokkaanse landarbeiders, nadat één van hen een vrouw had vermoord. Omgekeerd verkondigen sommige moslims openlijk extremistische, anti-westerse standpunten. Zo werd in januari dit jaar de imam van Fuengirola tot een gevangenisstraf veroordeeld omdat hij in een boek de mishandeling van vrouwen had goedgekeurd.

Op hoger niveau getuigt het conflict rond het eiland El Perejil van de gespannen relatie tussen Spanje en Marokko. Spaanse militairen verdreven in 2002 manu militari Marokkaanse politiemensen van een rots in de straat van Gibraltar, waarvan de eigendom door beide landen betwist wordt. Nog gevoeliger ligt de Marokkaanse claim op de Spaanse enclaves Ceuta en Melilla in Marokko. Er zijn zelfs Marokkaanse nationalisten die Spaans grondgebied tot aan Toledo claimen. ,,In normale omstandigheden zou dat een belachelijke gedachte zijn van een te verwaarlozen minderheid'', zegt César Vidal. ,,In combinatie met het internationale terrorisme is het uiterst gevaarlijk. Na 911 riep Osama bin Laden op om islamitische territroria te heroveren. Hij vermelde Palestina, maar ook Al-Andalus. Zo maakte hij van Spanje een mythisch doelwit van het moslimextremisme.''

De aanslagen van 911 werden trouwens deels vanuit Spanje voorbereid. Opperrechter Baltasar Garzón rolde al verschillende met Al Qaeda gelieerde organisaties op. Al heeft hun aanwezigheid in Spanje volgens César Vidal meer te maken met het laksere politieoptreden dan met een grotere gevoeligheid van de lokale moslimgemeenschap voor politiek extremisme. ,,Bovendien is de moslimgemeenschap hier kleiner, minder georganiseerd en is er minder ghettovorming dan in Frankrijk of Groot-Brittannië. In die landen acht ik het gevaar op terrorisme van eigen bodem groter.''

Toch ontkent hij niet dat Spanjes steun aan de Tweede Golfoorlog extra koren op de molen was van zij die het land een ,,kruisvaarder'' tegen de islam noemen. Een mogelijke betrokkenheid van Al-Qaeda bij de aanslagen van 11 maart zal dan weer in Spanje het wantrouwen tegen de moslimgemeenschap aanwakkeren. Sommigen zien daarin graag de verderzetting van de aloude strijd tussen moros en cristianos.

13/03/2004 Lieven Sioen

©Copyright De Standaard
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 18:03
JantjePietje
JantjePietje is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 14-03-2004 @ 18:41:
...............
Macht is trouwens niet eens iets waar Al-Qaida interesse voor heeft. Hun enige doel is om mensen op te blazen die niet hun religie aanhangen. Want dat staat volgens hen tenslotte in hun boekje, ongelovigen dienen gedood te worden
Denk je nu daadwerkelijk dat de aanslagen in Spanje, Israël, Rusland, Amerika, Irak, Afghanistan etc. gepleegd worden, omdat een stel extremisten/verzetsstrijders ons als ongelovige heidenen beschouwt? De oorzaken van deze situaties zijn niet religieus of cultureel van aard. Het probleem ligt eerder in het politieke vlak.
Dergelijke aanslagen worden gepleegd uit 'verzet' tegen de westerse politiek en/of bezetting. De enige rol van het geloof in zulke gevallen is houvast .
Denk eens een beetje na voordat je ruim 1,2 miljard moslims over een kam scheert.

Laatst gewijzigd op 14-03-2004 om 18:06.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 18:15
Verwijderd
Citaat:
JantjePietje schreef op 14-03-2004 @ 19:03:
Denk je nu daadwerkelijk dat de aanslagen in Spanje, Israël, Rusland, Amerika, Irak, Afghanistan etc. gepleegd worden, omdat een stel extremisten/verzetsstrijders ons als ongelovige heidenen beschouwt? De oorzaken van deze situaties zijn niet religieus of cultureel van aard. Het probleem ligt eerder in het politieke vlak.
Dergelijke aanslagen worden gepleegd uit 'verzet' tegen de westerse politiek en/of bezetting. De enige rol van het geloof in zulke gevallen is houvast .
Denk eens een beetje na voordat je ruim 1,2 miljard moslims over een kam scheert.
Ik ben het helemaal met je eens. Religie wordt in deze slechts gebruikt om te proberen het domme volk achter zich te krijgen. Bovendien komen de terreurgroepen uit landen waar vrijheid van meningsuiting niet zo goed beschermd wordt, als Al Quaeda in Saudi-Arabië of welk Arabisch land dan ook openlijk linkse of rechtse leuzen zou uitslaan, zouden de leden groot gevaar lopen. Nu ze zich slechts voordoen als extreem vrome moslims legt de Saudische regering ze weinig in de weg.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 18:16
Thijs085
Thijs085 is offline
Citaat:
Gatara schreef op 14-03-2004 @ 10:53:
ik dacht dat t 200 doden waren overigens.

en ja, ze zouden van plan zijn om weer een aanslag op de vs te plegen.

Ben benieuwd wat de verkiezingen gaan leveren. Nogal dom van de PP om zo voorbarig alle schuld op de ETA af te schuiven. Was zelf erg verbaasd dat dat zo snel na de aanslag al direct gezegd werd.
Veel mensen voelen zich hierdoor ook verraden en zullen niet op PP stemmen. Vele mensen zullen oo niet op PP stemmen omdat ze deze aanslag als resultaat zien van de oorlog op Irak.

en met dit niet op PP stemmen, speel je eigenlijk Al-Qaida in de kaart.

Hoezo was je verbaasd dat ze dat zo snel na de aanslagen zeiden? Het is logisch, de gehele Spaanse bevolking was tegen de oorlog in Irak, behalve een paar mannetjes in PP pakken...

Dus het zou hun gewoon goed uitgekomen zijn als de ETA het had gedaan (gezien de PP hier een harde aanpak prefereert) en zoniet het werkelijke verhaal over het weekend heen te tillen, om een verkiezingsnederlaag zo veel mogelijk te beperken...
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 18:20
Verwijderd
Citaat:
Desecrator schreef op 14-03-2004 @ 18:41:
Dat ze verspreid zijn over de wereld maakt ze alleen maar gevaarlijker. Door in cellen te werken die niks van elkaar weten is het vrijwel onmogelijk om de hele organisatie op te rollen.
Daarom is die War on Terror ook zo zinloos. Je kan terreurbewegingen niet aanpakken door er een leuk legertje op af te sturen, dat moet in de eerste plaats gebeuren middels het nationale strafrecht (evt. geharmoniseerd door internationale verdragen) en in de tweede plaats door ontwikkelingssamenwerking.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 18:22
El_Nour
El_Nour is offline
Misschien is het een huwelijk: Al Qaida en de Eta samen.

Het is immers bekend dat terrorischte groeperingen onderling contacten met elkaar hebben, ongeacht religie of motief.

Wellicht ontkent de ETA nu nog wel, maar maken zij na de verkiezingen bekend dat toch zij het waren die de aanslag pleegden.

Het blijft bij speculeren, het blijft echter een walgelijk fenomeen het doden van onschuldigen.

Gegroet..
Oud 14-03-2004, 18:26
JantjePietje
JantjePietje is offline
Citaat:
Le Socialiste schreef op 14-03-2004 @ 19:15:
Ik ben het helemaal met je eens. Religie wordt in deze slechts gebruikt om te proberen het domme volk achter zich te krijgen. Bovendien komen de terreurgroepen uit landen waar vrijheid van meningsuiting niet zo goed beschermd wordt, als Al Quaeda in Saudi-Arabië of welk Arabisch land dan ook openlijk linkse of rechtse leuzen zou uitslaan, zouden de leden groot gevaar lopen. Nu ze zich slechts voordoen als extreem vrome moslims legt de Saudische regering ze weinig in de weg.
Dom wil ik het volk niet noemen. Eerder arm, ongeletterd en slecht geinformeerd door de eenzijdige propagandamachine, waardoor ze makkelijker te manipuleren zijn. Zolang grote delen in de wereld, Midden-oosten en Azie maar ook Latijns-Amerika en Afrika, in duisternis zijn gehuld, en miljoenen mensen zuchten onder dictaturen en nog een veelvoud daarvan moeten leven in bittere armoede is er een onontkoombaar voedingsbodem voor (religieus) extremisme.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 18:26
El_Nour
El_Nour is offline
Correctie:

11 september, 11 maart.
3 locaties, 3 treinen
hetzelfde tijdstip.

Bad bad Al Qaida..
Reageren

Regels voor berichten