Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik had voor veel vakken Samengevat boekjes (kijk eens in de Slegte of op www.bol.com voor ze) en daar leerde ik gewoon goed uit. Ik maakte proef examens en mja, veel meer kon ik niet doen.
Voor sommige vakken maakte ik zelf samenvattingen, maar dat was niet altijd nodig ivm die Samengevat boekjes. Die zijn echt fijn. En ik begon een paar weken van te voren, 4 of 5 ofzo. Tussen de examens door leerde ik ook nog een beetje. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb nog geen idee hoe ik het straks ga voorbereiden, maar we zijn op dit moment al volop bezig
![]() ![]() Met wiskunde en economie zijn we nu opdrachten uit de examenbundels aan het maken en dus ook oude examens aan het oefenen. Met Engels en Frans oefenen we met alle oude examens vanaf 2000 tot vorig jaar. Met aardrijkskunde zijn we nog steeds bezig alle modules door te werken. Met Grieks en Latijn zijn we alle stof nu eigenlijk voor onszelf aan het herhalen, omdat we zo goed als klaar zijn met vertalen (dat hebben we met z'n allen in de lessen gedaan, ging sneller). Met Nederlands doen we vrij weinig eigenlijk: we krijgen alleen volgende tentamenweek een diagnostische toets, en daarvoor moet je wel stukken leren/lezen uit de examenbundel. Met geschiedenis zijn we ongeveer alle opdrachten uit de examenboekjes aan het maken, we worden daar ook op gecontroleerd. Het is wel heel veel, maar dan hoef je weinig meer voor te bereiden voor je examen. Volgens mij was dat het wel ![]() |
![]() |
|
engels en nederlands gak niet echt iets voor doen denkik, ak en gs een beetje leren, verder goed mn best doen op wiskunde en vooral op economie.
maar moet zeggen dat ik me meer zorgen maak over mn mondeling die al over drie weken is ![]()
||
Citaat:
![]() en kunstgeschiedenis leer ik door gewoon een samenvatting te maken waar het belangrijkste in staat. En mijn leraar maakt een oefenexamen, omdat hij na vorig jaar weet wat voor soort vragen er worden gesteld.
||
![]() |
Citaat:
Verder zijn we met vakken als Economie, Latijn, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Wiskunde (of eigenlijk gewoon alles..) bezig met alles te herhalen. Dus als ik 't huiswerk bij houd en goed leer voor de SE's, dan leer ik ondertussen ook voor mn CE. En veel examenopgaven maken (vooral voor Economie eigenlijk). |
![]() |
|
Ik heb elke dag twee vakken geleerd, 's morgens het een, 's middags het ander. Verder heb ik in 3 weken, 2 jaar aan natuurkundestof erdoorheen gejaagd (vanaf havo 4 tot einde havo 5 gemaakt en gezorgd dat ik het snapte. Liep nogal achter
![]() De dag/avond voor een examen alle samenvattingen nog door bladeren. Op de dag zelf niets meer nakijken, behalve als ik het écht niet meer kon herinneren. Tsja wat nog meer? Gewoon veel leren (veel voor mijn doen dan..)
|
![]() |
Heb over twee weken eerst nog laatste tentamenweek, waar ik me nu op ga richten. Daarna bij alle vakken alleen nog maar examentraining. Naast de lessen heb ik alvast een soort van planning gemaakt (soort van.. heb m'n nieuwe rooster nog niet) waarbij ik elke dag 2* 1,5 uur aan een bepaald vak werk. Voor de talen is dat examenidioom leren en teksten maken, voor de overige vakken proefexamens maken en leren. Evt. nog de opdrachten van de afgelopen jaren doornemen. Op die manier zal ik toch wel moeten kunnen slagen hoop ik.
|
![]() |
|
Wij hebben eerst nog toetsweek en ik moet nog veel toetsen inhalen uit de eerste en tweede toetsweek. Als ik die toetsen gemaakt heb heb ik de stof eigenlijk ook allemaal geleerd dus ga ik het niet nog een keer leren voor het examen. Denk dat ik mn boek nog wel een keer doorblader en doorlees wat ik me niet zo goed meer kan herinneren ofzo, maar meer ook niet.
|
ik begon gewoon een paar dagen van te voren (lag ook een beetje aan het vak. wiskunde leerde ik binnen een dag, maar nederlands was een ware nachtmerrie). Liever iets te vroeg klaar met leren dan de nacht van te voren om half twee nog 30 bladzijdes erin moeten stampen. Verder raad ik je aan om GOED TE SLAPEN!!! Je kan nog zo goed leren: als je niet genoeg slaapt (8 uur, minstens!) ben je de volgende dag gegarandeerd alles weer vergeten en is je harde werk voor niets geweest. Liever maar de helft leren en goed slapen, dan tot diep in de nacht doorblokken en je hersens niet genoeg tijd geven om alle gegevens te verwerken zodat je ze later "terug kunt halen".
Ga in ieder geval niet zitten stressen, plan ook leuke dingen in. Een mens kan maar zoveel per dag leren, als je op een gegeven moment werkt dat je dezelfde alinea al 3 keer hebt gelezen, leg je boek dan gewoon een uurtje weg en ga iets anders doen. Als het leren niet wil lukken kun je je tijd beter gebruiken om te ontspannen, daar heb je dan meer aan dan wanneer je de boel gaat lopen forceren. Succes! P.S. de toverwoorden voor Succesvol Studeren zijn: yogidrink (of ander yogurtspul, ik was verslaafd aan vivit optimel ![]() ![]()
|
nou, ik was zo´n 2 weken van te voren begonnen met leren.. Vooral samengevat en examenbundels deed ik al ff van te voren ook op school.
Maar wat voor mij goed werkte is dat je voor de vakken die je denkt dat je kan halen goed gaat leren en degene die je te moeilijk vind om egt goed te halen, gewoon minimaal leren en dan komt t goed... Ik had bv voor natuurkunde een 2.8 nodig voor een 5, ik had een 3.1 maar daarentegen is me wiskunde wel weer heel goed gegaan omdat ik daar een gevoel voor had dat t wel zou kunnen lukken.... Veel succes alvast..!!!
|
nog een extra tip van mij: als je in tijdnood komt, kun je beter 5 hele makkelijke hoofstukken (waarvan je zeker weet dat je het kan) goed leren, dan te zwoegen op 2 hele moeilijke, die je toch nooit helemaal zult beheersen. Hoe meer je leert (en makkelijke hoofdstukken gaan nou eenmaal sneller én beter), hoe groter de kans dat er examenvragen zijn die je bekent voorkomen
![]()
|
Verwijderd
|
Ik zie eigenlijk alleen op tegen geschiedenis. We moeten van twee boeken al die feitjes uit de kop kennen
![]() ![]() Verder wil ik met eco op tijd beginnen, het zijn toch drie boeken en ik wil in ieder geval er een samenvatting van hebben. Het belangrijkste is volgens mij dat je gewoon veel oefent. Ik raad ook aan om oude examens te oefenen, want vaak is de vraagstelling net iets anders dan je gewend bent (althans, dat vind ik en ik vind het best vervelend). En als je echt helemaal in tijdnood komt: het zou me niets verbazen als er weer een wisselforum komt, waarbij een aantal dingen uitgelegd worden en misschien ook wel samenvattingen te verkrijgen zijn, dus ik zou daar sowieso een kijkje nemen ![]() |
![]() |
|
Met veel vakken hebben we al herhaald. Nederlands en Engels hebben nauwelijks leerstof voor het examen, dus daar ga ik alleen een beetje voor oefenen (dat doen we ook al in de les, dus daar doe ik thuis echt bijna niets aan). Voor natuurkunde moet ik drie boeken leren. Dit schooljaar hebben we bij elk schoolexamen één boek als leerstof, dus eigenlijk heb je ook bijna alles wel gehad. Het is meer een kwestie van de samenvattingen doorlezen, extra kijken naar de onderwerpen die je moeilijk vond en wat oefenen met de examenbundel. Daar maak ik me ook niet echt zorgen over. Voor scheikunde geldt ongeveer hetzelfde, gedurende het jaar hebben we de belangrijkste onderwerpen herhaald voor de schoolexamens. Met wiskunde zijn we nu al begonnen met examenopgaven maken, waarbij het de bedoeling is dat je zelf de theorie opzoekt als je het niet meer snapt (tot dusver gaat het prima, zonder opzoeken).
Alleen Latijn en Grieks zijn een probleem; daar ben ik nog steeds niet helemaal uit hoe ik dat ga aanpakken.... ![]() |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Dat is toch maar heel weinig! En van nederlanders en hun gezagdragers is het puur belangrijk dat je de verschillende zuilen uit je hoofd kent en de grote veranderingen in de politiek een beetje kan vertellen. Je hoeft iig niet al die feiten uit je hoofd te kennen. Slechts de hoofdlijnen. Alleen Lancashire vind ik wel rot ja. Zo saai en dat zijn wel iets meer feitjes. Maar ook daar denk ik niet dat je heel veel feiten moet leren. Ook meer de hoofdlijnen.
|
- wiskunde: wordt een drama. mn slechtste vak. dus ik ga er maar op rekenen dat ik daar een 4 voor kom te staan.
- economie wordt heel hard leren. 10 lesbrieven, maar allemaal al doorgenomen in de afgelopen 3 jaar, en veel dingen zijn dubbelop. er liggen hier nog halve samenvattingen in de kast, dus in principe moet het lukken met veel oefenen. - geschiedenis: 2 boekjes. moet ook te doen zijn. beetje stampen, doorlezen. - nederlands, engels en duits: teksten oefenen, waar we nu overigens al mee bezig zijn. - aardrijkskunde: 3 boekjes. naja, moet ook te doen zijn, aangezien ik voor 2 van de 3 boekjes een 6.2 heb gehaald, en het derde boekje nog moet krijgen. toepassen is bij dit vak niet zo'n probleem. het enige probleem is dat ik er niet spetterend voor sta. dus in principe moet ik alles voldoende maken of bijna voldoende. maar als ik slaag, zijn jullie bij deze allemaal uitgenodigd op mn feestje. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Uiteindelijk ben ik telkens de dag van tevoren begonnen met het leren van het vak en ben met eenvoud geslaagd. Het CE was veel eenvoudiger dan de meeste tentamens. Bovendien hadden we de meeste stof al wel herhaald in de klassikale lessen, zodat leren niet meer zo hard nodig was. (Voor mij althans.)
|
![]() |
|
![]() |
Komende 9 weken al m'n samenvattingen eens grondig doorstampen en voorbeeldexamens maken. Verder gok ik voor natuurkunde op een examencursus van 4 t/m 6 mei..
Ik besefte laatst trouwens dat ik van 24 mei t/m 17 juni bezig ben met die (staats)examens ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Ik denk dat ik gewoon een weeklang voor elk vak een overzicht maak, een weeklang deze overzichten en voorbeelden van toepassingen ga studeren en als laatste een week oefenexamens maken. Ik spreid het zoveel mogelijk zodat ik niet teveel per dag hoef te doen. Verder natuurlijk hard werken aan oefenopgaves op school. Ik denk dat het me zo wel lukt.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik vind nog van niet en m'n ouders betalen het, wat ik redelijk vind omdat ze al anderhalf jaar geen extra kosten aan school hebben.. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
kijk...ik neem me voor om elke dag 2 uurtjes te leren...zoiets als s`ochtends een uur laat in de middag een uur. maar de nadruk ligt op dat neem ik me voor...ik heb altijd zulke goede besluiten...alleen er komt nix van terecht. ook ben ik altijd heel erg van plan om het echt wel te doen! ik ben nu ook van plan om het echt wel te doen
![]() ![]() p.s. wat ik mij eigenlijk afvroeg..onze examenklas (4 vmbo-tl) is ontzettend ongeinteresseerd...is dat normaal offe? toppunt van ongeinteresseerdheid door klasgenoot...: leraar: en dan en dan zijn de examens leerling: maar hoe zit dat nou dan...we kregen eerst toch ook nog VRIJ? leraar: ja geen idee eigenlijk, herhaling mensen, dan en dan zijn de examens. leerling: MAAR WANNEER HEBBEN WE DAN VRIJ...VAKANTIE! tja..nu is t niet lollig...toen wel..k bedoel...so totally ongeinteresseerd ![]()
|
![]() |
ik zou niet weten hoe ik het ga doen...
op school oefenen we heel soms in xamenbundels end an alleen van duits trouwens.... en we herhalen nu z'n beetje alles! maar verder....zie ik eht allemaal wel misschien beetje domme vraag....maar waar halen jullie die examenbundels vandaan
|
![]() |
examenbundels kan je meestal ook gewoon in de bieb huren als je ze niet wil kopen
daarnaast verkopen ze ze gewoon bij de boekhandel, misschien dat ze hem dan wel moeten bestellen. En ook op www.bol.com kan je ze bestellen
|
![]() |
Ik heb van de week mijn nieuwe rooster gekregen (zie topic over roosters van examenklassers) en ik heb een planning gemaakt dat ik elke dag naast m'n lessen (2 tot 5 per dag) ook nog 2 * 1,5 uur thuis zelf werk, door te leren en/of oude examens te maken. In het weekend heb ik ook 2 *1,5 uur gezet, maar dan voor twee dagen ipv één dus.
Als je zo gaat werken heb je best nog wel tijd.. (PS, als ik dit topic lees, krijg ik tenminste weer de energie om aan m'n werk te gaan..)
Laatst gewijzigd op 21-03-2004 om 10:46. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|