Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ging vandaag naar school en toen zat alles tegen. Eerst viel het wel mee want ik vond mijn tekening terug, zodat ik niet opnieuw hoefde te beginnen. Even later vond ik zelfs mijn schetsboek en toen was ik blij. De tekening zag er niet uit en doet dat nog steeds niet trouwens. Ik kreeg te horen dat we het over twee weken moeten inleveren en dan van die klote presentaties moeten houden. School is vervelend. Toen had ik Frans en kwam ik er achter dat ik mijn mondeling op dezelfde dag heb als mijn Engels schrijven. Er zit een uur tussen. Ik zal dus geheid in het Engels gaan zitten praten en verwacht nu al een 1. Ander leuk cijfer wat ik heb terug gehad is een 5,3 voor mijn M&O. Nog zo een stink vak. En omdat die man zo nodig wat klassikaal moet uitleggen, moet ik anderhalf uur langer op school zitten. Ik zit trouwens nu mijn tussenuur te verdoen in het studiecentrum. De computers werken hier voor geen meter en ik irriteer me rot aan alle domme mensen.
Ik vind het goed zo ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Vanmiddag ben ik naar het stadhuis van het stadje dat ik bewoon geweest, voor een praktische opdracht van school. De opdracht is namelijk dat we onderzoek moeten doen naar de functie en de geschiedenis van een bepaald stadhuis. Omdat mijn groepsgenoot en ik geen zin hadden om naar een ander stadhuis te fietsen (15 kilometer verderop) zijn we naar ons 'eigen' stadhuis gegaan.
Wij hadden daar een afspraak met een ambtenaar, die veel weet over de geschiedenis van ons stadje. Hij heeft allerlei interessante informatie te bedde gebracht, zodat wij een goed verslag in kunnen leveren. Dat is nodig, want ik heb nog wat op te halen. Op dit moment sta ik namelijk een 4,5 gemiddeld voor dat vak, als gevolg van een toets over heel veel stof, die ik nauwelijks doorgelezen had. In ons verslag zullen we ook een aantal foto's van het interieur van het stadhuis verwerken. Op het moment dat we de foto's maakten, was er toevallig een personeelsfeest, waarbij veel biertappen, koelkasten, biervaten, van een niet nader te noemen merk, en 'belangrijke' mensen aanwezig waren. Uiteraard staan deze details goed op de foto, want onze docent zal dat vast erg interessant vinden. |
![]() |
|
Verwijderd
|
1-Algemene gegevens
*1a-Titel: The Wave *1b-Regisseur: Alex Grasshof *1c-Jaartal: ca. 1970 *1d-Land van herkomst: Verenigde Staten (Californië) *1e-Hoofdrolspelers: Bruce Davison (Mr Ross), Lori Lethin (Laurie), John Putch (David), Johnny Doran (Robert), Pascha Gray (Amy), Wesley Ann Pfenning (Mrs Ross). *1f-Waar heb je de film gezien? Op school *1g-Kun je de film bij een bepaald grondgenre indelen? Ja, de film is een docudrama. De film is gebaseerd op een verhaal van Ron Jones en is waargebeurd op een high school in Californië in april 1967. 2-Samenvatting *2a-In de klas laat de geschiedenisleraar Mr Ross een video zien over de concentratiekampen. Daarna hebben de leerlingen gelegenheid om vragen aan hem te stellen. Laurie stelt een belangrijke vraag: Hoe konden de Duitsers toestaan dat de nazi’s doorgingen met moorden? Mr Ross weet daar zo gauw geen antwoord op, maar toch zit het hem niet lekker. Dan bedenkt hij een plan… De volgende les schrijft hij op het bord: Strenght through disciplin. Hij leert de leerlingen een goede houding aan. Ook laat hij ze door de klas lopen en als hij ‘ja’ zegt, moet iedereen weer zo snel mogelijk gaan zitten. De volgende les neemt hij op hoelang de leerlingen erover doen om het lokaal binnen te komen en in de goede houding te gaan zitten. Hij leert ze ook 3 regels: • Iedereen moet pen en papier bij zich hebben • Als je iets wilt zeggen moet je naast je stoel gaan staan en beginnen met ‘Mr. Ross’. • Je moet met 2 woorden spreken en die zijn ‘Mr Ross’. Als Mr. Ross echter zijn vrouw spreekt, heeft die wel wat bezwaren tegen zijn experiment. Mr. Ross wuift de bezwaren weg. Strength through community, staat er de volgende les op het bord. Hij laat de 2 motto’s een aantal keer herhalen en tekent dan het symbool. Voortaan heten ze ‘The Wave’. Thuis vertelt Laurie tegen haar ouders over The Wave. Haar moeder heeft best wel wat bezwaren. Haar vader is wat gemakkelijker, al vindt hij wel dat ze op moet letten. De volgende les krijgen ze allemaal een lidmaatschapskaart en Mr. Ross heeft een professioneel logo opgehangen. Hij herhaalt de motto’s. Laurie krijgt ruzie met haar vriend David omdat ze vindt dat The Wave iedereen in haar greep houdt. David is het daar niet mee eens, en zegt: Zoek dan maar een knapper vriendje. Van Mr Ross moeten ze allemaal nieuwe leden werven. Robert is een jongen die veel geplaagd wordt. Omdat hij er nu bijhoord door The Wave, wil hij dat Mr. Ross niets overkomt. Daarom vraagt hij of hij zijn bodyguard mag zijn. Als Laurie ‘s avonds iets uit haar kluisje wil pakken, ziet ze dat daar vijand op staat. Ook ziet ze een schaduw en even later komt er een man uit een zijpad. Ze rent hard weg, maar wordt door David (die met een vriend in de auto zat) achternagezeten. David zegt dat het veilig is, maar zegt wel dat Laurie moet stoppen met het schrijven tegen The Wave. Laurie had nl. 2 artikelen voor de schoolkrant geschreven waarin The Wave als negatief werd afgeschilderd. David pakt haar arm vast en Laurie zegt dat hij haar los moet laten. Dan gooit hij ze op de grond. Op dat moment ziet hij ook in dat hij verkeerd bezig is. Dan maken ze het weer goed…. Samen gaan ze naar Mr Ross, om te vertellen wat ze ervan vinden. Mr Ross zegt dat hij er mee stopt, maar wel op zijn manier. De volgende les zegt Mr Ross dat ze die middag in de gehoorzaal moeten komen. Dan zal de grote leider spreken. David en Laurie protesteren in de klas, maar worden door een aantal jongens verwijderd. Als het 5 uur is, worden alle deuren van de gehoorzaal hermetisch afgesloten. Mr Ross zegt dat over een paar minuten de leider gaat spreken en geeft de opdracht aan Robert om de tv’s aan te zetten. Dan verschijnt op een heel groot scherm een kort filmpje over Hitler en de nazi’s. Dan zegt Mr Ross: Er is helemaal geen leider. Iedereen is erg verdrietig en Mr Ross laat nog een keer Hitler zien en zegt: Dit was een pijnlijke ervaring voor jullie. Maar dit is een les die jullie je leven lang niet meer zullen vergeten!!! Robert echter, de jongen die eerst zo geplaagd werd en later niet meer, barst in snikken uit. Voortaan zou hij weer geplaagd worden!!! *2b-Er is sprake van meer conflicten want er is een conflict tussen David en Laurie, tussen Mr Ross en z’n vrouw, tussen Laurie en d’r moeder en tussen Laurie, David en Mr Ross. David en Laurie hebben namelijk ruzie omdat David fanatiek voor The Wave is, en omdat Laurie er tegen is. Tussen Mr Ross en z’n vrouw is er een conflict omdat Mrs Ross wil dat Mr Ross stopt met het experiment. Mr Ross is het hier niet mee eens. Laurie en haar moeder hebben ook een conflict omdat Laurie d’r moeder allemaal bezwaren heeft tegen The Wave en Laurie wuift al die bezwaren weg. Tussen Laurie, David en Mr Ross is er ook een conflict omdat Mr Ross het op zijn manier wil beëindigen en omdat David en Laurie denken dat dat een verkeerde manier is. 3-Middelen *3a-Op welke locaties speelt het verhaal zich af? Beschrijf die plaatsen die voor jou het belangrijkst zijn. - De belangrijkste locatie is natuurlijk de aula van de school. Wat zich daar afspeelt is de kern van de film. Beschrijving: De aula staat vol met stoelen. Voorin is een podium, waar de televisieschermen staan. Aan verschillende kanten zijn deuren. - Ook een belangrijke locatie is het klaslokaal van mr. Ross. Hier speelt zich het grootste gedeelte van de film af. Beschrijving: Een gewoon klaslokaal, met voorin het bureau van mr. Ross, en in de rest van het lokaal tafeltjes en stoelen voor de leerlingen. Voorin, achter het bureau hangt en bord. Aan de rechterkant van het lokaal zijn ramen. - De laatste echt belangrijke locatie is buiten op straat, waar David Laurie bijna iets aandoet. Dit is geen lange scène, maar wel erg belangrijk voor het verloop van de film. Beschrijving: Gewoon een straat, met aan de ene kant een parkeerplaats, en aan de andere kant een stoep. *3c-In hoeverre speelt de belichting van verschillende scènes een rol? Er is maar een scène waar de belichting een rol speelt: Als Laurie bij haar kluisje komt, ziet dat daar ‘enemy’ op is geschreven is het donker in die ruimte. Er komt alleen een lichtbundel binnen vanuit de deur, en daardoor is het duidelijk te zien dat er iemand aan komt lopen, de schaduw is zichtbaar in de lichtstrook. *3d-Hoe waren de hoofdpersonen gekleed? Gewoon, zoals alle scholieren in die tijd. Dat is ook wel logisch, aangezien de film gebaseerd is op waargebeurde feiten, en de film dus ook zo realistisch mogelijk moet zijn. Er is ook duidelijk gelet op de kleding van Mr Ross. In het begin van de film heeft hij namelijk gewone kleren aan, maar op het laatst heeft hij een driedelig pak aan. *3e-Waren deze personen opvallend gegrimeerd? Nee *3f-Werd er gebruikgemaakt van muziek? Ja *3g-Was deze muziek speciaal gecomponeerd voor de film? Waarschijnlijk niet. *3h-Had de muziek een speciale rol in de film of diende deze alleen als achtergrond. Er waren scènes waarin de muziek duidelijk een speciale rol had. De scène waarin Laurie bij de kluisjes wegrent heeft heel zware pianoakkoorden. Dat vind ik echter meer een geluidseffect (zie daarom 3i). Ook is er een rol voor de muziek als het weer goed komt tussen David en Laurie; zoetige, zachte muziek. *3i-Was er sprake van speciale geluidseffecten? Ja, de zware pianoakkoorden zoals ook al genoemd bij 3h, als contrast daarmee in dezelfde scène de krekels buiten. ******** ![]() |
![]() |
||
Citaat:
__________________
Da Zivota iman dva, ja bi obu tebi da!
|
![]() |
|
Verwijderd
|
http://www.vandale.nl/opzoeken/woord...oekwoord=topic
U hebt gezocht op topic: RESULTAAT (maximaal 20 woorden) to·pic (de ~, ~s) 1 onderwerp van gesprek ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|