Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2004, 14:01
McMotion
McMotion is offline
ff een vraagje aan mensen die mondharmonica spelen... ik ga beginnen met mondharmonica.. ik heb binnenkort een diatonische mondharmonica, maar aangezien ik veel met anderen mee wil spelen, is het niet handiger om een chromatische te nemen? en is het makkelijk om later eventueel alsnog een chromatische te leren bespelen?
Oud 19-03-2004, 14:03
Blenderhead
Blenderhead is offline
wat is het verschil?

edit: ik pak de laatste trein terug vanavond, niet mijn idee
Oud 19-03-2004, 15:58
Verwijderd
Nee. Het is aan te raden om - als je wilt spelenmet anderen - een paar diatonische harmonica's te kopen in bijvoorbeeld C, G, en D (de toonsoorten waarin je denkt het meest te gaan spelen). Chromatische harmonica's zijn echt andere koek. Later kan je dat natuurlijk ook leren, maar volgens mij begin je echt het makkelijkst met diatonische.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 17:30
MikeyMo
MikeyMo is offline
Oud 19-03-2004, 19:33
Verwijderd
Citaat:
MikeyMo schreef op 19-03-2004 @ 18:30:
Eh?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 21:53
MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
snees schreef op 19-03-2004 @ 20:33:
Eh?
Grappig om te zien dat mensen al weten wat ze voor hun verjaardag krijgen..
Oud 20-03-2004, 01:59
Daevrem
Daevrem is offline
Lijkt me niet. Als je echt al die noten wilt hebben kun je beter een ander instrument kiezen lijkt me. Trouwens, C G en D zijn in het algemeen wel veel voorkomende toonladders maar dan ligt in de bluesmuziek dacht ik wel anders. Ik meen me herinneren dat een Eb mondharmonica een van de meestgebruikte was.

Ik wist niet eens dat er chromatische harmonica's bestonden, tsss.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 02:59
Verwijderd
ik heb extreem grote lippen, kan ik dan mondharmonica bespelen?

Laatst gewijzigd op 20-03-2004 om 09:29.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 10:10
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 20-03-2004 @ 02:59:
Lijkt me niet. Als je echt al die noten wilt hebben kun je beter een ander instrument kiezen lijkt me. Trouwens, C G en D zijn in het algemeen wel veel voorkomende toonladders maar dan ligt in de bluesmuziek dacht ik wel anders. Ik meen me herinneren dat een Eb mondharmonica een van de meestgebruikte was.

Ik wist niet eens dat er chromatische harmonica's bestonden, tsss.
Ik weet niet of McMotion blues wil gaan spelen, 't is meer een ska type geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 13:48
Blues
Blues is offline
Citaat:
snees schreef op 19-03-2004 @ 16:58:
Nee. Het is aan te raden om - als je wilt spelenmet anderen - een paar diatonische harmonica's te kopen in bijvoorbeeld C, G, en D (de toonsoorten waarin je denkt het meest te gaan spelen). Chromatische harmonica's zijn echt andere koek. Later kan je dat natuurlijk ook leren, maar volgens mij begin je echt het makkelijkst met diatonische.
Helemaal mee eens, de chromatische zijn beetje meer voor de experts zeg maar meer werken met de tong
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 14:11
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
snees schreef op 20-03-2004 @ 11:10:
Ik weet niet of McMotion blues wil gaan spelen, 't is meer een ska type geloof ik.
mwah spelen wel denk ik.. ik luister het niet echt graag maar om te spelen vind ik blues wel vet (op gitaar dan)
Oud 21-03-2004, 14:13
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
MikeyMo schreef op 19-03-2004 @ 22:53:
Grappig om te zien dat mensen al weten wat ze voor hun verjaardag krijgen..
wat had ik dan moeten doen? mama alleen naar wolve music laten gaan? dacht het niet, ik ken die lui
Oud 21-03-2004, 16:06
MikeyMo
MikeyMo is offline

naja...hij is mooi toch?
Oud 21-03-2004, 16:16
jongen
jongen is offline
Als je de blues wil gaan spelen kan je beter een harmonica kopen die een kwint onder de gewenste toonsoort ligt. Dit is omdat als je blaast staat ie in de "normale" toonladder, maar als je zuigt, speel je in de toonladder een kwint hoger.
Ik heb bijv. een harmonica in A, maar als ik zuig, speel ik in de toonladder van E.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 16:56
Verwijderd
Citaat:
jongen schreef op 21-03-2004 @ 17:16:
Als je de blues wil gaan spelen kan je beter een harmonica kopen die een kwint onder de gewenste toonsoort ligt. Dit is omdat als je blaast staat ie in de "normale" toonladder, maar als je zuigt, speel je in de toonladder een kwint hoger.
Ik heb bijv. een harmonica in A, maar als ik zuig, speel ik in de toonladder van E.
Het is toch de bedoeling dat je zowel blaast als zuigt? Dan kan je op vier aanliggende 'gaatjes' een toonladder spelen.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 17:11
jongen
jongen is offline
ja, maar als je ze tegelijk speelt, krijg je als je blaast een gewone drieklank, maar als je zuigt, krijg je een septiemakkoord dat een kwint hoger ligt.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 22:47
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
jongen schreef op 21-03-2004 @ 17:16:
huh? dat begrijp ik niet... als ik blues in C wil spelen kan ik toch ook het beste een mondharmonica in C spelen? de gewone ladder van C is toch zowieso de enige majeurladder die de noten van C, F en G heeft?
Oud 22-03-2004, 02:19
Daevrem
Daevrem is offline
Omdat een G harmonica een F# heeft en F# de blauwe noot in C is.
Oud 22-03-2004, 07:45
Fog
Fog is offline
mondharmonica + beatbox = vet

http://louhi.kempele.fi/~skyostil/ar..._harmonica.swf
Oud 07-04-2004, 18:07
Blues
Blues is offline
Blues spellen, he he, zou C of G misschien F pakken, lig' aan je gitaar ook 'n beetje, maar ja hoef fout 't ook klinkt kan appart zijn
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 18:09
Verwijderd
Citaat:
McMotion schreef op 21-03-2004 @ 23:47 :
huh? dat begrijp ik niet... als ik blues in C wil spelen kan ik toch ook het beste een mondharmonica in C spelen? de gewone ladder van C is toch zowieso de enige majeurladder die de noten van C, F en G heeft?

wat heb jij een ontzettend irritante avatar
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 19:16
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
McMotion schreef op 21-03-2004 @ 23:47 :
Met een C bluesharp speel je simpelweg de C majeur ladder (A B C D E F G) en dat is gewoonweg de meest gebruikte toonladder. Je kan sowieso alle kinderdeuntjes en bekende wijsjes meespelen, dus als je begint issie ideaal. Bovendien kan je de meest gebruikte pentatonische schalen spelen (sowieso blues in E en in A).

Ik zou dus gewoon voor de Diatonische C harmonica gaan.
Reageren

Regels voor berichten