Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2004, 12:56
Verwijderd
Ik vind levensbeschouwing nutteloos! Wat kan mij het schelen wat de ethische visie op iets is? Ik kan mn tijdveel beter aan andere dingen besteden... en dat je het dan ook nog eens tot de 4e moet volgen vind ik helemala onzin! Ben ik de enige of .....?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-03-2004, 13:40
Verwijderd
ik heb van de eerste t/m de vierde levensbeschouwing gehad.. eerst over de geloven nu over ethische dingen. vind het een vreselijk vak.. kost veel tijd en je hebt er niets aan. Ik doe liever iets anders.
ik snap echt niet waarom ze dat hebben ingevoerd.. je hebt er helemaal niets aan
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 13:47
Dolores
Dolores is offline
Ik weet niet in hoeverre het een nuttig vak is of juist niet, maar ik weet wel dat ik het altijd een heel leuk vak vond. Ik vond het heel erg interessant, maar dat verschilt natuurlijk per persoon.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 14:10
Qamra
Qamra is offline
Irritant vak, maar achteraf ben ik blij dat ik het heb gehad.
Oud 23-03-2004, 14:22
Verwijderd
ik vind het wel een interessant vak, jammer dat ik het niet meer heb. het leert je gewoon om goed na te denken over belangrijke zaken.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 14:40
Ndimension
Ndimension is offline
Hoe weet je nou van te voren of je ergens wat aan hebt? Levensbeschouwing is op zich een debiel vak met een keer per boek een leuk hoofdstuk.
Oud 23-03-2004, 14:41
Ndimension
Ndimension is offline
Maar toch is het mijn lievelingsvak nu. We hebben nu 1 pta Levensbeschouwing gehad en daar had ik een 10 voor, dus nu sta ik ook op mijn rapport een 10 voor levo
Oud 23-03-2004, 14:46
Briseïs
Briseïs is offline
ik heb t tot en met de vijfde gehad

vond t altijd wel leuk
Oud 23-03-2004, 14:51
Gaea
Gaea is offline
Gruwelijk....

"Jongens, wie het eerst dit en dat kan vinden in de Bijbel, krijgt een mars!"

Edit: zo ging het dus bij ons.....
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 14:54
Mother Earth
Mother Earth is offline
Ik heb echt zooo een saaie leraar, hij heeft meegeholpen met het boek schrijven, dus het boek is net zo saai.
Maar in de vierde ofzo kan je weekend mee naar een klooster, als PO, dat lijkt me echt cool Ghehe
Oud 23-03-2004, 15:05
Verwijderd
Het vak vind ik op zich wel goed, het is juist heel belangrijk dat je iets leert over ethiek en andere culturen, dat kan prima bij het vak levensbeschouwing. Echter wordt het in mijn ogen nogal slecht ingevuld. Ik heb nog nooit iets geleerd bij levensbeschouwing, net als veel van mijn klasgenoten.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 15:17
Verwijderd
Citaat:
Briseïs schreef op 23-03-2004 @ 15:46:
ik heb t tot en met de vijfde gehad

vond t altijd wel leuk
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 15:27
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Ik heb op een openbare basisschool gezeten, en zit nu weer op een openbare middelbare school. Godsdienst of levensbeschouwing is nooit aan bod gekomen (jammer!).
Het is wel goed voor je algemene ontwikkeling om er iets over te leren, het komt namelijk vaak naar voren bij van alles. Op openbare scholen zouden ze eigenlijk de verschillende geloven etc moeten behandelen maar dan op een objectieve methode (in hoeverre dat gaat) (wordt op sommige scholen ook vast wel gedaan, maar lang op alle).
Het idee achter het vak kan goed zijn, je leert er andere mensen door begrijpen en respecteren. Voorwaarde is natuurlijk wel dat het op een juiste manier gegeven moet worden. (maar als je er iets leert is het sowieso al niet meer nutteloos)
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 15:29
beuk
beuk is offline
Citaat:
Molenmeisje schreef op 23-03-2004 @ 13:56:
Ik vind levensbeschouwing nutteloos! Wat kan mij het schelen wat de ethische visie op iets is?
Ik rol hier echt over de grond van het lachen
Oud 23-03-2004, 15:57
Verwijderd
Ik vind levo niet zo'n vreselijk vak. Vooral in de 4e en de 5e werd het interessant. Dingen als rouwverwerking kwamen aan bod en aangezien er een aantal mensen dood zullen gaan in de volgende jaren, dunkt me dat het geen slechte voorbereiding is geweest. Levo, daar is menig discussie ontstaan. *heimwee enzo*
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 16:12
duivelaartje
duivelaartje is offline
Stom vak ja. Bij ons krijg je alleen maar cijfers voor je schrift. Als de leraar een slechte dag heeft geeft hij iedereen een 5, heeft ie een goed dag dan krijgt iedereen een 8. Maar ja, 2 levensbeschouwingsleraren bij ons op school zijn al 3 maanden overspannen. Dus al 3 maanden geen levenbeschouwing!!!!!!

(Hoe wil je overspannen worden van dat vak lesgeven? )
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 16:20
Basia
Basia is offline
nutteloos ja. voor mij dan.
Oud 23-03-2004, 17:26
Yvat
Yvat is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 23-03-2004 @ 16:27:
Ik heb op een openbare basisschool gezeten, en zit nu weer op een openbare middelbare school. Godsdienst of levensbeschouwing is nooit aan bod gekomen.
Ik kan er dus niet over oordelen of het nutteloos is of niet.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 17:30
Verwijderd
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 23-03-2004 @ 16:27:
Ik heb op een openbare basisschool gezeten, en zit nu weer op een openbare middelbare school. Godsdienst of levensbeschouwing is nooit aan bod gekomen (jammer!).
Het is wel goed voor je algemene ontwikkeling om er iets over te leren, het komt namelijk vaak naar voren bij van alles. Op openbare scholen zouden ze eigenlijk de verschillende geloven etc moeten behandelen maar dan op een objectieve methode (in hoeverre dat gaat) (wordt op sommige scholen ook vast wel gedaan, maar lang op alle).
Het idee achter het vak kan goed zijn, je leert er andere mensen door begrijpen en respecteren. Voorwaarde is natuurlijk wel dat het op een juiste manier gegeven moet worden. (maar als je er iets leert is het sowieso al niet meer nutteloos)
uhhh, ik zat ook tot vorig jaar op een openbare middelbare school en ik had wel levo. dat heeft niks met openbaar zijn of wat dan ook te maken, elke school mag dat zelf bepalen.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 17:31
Balance
Balance is offline
Wij hadden t/m de 5e levo (hoewel de leraar lange tijd ziek is geweest).
Was altijd heel leuk. We deden vrij weinig (nooit huiswerk, nooit toetsen etc.): gewoon een beetje kletsen/filosoferen.
Af en toe een discussie of een tv programma kijken, maar allemaal leuke dingen eigenlijk.
Heb het vak dan ook nooit vervelend gevonden.
Oud 23-03-2004, 17:37
synclinorium
synclinorium is offline
Mijn leraar heeft ook meegeschreven aan het levoboek. Ik vond het meestal wel interessant. Als je gwoon je best deed dan had je een voldoende op je rapport
Oud 23-03-2004, 18:11
Fade of Light
Fade of Light is offline
over het algemeen te christenlijk gericht.

Nodig heb je het niet echt, meeste meuk vergeet je toch weer.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 18:23
Verwijderd
de bijbel is wel het meest verkochte boek ter wereld
genoeg gekken op de wereld!
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 18:24
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
uhhh, ik zat ook tot vorig jaar op een openbare middelbare school en ik had wel levo. dat heeft niks met openbaar zijn of wat dan ook te maken, elke school mag dat zelf bepalen.
Klopt, dat zeg ik ook niet. Alleen is het wel zo dat op een gelovige school vaak in ieder geval over dat geloof les wordt gegeven. Wat je toch vaak ziet is dat op openbare scholen er minder aandacht wordt besteed, helemaal op basisscholen. Een uitzondering daargelaten (wat ik in mijn eerste post ook al zei).

Citaat:
Ik kan er dus niet over oordelen of het nutteloos is of niet.
Dat is natuurlijk onzin. Ik heb het dan misschien zelf niet gehad maar ik weet wel dat ik af en toe kennis op dat gebied mis. Kijk maar eens naar de eerste beste quizz op tv, gegarandeerd komt er een vraag voorbij die met een geloof te maken had. Ook waarom er nou kerst, pasen etc. gevierd wordt ik weet het ondertussen in de grote lijnen. Ik had het absoluut niet erg gevonden als ik dat geleerd had op school. (hetzelfde geldt voor andere onderwerpen uiteraard)
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 18:28
tandenborstel
tandenborstel is offline
Nja op het moment dat ik het vak had vond ik het zelf ook niet zo geslaagd geloof ik.

Maar voor je algemene ontwikkeling is het zeker een nuttig vak! Het kan bij van alles wel van pas komen als je wat weet over andere religies, levensbeschouwingen, ethiek etc.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-03-2004, 18:38
Balance
Balance is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 23-03-2004 @ 19:24:
Klopt, dat zeg ik ook niet. Alleen is het wel zo dat op een gelovige school vaak in ieder geval over dat geloof les wordt gegeven. Wat je toch vaak ziet is dat op openbare scholen er minder aandacht wordt besteed, helemaal op basisscholen. Een uitzondering daargelaten (wat ik in mijn eerste post ook al zei).
Maar Levo gaat juist over álle geloven en ook veel over filosofen enzo. Daarom zie je vaak dat op scholen met een geloofsovertuiging meer godsdienst wordt gegeven. Levo is juist meer iets voor openbare scholen: van elk geloof een beetje.
Oud 23-03-2004, 19:16
Verwijderd
Ja. okee misschien is niet alles nutteloos...bijvoorbeeld een beetje kennis over geloven en culturen enzo. Daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen omdat je anders nooit mensen zult begrijpen van een ander geloof. Maar dan krijg ik zo'n casus die ik dan op moet gaan lossen met allemaal vreemde begrippen waarmee ik dus op het eind moet weten wat het antwoord is...en dan vergelijk ik dat antwoord met het antwoord dat ik had VOOR die 3 kantjes tekst............
en dan is dat precies hetzelfde
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 20:26
Goede Fee
Goede Fee is offline
Levensbeschouwing is naar mijn mening absoluut niet nutteloos. Ik denk dat je door het vak Levensbeschouwing leert nadenken over verschillende problemen in de maatschappij. En dát lijkt me weer handig 'voor later'.
In mijn klas zitten best veel van die ventjes die niets uitvoeren en vooral niet leren omdat dat niet echt 'stoer is'. Die jongens waren laatst behoorlijk onder de indruk van een film (die we bij Levensbeschouwing te zien kregen) over een jeugdgevangenis.
Dát is denk ik het doel van Levensbeschouwing, dingen over de bijbel of over geloof zijn áltijd te leren. Maar gewoon even stil staan bij bepaalde problemen in de maatschappij, doet men in andere lessen te weinig vind ik.
Oud 23-03-2004, 20:33
fib
fib is offline
Als je het vak levensbeschouwing nutteloos of stom vond. Waarom ga je dan naar een christelijke school?
Oud 23-03-2004, 20:35
@Moon
@Moon is offline
Bij ons zouden we eigenlijk godsdienst tot en met de 5e klas moeten hebben, maar in de 3e/4e raakte die docent overspannen ofzo. Toen kwam er in de 4e een vervanger die we hadden weggepest En toen hadden we gelukkig daarna geen godsdienst meer, wel al die lagere klassen
Ik vond godsdienst echt een verschrikkelijk vak. In de eerste moesten we zelfs een boek en een bijbel voor aanschaffen en de jaren daarna hadden we die niet meer nodig ofzo echt vaag. Toen stapten we over andere boeken, tenminste met onderwerpen die meer actueel waren en gingen we ook vaker discussieren en debatteren (alleen daar ben ik ook niet zo goed in dus ik vond het ook maar verschrikkelijk, maar hoe dan ook tis een nutteloos vak. Zoveel leer je daar ook weer niet.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 22:26
Verwijderd
Citaat:
beuk schreef op 23-03-2004 @ 16:29:
Ik rol hier echt over de grond van het lachen
Ik ook, maar dat kwam omdat ik 'ethische vis' las
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 07:01
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Wees blij, bij ons heet dat godsdienst en dat is nog veel erger.

Maar ik vind t vak niet zo'n drama. We hebben 1 keer een toets gehad en verder alleen maar (lachwekkende) presentaties en discussie ed. Je hoeft er geen examen in te doen en ik heb het nu al niet eens meer (afgesloten).

Het ligt er maar aan welke leraar je hebt. Dit jaar had ik een leraar die echt zo'n dramatische mening had waardoor er van die onnozele discussies ontstonden Vond t echt wel vermakelijk die lessen.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 10:13
Z3R0_C00L
Z3R0_C00L is offline
Nee, niet echt nutteloos, maar saai, ja dat zeker
Maar veel kan ik niet echt klagen geziene we geen toetsen meer krijgen over LB!

Oh en trouwens vrienden van mij hebben ook levensbeschouwing/godsdients en zitten niet op een 'gelovige' school...

Zag dit net een paar posts boven me staan
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 16:20
Verwijderd
Citaat:
Z3R0_C00L schreef op 24-03-2004 @ 11:13:
Nee, niet echt nutteloos, maar saai, ja dat zeker
Maar veel kan ik niet echt klagen geziene we geen toetsen meer krijgen over LB!

Oh en trouwens vrienden van mij hebben ook levensbeschouwing/godsdients en zitten niet op een 'gelovige' school...

Zag dit net een paar posts boven me staan
mijn school heeft ook geen bepaald geloof!!! En ik vind het ook niet fout als je iets leert over verschillende vormen van geloof, maar al die bs eromheen vind ik nutteloos....
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 21:40
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
ik vind het echt een kut vak, ik weet niet of dat door ons leraar komt(die heeft ons boeken geschreven), en dan moeten we bv leren dat ons maatschappij heel slecht is en te veel prestatie gericht is ed. Hij manipuleert ons, en daarnaast staat het boek vol troep, ik hoef geen les in "denken" ok zonder levensbeschouwing kan ik wel denken over bepaalde zaken
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 22:51
Verwijderd
Ik vind het een zeer goed vak maar je moet wel even geluk hebben met de leraar. Gelukkig hadden wij een topleraar voor de vak. Ik kan me voorstellen dat het anders gruwelijk saai of nutteloos lijkt.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 12:12
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 23-03-2004 @ 17:12:

(Hoe wil je overspannen worden van dat vak lesgeven? )
Doordat kutkindertjes de hele dag zitten te klieren omdat ze het een kutvak vinden.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 12:17
Miracle
Miracle is offline
Ik heb het één jaar gehad, dat vond ik erg boeiend.

M'n moeder is ook levensbeschouwingslerares, maar de dingen die zij moet leren aan de eerste klassers interesseren mij echt niet. Ben blij dat ik dat toen niet gehad heb. In de vierde kreeg ik veel leukere onderwerpen.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 14:53
Verwijderd
Citaat:
Dr HenDre schreef op 24-03-2004 @ 22:40:
ik vind het echt een kut vak, ik weet niet of dat door ons leraar komt(die heeft ons boeken geschreven), en dan moeten we bv leren dat ons maatschappij heel slecht is en te veel prestatie gericht is ed. Hij manipuleert ons, en daarnaast staat het boek vol troep, ik hoef geen les in "denken" ok zonder levensbeschouwing kan ik wel denken over bepaalde zaken
*knik knik *
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 15:24
Nyawa
Compleet nutteloos. Gelukkig was ik er na de 2e vanaf...
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 18:18
nouksel
nouksel is offline
Wha ik vind et ook volkomen nutteloos. We hadden bijvoorbeeld gister proefwerk, gaat hij vragen wat de brug tussen God en de mensheid in het christendom nou precies inhoud enzo (hij is duidelijk partijdig, zelf christen en stelt daar dus zo veel mogelijk vragen over...). En hij is natuurlijk de leraar... en hij heet... whooooooow jongens niet lachen... meneer de Heer... JEEEEEZUS!!! Dat kan toch geen toeval zijn?? (Hij is trouwens van het Pieter Nieuwland College, kent iemand dat??)
Oud 25-03-2004, 18:36
sofieja
sofieja is offline
godsdienst of levo of wat dan ook is inderdaad compleet NUTTTEloos... maar niet ZINloos...
(ik studeer nu geschiedenis, is daar ook een mooi voorbeeld van )

ik heb er in ieder geval wel iets aan gehad, veel gediscussieerd ed, maar de invulling van die vakken zal we verschillen van school tot school, dus als je pech hebt... tja.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 19:39
Envy
Envy is offline
Wij hebben dat niet. Of ik krijg het nog, maar volgens mij niet.
Oud 26-03-2004, 00:14
Arun
Arun is offline
Citaat:
Molenmeisje schreef op 23-03-2004 @ 13:56:
Ik vind levensbeschouwing nutteloos! Wat kan mij het schelen wat de ethische visie op iets is? Ik kan mn tijdveel beter aan andere dingen besteden... en dat je het dan ook nog eens tot de 4e moet volgen vind ik helemala onzin! Ben ik de enige of .....?
geheel nutteloos nee.
saai, wellicht.

ik denk dat je zo een stukje algemene kennis meekrijgt over andere culturen, wat hun religies inhouden. ik ben van mening dat je je hierdoor beter in anderen kunt verplaatsen bij eventuele conflicten of andere situaties. volgens mij vergroot je je sociale bewustzijn hiermee.

dus zo nutteloos vind ik het niet.
Oud 26-03-2004, 07:06
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
Arun schreef op 26-03-2004 @ 01:14:
geheel nutteloos nee.
saai, wellicht.
Oud 26-03-2004, 18:10
kuik
kuik is offline
ik denk niet dat t nutteloos is... je leert de wereld beter begrijpen denk ik... ik bedoel mensen die meer afweten van het jodendom en het islamitische geloof en anderen geloven kunnen zich beter in deze gelovigen verplaatsen, zo leer je de levensbeschouwing van andere mensen respecteren... ik had eerst levensbeschouwing en in de 4e werd t filosofie... ik vond t heel leuk, alleen wel jammer dat we minder echt filosofeerden, wij moesten meer dingen uit ons hoofd leren...
Oud 27-03-2004, 14:28
FairyTale
FairyTale is offline
Het intresseert mij wel.. maar ik kan begrijpen dat sommigen het saai vinden.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 03:21
MickeyV
MickeyV is offline

While the Romans, during this period, showed many evidences of progress in their laws, their art, and their literature, they were evidently declining in their religious and moral sense. Their religion was diluted more and more with Oriental superstitions and degrading ceremonies. In their moral life they were suffering from the effects of their conquests, which had brought wealth and the passion for luxury and display. Ambition and avarice tended to corrupt the life of the Roman people. The only remedy of this condition of religious and moral decay was found in the philosophy of the Greeks , which, however, appealed only to the more educated classes.

Oud 28-03-2004, 08:44
El Kim
El Kim is offline
Ik heb nooit levensbeschouwing gehad.
Reageren

Regels voor berichten