Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Gaat het verder wel goed? Het lijkt me dat je toch een soort van.. schrikt oid als je dat te horen krijgt.. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Hoi,
Volgens mij heb ik hetzelfde als jij maar bij mij is het niet vastgesteld door een psycholoog. Ik kan je 1 tip geven: leef gewoon door met wie jij bent en laat je geen slachtoffer maken door het autisme. Dat je 'klachten' nu een naampje hebben hoeft jou nog niet te veranderen. Dat is ook de reden dat ik het niet laat vaststellen door een deskundige, omdat ik toch wel weet wat mijn problemen zijn en ik leer liever daar mee omgaan dan met de naam van een stoornis. Joh, er zijn zat links over autisme te vinden op google ofzo... http://www.autisme-nva.nl/ oa. maar er zijn er zoveel... Zoek ook eens op dit forum... Als ik jou verder nog ergens bij kan helpen dan hoor ik het wel. Ik ben ook wel benieuwd waar jij zoal last van hebt. Misschien herken ik het wel. PM-en? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Als je wilt kun je me een privéberichtje sturen of contact met me opnemen via mijn e-mailadres arno.van.asseldonk@hetnet.nl. @grl: Hoe iemand op zo'n bericht reageert is heel verschillend. Ik wist, voordat ik vorig jaar op 18 maart de diagnose kreeg, alleen maar dat ik een sociale handicap heb omdat ik moeilijk contact maak met anderen. Nu ik eenmaal weet wat mijn handicap precies inhoudt ben ik eindelijk in staat om er op een goede manier mee om te gaan.
||
Citaat:
||
Citaat:
Mijn eerste reactie was erg gelaten en weinig emotioneel. Ik was toen ook nog bezig met mijn tentamen Staatsrecht dat ik die middag zou hebben. Na dat tentamen voelde ik me erg verward. Toen ik op de faculteit aankwam en achter internet ging zitten, was ik eerst echt heel erg boos op alles en iedereen. Toen ik wegging van de faculteit begon ik echt te huilen, terwijl ik dat niet snel doe en ben ik naar een vriendin gegaan. Bij haar echt even kunnen uithuilen en nu voel ik me moe, maar rustig. Echt, de hele dag zijn allerlei verschillende gevoelens door me heen gegaan. Ik wist al langer dat er iets was, maar dit stempel geeft het zoiets definitiefs. Nu begrijp ik dat er niets meer aan te doen valt en dat ik met deze enorme handicap zal moeten leven. Tenminste: Het voelt nu als een enorme handicap, ook al heb ik slechts een lichte vorm. Hoe ik hier mee ga leren leven weet ik nog niet. Ik weet ook niet echt wat mijn toekomstmogelijkheden zijn. Of ik mijn droom nog waar kan maken om later op een Nederlandse ambassade in het buitenland te gaan werken, aangezien ik daar veel met mensen zal moeten werken en hoe mijn kansen zijn om in de toekomst bijvoorbeeld een stabiele relatie te krijgen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
en ik ben wel blij dat ik dat nu allemaal weet ![]() |
![]() |
||
Citaat:
@Happydeath: Een stoornis in het autistische spectrum is inderdaad een handicap, en wel een sociale handicap om precies te zijn. Ik kan je uit eigen ervaring gelukkig verzekeren dat er goed mee om te gaan valt, zeker als je daarbij ook op de juiste manier wordt begeleid. Je weet hoe je me kunt bereiken, dus neem maar een keer contact met me op als je daar behoefte aan mocht hebben.
||
Verwijderd
|
Citaat:
1 min of meer ernstige of langdurige stoornis in het functioneren van lichaam of geest Mij lijkt dat het dan toch een ziekte is. Alleen een iets ander soort dan wat jij denkt. Je kunt het idd niet vergelijken met iets als griep of kanker of wat dan ook, maar het is wel een 'langdurige stoornis in het functioneren van geest'. |
![]() |
|
Hoi,
Ik heb ook een vorm van autisme, namelijk PDD-NOS. Je kunt meer informatie krijgen op autisme.pagina.nl, en de nva maar die was net al genoemd. Als je behoefde hebt aan lotgenotencontact moet je mij maar even je msn adres pmmen. Ik heb al meerdere ASSers in mijn lijst. Groetjes, Milou
|
[
Mij lijkt dat het dan toch een ziekte is. Alleen een iets ander soort dan wat jij denkt. Je kunt het idd niet vergelijken met iets als griep of kanker of wat dan ook, maar het is wel een 'langdurige stoornis in het functioneren van geest'. [/B][/QUOTE] het is geen ziekte maar eerder een stoornis/ handicap.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Enige tijd geleden kwam ik op de site van CZ in een artikel over het syndroom van Asperger de term "patiënt(en) met het syndroom van Asperger" tegen. Ik heb toen aangegeven dat ik daar, omdat ik zelf het syndroom van Asperger heb, bezwaar tegen maakte, aangezien mensen met het syndroom van Asperger niet ziek zijn, maar alleen op een andere manier functioneren dan "normale" mensen. Ik stelde voor om de term "patiënt(en) met het syndroom van Asperger" door "persoon/personen met het syndroom van Asperger" te vervangen. Ik heb toen een reactie van de webmaster ontvangen (die zelf arts is) waarin hij aangaf dat het in medische kringen nu eenmaal de gewoonte is om van patiënten te spreken, maar dat hij het wel met mijn bezwaar als zodanig eens kon zijn. Hij vroeg me om er begrip voor te hebben dat het aanpassen van zoveel artikelen nogal wat tijd in beslag nam, maar hij was bereid om mijn suggestie te gebruiken en als eerste het artikel over het syndroom van Asperger aan te passen, wat ook inderdaad is gebeurd. @Twilight-Sympho: Mocht jij er toevallig ook behoefte aan hebben om bepaalde ervaringen met mij uit te wisselen, dan kun je mijn e-mailadres in een van mijn vorige replies vinden.
||
Citaat:
De woordenboeken zijn theoretisch, maar in de gewone wereld klinkt een syndroom hebben (of een handicap, belemmering, stoornis...) toch nog anders dan een ziekte hebben. Ook al betekent het misschien exact het zelfde. Het gaat hier om de gevoelswaarde, de subjectieve betekenisgeving denk ik.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
En je hebt naast een wereld van objectieve betekenisgeving zoiezo een wereld van subjectieve betekenisgeving. Zo zit de communicatie nu eenmaal in elkaar. Het is bijna onmogelijk om obectief te communiceren. Als iemand 'auto' of 'geboorte' of 'huwelijk' zegt tegen drie mensen is het best te doen dat die drie mensen een verschillende betekenis geven aan die woorden. Ze weten wat ze betekenen maar achter elk woord zit bij mensen een beeld en een ervaring wat de subjectieve betekenisgeving vormt. Als we dan terug kijken naar 'ziekte'. Heeft dat buiten een objectieve ook een subjectieve betekenis voor iedereen. En binnen een communicatie is het goed dat je je eens probeert in te leven in die andere zijn denkpatroon, en eens gaat achterhalen wat zijn subjectieve betekenisgeving in zou kunnen houden... want dan kom je er pas achter wat het voor hem of haar inhoud. In die zin ben je dus weer niets met alleen de objectieve betekenisgeving. Want dan weet je niet wat die andere je eigenlijk wil zeggen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
Volgens mij is 'ziekte' gewoon een negatief geladen woord (subjectief) en willen mensen met een stoornis in de geest geen patiënt of zieke genoemd worden omdat er geen (directe) uiterlijke verschijnselen zijn.
Maar het is wel een ziekte, hoe je het draaien of keren wil. Stoornis, belemmering, disfunctioneren...zijn gewoon eufenismen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
*maar goed, kom maar op met die uitleg van je... ![]()
||
![]() |
Citaat:
maar waarschijnlijk zullen alle leraren het wel weten omdat ze ook weten dat ik depressief ben/was *kan ik niet helemaal duidelijk zeggen/merken* maar of ze het weten of niet, het maakt me eigelijk niet zo uit ![]() |
![]() |
|
hier nog even mijn mening over of je het nou ziekte noemt of niet:
ziekte zie ik als iets wat je op kan lopen. Autisme loop je niet zo gemakkelijk op, ik zie het dus ook meer als een syndroom. Een aangeboren afwijking. En er valt heel goed mee te leven, ikzelf heb het syndroom van aspergers (ook al spreken veel psychiaters elkaar tegen hierin), en er is eigenlijk niemand die iets merkt aan mij. Ik heb eigenlijk ook weinig moeite met het sociale leven, het enige waar het fout gaat is thuis. Daar heb ik al 4 jaar gigantische ruzie met mijn ouders. Zijn er meer die ook voornamelijk thuis problemen hier mee hebben, of ook op andere plekken? Daniël |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Een ziekte is iets met een aanwijsbare, controleerbare oorzaak; een syndroom is iets dat gedefinieerd is aan de hand van een verzasmeling symptonen. Als iets ooit een syndroom was dan wordt het later, ook als er een aanwijsbare oorzaak is, toch nog syndroom genoemd (syndroom van Down bijvoorbeeld).
Reuma kun je klinisch onderzoeken aan de hand van rheumafactor in het bloed en is dus een ziekte. Of autisme wordt vastgesteld aan de hand van symptomen of door klinisch onderzoek weet ik niet, maar ik denk het eerste; dan is het dus een syndroom. Althans, volgens 'Het geneeskundig proces'. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
Ik ben vanochtend weer bij m'n psychologe geweest. Waarschijnlijk ga ik nu officieel psychiatrisch getest worden en verder is er uitgekomen dat ik een sociale vaardigheidstraining ga doen. Ik denk dat ik nu weer wat verder kan, nadat ik zaterdag op het punt stond mezelf iets aan te doen.
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |