Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2004, 11:20
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Ik kom net terug van m'n psycholoog en het is waarschijnlijk dat een lichte aan autisme verwante stoornis die zich al in mijn vroege jeugd ontwikkelt heeft, me nog steeds parten speelt.

Weet iemand waar ik meer informatie kan krijgen over dit soort stoornissen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-03-2004, 11:48
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Happydeath schreef op 23-03-2004 @ 12:20:
Ik kom net terug van m'n psycholoog en het is waarschijnlijk dat een lichte aan autisme verwante stoornis die zich al in mijn vroege jeugd ontwikkelt heeft, me nog steeds parten speelt.

Weet iemand waar ik meer informatie kan krijgen over dit soort stoornissen?
Bij de NVA

Gaat het verder wel goed? Het lijkt me dat je toch een soort van.. schrikt oid als je dat te horen krijgt..
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 11:50
Verwijderd
Hoi,

Volgens mij heb ik hetzelfde als jij maar bij mij is het niet vastgesteld door een psycholoog.

Ik kan je 1 tip geven: leef gewoon door met wie jij bent en laat je geen slachtoffer maken door het autisme. Dat je 'klachten' nu een naampje hebben hoeft jou nog niet te veranderen. Dat is ook de reden dat ik het niet laat vaststellen door een deskundige, omdat ik toch wel weet wat mijn problemen zijn en ik leer liever daar mee omgaan dan met de naam van een stoornis.

Joh, er zijn zat links over autisme te vinden op google ofzo...

http://www.autisme-nva.nl/ oa. maar er zijn er zoveel...

Zoek ook eens op dit forum...

Als ik jou verder nog ergens bij kan helpen dan hoor ik het wel. Ik ben ook wel benieuwd waar jij zoal last van hebt. Misschien herken ik het wel. PM-en?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 11:54
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
bugge schreef op 23-03-2004 @ 12:50:
Hoi,

Volgens mij heb ik hetzelfde als jij maar bij mij is het niet vastgesteld door een psycholoog.

Ik kan je 1 tip geven: leef gewoon door met wie jij bent en laat je geen slachtoffer maken door het autisme. Dat je 'klachten' nu een naampje hebben hoeft jou nog niet te veranderen. Dat is ook de reden dat ik het niet laat vaststellen door een deskundige, omdat ik toch wel weet wat mijn problemen zijn en ik leer liever daar mee omgaan dan met de naam van een stoornis.

Joh, er zijn zat links over autisme te vinden op google ofzo...

http://www.autisme-nva.nl/ oa. maar er zijn er zoveel...

Zoek ook eens op dit forum...

Als ik jou verder nog ergens bij kan helpen dan hoor ik het wel. Ik ben ook wel benieuwd waar jij zoal last van hebt. Misschien herken ik het wel. PM-en?
Jep, stuur maar een PM. Ik moet nu helaas gaan, maar dan reageer ik later wel even terug!
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 11:54
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
grl schreef op 23-03-2004 @ 12:48:
Bij de NVA

Gaat het verder wel goed? Het lijkt me dat je toch een soort van.. schrikt oid als je dat te horen krijgt..
Tja, wel moeilijk natuurlijk. Ik hoop gewoon toch een beetje relaxed me erbij te houden en me er niet door te laten beinvloeden.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 13:19
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
www.autsider.net

Hier zijn overigens al heel veel topics over, even zoeken dus.
Oud 23-03-2004, 15:17
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 23-03-2004 @ 14:19:
www.autsider.net

Hier zijn overigens al heel veel topics over, even zoeken dus.
Dank je voor deze tip. De term die m'n psychologe gebruikte was hoger functionerend autisme geloof ik. Ik zie op de site een document over specifiek die aandoening en ik herken er veel in. Ik hoop dat ik in contact kan komen met anderen met een dergelijke aandoening.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 15:53
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
grl schreef op 23-03-2004 @ 12:48:
Eerst viel het mee, maar nu het tot me door begint te dringen ben ik boos en verdrietig!
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 17:58
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Happydeath schreef op 23-03-2004 @ 16:17:
Dank je voor deze tip. De term die m'n psychologe gebruikte was hoger functionerend autisme geloof ik. Ik zie op de site een document over specifiek die aandoening en ik herken er veel in. Ik hoop dat ik in contact kan komen met anderen met een dergelijke aandoening.
Ik heb zelf het syndroom van Asperger, een bepaalde vorm van hoogfunctionerend autisme. Nadere informatie over hoe dat is ontdekt vind je in mijn openingspost in http://forum.scholieren.com/showthre...light=Asperger
Als je wilt kun je me een privéberichtje sturen of contact met me opnemen via mijn e-mailadres arno.van.asseldonk@hetnet.nl.

@grl: Hoe iemand op zo'n bericht reageert is heel verschillend. Ik wist, voordat ik vorig jaar op 18 maart de diagnose kreeg, alleen maar dat ik een sociale handicap heb omdat ik moeilijk contact maak met anderen. Nu ik eenmaal weet wat mijn handicap precies inhoudt ben ik eindelijk in staat om er op een goede manier mee om te gaan.
Oud 23-03-2004, 18:19
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 23-03-2004 @ 18:58:
@grl: Hoe iemand op zo'n bericht reageert is heel verschillend. Ik wist, voordat ik vorig jaar op 18 maart de diagnose kreeg, alleen maar dat ik een sociale handicap heb omdat ik moeilijk contact maak met anderen. Nu ik eenmaal weet wat mijn handicap precies inhoudt ben ik eindelijk in staat om er op een goede manier mee om te gaan.
Daar heb je gelijk in. Maar dat het een naampje krijgt, zorgt vaak voor een heel dubbel gevoel. Aan de ene kant opluchting omdat je nu weet wat "het" is (slecht geformuleerd want je "weet" het sowieso wel, maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel) en aan de andere kant toch ook een soort van.. schok of verwarring oid. Daar doelde ik op.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 19:17
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
grl schreef op 23-03-2004 @ 19:19:
Daar heb je gelijk in. Maar dat het een naampje krijgt, zorgt vaak voor een heel dubbel gevoel. Aan de ene kant opluchting omdat je nu weet wat "het" is (slecht geformuleerd want je "weet" het sowieso wel, maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel) en aan de andere kant toch ook een soort van.. schok of verwarring oid. Daar doelde ik op.
Ik weet waar je op doelde, vandaar ook mijn opmerking dat de manier waarop iemand op zo'n bericht reageert heel verschillend is. Zo was er in mijn topic iemand die, toen hij de diagnose (PDD-NOS) te horen kreeg, in paniek is weggerend. Bij een van de Internetclubs over autisme waar ik lid van ben, las ik over een man die, nadat hij de diagnose van het syndroom van Asperger had gekregen, dit probeerde te ontkennen.
Oud 23-03-2004, 19:43
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
grl schreef op 23-03-2004 @ 19:19:
Dat dubbele gevoel ken ik nu heel erg goed.

Mijn eerste reactie was erg gelaten en weinig emotioneel. Ik was toen ook nog bezig met mijn tentamen Staatsrecht dat ik die middag zou hebben. Na dat tentamen voelde ik me erg verward. Toen ik op de faculteit aankwam en achter internet ging zitten, was ik eerst echt heel erg boos op alles en iedereen. Toen ik wegging van de faculteit begon ik echt te huilen, terwijl ik dat niet snel doe en ben ik naar een vriendin gegaan. Bij haar echt even kunnen uithuilen en nu voel ik me moe, maar rustig. Echt, de hele dag zijn allerlei verschillende gevoelens door me heen gegaan.

Ik wist al langer dat er iets was, maar dit stempel geeft het zoiets definitiefs. Nu begrijp ik dat er niets meer aan te doen valt en dat ik met deze enorme handicap zal moeten leven. Tenminste: Het voelt nu als een enorme handicap, ook al heb ik slechts een lichte vorm. Hoe ik hier mee ga leren leven weet ik nog niet. Ik weet ook niet echt wat mijn toekomstmogelijkheden zijn. Of ik mijn droom nog waar kan maken om later op een Nederlandse ambassade in het buitenland te gaan werken, aangezien ik daar veel met mensen zal moeten werken en hoe mijn kansen zijn om in de toekomst bijvoorbeeld een stabiele relatie te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 22:30
Eend
Eend is offline
bij je psych?

Of kom een dagje in mijn leefgroep, dan weet je het ook gelijk

Nee, er zijn vast wel foldertjes over te krijgen, of vast wel iets op google te vinden zijn
Oud 24-03-2004, 09:56
Merande
Merande is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 23-03-2004 @ 18:58:
[B]Ik heb zelf het syndroom van Asperger, een bepaalde vorm van hoogfunctionerend autisme. Nadere informatie over hoe dat is ontdekt vind je in mijn openingspost in http://forum.scholieren.com/showthre...light=Asperger
Als je wilt kun je me een privéberichtje sturen of contact met me opnemen via mijn e-mailadres arno.van.asseldonk@hetnet.nl.
ik lijd ook aan het syndroom van Asperger, mijn psych heeft me heel goed uitgelegd hoe het in mijn geval is...
en ik ben wel blij dat ik dat nu allemaal weet
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 18:28
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Merande schreef op 24-03-2004 @ 10:56:
ik lijd ook aan het syndroom van Asperger, mijn psych heeft me heel goed uitgelegd hoe het in mijn geval is...
en ik ben wel blij dat ik dat nu allemaal weet
Toen ik het eenmaal wist was dat voor mij ook een hele opluchting. Weten ze het bij jou op school ook dat je het syndroom van Asperger hebt, en zo ja, hoe gaan ze daar dan mee om? Ik spreek trouwens liever in de trant van "ik heb het syndroom van Asperger" omdat "ik leid aan het syndroom van Asperger" klinkt alsof het een ziekte is, wat het volstrekt niet is. Het is alleen een andere manier van functioneren ten opzichte van wat "normaal" is.

@Happydeath: Een stoornis in het autistische spectrum is inderdaad een handicap, en wel een sociale handicap om precies te zijn. Ik kan je uit eigen ervaring gelukkig verzekeren dat er goed mee om te gaan valt, zeker als je daarbij ook op de juiste manier wordt begeleid. Je weet hoe je me kunt bereiken, dus neem maar een keer contact met me op als je daar behoefte aan mocht hebben.
Oud 26-03-2004, 06:18
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 25-03-2004 @ 19:28:
omdat "ik leid aan het syndroom van Asperger" klinkt alsof het een ziekte is, wat het volstrekt niet is.
ziek·te (de ~ (v.), ~n/~s)
1 min of meer ernstige of langdurige stoornis in het functioneren van lichaam of geest

Mij lijkt dat het dan toch een ziekte is. Alleen een iets ander soort dan wat jij denkt. Je kunt het idd niet vergelijken met iets als griep of kanker of wat dan ook, maar het is wel een 'langdurige stoornis in het functioneren van geest'.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 14:00
Milos
Milos is offline
Hoi,

Ik heb ook een vorm van autisme, namelijk PDD-NOS. Je kunt meer informatie krijgen op autisme.pagina.nl, en de nva maar die was net al genoemd. Als je behoefde hebt aan lotgenotencontact moet je mij maar even je msn adres pmmen. Ik heb al meerdere ASSers in mijn lijst.

Groetjes,

Milou
Oud 26-03-2004, 14:01
Milos
Milos is offline
[
Mij lijkt dat het dan toch een ziekte is. Alleen een iets ander soort dan wat jij denkt. Je kunt het idd niet vergelijken met iets als griep of kanker of wat dan ook, maar het is wel een 'langdurige stoornis in het functioneren van geest'. [/B][/QUOTE]

het is geen ziekte maar eerder een stoornis/ handicap.
Oud 26-03-2004, 14:03
Verwijderd
Citaat:
Twilight-Sympho schreef op 26-03-2004 @ 15:01:
het is geen ziekte maar eerder een stoornis/ handicap.
Voor zo ver ik zie staat het woord 'stoornis' ook in de omschrijving van ziekte. 't maar net hoe je het bekijkt, denk ik. Een echte ziekte is het niet, dat ben ik met je eens, maar een echte 'geen-ziekte' is het ook niet, vind ik.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 16:37
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 26-03-2004 @ 15:03:
Voor zo ver ik zie staat het woord 'stoornis' ook in de omschrijving van ziekte. 't maar net hoe je het bekijkt, denk ik. Een echte ziekte is het niet, dat ben ik met je eens, maar een echte 'geen-ziekte' is het ook niet, vind ik.
Om dan ook maar meteen even te reageren op jouw quote van mijn vorige reply: "mijn" psychiater en ik beschouwen datgene wat ik heb niet als een ziekte, maar als een andere manier van functioneren. Ik neem aan dat je de definitie die je gaf aan de "taalbijbel" (lees "de dikke Van Dale") hebt ontleend. Houd er in dat verband wel rekening mee dat het hier om een door taalkundigen (en niet door medici) opgestelde definitie gaat, en dat zo'n definitie wat mij betreft discutabel is en blijft. Ik vind het gewoon ontzettend negatief om een stoornis in het autistische spectrum als een ziekte te beschouwen.
Enige tijd geleden kwam ik op de site van CZ in een artikel over het syndroom van Asperger de term "patiënt(en) met het syndroom van Asperger" tegen. Ik heb toen aangegeven dat ik daar, omdat ik zelf het syndroom van Asperger heb, bezwaar tegen maakte, aangezien mensen met het syndroom van Asperger niet ziek zijn, maar alleen op een andere manier functioneren dan "normale" mensen. Ik stelde voor om de term "patiënt(en) met het syndroom van Asperger" door "persoon/personen met het syndroom van Asperger" te vervangen. Ik heb toen een reactie van de webmaster ontvangen (die zelf arts is) waarin hij aangaf dat het in medische kringen nu eenmaal de gewoonte is om van patiënten te spreken, maar dat hij het wel met mijn bezwaar als zodanig eens kon zijn. Hij vroeg me om er begrip voor te hebben dat het aanpassen van zoveel artikelen nogal wat tijd in beslag nam, maar hij was bereid om mijn suggestie te gebruiken en als eerste het artikel over het syndroom van Asperger aan te passen, wat ook inderdaad is gebeurd.

@Twilight-Sympho: Mocht jij er toevallig ook behoefte aan hebben om bepaalde ervaringen met mij uit te wisselen, dan kun je mijn e-mailadres in een van mijn vorige replies vinden.
Oud 27-03-2004, 17:08
Verwijderd
Volgens de Van Dale betekend 'syndroom': "1 complex van verschijnselen die kenmerkend zijn voor een bepaalde ziektetoestand"... Lijkt me dan weinig uitmaken of je het een syndroom of ziekte noemt, het komt op hetzelfde neer.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 17:46
murwari
murwari is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-03-2004 @ 18:08:
Volgens de Van Dale betekend 'syndroom': "1 complex van verschijnselen die kenmerkend zijn voor een bepaalde ziektetoestand"... Lijkt me dan weinig uitmaken of je het een syndroom of ziekte noemt, het komt op hetzelfde neer.
Maar als mensen zeggen dat ze ziek zijn of een ziekte hebben denken velen aan de gekende ziekte verschijnselen. Maar ik kan geloven dat mensen met een vorm van autisme zich niet ziek voelen en dus ook niet zozeer spreken over een ziekte.

De woordenboeken zijn theoretisch, maar in de gewone wereld klinkt een syndroom hebben (of een handicap, belemmering, stoornis...) toch nog anders dan een ziekte hebben. Ook al betekent het misschien exact het zelfde. Het gaat hier om de gevoelswaarde, de subjectieve betekenisgeving denk ik.
Oud 27-03-2004, 17:49
Verwijderd
Citaat:
murwari schreef op 27-03-2004 @ 18:46:
Maar als mensen zeggen dat ze ziek zijn of een ziekte hebben denken velen aan de gekende ziekte verschijnselen. Maar ik kan geloven dat mensen met een vorm van autisme zich niet ziek voelen en dus ook niet zozeer spreken over een ziekte.
Wat zijn 'de gekende ziekteverschijnselen'? Das heel ruim. Moet je je per se zieken voelen om ziek te zijn? Daar ben ik het nou weer niet mee eens. Verder:

Citaat:
De woordenboeken zijn theoretisch, maar in de gewone wereld klinkt een syndroom hebben (of een handicap, belemmering, stoornis...) toch nog anders dan een ziekte hebben. Ook al betekent het misschien exact het zelfde. Het gaat hier om de gevoelswaarde, de subjectieve betekenisgeving denk ik.
Ik denk dat je niet zoveel hebt aan subjectieve betekenisgeving, omdat dat voor iedereen anders is. Dan heb je, in mijn ogen, meer aan iets theoretisch. Maar goed, das mijn mening en die mag best afwijken van wat anderen vinden.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 18:04
murwari
murwari is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-03-2004 @ 18:49:
Wat zijn 'de gekende ziekteverschijnselen'? Das heel ruim. Moet je je per se zieken voelen om ziek te zijn? Daar ben ik het nou weer niet mee eens. Verder:

Ik denk dat je niet zoveel hebt aan subjectieve betekenisgeving, omdat dat voor iedereen anders is. Dan heb je, in mijn ogen, meer aan iets theoretisch. Maar goed, das mijn mening en die mag best afwijken van wat anderen vinden.
Ik zei niet perse, ik zei dat ik dat kon geloven dat mensen die een 'ziekte' hebben en zich totaal niet ziek voelen misschien lieer over iets anders praten dan een ziekte.

En je hebt naast een wereld van objectieve betekenisgeving zoiezo een wereld van subjectieve betekenisgeving. Zo zit de communicatie nu eenmaal in elkaar. Het is bijna onmogelijk om obectief te communiceren. Als iemand 'auto' of 'geboorte' of 'huwelijk' zegt tegen drie mensen is het best te doen dat die drie mensen een verschillende betekenis geven aan die woorden. Ze weten wat ze betekenen maar achter elk woord zit bij mensen een beeld en een ervaring wat de subjectieve betekenisgeving vormt.

Als we dan terug kijken naar 'ziekte'. Heeft dat buiten een objectieve ook een subjectieve betekenis voor iedereen.
En binnen een communicatie is het goed dat je je eens probeert in te leven in die andere zijn denkpatroon, en eens gaat achterhalen wat zijn subjectieve betekenisgeving in zou kunnen houden... want dan kom je er pas achter wat het voor hem of haar inhoud.

In die zin ben je dus weer niets met alleen de objectieve betekenisgeving. Want dan weet je niet wat die andere je eigenlijk wil zeggen.
Oud 27-03-2004, 18:07
Verwijderd
Citaat:
murwari schreef op 27-03-2004 @ 19:04:
En binnen een communicatie is het goed dat je je eens probeert in te leven in die andere zijn denkpatroon, en eens gaat achterhalen wat zijn subjectieve betekenisgeving in zou kunnen houden... want dan kom je er pas achter wat het voor hem of haar inhoud.

In die zin ben je dus weer niets met alleen de objectieve betekenisgeving. Want dan weet je niet wat die andere je eigenlijk wil zeggen.
Sorry, dat ik het zeg, maar ik vind dit onzin (niet onzin in de zin van niet waar, maar onzin in de zin van dat je je er kennelijk gewoon voor de makkelijkheid maar vanuit lijkt te gaan dat ik dat niet doe). Misschien kun je je eigen reply nog eens doorlezen en er zelf ook wat mee doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-03-2004, 18:19
phensicske
phensicske is offline
Volgens mij is 'ziekte' gewoon een negatief geladen woord (subjectief) en willen mensen met een stoornis in de geest geen patiënt of zieke genoemd worden omdat er geen (directe) uiterlijke verschijnselen zijn.

Maar het is wel een ziekte, hoe je het draaien of keren wil.
Stoornis, belemmering, disfunctioneren...zijn gewoon eufenismen.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 19:12
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 27-03-2004 @ 20:06:
Ik loop nu mede tegen een verschijnsel aan wat voor andere mensen met een stoornis in het autistische spectrum waarschijnlijk ook herkenbaar zal zijn: jij bent (zo lijkt het althans) niet in staat om te begrijpen hoe ik tegen een bepaalde situatie aankijk omdat jij meent dat een theoretische betekenisgeving zinvoller is dan een gevoelsmatige. Naar mijn idee is dat afhankelijk van de situatie waar je mee te maken hebt. Ik stel voor om dit verder te laten rusten en het er verder maar op te houden dat het vanuit een gevoelsmatig oogpunt beter is om een stoornis in het autistische spectrum te beschouwen als een andere manier van functioneren, en niet als een ziekte.
Ik ben het hier niet mee eens. Zoals je zelf al zegt, het lijkt zo te zijn, maar ik denk dat het niet zo is. Ik begrijp volgens mij heel goed hoe jij er tegen aan kijkt, maar ik deel die mening dus niet. Ik denk niet dat begrijpen en dezelfde mening hebben altijd samen gaan. (Beter kan ik niet uitleggen wat ik bedoel.) Daarnaast vind ik ook dat het geen feit is dat het (gevoelsmatig) beter zou zijn om het als een andere manier van functioneren te beschouwen ipv een ziekte; jij vindt dat beter en dan moet je dat dus ook zeker doen.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 19:25
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-03-2004 @ 20:12:
Ik ben het hier niet mee eens. Zoals je zelf al zegt, het lijkt zo te zijn, maar ik denk dat het niet zo is. Ik begrijp volgens mij heel goed hoe jij er tegen aan kijkt, maar ik deel die mening dus niet.
Ik heb mijn vorige reply inmiddels verwijderd, dus vergeet met name dat laatste stuk maar.

Citaat:
Ik denk niet dat begrijpen en dezelfde mening hebben altijd samen gaan. (Beter kan ik niet uitleggen wat ik bedoel.)
Je hoeft ook niet te proberen om het beter uit te leggen, aangezien het inderdaad zo is dat iets begrijpen en dezelfde mening hebben niet noodzakelijk samen hoeven te gaan.

Citaat:
Daarnaast vind ik ook dat het geen feit is dat het (gevoelsmatig) beter zou zijn om het als een andere manier van functioneren te beschouwen ipv een ziekte; jij vindt dat beter en dan moet je dat dus ook zeker doen.
Het is in ieder geval geen feit voor jou, maar ik stel voor om dit verder maar te laten rusten. Waar het mij om ging is om jou te laten zien dat mensen met een stoornis in het autistische spectrum heel anders tegen bepaalde zaken aankijken dan "normale" mensen. Wat dat betreft hanteer ik het standpunt dat dingen niet altijd zo vanzelfsprekend zijn als ze in eerste instantie misschien wel lijken.
Oud 27-03-2004, 19:30
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 27-03-2004 @ 20:25:
Waar het mij om ging is om jou te laten zien dat mensen met een stoornis in het autistische spectrum heel anders tegen bepaalde zaken aankijken dan "normale" mensen.
Ik denk dat je me dat niet hoeft uit te leggen (of te laten zien). Misschien leg ik nog wel een keer uit waarom.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 19:41
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-03-2004 @ 20:30:
Ik denk dat je me dat niet hoeft uit te leggen (of te laten zien). Misschien leg ik nog wel een keer uit waarom.
Ik denk van wel, maar dat is dan mijn persoonlijke mening.
*maar goed, kom maar op met die uitleg van je... *
Oud 27-03-2004, 19:50
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 27-03-2004 @ 20:41:
Ik denk van wel, maar dat is dan mijn persoonlijke mening.
*maar goed, kom maar op met die uitleg van je... *
Check pm.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 19:59
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-03-2004 @ 20:50:
Check pm.
Ik geef je morgen antwoord...
Oud 29-03-2004, 16:23
Merande
Merande is offline
Citaat:
[i]Toen ik het eenmaal wist was dat voor mij ook een hele opluchting. Weten ze het bij jou op school ook dat je het syndroom van Asperger hebt, en zo ja, hoe gaan ze daar dan mee om? Ik spreek trouwens liever in de trant van "ik heb het syndroom van Asperger" omdat "ik leid aan het syndroom van Asperger" klinkt alsof het een ziekte is, wat het volstrekt niet is. Het is alleen een andere manier van functioneren ten opzichte van wat "normaal" is.
srrj voor mn late reactie, maar toch nog, bij mij op school weten ze niet dat ik het syndroom heb, alleen mijn mentor en mn coordinator...
maar waarschijnlijk zullen alle leraren het wel weten omdat ze ook weten dat ik depressief ben/was *kan ik niet helemaal duidelijk zeggen/merken*
maar of ze het weten of niet, het maakt me eigelijk niet zo uit
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 23:40
lord_of_dreams
lord_of_dreams is offline
hier nog even mijn mening over of je het nou ziekte noemt of niet:
ziekte zie ik als iets wat je op kan lopen. Autisme loop je niet zo gemakkelijk op, ik zie het dus ook meer als een syndroom. Een aangeboren afwijking.

En er valt heel goed mee te leven, ikzelf heb het syndroom van aspergers (ook al spreken veel psychiaters elkaar tegen hierin), en er is eigenlijk niemand die iets merkt aan mij. Ik heb eigenlijk ook weinig moeite met het sociale leven, het enige waar het fout gaat is thuis. Daar heb ik al 4 jaar gigantische ruzie met mijn ouders. Zijn er meer die ook voornamelijk thuis problemen hier mee hebben, of ook op andere plekken?

Daniël
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 00:28
Arun
Arun is offline
sterkte king
Oud 30-03-2004, 03:21
Verwijderd
Citaat:
lord_of_dreams schreef op 30-03-2004 @ 00:40:
ziekte zie ik als iets wat je op kan lopen.
Ik niet; ik ben er mee geboren.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 13:02
lord_of_dreams
Citaat:
Leonoor schreef op 30-03-2004 @ 04:21:
Ik niet; ik ben er mee geboren.
Dan noem ik het dus geen ziekte meer, maar een syndroom
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 13:03
Verwijderd
Citaat:
lord_of_dreams schreef op 30-03-2004 @ 14:02:
Dan noem ik het dus geen ziekte meer, maar een syndroom
Dat had ik begrepen. Je weet alleen niet waar het over gaat.
Vind je reuma een syndroom?
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 23:10
lord_of_dreams
Citaat:
Leonoor schreef op 30-03-2004 @ 14:03 :
Dat had ik begrepen. Je weet alleen niet waar het over gaat.
Vind je reuma een syndroom?
reuma is iets wat je ook op kan lopen, en kan je dan in weze een ziekte noemen. Autisme nog steeds niet...
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 12:24
Verwijderd
Een ziekte is iets met een aanwijsbare, controleerbare oorzaak; een syndroom is iets dat gedefinieerd is aan de hand van een verzasmeling symptonen. Als iets ooit een syndroom was dan wordt het later, ook als er een aanwijsbare oorzaak is, toch nog syndroom genoemd (syndroom van Down bijvoorbeeld).
Reuma kun je klinisch onderzoeken aan de hand van rheumafactor in het bloed en is dus een ziekte. Of autisme wordt vastgesteld aan de hand van symptomen of door klinisch onderzoek weet ik niet, maar ik denk het eerste; dan is het dus een syndroom.

Althans, volgens 'Het geneeskundig proces'.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 12:27
Verwijderd
Citaat:
lord_of_dreams schreef op 31-03-2004 @ 00:10 :
reuma is iets wat je ook op kan lopen, en kan je dan in weze een ziekte noemen. Autisme nog steeds niet...
Veel vormen van reuma zijn anders aangeboren - de aanleg sowieso, de meeste vormen kun je niet oplopen als een griepje. Er is ook een vorm van autisme die je 'op kunt lopen' (oftewel die je niet vanaf de geboorte hebt). Net als bij reuma verschilt het dus maar net per vorm hoe het zit. Dat is dus niet echt een verschil.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 12:28
Verwijderd
Citaat:
sarahbressers schreef op 31-03-2004 @ 13:24 :
Een ziekte is iets met een aanwijsbare, controleerbare oorzaak; een syndroom is iets dat gedefinieerd is aan de hand van een verzasmeling symptonen. Als iets ooit een syndroom was dan wordt het later, ook als er een aanwijsbare oorzaak is, toch nog syndroom genoemd (syndroom van Down bijvoorbeeld).
Reuma kun je klinisch onderzoeken aan de hand van rheumafactor in het bloed en is dus een ziekte. Of autisme wordt vastgesteld aan de hand van symptomen of door klinisch onderzoek weet ik niet, maar ik denk het eerste; dan is het dus een syndroom.

Althans, volgens 'Het geneeskundig proces'.
En als het zo zit, dan kan ik me daar wel in vinden.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 11:43
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Ik ben vanochtend weer bij m'n psychologe geweest. Waarschijnlijk ga ik nu officieel psychiatrisch getest worden en verder is er uitgekomen dat ik een sociale vaardigheidstraining ga doen. Ik denk dat ik nu weer wat verder kan, nadat ik zaterdag op het punt stond mezelf iets aan te doen.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 20:24
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Happydeath schreef op 06-04-2004 @ 12:43 :
Ik ben vanochtend weer bij m'n psychologe geweest. Waarschijnlijk ga ik nu officieel psychiatrisch getest worden en verder is er uitgekomen dat ik een sociale vaardigheidstraining ga doen.
Ik heb zelf volgende week vrijdag weer contact met "mijn" psychiater. Hij komt me dan rond 4 uur 's middags thuis opzoeken. Ook heeft hij tijdens onze sessie van 12 maart een video-opname van me gemaakt, om zo aan de hulpverleners in opleiding bij het RIAGG in Helmond te laten zien wat het syndroom van Asperger (wat ik zelf heb) precies inhoudt.

Citaat:
Happydeath schreef op 06-04-2004 @ 12:43 :
Ik denk dat ik nu weer wat verder kan, nadat ik zaterdag op het punt stond mezelf iets aan te doen.
Mocht je er een keer met mij over willen praten, dan weet je hoe je me kunt bereiken.
Reageren

Regels voor berichten