Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2004, 17:20
G.T.C.
G.T.C. is offline
Ik doe nu voor het 2e jaar de opleiding elektro techniek in Rijswijk. Ik was pas 16 toen ik naar die school ging en ja....toen wist ik echt nog niet wat ik precies wilde met mijn leven.

Ik vind de opleiding nogal tegenvallen en dat is ook wel te merken aan mijn studie houding. Ik doe er tegenwoordig vrijwel niets meer aan en ik denk dat ik geen eens mijn P ga halen dit jaar. Dat zou betekenen dat ik van school af moet en een andere opleiding moet gaan doen.

Nu is mijn vraag; Vinden jullie dat je de toekomst perspectieven van de opleiding een grote rol moet laten spelen?

Ik heb namelijk door mijn vele twijfels een intresse test gedaan en daar kwam uit dat ik sph, creatieve therapie of audiovisual media moet gaan doen. Na veel rondvragen en bladen gelezen te hebben ben ik er inmiddels achter dat bijvoorbeeld met creatieve therapie, het heel moeilijk is om een baan te krijgen, plus dat het volgens de studiekeuze gids de slechts betaalde baan oplevert in het HBO.
Dit is juist precies in tegenstelling van mijn huidige opleiding want daar wordt zelfs baan garantie gegeven.

Laat jij je erg beïnvloeden door die toekomst perspectieven?
Oud 30-03-2004, 17:29
Verwijderd
Als ik de keus heb tussen een aantal studies die me erg leuk lijken, en er is er een waarbij de kans op een baan erg klein is, dan zal ik die studie minder snel kiezen..
Maar als ik nu een studie zou volgen die ik vreselijk vind, en ik moet er niet aan denken dat nog mn hele leven te doen, dan zou ik liever iets doen wat ik wel heel leuk vind, maar met iets minder kans op een baan..

Ik weet niet of ik dan voor een studie zou kiezen waar de kans op een baan ontzettend klein is. Dan zou ik zoeken naar andere studies, die lijken op wat ik eigenlijk wil, of heel anders maar toch ook heel leuk zijn. Heb je zelf geen andere studies die je ook heel leuk lijken?
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 17:49
Balance
Balance is offline
Ik kijk absoluut niet naar de toekomstperspectieven.
Vier jaar terug was er een groot tekort aan informatica mensen en was een baan bijna gegarandeerd. Nu, 4 jaar later, heeft mijn broer bijna z'n studie informatica & management af en blijkt er amper meer perspectief te zijn. Er is veel veranderd in die 4 jaar.
Dat kan met elk beroep: in negatieve, maar ook positieve zin.
Misschien is de jeugd over 4 jaar wel zo verknoeid dat men staat te springen om creatief therapeuten ().
En sowieso vind ik dat je moet doen wat je leuk vindt. Als je iets wil kom je d'r wel en vind je echt wel een baan.
Oud 30-03-2004, 17:50
Sithan
Sithan is offline
Als dat is wat je wil, zou ik het er niet vanaf laten hangen...
Tis altijd beter om een doel na te streven hoe onbereikbaar dan ook, dan iets nastreven wat je niet als doel ziet...
Ik bedoel je kan altijd wel op safe spelen, maar ik vraag me dan af of je straks niet spijt krijgt dat je het uberhaupt er niet eens op gewaagd hebt toen...
Als je t mij vraagt is motivatie de belangrijkste factor bij leren en als je iets echt leuk vindt dan zul je het risico moeten lopen dat je alles in de strijd moet gooien om een baan te krijgen...
Oud 30-03-2004, 18:32
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Pebbles schreef op 30-03-2004 @ 18:29 :
Als ik de keus heb tussen een aantal studies die me erg leuk lijken, en er is er een waarbij de kans op een baan erg klein is, dan zal ik die studie minder snel kiezen..
Maar als ik nu een studie zou volgen die ik vreselijk vind, en ik moet er niet aan denken dat nog mn hele leven te doen, dan zou ik liever iets doen wat ik wel heel leuk vind, maar met iets minder kans op een baan..

Ik weet niet of ik dan voor een studie zou kiezen waar de kans op een baan ontzettend klein is. Dan zou ik zoeken naar andere studies, die lijken op wat ik eigenlijk wil, of heel anders maar toch ook heel leuk zijn. Heb je zelf geen andere studies die je ook heel leuk lijken?
Creatieve therapie lijkt me ontzettend leuk om te doen. Ik was er altijd van overtuigd dat ik het in de technische hoek moest zoeken maar ik ben er nu achter dat ik toch meer met mensen bezig wil zijn of in ieder geval een beetje creatief bezig zijn.
Audiovisual media lijkt me ook wel erg interessant. Dit kan ik volgen aan de Hogeschool van Kunsten Utrecht. Het lijkt me een zeer boeiende opleiding waar je echt flink creatief bezig kan zijn. Ongetwijfeld komen er ook een hoop technische dingen bij kijken maar ik wil ook weer niet zeggen dat ik daar geheel tegen ben

Alleen bij elektro techniek zit je alleen maar aan de wiskunde en schakelingen te ontwerpen. Dat wil ik gewoon niet later in mijn dagelijkse werk doen.
Oud 30-03-2004, 18:34
G.T.C.
G.T.C. is offline
IS het trouwens een aanrader om alles op alles te zetten om nog wel mijn P te halen? Ik bedoel.....mag je dat bijvoorbeeld op je CV zetten en is dat nog van enige waarde?

(Voor een instroming bij een andere opleiding heb ik het sowieso niet nodig omdat ik nu dan een hele andere richting op wil)
Oud 30-03-2004, 18:43
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Nee.
Moet je echt niet doen. Je moet iets gaan studeren dat je leuk vindt. Dat is het main objective. Bij een twijfel, zou je natuurlijk beter kunnen kiezen voor iets met meer kans.
Maar de banenmarkt is ook een conjunctuurbeweging. Op het moment dat jij Studie A doet, is er misschien heel veel vraag naar mensen met de Studie A, maar als je de studie afgerond hebt, zijn al deze banen allang opgevuld en heb je een Studie A (die je koos om het beroepsperspectief) feitelijk voor niets gedaan.
Als je dat hebt met een leuke studie, heb je tenminste nog jezelf bevredigd.
Oud 30-03-2004, 18:44
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 30-03-2004 @ 19:34 :
IS het trouwens een aanrader om alles op alles te zetten om nog wel mijn P te halen? Ik bedoel.....mag je dat bijvoorbeeld op je CV zetten en is dat nog van enige waarde?

(Voor een instroming bij een andere opleiding heb ik het sowieso niet nodig omdat ik nu dan een hele andere richting op wil)
Ik zou zeggen, probeer het iig. Het is altijd iets extra's toch, om je propedeuse te halen?
Zou zonde zijn om dit gedaan te hebben zonder iets te hebben to show for it.
Oud 30-03-2004, 18:45
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
juliettebinoche schreef op 30-03-2004 @ 19:43 :
Nee.

Maar de banenmarkt is ook een conjunctuurbeweging. Op het moment dat jij Studie A doet, is er misschien heel veel vraag naar mensen met de Studie A, maar als je de studie afgerond hebt, zijn al deze banen allang opgevuld en heb je een Studie A (die je koos om het beroepsperspectief) feitelijk voor niets gedaan.
Als je dat hebt met een leuke studie, heb je tenminste nog jezelf bevredigd.
Er zijn genoeg studies die, in welke conjunctuur dan ook, nooit uitzicht bieden op het makkelijk vinden van werk. Ik noem: geschiedenis, filosofie, talen.
Oud 30-03-2004, 18:49
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 30-03-2004 @ 19:45 :
Er zijn genoeg studies die, in welke conjunctuur dan ook, nooit uitzicht bieden op het makkelijk vinden van werk. Ik noem: geschiedenis, filosofie, talen.
Dan heb je er ook wel drie he

Ik let bij mijn studie keuzen wel op de toekomst perspectieven, maar dan vooral op wat voor een soort werk je later doet.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 19:47
Verwijderd
Je moet eigenlijk alleen maar letten op wat je leuk vindt om te doen en waarschijnlijk leuk blijft vinden om de rest van je leven te blijven doen.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 20:57
Gruppie
Gruppie is offline
Als je je Propedeuse hebt, kun je naar de universiteit, naar mijn weten, dus heb je meer keuze uit studies...

Misschien kan ik je helpen:

Ik studeer nu Creatieve Therapie (in Amersfoort (drama)) en mijn broer zit nu in master van digital media design aan HKU!
Hij zit in het buitenland maar als je meer info wil: mail me.

Ik heb het vwo gedaan en heb toch voor creatieve therapie gekozen (hbo) puur omdat dit me gewoon het meeste trok!
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 20:58
sublime
sublime is offline
ik studeer geschiedenis: nee dus

ik zou er wel een beetje naar kijken - maar uiteindelijk moet je meerdere jaren met de betreffende studie bezig zijn, dus moet je het mi in de eerste plaats leuk vinden - anders houd je het niet vol.

(bij mij zitten 100den bèta's die eerst braafjes een bèta studie gingen doen omdat dat vaak meer toekomst heeft, maar die vervolgens met hangende pootjes naar geschiedenis komen )
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 21:43
Verwijderd
Is geschiedenis echt zo slecht qua werkgelegenheid? zit er over te denken het te gaan doen (de leraren opleiding dan waarschijnlijk) maar een beetje kans op een baan lijkt me toch wel leuk.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 22:43
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Doe wat je leuk vind. Beter een slecht betalende leuke baan dan een goed betalende baan die je leven verziekt.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 22:48
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 30-03-2004 @ 22:43 :
Is geschiedenis echt zo slecht qua werkgelegenheid? zit er over te denken het te gaan doen (de leraren opleiding dan waarschijnlijk) maar een beetje kans op een baan lijkt me toch wel leuk.
Je kunt in elke discipline werk vinden als je daar leraar in wordt. Verwacht alleen met studies als geschiedenis en antropologie dat je ook iets anders kunt worden dan leraar geschiedenis of antropologie.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 09:23
Verwijderd
Leraar worden lijkt me niet eens zo'n ramp, doe nu bedrijfskundige informatica en vind het verschrikkelijk . Goed, zal wel niet echt rijk worden als leraar maar ach, kan ik wel mee leven
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 09:36
Verwijderd
Boeiend ik wil ook leraar worden, daar word je ook niet rijk van maar het gaat erom dat je het graag wilt. Je moet een innerlijke drang hebben om je kennis op anderen over te brengen en anderen te helpen met de dingen die jij interessant vindt.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 09:56
sublime
sublime is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 30-03-2004 @ 22:43 :
opzich zijn er opties genoeg, alleen in het werkveld der academisch opgeleide historicus valt het nogal tegen..

maar opties; leraar dus natuurlijk , journalistiek, politiek, diplomatie, overheid, cultuurdingen etc.

veel mensen gaan vooral voor journalistiek of internationale betrekkingen - dus diplomatie/politiek

maar er komen ook mensen in vakgebieden terecht die niets met geschiedenis te maken hebben; bankwezen, bedrijfsleven etc.

maar echt historisch onderzoek etc is maar voor weinig weggelegd

werk vind je uiteindelijk we, alleen een leuke baan die direct aansluit bij je studie schijnt moeilijk te zijn.

en je kunt dus wél iets anders worden dan leraar
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 12:32
HenkMul
HenkMul is offline
Kut, ik heb dringend behoefte aan een toekomstperspectief, maar ik doe filosofie. Wat nu?

Henk Mul !
Oud 31-03-2004, 15:39
Verwijderd
Citaat:
HenkMul schreef op 31-03-2004 @ 13:32 :
Kut, ik heb dringend behoefte aan een toekomstperspectief, maar ik doe filosofie. Wat nu?

Henk Mul !
de lerarenopleiding volgen
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:57
aniki
aniki is offline
je moet het zo zien:
Die baan heb je voor de rest van je leven.
De studie duurt maar 5 jaar en het is een kwestie van door de zure appel heen bijten.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 17:28
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Even voorop: Met elke studie kun je werk krijgen. Of dit werk perfect aansluit bij je studie en of het genoeg verdient is wel iets waar je naar mag kijken. Maar doe nou niet zo dom dat je je droomstudie en/of droombaan laat schieten alleen omdat de banen die je ermee kunt krijgen wat slechter verdienen!

Je kunt altijd nog iets "bijsturen", mocht dat nodig zijn.

Laatst gewijzigd op 31-03-2004 om 17:34.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 17:34
fractuur
fractuur is offline
Alleen als ik moet kiezen uit een paar opleidingen die ik allen even leuk vind speelt het voor mij wel mee ja.. Maar in de eerste plaats speelt voor mij mee of ik het leuk vind of niet.
Oud 01-04-2004, 00:34
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 31-03-2004 @ 10:36 :
Boeiend ik wil ook leraar worden, daar word je ook niet rijk van maar het gaat erom dat je het graag wilt. Je moet een innerlijke drang hebben om je kennis op anderen over te brengen en anderen te helpen met de dingen die jij interessant vindt.

merk inderdaad dat ik langzaamaan het idee heb dat leraar wel wat is voor me. Kom ik ook lekker op tijd achter na 3 jaar verprutst te hebben aan 2 informatica studies, maarja . Enigste wat me nog tegenhoudt is dat ik niet echt sterk ben in spreken in het openbaar en laat dat nu net hetgeen zijn wat je de hele tijd doet. Nouja, neem aan dat het wel te leren valt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-04-2004, 12:34
Verwijderd
Ik heb me een beetje laten beinvloeden door de toekomstperspectieven; ik twijfelde tussen geneeskunde, psychologie en biologie en ik heb voor geneeskunde gekozen omdat je dan tenminste zeker bent van werk. Maar ik vind niet dat je keuze er helemaal van moet afhangen, wat je interesseert en wat je graag wil doen is véél belangrijker.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 18:51
Fleurrr
Fleurrr is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 01-04-2004 @ 13:34 :
Ik heb me een beetje laten beinvloeden door de toekomstperspectieven; ik twijfelde tussen geneeskunde, psychologie en biologie en ik heb voor geneeskunde gekozen omdat je dan tenminste zeker bent van werk. Maar ik vind niet dat je keuze er helemaal van moet afhangen, wat je interesseert en wat je graag wil doen is véél belangrijker.
Ik moet zeggen dat ik dat een slimme keuze vind. Voor biologie is de toekomst best moeilijk, vaak kom je in de onderzoekssfeer terecht of het onderwijs. Over Psychologie weet ik niet zoveel, wel weet ik dat de banen niet voor het oprapen liggen na psychologie ( wat word je nog meer behalve psycholoog?)
Niet dat je bij GNK iets anders word dan arts, maar als arts kom je altijd aan de bak. Slimme keuze dus zou ik zelf ook doen. Misschien ook wel omdat biologie mij helemaal niet trekt, flora en fauna vind ik echt kut.

Wel weet ik dan weer..dat vaak als je eenmaal een universitaire opleiding hebt afgerond ( en dat geldt dan weer niet voor gnk ) dat je vaak overal terecht kan. Hoeft niet eens bij je vakgebied te zijn. Zo ken ik een filosoof die werkt bij een economisch bedrijf.
Tja, ik zou heel erg op mn toekomst letten, wat ik later met die studie kan maar dat is voor iedereen persoonlijk. Succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 12:43
ellen16
ellen16 is offline
Ik zat altijd te twijfelen tussen Verpleegkunde, Verloskunde, Orthoptie of Psychologie. Ik twijfel nog steeds wel, maar wel een stuk minder dan een half jaar terug. Die twijfels zijn deels weggenomen doordat ik me ben gaan verdiepen in de werkgelegenheid op de verschillende vakgebieden.
Op de open dag van Verpleegkunde wist ik zeker dat dit niets voor mij was: ik ben niet in de wieg gelegd voor werk 'aan het bed'. Verloskunde vereist Scheikunde en dat heb ik niet (kan ik eventueel bijhalen). Psychologie, ja, daar is de werkgelegenheid slecht. Valt dus ook af. Orthoptie blijft over. Genoeg werk te vinden, zelfstandig medisch onderzoek mogen doen, kortom, geschikt voor mij (als iemand nog andere ideetjes heeft, laat het me even weten ).
Reageren

Regels voor berichten