Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-04-2004, 11:10
Verwijderd
Heyhey,

ik heb vanmorgen geprobeerd een laptop met Windows XP Pro, en een desktop met Windows 98 (1e editie) aan elkaar te koppelen dmv een netwerk. Zonder HUB o.i.d. maar gewoon met een crossed kabel.

Nu heb ik alles hardwarematig in orde gemaakt, de netwerkkaarten werken ook goed, maar het sofware gedeelte lukt niet. Tenminste, ik denk dat het aan de instellingen ligt.

Via een handleiding op internet heb ik alles op de Windows 98 pc ingesteld, en op de XP laptop heb ik het automatisch laten doen d.m.v. de wizard Netwerk opzetten. Daarna wat mappen en printers gedeeld, etc.

Als ik dan op Netwerkomgeving klik, om te testen of alles werkt, zie ik alleen de huidige pc bij het netwerk staan, en niet de andere pc. Dus op de desktop zie ik de laptop niet, en op de laptop zie ik de desktop niet. Heeft iemand een idee hoe dit komt?
De netwerkkaarten zijn btw niet van hetzelfde merk, wel zijn ze allebei van dezelfde (100 MB) snelheid.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-04-2004, 11:13
Verwijderd
Ben je onder Windows 98 ingelogd met een account die op Windows XP ook bestaat>?
En staat de guest account onder XP aan?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 11:21
Verwijderd
In Windows 98 bestaan er geen accounts op deze pc, iedereen gebruikt gewoon automatisch dezelfde standaard account.

Op XP log ik in als Laurens (Administrator), deze account staat niet op de Windows 98 computer.
Op de laptop staat de Gast account niet aan.

Trouwens, de laptop geeft wel aan dat er een 100MB verbinding actief is. Maar bij netwerkomgeving staat alleen de laptop zelf, de desktop staat er (nog steeds) niet bij. Ook als ik met zoeken de desktop pc opzoek, vindt hij niets...
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 11:48
Verwijderd
Zorg dat je met Win98 inlogt emt een account die ook bestaat op WinXP.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 13:24
Flshman
Flshman is offline
Bij mij zien ze elkaar soms ook niet. Iets wat vaak werkt:

Rechtermuisknop op 'Mijn netwerklocaties' en dan 'zoeken naar computers'. Even de naam invullen en hopelijk zien ze elkaar dan.

Als ik naar iemand anders ga zien ze elkaar soms ook niet, maar dan helpt bovenstaande niet. Geen idee wat we doen, maar uiteindelijk lukt het wel..
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 13:52
Verwijderd
Ik log nu in Win 98 in op de account 'Laurens'. De laptop logt in op een account met dezelfde accoutnaam, maar het probleem blijft. Ook als ik zoek op computers vindt hij alleen maar de computer waar ik op dat moment mee bezig ben.
Zonealarm e.d. heb ik al uitgezet, haalt niets uit. Op de XP computer heb ik het netwerk automatisch laten instellen via zo'n wizard, die ik vervolgens ook op de desktop heb laten draaien. Waar is het dan fout gegaan? Moet ik het handmatig instellen ergens?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 14:15
Verwijderd
Toevoeging op mijn eerdere post:

Ik ben nu zover dat ik op de Laptop wel de desktop pc onder Netwerkomgevingen zie staan, maar ik kan deze niet aanklikken. Als ik dat doe, verschijnt er een foutmelding:

---
\\Desktop is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact op met de beheerder van dit systeem....blabla.

Kan het netwerkpad niet vinden.
---

Op de desktop zelf is het nog erger, daar kan ik het netwerk niet eens bekijken. Dan verschijnt er de foutmelding:
Kan het netwerk niet doorzoeken. Kan geen toegang krijgen tot het netwerk.

Hoe los ik dit nou weer op
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 18:52
Verwijderd
Stel je netwerk opnieuw in.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 20:43
Flshman
Flshman is offline
Akelige winXP ook altijd je mag er niets van.

Dat je geen toegang hebt ligt aan de rechten die je (niet) hebt.

Als je een map deelt (rechter muisknop op de map en dan 'delen en beveiliging') is het makkelijk als je op dat zinnetje klikt, ik dacht iets van 'Ik ben me bewust van de gevaren.. bla.. bla'. Op deze manier deel je de map zonder rechten, dacht ik.

Mocht dat allemaal niet lukken: zoals superduck al zei: gewoon de boel eraf gooien en helemaal opnieuw beginnen.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 21:34
Verwijderd
Citaat:
superduck schreef op 02-04-2004 @ 19:52 :
Stel je netwerk opnieuw in.
Ja, dat heb ik al drie keer geprobeerd, maar aangezien ik geen reet verstand heb van dit soort dingen lukt het niet echt
De instellingen in 98 zijn bijna zeker weten goed, die heb ik gewoon precies overgenomen uit z'n workshop uit een of ander blad. Maar die workshop ging over een netwerk met twee pc's met windows 98 erop, terwijl er bij mij eentje XP draait.
Ik denk dus dat de fout in Windows XP zit, maar ik zou niet weten hoe het komt...

Ik heb gewoon het ip adres ingesteld, met het laatste cijfer anders dan de desktop pc heeft. Subnetmasker is gewoon hetzelfde. Dan zou hij het toch moeten doen? Of vergeet ik iets?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 21:37
Verwijderd
Geen idee, ik ben hier voor oplossingen die zo simpel zijn dat niemand er aan denkt. Heb geen idee hoe de rest allemaal werkt.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 10:03
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 18:08
Verwijderd
Niemand? ********** zei eerder iets over dat de user account op de xp computer ook op de 98 pc moet bestaan.
Ik heb nu op de 98 computer een account aangemaakt, waarmee ik inlog, dat dezelfde naam heeft (niet hetzelfde wachtwoord) als de account op de xp computer. De laptop (XP) kan nu wel de desktop (98) zien, maar de desktop zie de laptop NIET. Waar kan dit aan liggen? Ik kan btw ook niet pingen, 'Timed Out' komt er dan te staan.

Beide computers hebben dezelfde protocollen, met hetzelfde subnetmasker (255.255.255.0), en hetzelfde ip adres (op het laatste cijfer na dan). Dan zou het toch moeten werken?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 18:23
Flshman
Flshman is offline
En als je dan gewoon even die computers zelf het IP adres laten verzinnen? Bij mij doet hij het allemaal auto en het werkt makkelijk.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 19:30
Verwijderd
Werkt niet, ik krijg nog steeds dezelfde foutmelding:

\\Desktop is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact op met de beheerder van dit systeem....blabla.

Kan het netwerkpad niet vinden.
-----

Er staat btw wel in de taakbalk een icoontje dat er wel een LAN verbinding is, 100 Mbps. Er vindt wel dataverkeer plaats, er zijn 1251 pakketten verzonden, 10 ontvangen.
Zoals ik al zei, de xp computer ziet de 98 computer wel (maar kan hem niet benaderen) terwijl de 98 computer de XP computer juist NIET ziet?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 23:04
micra
micra is offline
Ok dit probleem kom ik zelf ook vaak tegen.
Wat ik zelf nog vaak doe en nog heel vaak lukt ook:

Ga naar uitvoeren op de computer met de Windows Xp Ondersteuning.

Start->Uitvoeren : CMD
In CMD type je. Ipconfig

En daar zie je als het goed is een aantal dingen staan:
Citaat:
Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: enigma.xs
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.2
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1
Als het goed is staat daar ongeveer het zelfde maar dan je eigen ip aangezien je gewoon rechtsstreeks doet.
Wat je dan doet is:

Open een nieuw internet venster en type in
(op de windows 98 computer)

\\192.168.1.2
En hij gaat naar de windows xp computer.

Werkt dit niet.. is er waarschijnlijk iets heel anders de hand en kan ik je verder niet helpen
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 23:13
Verwijderd
Citaat:
micra schreef op 04-04-2004 @ 00:04 :
Ok dit probleem kom ik zelf ook vaak tegen.
Wat ik zelf nog vaak doe en nog heel vaak lukt ook:

Ga naar uitvoeren op de computer met de Windows Xp Ondersteuning.

Start->Uitvoeren : CMD
In CMD type je. Ipconfig

En daar zie je als het goed is een aantal dingen staan:

Als het goed is staat daar ongeveer het zelfde maar dan je eigen ip aangezien je gewoon rechtsstreeks doet.
Wat je dan doet is:

Open een nieuw internet venster en type in
(op de windows 98 computer)

\\192.168.1.2
En hij gaat naar de windows xp computer.

Werkt dit niet.. is er waarschijnlijk iets heel anders de hand en kan ik je verder niet helpen
gewoon pingen dus, en ja als je niet kan pingen dan kan je elkaar dus ook niet zien.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 03:17
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
komt me bekend voor. bij mn windows XP geeft hij wel aan dat de netwerkkabels in tact zijn.
helaas kan hij geen verbinding vinden
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 14:56
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
Syphon schreef op 04-04-2004 @ 00:13 :
gewoon pingen dus, en ja als je niet kan pingen dan kan je elkaar dus ook niet zien.
zeg dan niks
Oud 12-04-2004, 23:43
Marcus
Marcus is offline
Dit probleem heb ik zelf ook gehad, maar dat heb ik opgelost door de ip adressen te wijzigen. Windows XP geeft zelf een ip adres aan je netwerkkaart (weet zo gauw het ip adres niet meer omdat ik xp er weer af heb gegooid) maar laten we zeggen dat dat 192.0.0.1 is van windows xp. Windows 98 staat standaard op automatisch een ip ontvangen. Zet deze op handmatig een ip opgeven en stel deze in op 192.0.0.2. Je subnetmask is op beide pc's 255.255.255.0, dns/wins configuratie mag je uit laten omdat dit niet belangrijk is voor een lan. Reboot beide pc's ff en kijk dan nog eens.
Oud 13-04-2004, 09:47
JJzD
JJzD is offline
watvoor ip adressen heb je gegeven?
192.168.x.x?
of 10.0.x.x?

Staat de firewall van de XP uit onder netwerk?
Kan je elkaar pingen?
Reageren

Regels voor berichten