Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-05-2002, 20:04
Orion84
Orion84 is offline
sinds gister het volgende probleem:
als ik pc opstart, komt er een raar geluid uit mijn HD en bij het detecteren van IDE devices vindt ie men HD niet
het is dus een MAXTOR 20 Gb 7200 RPM.

het vreemde is dat ie het soms wel doet en dan hoor ik ook duidelijk verschil, ik hoor dan namelijk de HD draaien, die keren dat ie dat rare geluid geeft en hem niet detect hoor ik hem ook nie draaien.

kan ik hier zelf iets aan doen of moet ie gewoon effe naar de TD???????????
Oud 29-05-2002, 20:14
Verwijderd
Wat voor geluid is het? Kan je het omschrijven?
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 20:29
Orion84
Orion84 is offline
het is een piepend, krassend geluid. het klinkt als een soort "IE IE" dus twee ietwat verschillende klanken direct na elkaar.
Oud 29-05-2002, 20:31
Verwijderd
Citaat:
Orion84 schreef:
het is een piepend, krassend geluid. het klinkt als een soort "IE IE" dus twee ietwat verschillende klanken direct na elkaar.
Klinkt gezond... :/

Bekeken of je IDE kabel goed vast zit?
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 20:34
Orion84
Orion84 is offline
ja heb de kast opengeschroefd en die kabel zat goed vast in mijn HD en volges mij ook in MOBo, ik wil alleen mijn PC liever niet nog een keer uitzetten nu hij het doet, want dan kijg ik hem maybe niet meer aan de praat.
Oud 29-05-2002, 20:50
Verwijderd
Piepend en krassend geluid?

Ga dan maar van 't ergste uit. Maak snel kopietjes van hetgeen je wilt bewaren en maak er een RMA'tje van.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 20:54
Orion84
Orion84 is offline
ok, ben nie helemaal achterlijk, dus bij de eerste keer dat ie wel gewoon bootte heb ik alle belangrijke bestanden op cd gezet.

alleen ik vroeg me af of misschien nog iemand dit probleem ooit heeft geahd en wat er precies aan het handje is.
Oud 29-05-2002, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Orion84 schreef:
ok, ben nie helemaal achterlijk, dus bij de eerste keer dat ie wel gewoon bootte heb ik alle belangrijke bestanden op cd gezet.

alleen ik vroeg me af of misschien nog iemand dit probleem ooit heeft geahd en wat er precies aan het handje is.
Een hardwaretechnisch verhaal moet ik je schuldig blijven, geen zin om nou research te plegen :>
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 04:15
MaakUt
MaakUt is offline
*lees net dat moonspell iemand kent die 5x z'n HD gemold heeft*
Oud 30-05-2002, 09:52
Moonspell
Moonspell is offline
Citaat:
MaakUt schreef:
*lees net dat moonspell iemand kent die 5x z'n HD gemold heeft*

ah de mensen die bij Maxtor zweren heb ik dus nu gewaarschuwd

Okeej ik heb zelf toevallig een van een vrachtwagen afgevallen maxtor gekocht maar zweer er niet bij... backuppen is dus voor mij een nogal belangrijke taak
Oud 30-05-2002, 11:01
Verwijderd
Hmm, zoals boven al gezegd: als je de boel niet meer vertrouwt, en hij detecteert je schijf niet meer zou ik maar gewoon het zekere voor het onzekere nemen.

Over die storingen: dat kan eigenlijk vanalles zijn. De meest voorkomende oorzaken van een defecte harde schijf zijn oververhitting en schokken. Oververhitting komt vooral veel voor bij de IBM's van de 75GXP-serie, hoewel in principe natuurlijk elke schijf er last van kan krijgen. Wat er binnenin vaak gebeurt, is dat door de hitte de bevestiging van de kop aan de actuator (de 'arm' die boven de platters beweegt) een beetje uit positie komt waardoor deze contact kan maken met het oppervlak van de platters. Daardoor kun je een soort krassend geluid horen. Da's natuurlijk niet alleen fataal voor de platters zelf maar ook voor de kop; de schijf kun je dan wel afschrijven.
Verder kan ophopende warmte ervoor zorgen dat de IC's op de schijf defect raken (de 75GXP-serie heeft de cache-chip aan de achterkant van de PCB, wat een design! ). Het cachegeheugen op de schijf genereert de meeste warmte (dit loopt vaak op een klok van 100Mhz, tegenwoordig) maar ook de firmware kan erdoor beschadigd raken.

Verder natuurlijk de oude bekende: schokken. Vroeger waren schijven hier wel veel gevoeliger voor: tegenwoordig met alle beveiligingen en ShockProof-systemen veel minder aan de orde, maar het kan wel. Als je je schijf aan het (de)monteren bent, je oefent flink wat kracht uit en hij schiet ineens los, dan kunnen de koppen best op het oppervlak van de platters komen. Maar dat veroorzaakt alleen plaatselijke schade (bad sectors) en geen totaal defect.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 11:07
Verwijderd
@nare man:
Waar haal jij al die wijsheid vandaan?

*is vooralsnog software-freak, maar wil meer van hardware weten*
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 14:39
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
******** schreef:
@nare man:
Waar haal jij al die wijsheid vandaan?

*is vooralsnog software-freak, maar wil meer van hardware weten*
http://www.tweakers.net
http://gathering.tweakers.net
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 16:29
Verwijderd
Idd

En verder: alles, maar dan ook werkelijk alles uitproberen, tweaken, bewerken...veel problemen oplossen thuis en bij vrienden enz.enz.enz. gewoon veel ervaring met hardware eigenlijk, ik kan er weinig andere dingen van zeggen
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 16:41
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Idd
Tweakers kom ik zelf ook vaak genoeg Weet ook wel wat een PCB en een IC zijn hoor, daar niet van. Maar dat je bijv. weet bij welke modellen wat op welke manieren is geconstrueerd, vind ik wel bijzonder

Citaat:
En verder: alles, maar dan ook werkelijk alles uitproberen, tweaken, bewerken...veel problemen oplossen thuis en bij vrienden enz.enz.enz. gewoon veel ervaring met hardware eigenlijk, ik kan er weinig andere dingen van zeggen
Tsja, heb niet het geld alles te gaan testen beheer wel een stuk of 12 computers thuis en op het werk, maar de kennis op hardware-gebied is tamelijk oppervlakkig. Ik weet wat alles is en zet ook zo zelf mijn PC's in elkaar .. maar ga me niet vragen waar de cache-chip zit op een 75GXP weet wel dat een IBM Deskstar is, maar dan houdt het ook op

Laatst gewijzigd op 30-05-2002 om 16:44.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 19:42
Orion84
Orion84 is offline
nou ja, thnx voor de replys. hij gaat vrijdag of zaterdag naar de TD van MEMO systems waarschijnlijk.

opzich is de disk zelf nie beschadigd, alleen hij komt meestal niet opgang tijdens een boot. hij gaat gewoon nie draaien.

topic kan wat mij betreft dicht
Oud 30-05-2002, 22:45
ick
ick is offline
tip... schop niet tegen je pc.... gaat je hdd ook kapoet van.... na veel gekloot heb ik van 'n 20,4 gig (maxtor jah) 19,5 over gehouwwen, maar volle format doet die niet meer, enkel quyicoformat, ombetrouwbaar dus, maar wel leuk

hij komt niet op toeren? ook 'n keer met ouwwe harddisk gehad (40 mb ofzo, 386) open gesloopt en bij booren zelf ff slinger geven dattie "startte" zegmaar, is versleten motor denk ik, bij die schijf werkte 't prima (wel wat stof derop = leesfoutjes) maar hij deed 't wel
Met citaat reageren
Oud 31-05-2002, 10:00
Verwijderd
Dat soort dingen is wel cool ja Ik heb ergens nog een oude, kapotte Quantum Fireball CX 10.2 liggen, met de afdekplaat verwijderd (godsamme wat zitten die schroeven VAST ). Wel grappig om 'm op toeren te laten komen terwijl hij open is, dan merk je eigenlijk pas goed hoeveel lawaai die metalen behuizing tegenhoudt. Laatst wilde ik 'm een keer laten draaien op een 12V externe voeding, maar dat lukte niet helemaal. Nu is-ie dus goed verneukt...als ik 'm nu aan een powerconnector van de PC plug, gaat-ie draaien, maar nadat-ie zichzelf heeft gecalibreerd gaat-ie steeds sneller draaien Ik heb 'm nog niet zolang aan laten staan om te zien waar het maximum ligt, maar dat ga ik binnenkort zeker eens doen (na flink wat afstand te hebben genomen )
Met citaat reageren
Oud 31-05-2002, 11:18
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
(na flink wat afstand te hebben genomen )
Met citaat reageren
Oud 31-05-2002, 11:51
Orion84
Orion84 is offline
als de TD tot de conclusie komt dat ie kapot is ga ik vragen of ik hem wel mag houden.

dan kan ik er zoveel mee kloten als ik wil. (hij doet het nog wel, maar niet altijd)

misschien ga ik de deksel vevangen door plexiglas das wel vet
Oud 31-05-2002, 12:02
Jon
Jon is offline
Voordat je er mee gaat kloten zou ik eerst uitzoeken of er nog garantie op zit...
Oud 31-05-2002, 13:47
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
Mja, zelfs 5400 tpm zal een metalen schijf wel voldoende snelheid kunnen geven om een mensenhals te doorklieven
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 03:57
ick
ick is offline
Citaat:
nare man schreef:
Dat soort dingen is wel cool ja Ik heb ergens nog een oude, kapotte Quantum Fireball CX 10.2 liggen, met de afdekplaat verwijderd (godsamme wat zitten die schroeven VAST ). Wel grappig om 'm op toeren te laten komen terwijl hij open is, dan merk je eigenlijk pas goed hoeveel lawaai die metalen behuizing tegenhoudt. Laatst wilde ik 'm een keer laten draaien op een 12V externe voeding, maar dat lukte niet helemaal. Nu is-ie dus goed verneukt...als ik 'm nu aan een powerconnector van de PC plug, gaat-ie draaien, maar nadat-ie zichzelf heeft gecalibreerd gaat-ie steeds sneller draaien Ik heb 'm nog niet zolang aan laten staan om te zien waar het maximum ligt, maar dat ga ik binnenkort zeker eens doen (na flink wat afstand te hebben genomen )
die 386 schijf zaten die schroefjes niet eens zo vast ... gewoon met platte schroefdraaier deruit gerost, maar dat geluidje word INHO wel wat mooier..... je hoort toeren, en geen gezoem

maja, me = 2takter (scooters/brommers) en die houwwen nou eenmaal van toeren en mooie geluidjes
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 03:58
ick
ick is offline
Citaat:
nare man schreef:

Mja, zelfs 5400 tpm zal een metalen schijf wel voldoende snelheid kunnen geven om een mensenhals te doorklieven
nieuw anti-inbraaksysteem ontwikkellen?
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 10:57
Orion84
Orion84 is offline
gister met memo systems gebeld:

om te checken of het niet aan MOBO lag moest ik ff de IDE kabels van CDROM en HD verwisselen:

als nu de hd werkte en de cdrom nie dan was het MOBO kapot.

als de hd nog steeds nie werkte was die dus kapot,

maar ze werkten dus allebei prima!!!!!!!!!

heb de kabels dus maar zo laten zitten en nu hopen dat ie het goed blijft doen!
Oud 02-06-2002, 16:50
RenT
RenT is offline
Citaat:
nare man schreef:
...(godsamme wat zitten die schroeven VAST ). ...
T moet luchtdicht zijn... dus ten eerste zitten de schroeven idd heel vast en ten tweede is t dichtgecoat (oid, kom ff niet op t goede woord)....

Maarja, zodra r lucht in je HD kan komen... kan je m ook wegflikkeren
Oud 03-06-2002, 12:29
Verwijderd
Citaat:
RenT schreef:
T moet luchtdicht zijn... dus ten eerste zitten de schroeven idd heel vast en ten tweede is t dichtgecoat (oid, kom ff niet op t goede woord)....

Maarja, zodra r lucht in je HD kan komen... kan je m ook wegflikkeren
Mwoah, ze zijn niet echt gecoat, er zit meer gewoon een soort schuimrubber tussen de afdekplaat en het chassis van de schijf, wat er vervolgens gewoon tegenaangeperst wordt met die schroeven.

En het is overigens niet de lucht zélf die de schijf molt, maar de stofdeeltjes die in de lucht zweven, maar goed

Overigens kreeg ik gister zelf ook de schrik van m'n leven: bij het rebooten van m'n tweede PC kreeg ik ineens de melding 'no primary master detected'. Bij nadere inspectie bleek het vertrouwde zoemen ook afwezig. De schijf (een 30-gb Maxtor DiamondMax Plus60) kwam niet op toeren; om de 10 seconden klonk een triest begin van het motortje. Met de schrik om 't hart de kast opengehaald, schijf geďnspecteerd en vervolgens weer aangesloten. Bleek-ie het gewoon weer te doen. Waar zoiets nou aan ligt...
Met citaat reageren
Oud 03-06-2002, 21:03
Orion84
Orion84 is offline
das dus hetzelfde probleem als bij mij, soms doet ie het wel soms doet ie het nie, sow vaag
Oud 03-06-2002, 21:36
RenT
RenT is offline
Citaat:
nare man schreef:
En het is overigens niet de lucht zélf die de schijf molt, maar de stofdeeltjes die in de lucht zweven, maar goed
Nou ben ik de exacte maat ff kwijt... maar ik méén dat de lees/schrijf-kop 5 ŕ 6 micrometer boven de platter zat... lijkt me énige vorm van luchtturbulentie al genoeg om m te rammen...
Oud 04-06-2002, 09:16
Verwijderd
Citaat:
Orion84 schreef:
das dus hetzelfde probleem als bij mij, soms doet ie het wel soms doet ie het nie, sow vaag
Hmm, gelukkig is dit een bedrijfsmachine en zit er nog 2 1/2 jaar garantie op die schijf, dus ik doe niet moeilijk, gewoon een nieuwe
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 11:08
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Overigens kreeg ik gister zelf ook de schrik van m'n leven: bij het rebooten van m'n tweede PC kreeg ik ineens de melding 'no primary master detected'. Bij nadere inspectie bleek het vertrouwde zoemen ook afwezig. De schijf (een 30-gb Maxtor DiamondMax Plus60) kwam niet op toeren; om de 10 seconden klonk een triest begin van het motortje. Met de schrik om 't hart de kast opengehaald, schijf geďnspecteerd en vervolgens weer aangesloten. Bleek-ie het gewoon weer te doen. Waar zoiets nou aan ligt...
Dat soort dingen zijn altijd érg leuk om mee te maken. Je komt er praktisch nooit achter waar 't nou aan gelegen heeft; op een flauw vermoeden na.

Dat maakt computers zo interessant, i.m.o.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 15:53
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
RenT schreef:
Nou ben ik de exacte maat ff kwijt... maar ik méén dat de lees/schrijf-kop 5 ŕ 6 micrometer boven de platter zat... lijkt me énige vorm van luchtturbulentie al genoeg om m te rammen...
Om precies te zijn: de kop hangt er 0.10µm boven (0.0001 mm). Een stofdeeltje heeft (ter vergelijking) een doorsnee van 38µm, en een menselijke haar 76µm.
HD's wórden wel eens open gemaakt, maar dan in speciale Clean Rooms. De lucht is daar 10.000x schoner dan de rommel die wij inademen.
[©KIJK mei 1999, blz 32]
Oud 04-06-2002, 20:15
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef:
Dat maakt computers zo interessant, i.m.o.
Naaahhh, ik vind programmeren voornamelijk interessant .. als er iets fout gaat, intrigeert me dat wel enorm, maar het geeft me nooit veel vertrouwen

Ik had btw ook zoiets op een oude P166 die als server dient .. bootte hem, vond 'ie de cdwriter niet .. pas nadat ik hem herstartte :/

Niet logisch
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten