Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
ah de mensen die bij Maxtor zweren heb ik dus nu gewaarschuwd ![]() ![]() Okeej ik heb zelf toevallig een van een vrachtwagen afgevallen maxtor gekocht maar zweer er niet bij... backuppen is dus voor mij een nogal belangrijke taak ![]()
|
Verwijderd
|
Hmm, zoals boven al gezegd: als je de boel niet meer vertrouwt, en hij detecteert je schijf niet meer zou ik maar gewoon het zekere voor het onzekere nemen.
Over die storingen: dat kan eigenlijk vanalles zijn. De meest voorkomende oorzaken van een defecte harde schijf zijn oververhitting en schokken. Oververhitting komt vooral veel voor bij de IBM's van de 75GXP-serie, hoewel in principe natuurlijk elke schijf er last van kan krijgen. Wat er binnenin vaak gebeurt, is dat door de hitte de bevestiging van de kop aan de actuator (de 'arm' die boven de platters beweegt) een beetje uit positie komt waardoor deze contact kan maken met het oppervlak van de platters. Daardoor kun je een soort krassend geluid horen. Da's natuurlijk niet alleen fataal voor de platters zelf maar ook voor de kop; de schijf kun je dan wel afschrijven. Verder kan ophopende warmte ervoor zorgen dat de IC's op de schijf defect raken (de 75GXP-serie heeft de cache-chip aan de achterkant van de PCB, wat een design! ![]() Verder natuurlijk de oude bekende: schokken. Vroeger waren schijven hier wel veel gevoeliger voor: tegenwoordig met alle beveiligingen en ShockProof-systemen veel minder aan de orde, maar het kan wel. Als je je schijf aan het (de)monteren bent, je oefent flink wat kracht uit en hij schiet ineens los, dan kunnen de koppen best op het oppervlak van de platters komen. Maar dat veroorzaakt alleen plaatselijke schade (bad sectors) en geen totaal defect. |
![]() |
||
Citaat:
http://gathering.tweakers.net |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En verder: alles, maar dan ook werkelijk alles uitproberen, tweaken, bewerken...veel problemen oplossen thuis en bij vrienden enz.enz.enz. gewoon veel ervaring met hardware eigenlijk, ik kan er weinig andere dingen van zeggen ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd op 30-05-2002 om 16:44. |
![]() |
|
nou ja, thnx voor de replys. hij gaat vrijdag of zaterdag naar de TD van MEMO systems waarschijnlijk.
opzich is de disk zelf nie beschadigd, alleen hij komt meestal niet opgang tijdens een boot. hij gaat gewoon nie draaien. topic kan wat mij betreft dicht
|
![]() |
tip... schop niet tegen je pc.... gaat je hdd ook kapoet van.... na veel gekloot heb ik van 'n 20,4 gig (maxtor jah) 19,5 over gehouwwen, maar volle format doet die niet meer, enkel quyicoformat, ombetrouwbaar dus, maar wel leuk
![]() hij komt niet op toeren? ook 'n keer met ouwwe harddisk gehad (40 mb ofzo, 386) open gesloopt en bij booren zelf ff slinger geven dattie "startte" zegmaar, is versleten motor denk ik, bij die schijf werkte 't prima (wel wat stof derop = leesfoutjes) maar hij deed 't wel ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Dat soort dingen is wel cool ja
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
als de TD tot de conclusie komt dat ie kapot is ga ik vragen of ik hem wel mag houden.
dan kan ik er zoveel mee kloten als ik wil. (hij doet het nog wel, maar niet altijd) misschien ga ik de deksel vevangen door plexiglas das wel vet
||
![]() |
Citaat:
![]() maja, me = 2takter (scooters/brommers) en die houwwen nou eenmaal van toeren en mooie geluidjes ![]() |
![]() |
|
gister met memo systems gebeld:
om te checken of het niet aan MOBO lag moest ik ff de IDE kabels van CDROM en HD verwisselen: als nu de hd werkte en de cdrom nie dan was het MOBO kapot. als de hd nog steeds nie werkte was die dus kapot, maar ze werkten dus allebei prima!!!!!!!!! heb de kabels dus maar zo laten zitten en nu hopen dat ie het goed blijft doen!
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maarja, zodra r lucht in je HD kan komen... kan je m ook wegflikkeren ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
En het is overigens niet de lucht zélf die de schijf molt, maar de stofdeeltjes die in de lucht zweven, maar goed ![]() Overigens kreeg ik gister zelf ook de schrik van m'n leven: bij het rebooten van m'n tweede PC kreeg ik ineens de melding 'no primary master detected'. Bij nadere inspectie bleek het vertrouwde zoemen ook afwezig. De schijf (een 30-gb Maxtor DiamondMax Plus60) kwam niet op toeren; om de 10 seconden klonk een triest begin van het motortje. Met de schrik om 't hart de kast opengehaald, schijf geďnspecteerd en vervolgens weer aangesloten. Bleek-ie het gewoon weer te doen. Waar zoiets nou aan ligt... ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat maakt computers zo interessant, i.m.o. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
HD's wórden wel eens open gemaakt, maar dan in speciale Clean Rooms. De lucht is daar 10.000x schoner dan de rommel die wij inademen. [©KIJK mei 1999, blz 32]
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik had btw ook zoiets op een oude P166 die als server dient .. bootte hem, vond 'ie de cdwriter niet .. pas nadat ik hem herstartte :/ Niet logisch ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
[Pc] Welke aanschaffen? freakinaround | 159 | 29-10-2005 11:25 | |
Software & Hardware |
[Systeem] Oude HD in nieuwe PC zetten Mois | 19 | 11-07-2005 14:43 | |
Software & Hardware |
[Systeem] HD naar de knoppen? D@mien | 17 | 22-10-2004 14:51 | |
Software & Hardware |
[RAID 0] Enkele vragen NielZ | 15 | 03-02-2004 13:13 | |
Software & Hardware |
[Hardeschijf]Garantie D@mien | 1 | 15-10-2003 21:13 | |
Software & Hardware |
[pc] Samengestelde pc geeft geen beeld en doet niks Orion16 | 34 | 03-10-2003 10:07 |