|
|
Bekijk resultaten poll: De salarissen van ministers moeten omhoog? | |||
Eens |
![]() ![]() ![]() ![]() |
19 | 27.14% |
Oneens |
45 | 64.29% |
Weet niet/geen mening |
6 | 8.57% |
Aantal stemmers: 70. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Maar goed, het salaris van ministers mag wat mij betreft omhoog. Deze mannen of vrouwen dragen namelijk de eindverantwoordelijkheid van hun ministeries, tevens werken zij een abnormaal aantal uren en is hun baan een echte hondenbaan. Hiervoor mogen ze van mij ruim vergoed worden... En kom nu niet aankakken met de stelling dat ze het doen vanuit morele plicht... misschien dat de CEO van philips ook wel directeur is vanuit morele plicht... ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Het moet inderdaad niet zo zijn dat je voor politieke overwegingen de politiek ingaat. Maar iemand met het "gewicht" van een minister zal een veel beter betaalde baan in het bedrijfsleven kunnen vinden. Maar het salaris mag ook geen belemmering zijn voor iemand die de politiek ingaat. Die persoon moet zijn of haar gezin wel kunnen onderhouden en daarbij een behoorlijke hypotheek op een huis kunnen nemen. Natuurlijk kunnen ze van dit salaris wel een hoge hypotheek afsluiten, maar vergeet niet dat het hier gaat om een zeer hoge functie. Daar hoort nou eenmaal een passend (in dit geval heel wat hoger dan dat het nu is) salaris bij. |
![]() |
||
En ik wil er nog even aan toevoegen
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Verder kan een minister misschien wel een betere baan in het bedrijfsleven vinden, maar vaak is het wel zo dat je eerst in de politiek moet hebben gezeten voordat je dikke baantjes aangeboden krijgt. Verder zorgen dikke salarissen in de politiek ervoor dat mensen om het geld de politiek ingaan, ipv het politieke ideaal. Dan krijg je mensen die links lullen en rechts vullen, oftewel mensen die VVD denken omdat ze veel van hun centjes willen houden, maard e centjes bij Groenlinks verdienen, iets wat dus niet wenselijk is. Ik ga niet ontkennen dat minister zijn een zware baan is, maar ze krijgen al dik betaald, en de politiek ga je niet in omdat je geld wil verdienen, maar omdat je een ideaal zijn, en bij het uitleven van ideaal is een drievoudig modaal loon zeker geen belemmering. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Mij ga je niet vertellen dat we nu gelukkiger zijn dan toen. Een paar zorgen zijn weggenomen, maar minstens evenveel zorgen zijn ervoor teruggekomen.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Nogal slechte timing, zo'n salarisverhoging valt in deze tijd van bezuinigingen moeilijk te verdedigen. Dat had Zalm goed door.
Citaat:
|
Verwijderd
|
Oneens... als heel Nederland "massaal op de knip" moet, dan ook de ministers... (dan moeten ze toch niet opeens duizenden euro's MEER gaan verdienen, net nu er zo weinig budgetaire ruimte is in de Nederlandse rijksbegroting). Dit is ook gewoon slecht getimed, gezien de econ. situatie.
>> recent gewijzigd! Een EU-parlementslid verdiend nu 8600,00 EURO per maand (exclusief extra's/vergoedingen). ![]() ![]() ![]() ![]() (zie ook http://forum.scholieren.com/showthre...highlight=8600) Laatst gewijzigd op 14-04-2004 om 00:10. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Je moet inderdaad de politiek niet in gaan om grof geld te verdienen. Alleen het salaris moet redelijkerwijs ook geen belemmering voor het aanvaarden van een ministerschap zijn. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder vind ik het roepen dat er zo'n groot verschil zit tussen salarissen van bestuurders van vennootschappen en ministers een holle frase. Er mist nog een schakel uit de argumentatie, want waarom is het erg dat er zo'n groot verschil tussen zit? Naar mijn mening zijn er namelijk genoeg redenen te bedenken waarom bestuurders meer verdienen dan ministers. Zo is er in het veld van de bestuurders sprake van marktwerking en is er sprake van concurrentie met het buitenland. Verder lopen bestuurders van vennootschappen aanzienlijk meer financiële risico's dan ministers en tot slot is in de bestuurssfeer natuurlijk gewoon sprake van een winstoogmerk. Bij het Rijk is geen sprake van vraag en aanbod of van marktwerking. Je krijgt geen betere of meer capabele ministers als je hun salaris dertig procent omhoog gooit. Partijleden stellen zich niet beschikbaar voor een ministerspost omdat het zo goed verdient, maar omdat ze uit ideologisch oogpunt het gevoel hebben minister te moeten zijn. Verder is er op centraal overheidsniveau geen concurrentie met het buitenland en lopen ministers geen financiële risico's. Tot slot vloeit naar mijn mening uit de taak van de centrale overheid voort dat zij niet op winst gericht moet zijn. Bovenstaande in onderling verband bezien brengt mij tot de conclusie dat het ambt van minister eigenlijk zou kunnen volstaan met louter kostendekkende bezoldiging. Maar aangezien dat ook weer niet te verkopen is, mag er best wat bovenop getikt worden. Het moet echter niet zo zijn dat regering en parlement haar eigen salaris éenzijdig kan verhogen, zonder duidelijke daarvoor aan te wijzen grond. Dat is hier aan de orde, en dat is naar mijn mening onaanvaardbaar. |
![]() |
||
Citaat:
Waarom is het verschil zo erg? Het gaat er mij om dat een dusdanig groot verschil een belemmering vormt om van een hoge functie in het bedrijfsleven over te stappen naar het ministerschap. Dingen zoals het afbetalen van de hypotheek kunnen een belemmering vormen. En lopen bestuurders in het bedrijfsleven een groter risico dan een minister? In het bedrijfsleven is het zo dat als je moet vertrekken je in de meeste gevallen al een riant salaris hebt gehad. Je hebt dus een reserve kunnen opbouwen om het je te kunnen veroorloven een tijdje zonder werk te zitten. Verder heb je vaak te maken met bijzonder hoge 'oprotpremies'. Een minister daarentegen loopt absoluut geen lager risico dan een bestuurder in het bedrijfsleven. Hij mag dan wel recht hebben op een wachtgeldregeling, dat valt in het niet als je kijkt naar de oprotpremies in het bedrijfsleven. Jij stelt dat je geen betere ministers krijgt als je hun salarissen met 30% verhoogt. Met een behoorlijke salarisverhoging zorg je ervoor dat de overstap van een hoge functie in het bedrijfsleven naar het ministerschap financieel redelijkerwijs geen belemmering meer vormt. En tenslotte: wat te denken van de salarissen van topambtenaren, die in vele gevallen hoger zijn dan het salaris van een minister. Verlagen lijkt me onredelijk en zal volgens mij tot een uitstroom van die ambtenaren naar het bedrijfsleven leiden. Het kan toch niet zo zijn dat de minister die de hoogste functie op het departement heeft minder betaald krijgt dan zijn 'ondergeschikten'. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() En als men als motivatie aandraagt dat sommige topambtenaren meer verdienen dan ministers....nou dan gaan die topambternaren toch wat minder verdienen?
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Beloning politici moet omhoog AsianDF | 72 | 30-11-2005 10:52 | |
De Kantine |
Op welke partij zou jij stemmen als er nu verkiezingen waren? Hongaar | 456 | 07-11-2005 14:40 | |
4 mld aan bezuinigingen in 2004; 1,5 mld in de zorg Atje85 | 33 | 23-08-2003 20:15 | |
Salaris van Ministers verhogen? Carpe Diem | 41 | 11-06-2003 13:28 | |
gekozen minister-president Blitzkrieg Bop | 60 | 19-03-2003 13:36 | |
Koningshuis en Hoge Salarissen van Kamerleden afschaffen. Carpe Diem | 31 | 09-09-2002 16:25 |