Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2004, 13:30
wessje
wessje is offline
Hoi,

Het is nu toch al een geruime tijd dat ik last heb in men rug telkens ik opsta. Heb een goede matras en goed bed, daar zit het probleem niet. Misschien zit het wel bij men slaaphouding? Ik slaap dus altijd op men buik, zodoende krijg ik dus een holle rug?. Nu welke slaaphouding is het beste?

Alvast bedankt voor jullie reacties

vriendelijke groeten
Met citaat reageren
Oud 18-04-2004, 13:34
Verwijderd
ik denk dat veel op je buik liggen best rugklachten kan geven. door je gewicht zakt je matras immers iets naar beneden en krijg je een holle rug. Ik denk dat je het zo kan verklaren.
Op je zij of op je rug zijn denk ik de beste slaaphoudingen.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2004, 14:16
Roos
Roos is offline
Op je buik liggen, is de slechtste houding voor je rug.

Je kunt beter op je rug liggen of op je zij. Maar dat is best moeilijk aan te wennen
Oud 18-04-2004, 14:23
SuperSanne
SuperSanne is offline
Het kan ook aan je kussen liggen. verder zou je idd een andere slaaphouding moeten proberen en je moet eraan denken elke maand even je matras om te draaien (dat het stuk waar je hoofd op ligt, bij je voeten komt te liggen dus)
Oud 18-04-2004, 15:22
Verwijderd
Citaat:
SuperSanne schreef op 18-04-2004 @ 15:23 :
Het kan ook aan je kussen liggen. verder zou je idd een andere slaaphouding moeten proberen en je moet eraan denken elke maand even je matras om te draaien (dat het stuk waar je hoofd op ligt, bij je voeten komt te liggen dus)
das ook nog goed voor het matras
Met citaat reageren
Oud 18-04-2004, 16:58
esprit-chick
esprit-chick is offline
op je rug slapen is ook best slecht hoor!

weet niet precies waarom, ik geloof iets met je keel, je mond kan gaan open staan, en je kin zakt heel erg

het kan ook gebeuren dat je hoofd alsnog op zij zakt terwijl je toch op je rug blijft liggen, slecht voor je nek!

heb er zelf ook last van, maar de conclusie is duz, op je zij is t beste, maar zorg dat je ruggegraat in een rechte lijn blijft, door een goed kussen en matras, maar ja , je zei dat dat al goed zat....
Met citaat reageren
Oud 18-04-2004, 17:00
Verwijderd
Geen enkele houding is echt slecht, je moet gewoon een goed matras hebben dat bij je gewicht past, dan kan je nooit doorliggen. Wat voor een matras heb je? Hoe weet je dat hij goed is?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2004, 17:04
Sweetsurrender
Sweetsurrender is offline
Ik denk dat het aan je kussen ligt. Als deze te hoog is, wordt je rug te hol en kan je best wel eens rugklachten krijgen.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2004, 17:08
Seven of Wands
Seven of Wands is offline
Citaat:
Roos schreef op 18-04-2004 @ 15:16 :
Op je buik liggen, is de slechtste houding voor je rug.

Je kunt beter op je rug liggen of op je zij. Maar dat is best moeilijk aan te wennen
hmm... de lekkerste houding om voor mij te liggen (en waarbij ik ook het gemakkelijkst in slaap val), is toch echt als ik op me buik ga liggen

Hebben hier ook wel is mensen last van een 'gebroken slaap' en zo ja, is hier nog wat aan te doen, want het is best irritant
Oud 18-04-2004, 17:17
wessje
wessje is offline
Idd, heb al geprobeerd om men zij maar dat lukt niet echt. Lig ik uren wakker... en uit armoede ga ik toch maar lekker op men buik liggen, val ik als een blok in slaap en vervolgens met een gebroken rug stap ik men bed uit. En dat is echt klote, dan wordt je zo wakker, wil je nog lekker knus blijve liggen... maar die rug doet echt zeer zodat je er uitkruipt. Matras is nieuw. Ander kussen heb ik ook al geprobeerd. Best een zacht kussen waar je doorzakt of een hard.

groetjes en bedankt voor jullie opmerkingen
Met citaat reageren
Oud 18-04-2004, 17:24
Verwijderd
Citaat:
wessje schreef op 18-04-2004 @ 18:17 :
Idd, heb al geprobeerd om men zij maar dat lukt niet echt. Lig ik uren wakker... en uit armoede ga ik toch maar lekker op men buik liggen, val ik als een blok in slaap en vervolgens met een gebroken rug stap ik men bed uit. En dat is echt klote, dan wordt je zo wakker, wil je nog lekker knus blijve liggen... maar die rug doet echt zeer zodat je er uitkruipt. Matras is nieuw. Ander kussen heb ik ook al geprobeerd. Best een zacht kussen waar je doorzakt of een hard.

groetjes en bedankt voor jullie opmerkingen
'Matras is nieuw'... dus is hij goed?
Een nieuw matras kan ook slecht zijn.

Ik heb jaren op een slecht matras geslapen, véél te hard voor me, ik werd doodmoe wakker.
Nu heb ik net een jaar een nieuw matras, speciaal voor mij. Hij is me aangemeten zeg maar. Dat ding past bij mijn gewicht. Ik zak nu niet weg maar lig ook niet op een plank, overal goede ondersteuning.. en dus ook als ik op m'n buik lig.

Een goed matras is een matras waar je, als je natuurlijk ligt - dus op je rug, zij, buik, opgerold.. hoe dan ook - je ook uitgerust wakker hoort.

Een kussen hoort er ook bij, gewoon een goed kussen, niet te zacht, niet te hard, niet syntetisch... gewoon fatsoenlijk.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2004, 17:41
cyntha
cyntha is offline
Ik heb een tijdje heel erg slecht kunnen slapen, doordat het niet helemaal goed ging met mij. Heb toen van de huisarts gehoord dat ik het beste op mijn rug kon slapen. Dat was in mijn situatie de beste houding, maar weet niet ofdat dat altijd zo is en dus voor jou ook geldt.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2004, 17:58
vixen
vixen is offline
Ik slaap de laatste tijd ook op mn buik en sindsdien heb ik als ik me uitrek heel erg last van mn rug. Best jammer, want het slaapt wel fijn.
Oud 18-04-2004, 19:11
Balance
Balance is offline
Ik val zelden in slaap op m'n buik, maar wordt wel elke morgen op m'n buik wakker. Ik heb een lekker hard matras (net niet té hard) waardoor mijn matras niet inzakt door m'n gewicht. Ook heb ik een dun kussen, zodat m'n hoofd niet te hoog ligt. Ik heb wel af en toe last van m'n rug, maar niet door m'n slaaphouding, dus misschien moet je toch eens kijken hoe het is op een harder matras?
Oud 18-04-2004, 20:41
Eleentje
Eleentje is offline
Het hoeft niet per sé aan je slaaphouding te liggen hoor.
Een paar maanden geleden had ik ook rugklachten, telkes als ik opstond. Eerst dacht ik ook dat het misschien aan mijn slaaphouding of aan het matras zou liggen, omdat het iedere keer als ik opstond heel erg was.
Toen ik bij de dokter kwam zei hij dat ik gewoon een verkeerde houding had, een holle rug. Mij werd gezegd dat ik 's ochtes rugpijn kreeg doordat mijn spieren zich 's nachts konden ontspannen.
Later bij Oefentherapie Mensendieck (tege m'n holle rug) leerde ik een paar oefeningen om m'n rug te ontspannen. Ze werken heel goed, maar de eerste paar seconden doen best pijn, omdat m'n spieren een andere houding aannamen dan ze gewend waren.
Misschien kun je het een keer proberen als je 's ochtes last van je rug hebt. Op een platte ondergrond gaan liggen, de vloer of gewoon je bed, op je rug gaan liggen en dan je kniën optrekken, in de richting van je buik. Als dat echt pijn doet, niet door gaan kloten, gewoon naar de dokter, daar zijn die lui tenslotte voor.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 16:06
Verwijderd
ik slaap al mijn hele leven heerlijk op mijn buik!!!
misschien is je matras te zacht. een nieuwe matras kan ook slecht zijn. probeer anders eens op een matje op de vloer (= dus hard) te slapen en kijk dan of het beter is. zoja: nieuwe, hardere matras nodig...
succes !!!
kuss van een buikslapertje
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 23:31
Verwijderd
Het op je rug en op je buik slapen is slecht... al wordt dit vaak aangenomen als goed.... je buigt bij beide gevallen je rug te ver door en er blijft dan dus spanning op staan...

De beste slaaphouding is op je zij, rechte rug, je benen 45 graden opgetrokken en dan knie op knie (dus niet overhellen met het bovenste been). Ook is het dan de bedoeling dat je hoofd loodrecht op je schouders staat, dit kun je creëren door een dik kussen tussen je onderste schouder en je hoofd te leggen, dan je armpjes recht langs je lichaam... perfect.

Het probleem is alleen dat dit vreselijk kut ligt en je zo dus niet in slaap kan vallen
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 19:55
PV
PV is offline
ik snap echt niet hoe je op je buik kan slapen, dat ligt zo ongemakkelijk of je stikt half of je moet je nek verdraaien :/
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 20:00
Verwijderd
Citaat:
Mendacem schreef op 21-04-2004 @ 00:31 :
Het op je rug en op je buik slapen is slecht... al wordt dit vaak aangenomen als goed.... je buigt bij beide gevallen je rug te ver door en er blijft dan dus spanning op staan...

De beste slaaphouding is op je zij, rechte rug, je benen 45 graden opgetrokken en dan knie op knie (dus niet overhellen met het bovenste been). Ook is het dan de bedoeling dat je hoofd loodrecht op je schouders staat, dit kun je creëren door een dik kussen tussen je onderste schouder en je hoofd te leggen, dan je armpjes recht langs je lichaam... perfect.

Het probleem is alleen dat dit vreselijk kut ligt en je zo dus niet in slaap kan vallen
Hoe kom je erbij dat je rug níet recht kan liggen wanneer je op je buik of rug ligt?
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 20:12
SuperSanne
SuperSanne is offline
op je buik slapen is trouwens superslecht. Je rug ligt hol omdat je geen steun hebt van je achterwerk, en je moet ook nog een je nek draaien om adem te halen.
Oud 25-04-2004, 20:16
SuperSanne
SuperSanne is offline
overigens, dat bedacht ik me net: als normaal slapen (dus niet op je bui, maar gewoon op je rug of op je zij) niet helpt n het echt niet aan je bed/matras/kussen ligt: zou het dan kunnen dat je op de tocht slaapt? soms merk je het zelf niet eens dat 'ie er is, maar een koude luchtstroom waar jij lekker 8 uur inligt is funest voor je spieren. Doe snachts je raam/luchtrooster dicht (dan overdag natuurlijk wel open ) of zet je bed ergens anders

Regels voor berichten