Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 27-04-2004 om 19:39. |
![]() |
|
![]() |
Hai...
Mijn beste vriendin heeft vorig jaar rond deze tijd ook haar eerste psychose gekregen.. Ze is toen opgenomen en ben meteen bij haar langs gegaan.. daar had ik beter even mee kunnen wachten, want ik vond het zo shockerend gewoon!.. Het was zo vreselijk om haar in die toestand te zien.. verward, bang, vervreemd.. Ik wist niet hoe ik ermee om moest gaan.. Ze dacht dat iedereen haar wilde vermoorden en dat ik haar moest helpen ontsnappen.. Ik vond t zo moeilijk! Thuis moest ik er echt veel over praten, omdat ik het niet kon begrijpen en niet wist wat ik ermee aan moest.. Na enkele weken mocht ze weer naar huis... en kreeg niet lang nadat ze thuis was haar tweede psychose.. Weer opgenomen.. Die tijd heb ik alleen maar met haar kunnen bellen, omdat ik het zelf niet aankon..Ik voelde me zooo schuldig.. Maar ik kon het echt niet.. ![]() Ze is toen weer thuisgekomen.. en is 2 maanden geleden ong. op kamers gegaan.. En enkele weken geleden heeft ze haar derde psychose gehad.. Weer opgenomen... Het is zo triest.. 'T meisje' waar ik t over heb heeft ook moeite met t uiten van emoties.. Al jaren laat ze aan de buitenwereld een ander beeld van zichzelf zien dan hoe ze zich werkelijk voelt.. vrolijk, enthousiast,spontaan.. terwijl dr heel veel in dr koppie omgaat.. Ik hoop dat jij met de situatie beter kan omgaan dan ik..Ik heb haar gezien en meegemaakt toen ze midden in haar psychose gezat en in de weken erna.. En ik heb dr nog steeds nachtmerries over.. En steun je vriend zoveel als nodig is.. Dat kan hij waarschijnlijk wel gebruiken.. Jouw vriend is niet opgenomen he? Tenminste , ik las er niks over.. En zoveel mogelijk 'normaal' blijven doen.. Dat is voor je vriend waarschijnlijk ook erg belangrijk.. Trouwens, jij schreef: "Dat hij nu eindelijk wist hoe hij met ander mensen om moest gaan, en dat hij nu eindelijk wist wat hij met zijn leven wou.".. Zeer herkenbaar.. Op die manier was X. ook aan het praten vlak voor dat ze echt in de (eerste) psychose raakte. In ieder geval veel sterkte.. En als je er zelf moeite mee hebt, praat er dan zelf ook over..want het is niet niks als iemand om wie je geeft, zoiets meemaakt .. Liefs.. Babet
|
![]() |
Dat klinkt eerlijk gezegd helemaal niet als een psychose. Heeft die vriend van je toevallig drugs gebruikt? En dan bedoel ik met name psychedelica.
Wat betreft omgaan met psychotische mensen, ik heb er enige ervaring mee en kan slechts adviseren om niet mee te gaan in de waanbeelden. Probeer een tegenwicht te geven ervoor. Als je waanbeelden gaat bevestigen door er in mee te gaan wordt het alleen maar erger. Maar zoals ik al zei, wat je in je eerste post beschrijft klinkt eigenlijk helemaal niet als een psychose. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder geloof ik dat zelf ook wel. Als men ineens tot allerlei inzichten komt en warrig praat dan riekt mij dat zeer naar een psychose. In een psychose kan je ook wel wanen hebben die eigenlijk positief zijn, of dat in het eerste opzicht zijn. Maar een tijdje daarna kan je bijv. weer tot een heel ander inzicht komen, waardoor je weer flink van stemming kunt veranderen. Je trekt je hele bestaan in twijfel. Alles moet opnieuw bekeken worden. Wat eerst logisch was wordt nu in twijfel getrokken. En daar krijg je vaak geen prettig gevoel bij. Wat bizarheid betreft: een 'echte' psychose hoeft niet eens zo bizar te zijn. Een waan kan heel dicht bij de werkelijkheid zitten. Maar een schizofrene psychose (dus als die persoon aan schizofrenie lijdt) is het dacht ik vrij vaak, of altijd een bizarre psychose. Maar dit klinkt mij in het eerste gezicht niet erg reëel in de oren. Als je mensen hebt die bijv. manisch depressief zijn (=bipolaire stoornis) dan zullen de wanen minder bizar zijn: ze zijn invoelbaarder. Bij schizofrenie is dit dus veel minder het geval. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zijn vriend heeft het over inzichten..etc.. Bij een vriendin van mij begon haar psychose ook op die manier.. Alleen ging t bij haar nog heel wat verder... Een psychose hoeft ook niet altijd enorm bizar te zijn..
|
![]() |
Ik weet bijna zeker dat mijn vriend geen psygedelishe drug gebruikte. Niet dat ik altijd bij hem was, maar ik had hem wel eens voorgesteld paddo's te eten, en daar reageerde hij dan altijd na enige twijfel duidelijk afwijzend op. Tuurlijk kan ik het niet helemaal uitsluiten, maar als het dan al door drug zou komen dan heeft hij nog wel een psychose, een door drug veroorzaakte psychose of zo. Maar ik ben gewoon er echt voor 99% zeker van dat hij geen psychedelishe drug zou gebruiken.
Ik sprak hem vandaag voor eerst, over de telephoon, en het was vrij pijnlijk. Hij had een korte termijns geheugen van ongeveer twee zinnen. Hij wou enorm graag vanalles vertellen maar begreep volgensmij zelf niet helemaal wat hij zei. Ik ga niet alles zeggen wat hij zie, dat is flauw. Maar het waren inderdaad (zoals zijn moeder al zei) allemaal nogal metafisishe overpositieve dingen. in de strekking van: "ik vind iedereen zo lief"of "ik ga nu eerlijk tegen iedereen zijn" Gelukkig was er nog wel een heel klein beetje herkenbaar, heel soms. Maar hij was vooral compleet veranderd, en verward, en dat is toch pijnlijk om mee te praten. Maargoed, ik heb beloofd zondag terug te bellen, en messchien is hij dan wel weer wat helderder
Laatst gewijzigd op 30-04-2004 om 20:31. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Hij is niet opgenomen nee, hij is ook niet gevaarlijk voor zichzelf of anderen. Hij is alleen verbaal heel erg vervreemd. Alsof alles wat hij denkt geen grond heeft. Alsof hij 'er' steeds weer door heen zakt. Hoelang duurde het bij jouw vriendin voordat ze weer een beetje helder werdt??? ik las ergens dat het per persoon erg verschilt dus het zal wel niet erg vergelijkbaar zijn. Ik hoop dat mijn vriend niet zoveel psychoses als zij krijgt. Sterkte met jouw vriendin en bedankt voor je reactie. Hippie jesse
||
![]() |
Citaat:
Psychoses zijn idd niet vergelijkbaar, dus wat voor mijn vriendin geldt, hoeft niet zo te zijn voor jouw vriend.. Ik kan niet zo goed zeggen hoe lang het duurde voordat ze weer helder wordt.. Het begon redelijk 'onschuldig' zoals dingen zeggen als :Ik weet nu hoe t leven in elkaar zit ...en ze was daar heel enthousiast over..zulke dingen...dat duurde twee dagen...En toen ging ze hele vreemde dingen doen en dingen ruiken en zien die er niet waren..(ik zal verder niet in details treden daarover)..Toen is ze gedwongen opgenomen en heeft het nog enkele dagen geduurd voordat ze er enigszins uit was..Ze kreeg daarna weer wat heldere momenten, maar was heel onstabiel..Gigantische huilbuien en verward.. De ene dag ging het beter dan de andere.. De andere twee keren was het nog heftiger.. Het is moeilijk om daar iets van te zeggen..Het is telkens weer anders geweest.. ik hoop dat het bij jouw vriend bij deze ene keer blijft! Sterkte drmee! Groetjes, Babet
|
![]() |
Ik heb net met hem gebeld,
en het was ![]() Hiermee is dit topic wel een beetje over, dankjulliewel voor de reacties, ik heb er veel aan gehad. ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 21-05-2004 om 16:20. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Nou zeg, dat komt er ook lekker uit... Maar goed, een psychose heeft niet altijd een bizarre inhoud! Hier wat over schizofrenie van www.trimbos.nl: Citaat:
En een waanstoornis valt volgens mij onder de psychotische stoornissen en dan heb je volgens mij ook een psychose (een niet-bizarre psychose). Laatst gewijzigd op 23-05-2004 om 19:40. |
![]() |
|
![]() |
Om even julllie duscussie aan te vullen.
Die vriend van mij had dus uiteindelijk die eerste keer geen 'zware' psychose, hij was wel aardig door de war en nogal methafisisch over zijn hele leven aan het nadenken. Sinds de laatste keer dat ik in dit topic poste is hij weer achteruit gegaan, en is steeds meer gaan nadenken, tot hij niet meer kon slapen. Toen is hij van huis weggelopen, en toen hij terug kwam "keek hij heel vreemd uit zijn ogen en zei rare dingen", aldus zijn moeder. Van waanbeelden heb ik toen nog steeds niks gehoord. Hij is nu opgenomen en krijgt zware medicijnen tegen een : Randphychose. Die werkten aardig goed, hij is nu erg rustig. Ik vraag me alleen wel af of die medicijnen zijn problemen oplossen of eigenlijk gewoon alleen zijn hele brein stil leggen. Hij had/heeft dus een randpsychose, ik heb geen idee wat dat is, maar hij was in elk geval aardig door de war
||
Ik wens je heel erg veel sterkte met je vriend en hoop dat je hem ten alle tijden kan blijven steunen, máár, blijf vooral aan jezelf denken en zorg dat je er zelf niet aan onderdoor gaat!
Citaat:
Sterkte
||
Citaat:
Ik vind het wel als een psychose klinken. Hij is ervan overtuigd dat ie het licht gezien heeft en dat soort dingen. Dingen die mensen zonder psychose nooit zullen gaan denken, tenzij je erg streng gelovig en bijgelovig bent, maar anders... Drugs is idd wel 9 van de 10 keer een aanleiding van psychoses, maar wordt vaak een bad-trip genoemd. maar er werd duidelijk gezegd dat die jongen al een hele tijd zijn emoties verborgen hield en dan hoef je maar net heel gevoelig voor psychoses te zijn.
||
Verwijderd
|
Citaat:
De modernere (atypische) anti-psychotica helpt ook tegen andere symptomen zoals bijv. angst en afzondering. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Post partum psychose Daantje_0705 | 6 | 02-08-2012 18:52 | |
Psychologie |
Vragen over psychose Ilostmyself | 2 | 25-10-2010 11:11 | |