Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-04-2004, 17:11
SCREAM!
SCREAM! is offline
Zodra de mandrake 10 official iso's vrij te downloaden zijn ga ik linux eens uitproberen . Mijn hd is op dit moment een flinke zooi, dus ga ik sowieso ff allles formateren (behalve mn films en muziek partitie uiteraard ) Maar is het nog de moeite waard om windows (XP) te instaleren? Ik gebruik absoluut geen zware programmas (hoe ook op mijn duron 800, 256 mb ram). Maar er zijn toch nog genoeg windows programmas waar of geen linux variant op bestaat, of waar ik geen van ken teminste. Kan ik windows progs zonder problemen draaien met WINE of heb je daar toch een krachtige pc voor nodig?

Oja.. als ik toch bezig ben

Ik wil echt onder linux werken... dus kan ik indien het niet wil met WINE, niet beter win95 er dualboot bijzetten en geen xp. Er staat in handleidingen dat je beter eerst windows kan installeren en dan pas linux...maar moet ik me hier veel van aantrekken?

Zo dat was het al weer
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-04-2004, 18:45
zazzie
zazzie is offline
zeg eens van welke windows programma's je een linux tegenhanger nodig hebt? misschien dat wij je kunnen helpen.

verder werkt wine aardig, maar lang niet goed en stabiel.

verder wil ik je eigenlijk aanraden om er wel een dual boot van te maken in het begin. het is heel anders werken met linux en in het begin zal je veel niet lukken. (en wat nou als je je bijvoorbeeld internet niet aan de praat krijgt en dus niet op internet kan zoeken hoe je dat moet oplossen?)

ikzelf ben 2 jaar terug overgestapt op linux, maar ben het eerste jaar nog regelmatig naar windows terug geswitched, gewoon omdat je dat gewend bent en dus ook liever doet als je er ff niet uit komt. ondertussen is er niets dat ik met linux niet kan wat ik met windows ook niet zou kunnen en gebruik ik windows alleen nog op mn werk/studie.
Oud 26-04-2004, 19:09
SCREAM!
SCREAM! is offline
FF een paar voobeeldjes.

easytravel pro
een of andere encyclopedie
maple (is volgens mij er ook voor linux)
fritz (zelden in gebruik)

De rest is vrij standaard denk ik. Alles wat met internet, media en office te maken heeft zou er wel volop voor linux zijn. Spellen speel ik zo goed als nooit. Het zijn vooral soort informatie programmas die er imho niet zo voor linux zijn, omdat dat opensource niet te doen is financieel.

Maarja, misschien heb je wel gelijk met een dualboot. Heb je een tip hoe ik mijn 120 gb het beste kan partitioneren? Formateren doe ik denk ik alles maar in ntfs.. eventueel ext3 voor linux.

edit: Kan ik een page/swap whatever partitie maken die zowel linux als windows gebruiken of is zoiets af te raden?

Laatst gewijzigd op 26-04-2004 om 19:15.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 19:25
LB06
LB06 is offline
Het is wellicht aan te raden géén NTFS te gebruiken als je ook Linux draait. In Linux is NTFS niet echt writable. Je kunt alleen files veranderen, mits deze even groot blijven (niet dus). Ik zou gewoon FAT32 gebruiken.

Verder kun je voor Linux beter ReiserFS of XFS kiezen. De performance is veel hoger en net zo stabiel.

En ik denk niet dat Windows in staat zal zijn een Linux-swap partitie te lezen, helaas.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 19:34
SCREAM!
SCREAM! is offline
Ik dacht dat met de nieuwe kernel 2.6 ntfs min of meer volledig ondersteund wordt. Van Reiser heb ik al vaker gehoord. Maar ik neem aan dat die niet door xp gelezen kan worden. Maar ik dacht dus dat dat wat beide mogen gebruiken, zoals bijna alles eigenlijk, inclusief de page/swap partitie gewoon op een ntfs partitie gaat.

misschien weet iemand wel wat de prestatieverschillen zijn voor de verschillende filesystemen onder linux (inclusief ntfs)

Anders ga ik zo wel ff googlelen

edit: wat je zei had al betrekking tot de nieuwste kernel ben ik bang voor.. naja...dan alles maar in ext3, xfs of reisefs. Ik denk dat ik gewoon alles op linux instel zonder xp...kijken of internet werkt... en als niet desnoods weer opnieuw beginnen met xp dualboot.

Laatst gewijzigd op 26-04-2004 om 20:05.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 21:09
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
LB06 schreef op 26-04-2004 @ 20:25 :
Het is wellicht aan te raden géén NTFS te gebruiken als je ook Linux draait. In Linux is NTFS niet echt writable. Je kunt alleen files veranderen, mits deze even groot blijven (niet dus). Ik zou gewoon FAT32 gebruiken.
Wat je kunt doen is het programma Captive gebruiken. Dit kan aangezien je Windows erop hebt staan. Captive werkt alleen wanneer ntfs.sys van een Windows NT versie (NT4, 5, 5.1 en maybe ook 5.2) er op staat. Wat Captive doet is deze (proprietary) driver gebruiken om de NTFS partitie read/write te mounten en te gebruiken. De performance schijnt okay te zijn en qua interface/grafisch gebied merk je geen ranzige schermpjes oid op. Het gaat immers enkel om een driver. Captive is IIRC een grafisch, gebruikersvriendelijk programma. Je kunt het vinden dmv te zoeken op freshmeat.net. De FLOSS versies van de NTFS driver die in de kernel zitten (2.6) ondersteunen write support niet volledig daar heb je gelijk in. Info hierover staat op linux-ntfs.sf.net in de FAQ.

De programma's die je noemt ken ik niet. Een on-line encyclopedie is Wikipedia; wikipedia.org. Ik heb ook geen idee wat easytravel pro is; ik gebruik locatienet.nl, 9292ov.nl en ns.nl voor reisinfo. Deze werken alledrie prima met Mozilla.

WINE draait op zich een heleboel programma's. Niet altijd even vlekkeloos. Status van programma's is te lezen op appdb.winehq.org.

Fritz info

Laatst gewijzigd op 26-04-2004 om 22:14.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 12:11
SCREAM!
SCREAM! is offline
Ik heb mandrake 10 nu geinstalleerd . Maar ik heb een paar problemen waar ik tegen aan loop. Normaal werk ik met kde 3.2

1) ik vind het irritant hoe software geinstalleerd moet worden. Packeges die op cd staan gaan makkelijk via rpmdrake, maar als ik zelf wat download lukt het me maar niet op een goede manier. Nu kan ik het zo doen: naar de terminal, inloggen als root, programma starten en dan lekker installeren. Op zich niet zoveel mis maar ik wil het graag ook zonder de terminal. Als het geinstalleerd is, is het niet in de programma lijst, dus moet ik steeds de hele hd door bladeren.

2) het startmenu kan ik niet veranderen (ik zou niet weten hoe)

3) verwijderen is helemaaal een ramp, ik heb net mozilla 1.6 geinstalleerd. staat netjes in usr/local. Maar nu wil ik toch liever alleen firefox. Hoe verwijder ik hem nu? Het hele systeem lijkt hem niet te kennen. De dir verwijderen kan, maar hij heeft ook wat java zooi geregistreed. Hoe kan ik dat dan weer ongedaan maken?

4) wat is een redelijke window filemanager (ala norton commander, windows verkenner enz.) Nu doe ik dat alles met een internetbrowser (opent die uit zichzelf als ik naar mn home ga)

5) internet is duidelijke trager dan onder windows. Misschien komt dat omdat linux mijn ram volgooit. (speedtest geeft dezelfde resultaten) KDE system guard geeft aan dat 253 mb van mn ram gebruikt worden (continu) van de 256. De swap file is opdit moment nog steeds 0. Onder windows gebruikte ik wel eens een auto ramcleaner, maar het moet toch wel mogeljjk zijn dat linux eerder (of ueberhaupt lijkt het wel) de swap file gebruikt en wat meer ram vrij laat. Of gebruikt linux zo ongelooflijk veel? (2 keer zoveel als win xp)

6) kanik onder kde ook als root inloggen? Als ik nu naar een programma ga die root nodig heeft moet ik elke keer opnieuw het wachtwoord geven. In de terminal lukt het me via "su", maar grafisch lukt het me maar niet. Bij het inloggen staat root er nml niet bij.

dit was het wel ff weer ... ik ga zo wel even verder kloten... het is allemaal net even iets anders

Laatst gewijzigd op 30-04-2004 om 12:13.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 14:08
Enlightenment
Enlightenment is offline
- Software uninstallen doe je meestal met "make deinstall" in de source directory (waar de Makefile staat).

- Nautilus is wel een redelijke file manager. Maar ik vind Windows' Explorer toch beter. Bij Nautilus kan ik bijvoorbeeld niet instellen dat ik elke directory in hetzelfde venster wil openen, vrij irritant als je het mij vraagt.

- Internet 'trager'? Wat bedoel je met internet? Sites bezoeken? Probeer www.speedtest.nl eens, met firefox.

- Linux/UNIX gebruikt zoveel mogelijk geheugen, dat betekent niet dat je te weinig geheugen hebt. Niet gebruikt geheugen is verloren geheugen. Geheugen dat niet gebruikt wordt, wordt meestal als disk cache gebruikt. Als je SWAP 0% vol is, heb je niet te weinig geheugen. Als je swap op 50% zit wel.

- Ga *niet* onder root werken met kde of andere progs, dat moet je afleren. Grafische programma's kun je prima onder root draaien. Rightclick op KDE-menu en edit menu ofzo, daar kun je opgeven bij een menu-item van "Run as root". Maar vrij weinig programma's hoef je onder root te draaien. Alleen als je iets aan de configuratie wilt veranderen of zoiets als nmap/cvsup.

- Windows programma's kun je draaien met Wine, VMware en Bochs. Wine is het snelst, maar werkt niet altijd met het programma. VMware en Bochs emuleren een heel systeem, Wine probeert een tussenlaag te creeëren tussen het Windows programma en het systeem. Véél sneller, maar helaas werkt het niet altijd met het programma. Alhoewel photoshop e.d. wel goed werken schijnt.

Laatst gewijzigd op 30-04-2004 om 14:11.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 14:14
LB06
LB06 is offline
Je kunt het beste gewoon gebruik maken van rpm's(het liefst ook alleen rpm's speciaal voor mandrake, zoals de officiële, contrib, plf of texstar) ipv tar.gz/bz2's. Dan is het ook veel gemakkelijker om bij te houden wat er allemaal is geïnstalleerd en is het gemakkelijk te verwijderen.

Om rpm's gemakkelijk te installeren kun je het beste de bovengenoemde toevoegen aan je sources. Dan zullen ze ook gewoon bij rpmdrake komen te staan en kan je ze installeren met urpmi.

Als er écht geen rpm is te vinden, of niet in de juiste versie, kun je Checkinstall gebruiken om heel gemakkelijk rpm's(of andere packages) te bouwen van de sources. Je kunt wel het beste bij ./configure --prefix=/usr meegeven.

Laatst gewijzigd op 30-04-2004 om 14:16.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 20:24
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
SCREAM! schreef op 30-04-2004 @ 13:11 :
Ik heb mandrake 10 nu geinstalleerd . Maar ik heb een paar problemen waar ik tegen aan loop. Normaal werk ik met kde 3.2

1) ik vind het irritant hoe software geinstalleerd moet worden. Packeges die op cd staan gaan makkelijk via rpmdrake, maar als ik zelf wat download lukt het me maar niet op een goede manier. Nu kan ik het zo doen: naar de terminal, inloggen als root, programma starten en dan lekker installeren. Op zich niet zoveel mis maar ik wil het graag ook zonder de terminal. Als het geinstalleerd is, is het niet in de programma lijst, dus moet ik steeds de hele hd door bladeren.
*) su -c 'rpmdrake' in terminal. Maar dat wil je niet.
*) Via System ergens KDEsu opstarten "run program as other other uses". Volgens mij kan dit ook met de shortcut ALT+F2 maar dat weet ik niet zeker.
3) Mail Mandrake hierover. Het zou netjes zijn wanneer je met een simpele muisknop in je start menu die rpmdrake zou kunnen starten, waarbij hij even vraagt naar je wachtwoord. Misschien hebben ze er een reden voor dat dat niet het geval is.
*) Je kunt ook 'urmpi' oid gebruiken.
* Kijk eens in KControl daar kun je eenb aantal dingen veranderen volgens het princiepe uitgelegd in punt 3, 2de deel

Citaat:
2) het startmenu kan ik niet veranderen (ik zou niet weten hoe)
Rechtermuisknop op K klikken (het KDE "start" button) en daar staat edit menu. Volgens mij zit dit ook in het K menu zelf.

Citaat:
3) verwijderen is helemaaal een ramp, ik heb net mozilla 1.6 geinstalleerd. staat netjes in usr/local. Maar nu wil ik toch liever alleen firefox. Hoe verwijder ik hem nu? Het hele systeem lijkt hem niet te kennen. De dir verwijderen kan, maar hij heeft ook wat java zooi geregistreed. Hoe kan ik dat dan weer ongedaan maken?
Hoe heb je dit geinstalleerd? Normaal gesproken kun je een programma dat je via je package manager (bij Mandrake rpmdrake en urmpi) ook weer uninstalleren. Heb je dat niet gedaan, gelden andere regels. Je kunt de dir eigenlijk gewoon uit /usr/local kicken en dan is het meeste van Mozilla (afhankelijk van hoe en wat je precies hebt geinstalleerd) wel weg. Je zou ook even in /usr/local/bin en /usr/local/share nog kunnen loeren en andere updatedb && locate mozilla | grep /usr/local doen.

4) wat is een redelijke window filemanager (ala norton commander, windows verkenner enz.) Nu doe ik dat alles met een internetbrowser (opent die uit zichzelf als ik naar mn home ga)

Windows Verkenner: XFE, Nautilus, Konqueror File Manager.
Norton Commander: Midnight Commander.

Citaat:
5) internet is duidelijke trager dan onder windows.
Hoe kom je tot deze conclusie? Is je browser langzamer? Laadt deze langzamer? Download deze langzamer? Wat voor internetverbinding heb?

Citaat:
Misschien komt dat omdat linux mijn ram volgooit. (speedtest geeft dezelfde resultaten) KDE system guard geeft aan dat 253 mb van mn ram gebruikt worden (continu) van de 256. De swap file is opdit moment nog steeds 0. Onder windows gebruikte ik wel eens een auto ramcleaner, maar het moet toch wel mogeljjk zijn dat linux eerder (of ueberhaupt lijkt het wel) de swap file gebruikt en wat meer ram vrij laat. Of gebruikt linux zo ongelooflijk veel? (2 keer zoveel als win xp)
Dat ligt aan de houding van de kernel. Niet al dat RAM is noodzakelijk of zelfs in gebruik. Sommig RAM wordt pas laat geflushed, terwijl ander gewoonweg niet geswapped wordt. Dat komt omdat de kernel standaard een conservatieve houding tov RAM heeft hetgeen juist een positief effect op de snelheid zou moeten hebben. Waarom zou je bijvoorbeeld RAM naar de SWAP willen schrijven terwijl je RAM niet vol is? Ga je het dan vervolgens ook weer uit de SWAP lezen en schrijven? Ja, als het een "onbelangrijke" (als in niet veel gebruikt) applicatie is dan is dat okay, maar anders?

Hier staat een interessant artikel dat hier mee te maken heeft inclusief een tip om te tunen: http://kerneltrap.org/node/view/3000...a52252feb461f8

Citaat:
6) kanik onder kde ook als root inloggen? Als ik nu naar een programma ga die root nodig heeft moet ik elke keer opnieuw het wachtwoord geven. In de terminal lukt het me via "su", maar grafisch lukt het me maar niet. Bij het inloggen staat root er nml niet bij.
Dat hebben ze denk ik express gedaan om dat te ontmoedigen. Je zou ook ff als root kunnen inloggen in een vurtual console (ctrl+alt+f1 of f2) en dan type je startx -- :1
Dan wordt er een 2de desktop gestarts op VC8 (virtual console 8; ctrl+alt+f8) en dan kun je tussen die 2 switchen. Want surfen als root (of onder Windows als Administrator) is gewoonweg niet verstandig.

Laatst gewijzigd op 30-04-2004 om 20:27.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 15:51
SCREAM!
SCREAM! is offline
Thx allemaal. Het is allemaal veel duidelijker geworden. Ik denk echter dat ik me toch ook wel in de terminal moet verdiepen en de (belangrijkste) commandos moet kennen.

Dat met installeren/verwijderen was idd omdat ik alleen tar.gz had, met daarin een installer van mozilla. Het is idd veel makkelijker als het een rpm is. Dan kan ik gewoon rechter muisknop-install software en dan mn root password geven.

rpmdrake kan ik zonder problemen openen. Er zit alleen geen soort filebrowser bij zodat ik een prog kan selecteren van de hd. Je kan volgens mij alleen een rpm selecteren met een filebrowser en die dan laten registreren in rpmdrake.

Installeren lukt nu prima. Als langdurig windows gebruiker is er wel iets wat linux voor mij heel moeilijk maakt. Onder windows had ik gewoon een map programs aangemaakt waar alles heen ging wat ik zelf instaleerde. Onder linux installeer ik een programma (bij een rpm iig) Ik druk een paar keer op oke en dat was het. Dan moet ik elke keer nog in rpmdrake naar het logboek kijken waar elk bestand is geinstalleerd en ben ik wel een tijdje bezig om het echte opstartbestand te vinden. Als ik het filesysteem van linux een beetje door heb zal het wel makkelijker worden, maar toch. (http://www.freeos.com/articles/3102/) Wat ik ook jammer vind dat ik namen van directories niet kan uitkiezen. Midnichtcommaner komt dan in de veelzeggende folder "mc" terecht. Ik weet niet of ik die folder kan renamen, of dat er dan weer over het hele systeem verwijzingen zijn die niet meer kloppen.

Filemanager heb ik oa. krusader uitgeprobeert (via distrowatch.com) maar als ik die installeer zegt ie dat er een bestand inzit die een conflict heeft met librarie@@@@ en dan stopt ie ermee. De librarie verwijderen lijkt me ook niet zinvol omdat er dan vast andere progs gaan zeuren.

Over internet: het was idd een beetje vaag hoe ik het zei. De pure snelheid is nog gelijk (www.speedtest.nl) De opbouw van de sites begint alleen later. (de ping wordt toch niet door je os beinvloed )

ps. kan iemand uitleggen wat dit inhoud:

Some package requested cannot be installed:
pcmm-1.0-1.i586 (due to unsatisfied qt)

Laatst gewijzigd op 01-05-2004 om 16:38.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 17:28
Enlightenment
Enlightenment is offline
Wellicht heb je een oudere versie van Trolltech's Q Toolkit (qt).

Dat vind ik nou het handige van FreeBSD, de ports collectie. Heel eenvoudig software installeren en updaten.

Heb je altijd de nieuwste versies van software.
Oud 02-05-2004, 00:06
zazzie
zazzie is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 01-05-2004 @ 18:28 :
Wellicht heb je een oudere versie van Trolltech's Q Toolkit (qt).

Dat vind ik nou het handige van FreeBSD, de ports collectie. Heel eenvoudig software installeren en updaten.

Heb je altijd de nieuwste versies van software.
zo heeft elk systeem zn voor en nadelen. het voordeel van mandrake is, dat je niet eerst 10 uur aan het compilen bent voordat je Gnome op kan starten etc. nadeel is wel dat je niet altijd de heetste/nieuwste software hebt.

een link die nog handig zou kunnen zijn voor de topic starter is deze: easyurpmi. om toegang tot extra repositories te krijgen.
Oud 02-05-2004, 01:04
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
SCREAM! schreef op 01-05-2004 @ 16:51 :
Onder linux installeer ik een programma (bij een rpm iig) Ik druk een paar keer op oke en dat was het. Dan moet ik elke keer nog in rpmdrake naar het logboek kijken waar elk bestand is geinstalleerd en ben ik wel een tijdje bezig om het echte opstartbestand te vinden. Als ik het filesysteem van linux een beetje door heb zal het wel makkelijker worden, maar toch. (http://www.freeos.com/articles/3102/) Wat ik ook jammer vind dat ik namen van directories niet kan uitkiezen. Midnichtcommaner komt dan in de veelzeggende folder "mc" terecht. Ik weet niet of ik die folder kan renamen, of dat er dan weer over het hele systeem verwijzingen zijn die niet meer kloppen.
Met MC kun je als het goed is naar een parent directory vliegen (aka "cd .."). Het opstartbestand staat bij officiele binaries normaalgesproken in /usr/bin<naam> en deze kun je uitvoeren dmv <naam> te tikken in een console (aka terminal). Soms staan ze ook in /usr/local/bin, vaak kun je dan ook <naam> tikken. Anders volledige path, bijv /usr/local/bin/krusader.

Citaat:
Filemanager heb ik oa. krusader uitgeprobeert (via distrowatch.com) maar als ik die installeer zegt ie dat er een bestand inzit die een conflict heeft met librarie@@@@ en dan stopt ie ermee. De librarie verwijderen lijkt me ook niet zinvol omdat er dan vast andere progs gaan zeuren.
Zoek op www.rpmfind.net of de link die zazzie gaf de juiste RPM voor jouw MDK versie, inclusief dependancies. Of, installeer het programma vanuit de source. Aanrader: alles dat je vanuit source installeert in /usr/local installeren (meestal de default) dan houdt je enigzins overzichtelijk wat je als (officieel) RPM/binary hebt geinstalleerd en wat vanuit source. En kun je zonder de source directory te behouden toch nog enigzins makkelijk het programma verwijderen, handmatig.

Maarre, wat is er mis met Konqueror? In het Kontrol Center (KControl) kun je het een en ander wijzigen qua settings en in Konq zelf ook.

Citaat:
Over internet: het was idd een beetje vaag hoe ik het zei. De pure snelheid is nog gelijk (www.speedtest.nl) De opbouw van de sites begint alleen later. (de ping wordt toch niet door je os beinvloed )
Heb je snel internet (kabel, adsl, enz)? Probleem was IIRC dat Mozilla standaard even wacht met renderen tot de pagina is geladen. Kun je oplossen door de Mozilla config file even aan te passen. Hoe dat moet heeft of triloxigern of manuzhai uitgelegd in een draadje een tijdje geleden. Zoek op S&M naar Mozilla en auteur 1 van eerdergenoemde.

Citaat:
Some package requested cannot be installed:
pcmm-1.0-1.i586 (due to unsatisfied qt)
Dependancy probleem mbt QT.
Oud 02-05-2004, 10:31
LB06
LB06 is offline
Doe eens 'urpmi pcmm'
Met citaat reageren
Oud 03-05-2004, 00:55
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 30-04-2004 @ 15:08 :
Windows programma's kun je draaien met Wine, VMware en Bochs.
Ik zou graag een heel windows systeem schoon willen draaien om programmaś te testen.
Dus dan wil ik een pc emuleren in Win 95/98 en XP.
Dat wil ik over het algemeen onder windows XP doen.

VMware en Bochs doen dat geloof ik.
Maar VMware is niet gratis.
Hoe stabiewl is dat Bochs?
Oud 03-05-2004, 07:56
Enlightenment
Enlightenment is offline
Bochs niet zelf geprobeerd, maar ze gaan zeker de goede kant op. Je kunt images bewaren met zeg maar een windows installatie erop, en deze dan reverten (backup terugplaatsen) na elke keer dat je prog geinstalleert hebt. Dan blijft je install vers en schoon.

VMware zie ik overigens wel in de ports lijst staan, versie 3. Misschien dat die wel nog gratis was?
Oud 03-05-2004, 19:24
SCREAM!
SCREAM! is offline
Ik ben nu bezig met het aan de praat krijgen van mn radeon 9200 (vooral de tv-out) Gelukkig zijn er blijkbaar veel mensen die hier problemen mee hebben en zodoende is er een howto:

http://www.linux-gamers.net/modules/...p?articleid=22

Dan krijg ik de volgende foutmelding:

[root@localhost Programs]# rpm -Uhi --force fglrx-4.3.0-3.7.6.i386.rpm
########################################### [100%]
*** Trying to install a precompiled kernel module.
*** WARNING ***
Tailored kernel module for fglrx not present in your system.
You must go to /lib/modules/fglrx/build_mod subdir
and execute './make.sh' to build a fully customed kernel module.
Afterwards go to /lib/modules/fglrx and run './make_install.sh'
in order to install the module into your kernel's module repository.
(see readme.txt for more details.)

As of now you can still run your XServer in 2D, but hardware acclerated
OpenGL will not work and 2D graphics will lack performance.

failed.
*** Error: no kernel module build environment - please consult readme.

Doe ik dat wat ie zegt: ./make.sh

Dan geeft hij de volgende foutmelding:

bash: ./make.sh: Permission denied (ps. ik ben wel als root ingelogd)

Heeft iemand een idee

(ps. ik ga wel lekker offtopic. Ik stel een centraal linux topic voor )

Laatst gewijzigd op 03-05-2004 om 19:38.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2004, 22:50
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 03-05-2004 @ 08:56 :
Bochs niet zelf geprobeerd, maar ze gaan zeker de goede kant op. Je kunt images bewaren met zeg maar een windows installatie erop, en deze dan reverten (backup terugplaatsen) na elke keer dat je prog geinstalleert hebt. Dan blijft je install vers en schoon.

VMware zie ik overigens wel in de ports lijst staan, versie 3. Misschien dat die wel nog gratis was?
Nee, proprietary 30-day evaluatie. Altijd al zo geweest. FreeBSD heeft gewoon geen 4.x versie (omdat FreeBSD ZUIGT! ).

Bochs is meer bedoelt voor development dan serieus gebruik. Want het is traag. VMware is ook niet al te snel. Win4lin weet ik niet, ondersteunt enkel Windows 9x versies. WINE is vaak snel genoeg imo maar ondersteunt niet alles. XEN is duidelijk een van de snelste VM's, maar niet makkelijk op te zetten en niet voor veel OSen support.

@SCREAM!

Wat zegt ls -l make.sh? Op die manier kun je de permissies checken.

Wsch heeft ie geen executable bit; dus:
chmod +x make.sh (als root)
./make.sh
Oud 03-05-2004, 23:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
dystopia schreef op 03-05-2004 @ 23:50 :
Nee, proprietary 30-day evaluatie. Altijd al zo geweest. FreeBSD heeft gewoon geen 4.x versie (omdat FreeBSD ZUIGT! ).
http://uptime.netcraft.com/up/today/top.avg.html

En nou stil zijn!

Oud 04-05-2004, 11:11
zazzie
zazzie is offline
Citaat:
SCREAM! schreef op 03-05-2004 @ 20:24 :
Ik ben nu bezig met het aan de praat krijgen van mn radeon 9200 (vooral de tv-out) Gelukkig zijn er blijkbaar veel mensen die hier problemen mee hebben en zodoende is er een howto:

http://www.linux-gamers.net/modules/...p?articleid=22

Dan krijg ik de volgende foutmelding:

[root@localhost Programs]# rpm -Uhi --force fglrx-4.3.0-3.7.6.i386.rpm
*** Trying to install a precompiled kernel module.
*** WARNING ***
Tailored kernel module for fglrx not present in your system.
You must go to /lib/modules/fglrx/build_mod subdir
and execute './make.sh' to build a fully customed kernel module.
Afterwards go to /lib/modules/fglrx and run './make_install.sh'
in order to install the module into your kernel's module repository.
(see readme.txt for more details.)

As of now you can still run your XServer in 2D, but hardware acclerated
OpenGL will not work and 2D graphics will lack performance.

failed.
*** Error: no kernel module build environment - please consult readme.

Doe ik dat wat ie zegt: ./make.sh

Dan geeft hij de volgende foutmelding:

bash: ./make.sh: Permission denied (ps. ik ben wel als root ingelogd)

Heeft iemand een idee

(ps. ik ga wel lekker offtopic. Ik stel een centraal linux topic voor )
je moet de rpm met de kernel source ff installeren.
Oud 04-05-2004, 18:40
SCREAM!
SCREAM! is offline
@zazzie Ik heb de kernelsource geinstalleerd. Het ging hierdoor iets beter. De foutmelding kwam nu wat later .

@dystopia

Dit was idd het probleem. Heb nu een tweetal files wat meer permissies gegeven. (make.sh en make_install.sh) (ik wist niet eens dat je dat ook nog allemaal per file kan/moet instellen )

Nu kom ik tot het volgende:

[root@localhost fglrx]# ./make_install.sh
- creating symlink
- recreating module dependency list
- trying a sample load of the kernel module
FATAL: Error inserting fglrx (/lib/modules/2.6.3-7mdk/kernel/drivers/char/drm/fglrx.ko): Operation not permitted
failed.

Nu weet ik niet aan welke file dit nu ligt. fglrx.ko heb ik hetzelfde geprobeert zonder succes. Heeft make_install.sh nog meer permissies nodig? Of is er een andere file die probeert fglrx in de kernel te zetten?
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 19:11
dystopia
dystopia is offline

Nou ik weet niet precies wat make_install.sh doet maar ik kan me er wel wat bij voorstellen. De foutmelding geeft aan dat-ie de module niet kan laden; dat kan normaal gesproken wel als root.

Hoe je het oplost weet ik niet, want het probleem zou niet mogen bestaan, omdat je root bent. Probeer eens: ls -l /lib/modules/2.6.3-7mdk/kernel/drivers/char/drm/fglrx.ko om te bekijken wat de permissies zijn; zorg ervoor dat root read en write access heeft (dmv chmod 700 <file>) en vervolgens: modprobe fglrx. Wil je deze module automagisch laden na start-up voeg deze dan toe in het bestand /etc/modules (met een file editor als root).
Oud 04-05-2004, 21:48
zazzie
zazzie is offline
ik heb ff rond lopen zoeken, en je bent zeker niet de enige met dit probleem met mandrake 10. *klik*

ik gok dat het aan de 2.6 kernel ligt (de ATI driver is oorspronkelijk voor 2.4.12 oid gemaakt volgens mij, dus het was al een wonder dat ie het op 2.4.24 etc ook nog deed

opzich schijnt de opensource driver die standaard meegeleverd wordt best goed te zijn (hoe de 3d performance is weet ik niet).

misschien toch maar eens een klachten mailtje richting ATI sturen?
Oud 07-05-2004, 16:54
SCREAM!
SCREAM! is offline
Het is me eindelijk gelukt om de tv-out aan de praat te krijgen. Gaf nog wel een foutmelding, maar dat boeit me niet zoveel als ie het maar doet . Probleem is nu alleen nog dat hij films niet door de tv-out stuurt, maar alleen op de monitor laat zien (lekkere noob omschrijving..ik weet het, maar een beter begrip schiet me niet te binnen ) . In windows kon je dat vrij makkelijk switchen, maar zou het vast via de configfile moeten. Maar hoe kan ik configfiles nu makkelijk bewerken? Het liefst onder KDE KWrite ofzo. Ik kan hem zo openen, maar niet opslaan. Nu heb ik geprobeert om via "run command" de file te openen als root, maar dan doet ie helemaal niets. (als ik openen als root weglaat opent hij het wel gewoon ) Ik heb het wel geprobeert om het in de terminal te doen, maar met emacs kan ik niet echt opschieten

Laatst gewijzigd op 07-05-2004 om 16:56.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2004, 17:19
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
SCREAM! schreef op 07-05-2004 @ 17:54 :
Het is me eindelijk gelukt om de tv-out aan de praat te krijgen. Gaf nog wel een foutmelding, maar dat boeit me niet zoveel als ie het maar doet . Probleem is nu alleen nog dat hij films niet door de tv-out stuurt, maar alleen op de monitor laat zien (lekkere noob omschrijving..ik weet het, maar een beter begrip schiet me niet te binnen ) .
Wat voor video player gebruik je? MPlayer heeft ondersteuning voor TV out aangezien ik het een keer gebruikt heb. Ik weet echter niet meer hoe. Lees de manual door: man mplayer of anders ff Googlen.

Citaat:
In windows kon je dat vrij makkelijk switchen, maar zou het vast via de configfile moeten. Maar hoe kan ik configfiles nu makkelijk bewerken? Het liefst onder KDE KWrite ofzo. Ik kan hem zo openen, maar niet opslaan. Nu heb ik geprobeert om via "run command" de file te openen als root, maar dan doet ie helemaal niets. (als ik openen als root weglaat opent hij het wel gewoon ) Ik heb het wel geprobeert om het in de terminal te doen, maar met emacs kan ik niet echt opschieten
1) Probeer in KDE bij System "run as root" of KDEsu of met Alt+F2, run as root, en dan "kwrite" of in een terminal su -c 'kwrite'.
2) Probeer eens een andere editor dmv su - en dan nano /etc/X11/XF86config (bijv) of su -c 'nano /etc/X11/XF86config' (bijv)
Oud 07-05-2004, 18:53
SCREAM!
SCREAM! is offline
In de terminal su -c 'kwrite' werkt perfect. Dat met Alt-F2 werkte dus niet, wat ik in mijn vorige post al uitlegde, met run as root opent hij helemaal niets. Wat misschien niet het verstandigste was, om in X de XF86config aan te passen (ookal was het alleen de resolutie). Ik kon normaal opslaan en toen wilde ik ff restarten om de wijzigingen te kunnen zien. Nouja afsluiten wilde dus niet, dus moest ik maar resetten... en tja... nu krijg ik een leuke reiserfs filesystem fout Hij probeert het wel te repareren, maar zonder succes. De precieze melding weet ik niet meer. Ik denk dat ik linux gewoon ff opnieuw installeer. Kost me toch hooguit een uurtje en ik vind het ook nog wel leuk ook... en dan ga ik me ook maar eens wat meer met de rpm bezig houden die ik wil. (o.a. gnome die ik de eerste keer niet eens had meeinstalleerd )

Maar dan heb ik ff een basisvraag over linux. Heeft linux ook een soort register ala windows die langzamerhand helemaal vol zit met rommel? Zeker als je veel installeert en weer verwijdert, of heeft linux een handiger systeem?
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 08:39
LB06
LB06 is offline
Linux gebruikt geen register, maar gewoon leesbare config files. System-wide config files staan in /etc en user-specific(bijv. jouw instellingen voor gnome/kde/tuxracer/etc) staan in /home/jouwnaam(vaak beginnen deze met een . wat betekent dan deze hidden zijn).
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 19:54
SCREAM!
SCREAM! is offline
Films worden blijkbaar alleen op mn primaire beeldscherm afgespeeld. (met een bepaalde driver in mplayer ook op beide maar die werkt gewoon kut). Ik heb zodoende nu 2 XF86Config-4 files, zodat ik snel ff mn monitor of tv-out als primaire kan instellen. Ik wil hier nu eigenlijk graag een scriptje voor hebben. Misschien kan iemand me helpen, of tenminste een goede link geven. Het moet zoiets worden:

Als ik in X werk (kde) als normale user, moet hij (in een terminal) inloggen als root (password mag van mij wel in de script staan), x afsluiten (bv met "init 3") weer inloggen als root, /.../.../../XF86Config-4 kopieren naar /etc/X11, inloggen als normale user, en dan kde opstarten (met bv "kde")

Files edit ik btw nu gewoon met MC, werkt lekker makkelijk zolang je niet al te veel wil veranderen.

ps. als je dr ff aan gewend bent werkt linux best goed. Wat me persoonlijk toch een beetje tegen valt is dat ik veel compatibel/conflict problemen krijg als ik rpm's installeer die niet direct voor mdk 10 zijn gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 09:14
Ijsklontje.
Ijsklontje. is offline
Hehe, interessant topic.

Is mandrake 10 veel verbeterd vergeleken met de voorganger?

Oja, ik denk dat vmware krap zal worden bij hem met 256 ram geheugen.

Hehe, dat probeerde ik eens een keer met xp en 2000

Ramp was dat
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 15:33
SCREAM!
SCREAM! is offline
Gister heb ik superkaramba geinstalleerd. (niet dat de netwerktraffic meter het doet ofzo ), want het moet er toch allemaal wel leuk uitzien . Nu vraag ik me eigenlijk af: wat is mandrake 10 nou precies? Ik heb rpm's geprobeerd, maar die werkten allemaal niet. Dan maar gewoon via ./configure ./make ./make install. Had die zowel de qt, python als kde devel(opment) nodig, (zou wel de sourcecode zijn ofzo ). Het enige echte mandrake lijkt me nu een beetje rpmdrake, tenminste wat ik gebruik. Nouja, dat rpm gedoe staat me eigenlijk niet zo aan. Ik wil liever gewoon de sourcecode en die dan lekker compilen. Maar ik wil dan graag wel een soort beheer daarover. Simpel verwijderen. (en daarmee bedoel ik een auto uninstall en niet de folder verwijderen ) Een update controle. Zoiets als rpmdrake bij mdk, alleen dan echt met de sourcecode. Met welke distributie wil dat een beetje makkelijk? (als ueberhaupt)

Ik heb veel positiefs (en niet alleen hier ) over portage gelezen. Wat houdt dit nu eigenlijk precies in? (en...nee, ik heb nog niet echt veel gelezen daarover op inet ) Gentoo lijkt me aardig. FreeBSD is hier blijkbaar erg populair. Weet iemand het verschil tussen deze twee?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 15:54
SCREAM!
SCREAM! is offline
Blijkbaar (en ook nog logisch ) heb je een aardige computer nodig om alles te compilen. Is een AMD Duron 800 (eventueel @ 880 ofzo) 256 mb ram hier voldoende voor?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 16:41
zazzie
zazzie is offline
Citaat:
SCREAM! schreef op 12-05-2004 @ 16:54 :
Blijkbaar (en ook nog logisch ) heb je een aardige computer nodig om alles te compilen. Is een AMD Duron 800 (eventueel @ 880 ofzo) 256 mb ram hier voldoende voor?
ik zou op zo'n bak geen Gnome of Kde willen compilen (op mijn athlon XP 2000+ duurt dat al een uurtje of 12, dus reken uit je winst )

als je linux wilt, en je wilt met source codes werken ipv met binairies, dan zou ik ten eerste een cpu upgrade doen, maar daarnaast kan je kiezen uit legio distro's (gentoo, sourceren zijn wel de bekendste, en natuurlijk de verschillende BSD's, maar dat is dan weer geen linux.)

als je gewoon een distro wilt hebben die werkt en eenvoudig werkt zonder dat je in config files hoeft te kloten en binnen 5 minuten elk software pakket dat meegeleverd wordt wil installeren dan moet je lekker bij Mandrake 10 blijven (of fedora, versie 2 kon binnen enkele weken).

Wat je zou kunnen doen is een beetje rond neuzen op distrowatch.com daar staat van de meeste distro's wel een beschrijving en welke software ze meeleveren.

maar als ik zo lees bij je: "Ik heb rpm's geprobeerd, maar die werkten allemaal niet" dan heb je niet eens de moeite genomen om ff te lezen hoe mandrake werkt. mandrake werkt qua software management met de tool urpmi, en men zegt dat dit een van de allerbeste softwaremanagement tools die er op dit moment zijn. het enige dat je ff goed moet instellen zijn de repositories, een site die je daar goed bij kan helpen is: http://urpmi.org/easyurpmi/index.php
Oud 12-05-2004, 17:14
SCREAM!
SCREAM! is offline
Ik denk dat mijn probleem is dat ik het nog te veel op de windows manier doe. Gewoon het web afzoeken, een leuk programma vinden en dan instaleren. Dat werkt bij linux helaas maar beperkt. En over die rpm's: rpm's installeer ik eigenlijk altijd via x/kde enzo. De foutmeldingen die ze dan geven is dan vaak best beperkt. Misschien moet ik dat in toekomst ook maar in de terminal doen. En ik dacht ook dat als ik een rpm download, die het eigenlijk moet doen. Maar het gebeurd me bij ong 80% dat ik ze niet geinstalleerd krijg. Ik zou wel wat fout doen (bepaalde library, source ofzo niet geinstalleerd), maar als newbie is het vrij moeilijk dat gelijk te begrijpen. Bij bepaalde progs staat er alleen @@@@@.rpm zonder voor welke distributie dit is. Maar blijkbaar is een rpm niet altijd een goede rpm. urpmi heb ik tot nu toe vrijwel niet gebruikt. Instaleren heb ik tot nu toe altijd via rpmdrake gedaan, of de source compilen. Maar standaard moet ik ff toegeven: ik lees/gebruik pas iets als ik het nodig heb.

24 uur compilen lijkt me idd niet alles, maar kde/gnome zijn natuurlijk ook de meest extreme gevallen (volgens mij). En zoiets doe je ook niet elke dag.

Nouja... iig bedankt.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 20:06
LB06
LB06 is offline
Doe eens gewoon urpmi packagenaam en druk op enter.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 21:48
zazzie
zazzie is offline
Citaat:
SCREAM! schreef op 12-05-2004 @ 18:14 :
Ik denk dat mijn probleem is dat ik het nog te veel op de windows manier doe. Gewoon het web afzoeken, een leuk programma vinden en dan instaleren. Dat werkt bij linux helaas maar beperkt. En over die rpm's: rpm's installeer ik eigenlijk altijd via x/kde enzo. De foutmeldingen die ze dan geven is dan vaak best beperkt. Misschien moet ik dat in toekomst ook maar in de terminal doen. En ik dacht ook dat als ik een rpm download, die het eigenlijk moet doen. Maar het gebeurd me bij ong 80% dat ik ze niet geinstalleerd krijg. Ik zou wel wat fout doen (bepaalde library, source ofzo niet geinstalleerd), maar als newbie is het vrij moeilijk dat gelijk te begrijpen. Bij bepaalde progs staat er alleen @@@@@.rpm zonder voor welke distributie dit is. Maar blijkbaar is een rpm niet altijd een goede rpm. urpmi heb ik tot nu toe vrijwel niet gebruikt. Instaleren heb ik tot nu toe altijd via rpmdrake gedaan, of de source compilen. Maar standaard moet ik ff toegeven: ik lees/gebruik pas iets als ik het nodig heb.

24 uur compilen lijkt me idd niet alles, maar kde/gnome zijn natuurlijk ook de meest extreme gevallen (volgens mij). En zoiets doe je ook niet elke dag.

Nouja... iig bedankt.
het verschil tussen binairies in windows en linux is dat bij een windows binairy alle librairies e.d. worden meegeleverd, bij linux apps gebeurd dat niet. dit zorgt aan de ene kant voor kleinere binairies en voor uniformiteit, maar aan de andere kant voor dependecies en distro afhankelijkheid.
Reageren

Regels voor berichten