Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De programma's die je noemt ken ik niet. Een on-line encyclopedie is Wikipedia; wikipedia.org. Ik heb ook geen idee wat easytravel pro is; ik gebruik locatienet.nl, 9292ov.nl en ns.nl voor reisinfo. Deze werken alledrie prima met Mozilla. WINE draait op zich een heleboel programma's. Niet altijd even vlekkeloos. Status van programma's is te lezen op appdb.winehq.org. Fritz info
Laatst gewijzigd op 26-04-2004 om 22:14. |
![]() |
|
- Software uninstallen doe je meestal met "make deinstall" in de source directory (waar de Makefile staat).
- Nautilus is wel een redelijke file manager. Maar ik vind Windows' Explorer toch beter. Bij Nautilus kan ik bijvoorbeeld niet instellen dat ik elke directory in hetzelfde venster wil openen, vrij irritant als je het mij vraagt. - Internet 'trager'? Wat bedoel je met internet? Sites bezoeken? Probeer www.speedtest.nl eens, met firefox. - Linux/UNIX gebruikt zoveel mogelijk geheugen, dat betekent niet dat je te weinig geheugen hebt. Niet gebruikt geheugen is verloren geheugen. Geheugen dat niet gebruikt wordt, wordt meestal als disk cache gebruikt. Als je SWAP 0% vol is, heb je niet te weinig geheugen. Als je swap op 50% zit wel. ![]() - Ga *niet* onder root werken met kde of andere progs, dat moet je afleren. Grafische programma's kun je prima onder root draaien. Rightclick op KDE-menu en edit menu ofzo, daar kun je opgeven bij een menu-item van "Run as root". Maar vrij weinig programma's hoef je onder root te draaien. Alleen als je iets aan de configuratie wilt veranderen of zoiets als nmap/cvsup. - Windows programma's kun je draaien met Wine, VMware en Bochs. Wine is het snelst, maar werkt niet altijd met het programma. VMware en Bochs emuleren een heel systeem, Wine probeert een tussenlaag te creeëren tussen het Windows programma en het systeem. Véél sneller, maar helaas werkt het niet altijd met het programma. Alhoewel photoshop e.d. wel goed werken schijnt.
Laatst gewijzigd op 30-04-2004 om 14:11. |
![]() |
|
![]() |
Je kunt het beste gewoon gebruik maken van rpm's(het liefst ook alleen rpm's speciaal voor mandrake, zoals de officiële, contrib, plf of texstar) ipv tar.gz/bz2's. Dan is het ook veel gemakkelijker om bij te houden wat er allemaal is geïnstalleerd en is het gemakkelijk te verwijderen.
Om rpm's gemakkelijk te installeren kun je het beste de bovengenoemde toevoegen aan je sources. Dan zullen ze ook gewoon bij rpmdrake komen te staan en kan je ze installeren met urpmi. Als er écht geen rpm is te vinden, of niet in de juiste versie, kun je Checkinstall gebruiken om heel gemakkelijk rpm's(of andere packages) te bouwen van de sources. Je kunt wel het beste bij ./configure --prefix=/usr meegeven. Laatst gewijzigd op 30-04-2004 om 14:16. |
![]() |
|||||||
![]() |
Citaat:
*) Via System ergens KDEsu opstarten "run program as other other uses". Volgens mij kan dit ook met de shortcut ALT+F2 maar dat weet ik niet zeker. 3) Mail Mandrake hierover. Het zou netjes zijn wanneer je met een simpele muisknop in je start menu die rpmdrake zou kunnen starten, waarbij hij even vraagt naar je wachtwoord. Misschien hebben ze er een reden voor dat dat niet het geval is. *) Je kunt ook 'urmpi' oid gebruiken. * Kijk eens in KControl daar kun je eenb aantal dingen veranderen volgens het princiepe uitgelegd in punt 3, 2de deel Citaat:
Citaat:
4) wat is een redelijke window filemanager (ala norton commander, windows verkenner enz.) Nu doe ik dat alles met een internetbrowser (opent die uit zichzelf als ik naar mn home ga) Windows Verkenner: XFE, Nautilus, Konqueror File Manager. Norton Commander: Midnight Commander. Citaat:
Citaat:
Hier staat een interessant artikel dat hier mee te maken heeft inclusief een tip om te tunen: http://kerneltrap.org/node/view/3000...a52252feb461f8 Citaat:
Dan wordt er een 2de desktop gestarts op VC8 (virtual console 8; ctrl+alt+f8) en dan kun je tussen die 2 switchen. Want surfen als root (of onder Windows als Administrator) is gewoonweg niet verstandig.
Laatst gewijzigd op 30-04-2004 om 20:27. |
![]() |
|
![]() |
Thx allemaal. Het is allemaal veel duidelijker geworden. Ik denk echter dat ik me toch ook wel in de terminal moet verdiepen en de (belangrijkste) commandos moet kennen.
Dat met installeren/verwijderen was idd omdat ik alleen tar.gz had, met daarin een installer van mozilla. Het is idd veel makkelijker als het een rpm is. Dan kan ik gewoon rechter muisknop-install software en dan mn root password geven. ![]() rpmdrake kan ik zonder problemen openen. Er zit alleen geen soort filebrowser bij zodat ik een prog kan selecteren van de hd. Je kan volgens mij alleen een rpm selecteren met een filebrowser en die dan laten registreren in rpmdrake. Installeren lukt nu prima. Als langdurig windows gebruiker is er wel iets wat linux voor mij heel moeilijk maakt. Onder windows had ik gewoon een map programs aangemaakt waar alles heen ging wat ik zelf instaleerde. Onder linux installeer ik een programma (bij een rpm iig) Ik druk een paar keer op oke en dat was het. Dan moet ik elke keer nog in rpmdrake naar het logboek kijken waar elk bestand is geinstalleerd en ben ik wel een tijdje bezig om het echte opstartbestand te vinden. Als ik het filesysteem van linux een beetje door heb zal het wel makkelijker worden, maar toch. (http://www.freeos.com/articles/3102/) Wat ik ook jammer vind dat ik namen van directories niet kan uitkiezen. Midnichtcommaner komt dan in de veelzeggende folder "mc" terecht. Ik weet niet of ik die folder kan renamen, of dat er dan weer over het hele systeem verwijzingen zijn die niet meer kloppen. Filemanager heb ik oa. krusader uitgeprobeert (via distrowatch.com) maar als ik die installeer zegt ie dat er een bestand inzit die een conflict heeft met librarie@@@@ en dan stopt ie ermee. De librarie verwijderen lijkt me ook niet zinvol omdat er dan vast andere progs gaan zeuren. Over internet: het was idd een beetje vaag hoe ik het zei. De pure snelheid is nog gelijk (www.speedtest.nl) De opbouw van de sites begint alleen later. (de ping wordt toch niet door je os beinvloed ![]() ps. kan iemand uitleggen wat dit inhoud: Some package requested cannot be installed: pcmm-1.0-1.i586 (due to unsatisfied qt) Laatst gewijzigd op 01-05-2004 om 16:38. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
een link die nog handig zou kunnen zijn voor de topic starter is deze: easyurpmi. om toegang tot extra repositories te krijgen.
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Maarre, wat is er mis met Konqueror? In het Kontrol Center (KControl) kun je het een en ander wijzigen qua settings en in Konq zelf ook. Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Dus dan wil ik een pc emuleren in Win 95/98 en XP. Dat wil ik over het algemeen onder windows XP doen. VMware en Bochs doen dat geloof ik. Maar VMware is niet gratis. Hoe stabiewl is dat Bochs?
|
![]() |
Ik ben nu bezig met het aan de praat krijgen van mn radeon 9200 (vooral de tv-out) Gelukkig zijn er blijkbaar veel mensen die hier problemen mee hebben en zodoende is er een howto:
http://www.linux-gamers.net/modules/...p?articleid=22 Dan krijg ik de volgende foutmelding: [root@localhost Programs]# rpm -Uhi --force fglrx-4.3.0-3.7.6.i386.rpm ########################################### [100%] ########################################### [100%] *** Trying to install a precompiled kernel module. *** WARNING *** Tailored kernel module for fglrx not present in your system. You must go to /lib/modules/fglrx/build_mod subdir and execute './make.sh' to build a fully customed kernel module. Afterwards go to /lib/modules/fglrx and run './make_install.sh' in order to install the module into your kernel's module repository. (see readme.txt for more details.) As of now you can still run your XServer in 2D, but hardware acclerated OpenGL will not work and 2D graphics will lack performance. failed. *** Error: no kernel module build environment - please consult readme. Doe ik dat wat ie zegt: ./make.sh Dan geeft hij de volgende foutmelding: bash: ./make.sh: Permission denied (ps. ik ben wel als root ingelogd) Heeft iemand een idee ![]() (ps. ik ga wel lekker offtopic. Ik stel een centraal linux topic voor ![]() Laatst gewijzigd op 03-05-2004 om 19:38. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Bochs is meer bedoelt voor development dan serieus gebruik. Want het is traag. VMware is ook niet al te snel. Win4lin weet ik niet, ondersteunt enkel Windows 9x versies. WINE is vaak snel genoeg imo maar ondersteunt niet alles. XEN is duidelijk een van de snelste VM's, maar niet makkelijk op te zetten en niet voor veel OSen support. @SCREAM! Wat zegt ls -l make.sh? Op die manier kun je de permissies checken. Wsch heeft ie geen executable bit; dus: chmod +x make.sh (als root) ./make.sh
||
Citaat:
En nou stil zijn! ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
ik heb ff rond lopen zoeken, en je bent zeker niet de enige met dit probleem met mandrake 10. *klik*
ik gok dat het aan de 2.6 kernel ligt (de ATI driver is oorspronkelijk voor 2.4.12 oid gemaakt volgens mij, dus het was al een wonder dat ie het op 2.4.24 etc ook nog deed ![]() opzich schijnt de opensource driver die standaard meegeleverd wordt best goed te zijn (hoe de 3d performance is weet ik niet). misschien toch maar eens een klachten mailtje richting ATI sturen? ![]()
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
2) Probeer eens een andere editor dmv su - en dan nano /etc/X11/XF86config (bijv) of su -c 'nano /etc/X11/XF86config' (bijv)
||
![]() |
Citaat:
![]() als je linux wilt, en je wilt met source codes werken ipv met binairies, dan zou ik ten eerste een cpu upgrade doen, maar daarnaast kan je kiezen uit legio distro's (gentoo, sourceren zijn wel de bekendste, en natuurlijk de verschillende BSD's, maar dat is dan weer geen linux.) als je gewoon een distro wilt hebben die werkt en eenvoudig werkt zonder dat je in config files hoeft te kloten en binnen 5 minuten elk software pakket dat meegeleverd wordt wil installeren dan moet je lekker bij Mandrake 10 blijven (of fedora, versie 2 kon binnen enkele weken). Wat je zou kunnen doen is een beetje rond neuzen op distrowatch.com daar staat van de meeste distro's wel een beschrijving en welke software ze meeleveren. maar als ik zo lees bij je: "Ik heb rpm's geprobeerd, maar die werkten allemaal niet" dan heb je niet eens de moeite genomen om ff te lezen hoe mandrake werkt. mandrake werkt qua software management met de tool urpmi, en men zegt dat dit een van de allerbeste softwaremanagement tools die er op dit moment zijn. het enige dat je ff goed moet instellen zijn de repositories, een site die je daar goed bij kan helpen is: http://urpmi.org/easyurpmi/index.php
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
OpenOffice.org Swlabr | 23 | 21-08-2007 11:07 | |
Software & Hardware |
[GEZ] het ultieme antivirus/spam/spyware pakket Verwijderd | 16 | 14-03-2006 19:56 |