Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2004, 15:59
Verwijderd
je mag letterlijk zinnen overnemen! Wel is het vaak zo dat zinnen te uitgebreid zijn en je ze redelijk vaak beter zou kunnen inkorten, om niet je aantal woorden limiet te overschrijden!
Advertentie
Oud 09-05-2004, 16:47
sdekivit
sdekivit is offline
bij de samenvatting mag je toch 10% van het maximaal aantal woorden in de opdracht overschrijden zonder puntenaftrek ?????
Oud 09-05-2004, 18:18
Verwijderd
geloof dat het 10% was ja! Er staat in ieder geval in de opdracht je max aantal woorden volgens mij!
Oud 09-05-2004, 18:54
~Rubberducky~
~Rubberducky~ is offline
Je mag idd 10 % overschrijden.

En volgens mij mag je niet alles letterlijk overnemen hoor. Tenminste bij ons niet. Wel vervormen ja, maar da's al...
Oud 09-05-2004, 19:28
In_stilte
In_stilte is offline
Tekstverklaren is echt een eitje! Steeds in 30 minuten gemaakt (oefenexamens) en dan een 8 gehaald, samenvatten daarentegen vind ik wat minder leuk... Mijn nederlands is niet echt geweldig en ze letten daar wel op spelling.
Oud 09-05-2004, 20:18
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
In_stilte schreef op 09-05-2004 @ 20:28 :
Tekstverklaren is echt een eitje! Steeds in 30 minuten gemaakt (oefenexamens) en dan een 8 gehaald, samenvatten daarentegen vind ik wat minder leuk... Mijn nederlands is niet echt geweldig en ze letten daar wel op spelling.
bij mij is het juist andersom
Oud 09-05-2004, 21:16
In_stilte
In_stilte is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 09-05-2004 @ 21:18 :
bij mij is het juist andersom
hmmmzz, als jij dan mijn samenvatting maakt.... dan doe ik jouw tekstverklaren wel Ben jij trouwens pas 16 bij je exam VWO!
Oud 10-05-2004, 14:35
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
In_stilte schreef op 09-05-2004 @ 20:28 :
wees blij, ik ben in geen van beide echt goed
Oud 10-05-2004, 14:53
rik
rik is offline
je moet vooral teksten leren en brieven schrijven dan kom je er bijna zeker wel door zegt mijn leraar
Oud 10-05-2004, 15:09
Susu
Susu is offline
wat hebben ze toch met die brieven..?

beetje vreemd trouwens dat overal wat anders wordt gezegd over letterlijk dingen overnemen bij samenvatting..
bij ons zeggen ze namelijk dat het wel mag..(zonder aftrek enzo..)
Oud 10-05-2004, 15:17
Verwijderd
Citaat:
Susu schreef op 10-05-2004 @ 16:09 :
wat hebben ze toch met die brieven..?
volgens mij zijn dat verdwaalde vmbo'ers, of zoiets.
Havo en vwo hoeven geen brieven te schrijven, wel een tekstverklaring en een samenvatting.
Oud 10-05-2004, 15:43
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 10-05-2004 @ 16:17 :
volgens mij zijn dat verdwaalde vmbo'ers, of zoiets.
Havo en vwo hoeven geen brieven te schrijven, wel een tekstverklaring en een samenvatting.
het valt ook niet mee, op vmbo klikken ipv vwo
Wel jammer dat we geen brief hoeven te schrijven, dat kan ik tenminste wel
Oud 10-05-2004, 16:06
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 10-05-2004 @ 16:43 :
Wel jammer dat we geen brief hoeven te schrijven, dat kan ik tenminste wel
Dat is nou precies de reden dat wij dat niet hoeven. Er wordt gewoon verwacht dat je dat al kan...
Oud 10-05-2004, 16:10
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Gothic schreef op 10-05-2004 @ 17:06 :
Dat is nou precies de reden dat wij dat niet hoeven. Er wordt gewoon verwacht dat je dat al kan...
ja dat snap ik zou ook wel een beetje apart zijn, als we hetzelfde examen kregen als vmbo
Oud 10-05-2004, 20:50
@Moon
@Moon is offline
Eigenlijk kun je niet echt veel voorbereiden voor Nederlands. Hooguit een aantal proefexamens maken. Eigenlijk is het zo: je kunt het of je kunt het niet. En als je het niet kunt dan kan je er ook niet zo heel veel meer aan doen, wat dus bij mij het geval was. Gold bij mij ook voor Engels.... heb dus niet zoveel talent voor talen. Daarom had ik mn examen ook maar net gehaald.... een vijf voor NL en een vijf voor Engels. Ik had wel heel veel proeftentamens zitten maken maar tevergeefs.... Ik was allang blij dat ik een vijf stond.
Oud 10-05-2004, 21:08
@Moon
@Moon is offline
O ja trouwens nog wat tips wat ik ook bij havo had neergezet:

- NIET citeren
- het aantal woorden vd samenvatting mag maar met 10% worden overschreven, anders aftrekpunt!
- probeer bij de samenvatting zo dicht mogelijk bij de tekst te zitten, dus woorden die belangrijk zijn in de tekst die ook gebruiken in de samenvatting, want voor sommige woorden die je gebruikt in de sv kan je een punt krijgen.
- als je bij open vragen waarbij er wordt aangegeven met maximaal hoeveel woorden je het mag beantwoorden ook met exact die aantal beantwoord krijg je zelfs een punt extra.

Deze dingen worden echt meegenomen in de beoordeling. Vorig jaar zelf gezien bij antwoordmodel op i-net en van mn docent.
Oud 11-05-2004, 08:38
BCR
BCR is offline
Wha, ik had een tijdje niet gekeken en opeens superveel reacties

Maar ik blijf 't irritant vinden. Ik had pas weer een proefexamen gemaakt: zonder samenvatting had ik een 4,7 en met een 6,5. Die samenvatting is echt belangrijk.
Oud 11-05-2004, 15:39
dwight88
dwight88 is offline
ik moet een 5,2 hebben voor mn CSE nederlands, vaak als ik tekstbegrip maak haal ik daarmee al wel een 4,0, ff hopen dat ik 1,2 erbij haal bij mn samenvatting (= puntje of 6 ongeveer vaak, geloof ik)
Oud 11-05-2004, 16:49
Ygdrassil
Ygdrassil is offline
Ik hoef maar een 3.3 te halen voor Nederlands voor een 6
Oud 11-05-2004, 17:39
Scatterbrain
Scatterbrain is offline
Citaat:
Ygdrassil schreef op 11-05-2004 @ 16:49 :
Ik hoef maar een 3.3 te halen voor Nederlands voor een 6
Ik een 3,2

(altijd baas boven baas he..)
Oud 12-05-2004, 15:37
Li
Li is offline
Ik mag een 3,4 halen om te slagen voor m'n nederlands, maar om nou helemaal onvoorbereid op het examen te komen...
Ik denk dat je het beste deel 1 van de examenbundel kan maken. Daar leggen ze stap voor stap signaalwoorden en hoofdgedachtes enz uit. Verder wat teksten oefenen?
Ik ga niet teveel maken, want anders ben je ook weer zo ongemotiveerd op je examen als je wéér zo'n lap tekst over politiek gezeur onder je neus krijgt
Oud 12-05-2004, 16:34
BCR
BCR is offline
Wat staat er trouwens in de examenbundel over "citeren, eigen woorden"? Iemand met een Ex. Bundel die dat kan vertellen?
Oud 12-05-2004, 19:37
riannuhtje
riannuhtje is offline
in de examenbundel staat er verder niks over..., en op alle examensites (volgens mij)ook niet, vaag, ik zal het voor de zekerheid nog wel even aan mn docent vragen
Oud 12-05-2004, 20:11
Balance
Balance is offline
Citaat:
Blue Crystal Rose schreef op 12-05-2004 @ 17:34 :
Wat staat er trouwens in de examenbundel over "citeren, eigen woorden"? Iemand met een Ex. Bundel die dat kan vertellen?
Uit de examenbundel:

Citaat:
Als gevraagd wordt te citeren, dan haal je een stukje uit de tekst letterlijk aan. Een citaat geef je door de eerste twee en de laatste twee woorden van een zin of zinsgedeelte over te nemen en daar de regelnummers achter te schrijven.
Voorbeeld:
'Tv is ... te bieden.' (regels 137-138)

Aandachtspunten:
- Meestal wordt gevraagd een zin of een zinsgedeelte te citeren. Een zinsgedeelte is een onderdeel van een zin dat op zijn minst twee opeenvolgende woorden bevat. Je antwoord is minder goed of fout als je te lange citaten geeft.
- Wees heel nauwkeurig bij het citeren. Vergeet niet dat een zin begint met een hoofdletter en eindigt met een punt, vraagteken of uitroepteken. Vergeet ook niet de regelaanduiding toe te voegen.

Als er gevraagd wordt om iets met eigen woorden te zeggen, dan mag je beslist níet een zin of zinsgedeelte uit de tekst letterlijk overschrijven (citeren). Je mag wél belangrijke termen uit de tekst overnemen. Bij een met-eigen-woorden-vraag formuleer je zelfstandig met behulp van eblangrijke woorden uit de tekst.

Meestal staat bij een met-eigen-woorden-vraag aangegeven hoeveel woorden je maximaal mag gebruiken. Tel dus je woorden en ga na of je er niet te veel hebt gebruikt. Overschrijding van het maximumaantal woorden leidt direct tot aftrek van punten.

Het is bij met-eigen-woorden-vragen handig je antwoord eerst in het kald te schrijven. Dan kun je in het klad overbodige woorden wegstrepen en het antwoord op begrijpelijkheid controleren, voordat je dat op het antwoordblad schrijft.
Vreemd genoeg geven ze bij oefeningen wel vaak antwoorden waarin grote delen letterlijk zijn overgenomen, terwijl het een met-eigen-woorden-vraag is.
Oud 12-05-2004, 21:07
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Balance schreef op 12-05-2004 @ 21:11 :
Uit de examenbundel:

Vreemd genoeg geven ze bij oefeningen wel vaak antwoorden waarin grote delen letterlijk zijn overgenomen, terwijl het een met-eigen-woorden-vraag is.
Dan waren ze gewoon te lui om zelf eigen woorden te gebruiken
Oud 12-05-2004, 23:06
Verwijderd
Mijn examenbundel over het samenvatten:
----------
De samenvatting moet aan de volgende eisen voldoen:
* De maximale omvang van de samenvatting is ongeveer 10% van de oorspronkelijke teks. de samenvatting moet dus heel beknopt zijn. Ze mag alleen hoofduitspraak(-spraken) en belangrijkste ondersteunende uitspraken bevatten.
* De samenvatting is geschreven in volledige, goed geformuleerde zinnen. Het gebruik van telegramstijl leidt tot puntenaftrek. Hetzelfde geldt voor andere fouten in zinsbouw en voor fouten in taalgebruik, spelling en interpunctie.
* De zinnen in de samenvatting zijn geen losstande elementen, maar vertonen een logische samenhang. Het verband tussen de zinnen is correct gelegd, met behulp van signaalwoorden en andere verbindende woorden.
De samenvatting is begrijpelijk voor een lezer die de uitgangstekst niet kent.
----------

je mag dus gewoon alles letterlijk overnemen..
Oud 12-05-2004, 23:29
Balance
Balance is offline
Hmm, echt duidelijk is het zo niet.
Volgens mijn docent Nederlands mocht je juist weer geen zinnen overnemen in je samenvatting

Maar ik zag op www.examenbundel.nl dat er 18 mei en 23 mei een gelegenheid is om te chatten met de makers van de examenbundels. Nederlands zit er ook bij. De makers zijn ook leraren, dus die kunnen veel vragen beantwoorden.
Misschien ga ik dat wel even doen als ik het onthoud.
Oud 13-05-2004, 10:09
Garfield
Garfield is offline
het staat er ddorgaans wel vrij duidelijk bij of van je verwacht wordt dat je een tekstdeel of zin(snede) citeert, of dat je in je eigen woorden een antwoord moet formuleren.. dus daar zou ik me niet druk om maken. Gewoon goed lezen wat de bedoeling is.

Wat betreft samenvattingen kun je best woorden of kreten uit de tekst gebruiken, als je maar niet dezelfde 'grapjes' overneemt die de auteur gebruikt want dat staat een beetje lullig. Mijn leraar zegt altijd; "op het moment dat de auteur 'leuk' gaat doen, moet jij je eigen woorden gebruiken". Verder moet je in een samenvatitng sowieso laten zien dat je met je eigen woorden zo'n ding kan schrijven dus is het volgens mij niet de bedoeling dat je dan gaat lopen citeren. Klopt trouwens idd dat je een paar woorden al kunt omdraaien of net iets anders opschrijven en dan zijn het al 'je eigen woorden', hihi.

Naja ik moet nog maar wat van die examenbundelsamenvattinkjes gaan maken want ik bak er niet zo denderend veel van Ook niet zo vaak meer in de les geweest--> zo saaaai daar
Oud 13-05-2004, 10:23
Balance
Balance is offline
Citaat:
Garfield schreef op 13-05-2004 @ 11:09 :
het staat er ddorgaans wel vrij duidelijk bij of van je verwacht wordt dat je een tekstdeel of zin(snede) citeert, of dat je in je eigen woorden een antwoord moet formuleren.. dus daar zou ik me niet druk om maken. Gewoon goed lezen wat de bedoeling is.
klopt, maar als ik dan in de examenbundel naar een antwoord kijk waarbij je iets in eigen woorden moest zeggen, zie ik dat ze het daar bijna letterlijk overnemen!
Oud 13-05-2004, 11:13
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 13-05-2004 @ 11:23 :
klopt, maar als ik dan in de examenbundel naar een antwoord kijk waarbij je iets in eigen woorden moest zeggen, zie ik dat ze het daar bijna letterlijk overnemen!
Ja, dat vind ik ook zo raar.

Hebben jullie ook dat de punten die jij als belangrijk in je samenvatting hebt opgenomen, in het antwoordmodel niet voorkomen?
Ik word niet goed
Oud 13-05-2004, 12:57
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 13-05-2004 @ 12:13 :

Hebben jullie ook dat de punten die jij als belangrijk in je samenvatting hebt opgenomen, in het antwoordmodel niet voorkomen?
Ik word niet goed
maak je niet druk, heb ik ook
De punten die zij in het antwoordmodel neerzetten, zijn de IDEALE antwoorden, is ook onmogelijk om die allemaal te hebben. Vaak heb ik er 2 of 3 bij staan, waar zij het niet over hebben..... dan maar zo
Als tekstbegrip maar goed gaat heb ik het grootste deel van mn 4,5 al binnen
Oud 13-05-2004, 15:26
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 13-05-2004 @ 12:13 :

Ik word niet goed
nee dat heb ik niet --> ik heb er meestal 1 of 2 niet of in iets andere woorden en ander verband doordat ik lettertijk de vorm van de tekst aanhoudt. Zo heb ik het een keer gehad dat ik eerst oorzaken ging noemen en daarna een gevolg, maar dat gevolg moest je als probleemstelling weergeven --> werd wel goed gerekend.
Oud 13-05-2004, 15:46
Balance
Balance is offline
Ik heb nog maar één keer een samenvatting geoefend en toen had ik dat ook ja. Maar ik heb wel van die samenvatting geleerd en snap al beter hoe zij de samenvatting willen hebben.
Maar voor het andere gedeelte vrees ik nog veel meer. Ik had echt super veel fout in de oefeningen voorin de examenbundel
Oud 13-05-2004, 18:27
Math1985
Math1985 is offline
Citaat:
@Moon schreef op 10-05-2004 @ 22:08 :
- als je bij open vragen waarbij er wordt aangegeven met maximaal hoeveel woorden je het mag beantwoorden ook met exact die aantal beantwoord krijg je zelfs een punt extra.
Nee hoor.
Wat je misschien bedoelt en er nog het meest op lijkt: als je teveel woorden hebt krijg je een punt aftrek. Je mag dus gewoon minder woorden dan gevraagd geven.
Oud 13-05-2004, 18:47
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Balance schreef op 13-05-2004 @ 16:46 :
Ik heb nog maar één keer een samenvatting geoefend en toen had ik dat ook ja. Maar ik heb wel van die samenvatting geleerd en snap al beter hoe zij de samenvatting willen hebben.
Maar voor het andere gedeelte vrees ik nog veel meer. Ik had echt super veel fout in de oefeningen voorin de examenbundel
die tekstverklaringen zijn inderdaad erg rot ..... denk je een goed argument te hebben gevonden is het fout of dan lees je een stukje en dan moet je een zin uit een andere alinea citeren die de stellingh weergeeft ofzo en dan kijk je naar het antwoord en dan snap je er vervolgens niets van
Oud 14-05-2004, 14:43
BCR
BCR is offline
Citaat:
Balance schreef op 12-05-2004 @ 21:11 :
Uit de examenbundel:

...

Thnx

Volgens mij betekent in je eigen woorden gewoon níet citeren. En 1 of 2 woordjes omgewisseld is dus ook je eigen woorden.
Oud 16-05-2004, 11:08
the tourist
the tourist is offline
Die samenvattingen zijn echt vreselijk, ik kan het echt niet. De tekstverklaringen gaan wel, maar van die samenvattingen word ik echt niet goed. De teksten zijn ook nog 10x zo oninteressant als de teksten voor de tekstverklaringen (en die zijn al oninteressant).

Gelukkig kan je toch een onvoldoende voor Nederlands staan én voor een profielvak En ik hoef maar een 4,3 te halen, maar toch.
Oud 16-05-2004, 11:42
Yokozuna
Yokozuna is offline
Men kan wel drogredenen en zulke zaken vragen, die moet je dus wel leren maar dat neemt niet zoveel tijd in beslag.

Op school hebben we de laatste weken al genoeg proefteksten geoefend, een goede samenvatting maken is nog moeilijker. Tegenwoordig krijg je daar gelukkig het raamwerk (hoofdstructuur) voor, paar jaar terug zou dat niet zo zijn.

Je mag bij het samenvatten als het goed is gewoon kernzinnen overnemen. Sterker nog, ik weet niet of jullie op school samenvatting techniek hebben geleerd, maar deze is voor het grootste deel gebaseerd op het overnemen van de kernzin van elke benodigde alinea! De kernzinnen moeten alleen dusdanig vervormd worden zodat er een logische samenhang tussen bestaat. Dat is ook een examen eis. De boeken die deze strategie hebben gemaakt zijn gewoon 2e fase boeken gebaseerd op de exameneisen.

Punten om op te letten:

-Formulering: volledige zinnen, goed Nederlands (spelling, interpunctie etc.)
-Opbouw: lopend geheel met samenhangende zinnen
-Inhoud: volledig, alle relevante informatie, niet te lang (110%)

Laatst gewijzigd op 16-05-2004 om 11:56.
Oud 16-05-2004, 11:58
Yokozuna
Yokozuna is offline
Moet trouwens een 3.6 halen dus gaat wel lukken denk ik.

Je punt hangt ook gewoon af van hoe goed je je kunt inleven in de tekst, en dat hangt weer af van hoe boeiend te tekst is. Als je je kunt inleven gaat het samenvatten ook makkelijker. Hopen op een boeiende tekst dus Elke paar jaar wordt er bij taalvakken vaak geklaagd dat de teksten enorm saai waren, maar niet elk jaar.
Oud 16-05-2004, 13:56
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Yokozuna schreef op 16-05-2004 @ 12:58 :
Moet trouwens een 3.6 halen dus gaat wel lukken denk ik.

Je punt hangt ook gewoon af van hoe goed je je kunt inleven in de tekst, en dat hangt weer af van hoe boeiend te tekst is. Als je je kunt inleven gaat het samenvatten ook makkelijker. Hopen op een boeiende tekst dus Elke paar jaar wordt er bij taalvakken vaak geklaagd dat de teksten enorm saai waren, maar niet elk jaar.
ik heb nu van de afgelopen 3 jaar in de les herkansingsexamens gemaakt, kon nou niet zeggen dat ik ze echt spannend vond

Mn lerares zei dat het natuurlijk belangrijk is dat je alle dingen die nodig zijn erin hebt staan, maar als je tekst vloeiend loopt en je een aantal goede punten erin hebt staan, dat in overleg met de 2e correcetor wel 's een paar puntjes kan opleveren. (en ik maar denken dat ze zich altijd STRICT aan de normen houden )
Ik moet een 4,5 halen, met het laatste examen (2003 I) dat ik geoefend had had ik alleen al met de tekstverklaring een 4,3, kan morgen samenvatting ophalen, ben benieuwd of ik die 0,2 erbij heb gehaald
Oud 16-05-2004, 15:11
Verwijderd
Heb net het examen uit 2003 gemaakt (tijdvak 1) en ik had een 6.9! Alleen had ik een slechte samenvatting gemaakt. Mag je nou letterlijk die zinnen uit de tekst overnemen of moet je het in je eigen woorden doen? Mijn lerares zegt dat je zo dicht mogelijk bij de tekst moet blijven, maar wat ze daarmee bedoeld??!
Oud 16-05-2004, 20:04
Yokozuna
Yokozuna is offline
Er valt ook nergens een officiële stofomschrijving/examenEIS te vinden wat betreft het samenvatten, erg slecht. Maar er staat dus nergens geschreven "VERBODEN LETTERLIJK OVER TE NEMEN BIJ SAMENVATTING!"... Dus, dan moeten ze niet zeuren ook. Exameneisen horen netjes in het boekje vermeld te staan.

Heb trouwens het examen van 2003 gechecked, voor zover ik kon zien had je 0 voorkennis nodig van drogredenen/ signaalwoord namen etc. Alleen misschien wat oefening

Laatst gewijzigd op 16-05-2004 om 20:14.
Oud 16-05-2004, 20:35
dwight88
dwight88 is offline
haha valt me wel op, heel veel mensen hebben niet zoveel moeite met tekstbegrip..... maar die samenvattingen

bij mij precies hetzelfde, als ik klaar met samenvatten denk ik altijd dat het wel lekker ging, kijk ik het na mis ik dus echt de helft van de punten
Oud 16-05-2004, 21:22
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 16-05-2004 @ 21:35 :
haha valt me wel op, heel veel mensen hebben niet zoveel moeite met tekstbegrip..... maar die samenvattingen

bij mij precies hetzelfde, als ik klaar met samenvatten denk ik altijd dat het wel lekker ging, kijk ik het na mis ik dus echt de helft van de punten
Ja, dat heb ik ook steeds. Een paar maanden geleden hadden we een samenvatting als toets en ik had er geen geweldig gevoel over, maar ook niet heel slecht. Had ik een 2,5

Het is gewoon een kwestie van oefenen, maar daar heb ik geen zin in en ik vind andere vakken belangrijker
Oud 16-05-2004, 21:26
Balance
Balance is offline
Citaat:
MoonMonkey schreef op 16-05-2004 @ 22:22 :
Het is gewoon een kwestie van oefenen, maar daar heb ik geen zin in en ik vind andere vakken belangrijker
dat heb ik ook ja.
alleen het vervelende is dat ik Nederlands als eerst heb, terwijl ik de neiging heb om me nu voornamelijk bezig te houden met de leervakken...
Oud 16-05-2004, 21:40
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Balance schreef op 16-05-2004 @ 22:26 :
dat heb ik ook ja.
alleen het vervelende is dat ik Nederlands als eerst heb, terwijl ik de neiging heb om me nu voornamelijk bezig te houden met de leervakken...
ik bekijk per vak wat ik nodig heb aan cijfers, en basseer daar op waar ik de meeste / de eerste tijd aan besteed. Aardrijkskunde, wiskunde en engels bij mij. Voor nederlands moet ik een 4,5 halen. Tekstbegrip lukt dus wel, samenvatten wat minder. Dus voor de zekerheid oefen ik nog wel een stuk of 2 samenvattingen.... maar ik denk ook dat je voor een stuk geluk moet hebben, dat je wanneer je de tekst gelezen hebt "snapt" welke kant ze opwillen...
Oud 17-05-2004, 11:37
Verwijderd
Citaat:
dwight88 schreef op 16-05-2004 @ 22:40 :
ik bekijk per vak wat ik nodig heb aan cijfers, en basseer daar op waar ik de meeste / de eerste tijd aan besteed. Aardrijkskunde, wiskunde en engels bij mij. Voor nederlands moet ik een 4,5 halen. Tekstbegrip lukt dus wel, samenvatten wat minder. Dus voor de zekerheid oefen ik nog wel een stuk of 2 samenvattingen.... maar ik denk ook dat je voor een stuk geluk moet hebben, dat je wanneer je de tekst gelezen hebt "snapt" welke kant ze opwillen...
Er staan toch altijd een aantal punten waar de samenvatting om moet draaien? Als je die punten erin verwerkt heb je meestal toch wel een redelijk cijfer voor de samenvatting!?
Oud 17-05-2004, 12:00
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 16-05-2004 @ 22:40 :
ja zou je denken he ... maar als 1 van die punten bijvoorbeeld is: "Geef 3 agrumenten voor deze ontwikkeling", krijg ik het altijd voor mekaar 2 van de 3 fout te doen, of niet goed te formuleren ofzo.

Mn lerares zei vandaag (jaja FACULTATIEF naar school ) dat wanneer een puntje is: "Noem een kwalijk gevolg van deze ontwikkeling", en je begint die zin / deel van je samenvatting met: "Een kwalijk gevolg van deze ontwikkeling is......" dat al 1 punt oplevert, en dan heb je het eigenlijk alleen nog maar overgeschreven. (Deze voorbeelden komen uit een examen van vorig jaar, ik dacht 2003 II)

Dus als je 4 aanwijzingen hebt, heb je al 4 punten binnen, en heb je nog niks verteld

En ik hoef maar een 4,5 te halen. Voor dit examen had ik al een 6je, dus moet wel lukken... en wat is een 4,5 nou...
Oud 17-05-2004, 12:10
Verwijderd
Tips die mijn leraar mij vanochtend gaf:
  • Je moet uitkijken met teveel citeren, maar woorden uit de tekst halen mag altijd. Dan kun je er daarna je eigen zinnen van maken.
  • Neem de tijd. Lees eerst een samen te vatten tekst globaal door en daarna intensief, voordat je de opdrachten hebt gelezen.
  • Lees de opdrachten goed.
  • Zet auteur, titel en bron (in die volgorde) op je blaadje als je aan de samen te vatten tekst begint. Dat is wel zo netjes en geeft een goede indruk aan de tweede corrector
  • Blijf altijd binnen het aantal woorden. Een volledig goed antwoord levert een extra punt op als je binnen het aantal woorden blijft.
Oud 17-05-2004, 21:01
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
In_stilte schreef op 09-05-2004 @ 22:16 :
hmmmzz, als jij dan mijn samenvatting maakt.... dan doe ik jouw tekstverklaren wel Ben jij trouwens pas 16 bij je exam VWO!
klopt helemaal

maare hoe pak jij die tekstverklaring dan aan ?
Advertentie

Regels voor berichten