Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-06-2002, 16:24
Built to last
Built to last is offline
zijn eigenlijk doelloos bezig met hun antichristelijkheid, want geef toe, satan is ook onderdeel van t christelijke geloof
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-06-2002, 16:41
unintended
unintended is offline
Citaat:
Built to last schreef:
zijn eigenlijk doelloos bezig met hun antichristelijkheid, want geef toe, satan is ook onderdeel van t christelijke geloof
je kunt de satan ook los zien van het christendom
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 16:43
Verwijderd
Citaat:
unintended schreef:

je kunt de satan ook los zien van het christendom
Je kunt zwarte piet ook los zien van het sinterklaasfeest.

Maar hij hoort er nu eenmaal bij.
En ze hebben allebei niets met de werkelijkheid van doen.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 17:40
unintended
unintended is offline
Citaat:
KontraDix schreef:

Het hoort er helemaal niet "nou eenmaal bij" hoe weet jij nou of die bij elkaar horen of dat er bijv. alleen een satan of alleen een god bestaat?

Men heeft deze twee aan elkaar verbonden, maar dat wil absoluut niet zeggen dat het zo is of zo hoort.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 18:52
Steve Le Irwkin
Steve Le Irwkin is offline
loop niet zo te ouwehoeren. TUURLIJK hoort satan bij god. jehebt toch eengoed en kwaad in de wereld? je KAN niet zonder een van beiden. Diesatanisten die in satan geloven vinden hem cool omdat hij zo evil is, dat is dus zijn goede kant. probleem opgelost.
Oud 04-06-2002, 19:40
legatus
legatus is offline
Je kunt ook eens daadwerkelijk wat over Satanisme gaan 'bestuderen'. En dan niet alleen Anton Lavey's boeken, de moderne stroming van Satanisme.

Lees ABRAXAS.
Oud 04-06-2002, 20:43
alienx
alienx is offline
Citaat:
KontraDix schreef:

LOL
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 10:18
dream-chaser
dream-chaser is offline
Mensen noemen hun Satanisten maar veel satanisten geloven niet eens in Satan ofzo. Ze geloven nergens in (veelal in zich zelf)en mensen van buiten af hebben die naam verzonnen en niet de mensen die zo zijn.
Oud 05-06-2002, 12:19
Steve Le Irwkin
Citaat:
Lees ABRAXAS
te veel werk. leg eens uit

en dream-chaser, ik ken te veel mensen die dolgraag satanist genoemd willen worden, maar het volgens de regels waarschijnlijk niet zijn. en zij lokken die bestempeling ook echte wel uit.
Oud 05-06-2002, 14:56
unintended
unintended is offline
Citaat:
Steve Le Irwkin schreef:
loop niet zo te ouwehoeren.

Citaat:
TUURLIJK hoort satan bij god. jehebt toch eengoed en kwaad in de wereld? je KAN niet zonder een van beiden.
Wat is daar zo natuurlijk aan? Ja je schijnt goed en kwaad te hebben, maar waarom moet dat goed dan god zijn en dat slecht de satan? hoe weet jij nou dat het niet anders kan? Misschien zorgt god bijvoorbeeld ook wel voor het kwade, dan hoeft er geen satan te zijn of wel dan?
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 17:24
Steve Le Irwkin
ok, dat 'loop niet te ouwehoeren' is misschien wat ombeschaafd

maar het is toch logisch dat god goed is en satan kwaad, omdat WIJ die namen daaraan hebben gegeven. Daarom is dat 'TUURLIJK'
Oud 05-06-2002, 18:18
REIE
REIE is offline
Flamman en Abraxas? Volgens mij luisteren satanisten meer naar Marilyn Manson, of Slipkot.

Tja, ik begrijp dat velen die satanisten triest vinden. Ik moet ook maar die boeken lezen om er een betere mening over te vormen.
Eigenlijk vind ik de meeste religies slecht, omdat ze met dogma's werken. En duivelsverering hoort daar denk ik ook wel bij...

REIE
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 18:34
Somari
Somari is offline
hee uuhmm... ik wil het feest niet spoilen.. maaree... satanisten geloven niet in satan. SATANEN geloven in satan.
Oud 05-06-2002, 18:50
unintended
unintended is offline
Citaat:
Steve Le Irwkin schreef:
ok, dat 'loop niet te ouwehoeren' is misschien wat ombeschaafd

Citaat:
maar het is toch logisch dat god goed is en satan kwaad, omdat WIJ die namen daaraan hebben gegeven. Daarom is dat 'TUURLIJK'
en waarom kan god dan niet ook voor het kwaad op de wereld zorgen? Waarom moet er dan perse een satan zijn die dat doet? Die het kwaad vertegenwoordigd? dat kan god toch ook doen om de mensen te straffen ofzo
Met citaat reageren
Oud 08-06-2002, 10:53
legatus
legatus is offline
SATANEN zijn dan ook een beetje (erg) achterlijk.

Tenslotte is lucifer, behemoth, beëlzebub, satan de meest beminde engel van God. Hij is de brenger van licht en kennis, hij is de helper van God.

Satanisme vind ook zijn oorsprong (lees abraxas) in het idee dat God zowel Goed als Kwaad is. 'En to pan', de ourobouros. Hij is alles en voor eeuwig.

Satan is niets meer dan de schaduwzijde van God, maar dat houd niet in dat hij 'duister' is of 'demonisch'. Hij is de tegenstelling die vereist is. Zonder liefde geen haat, zonder hoog geen laag.

Satan IS God.
Oud 10-06-2002, 10:43
Satansister
Satansister is offline
Wat een verassing... Een forum over satanisme is overal dus wel te vinden...

Nou, ik ben dus sataniste... Ik zie hier al weer heel wat vooroordelen voorbij vliegen... Satanisten zijn heel wat anders dan satanen (duivelsaanbidders)...

Ik ga mij verder niet uitwijden over satanen, ik weet daar tenslotte niet genoeg over om er over mee te praten. Ik vind dat je eerst mensen moet spreken en weten wat hen drijft om ergens over mee te praten.
Ten tweede, satanisme heeft drie hoofdstromingen. Ik weet veel over 1 van die drie, het modern satanisme. het modern satanisme is hoofdzakelijk gebaseerd op the satanic bible van Anton Szandor LaVey...
verder wil ik meteen ff 1 van de grootste vooroordelen van tafel smijten... Modern satanisten geloven niet in een Satan of een God of weet ik veel wat. Ik vind gewoon dat ik mijn eigen god (en dus ook satan) ben... Er is geen macht hoger dan mij.

Als je nou echt mee wil kunnen praten, lees dan eens boeken over satanisme of ga eens naar sites van satanische organisaties, zoals de Satanic Brethren (nederlandse organisatie), The Dutch Devil Den (DDD, nederlandse afvaardiging van de CoS), Church of Satan (CoS, amerikaanse organisatie) of de First Church of Satan (FCoS, amerikaans)...

Zow, als je je dan een beetje kan inleven op de denkwijze vaneen satanist, dan is ut al weer een heel stuk makkelijker natuurlijk...
Oud 10-06-2002, 10:48
Satansister
Satansister is offline
Citaat:
Mennuz schreef:
Mja, die "satanistische" blackmetal cradlefannetjes hebben hun eigen definitie van satanist gemaakt. Is verwarrend
Die blackmetal cradlefanetjes hebben niet hun eigen definitie gemaakt... Ze lopen te pronken met dingen waar ze geen reet van weten. Is op zich niet verwarrend. Je hoeft maar 1 ding over de 9 satanische regels of zonden te vragen en als ze t nie weten vallen ze al gauw door de mand... Das met zoveel dingen zow...

Weet je wat mij trouwenz wel irriteert? Dat wij als satanisten ons wel heel erg verdiepen in andere culturen en religies om te zien wat hen drijft, maar dat andere religies dat niet doen. Ik kom maar zeeeeeeeeeer zelden een christen tegen die weet wat het satanisme nou werkelijk inhoudt...
Oud 12-06-2002, 17:41
Yule
Yule is offline
Citaat:
Weet je wat mij trouwenz wel irriteert? Dat wij als satanisten ons wel heel erg verdiepen in andere culturen en religies om te zien wat hen drijft, maar dat andere religies dat niet doen. Ik kom maar zeeeeeeeeeer zelden een christen tegen die weet wat het satanisme nou werkelijk inhoudt...
Niet alle andere godsdiensten/religies zijn zo hoor, wicca`s verdiepen zich ook in andere religies en stuff....maja, die hebben etzelfde probleem, worden ook gezien as "slecht" door de close-minded massa
Oud 13-06-2002, 13:09
Neon_girl
Neon_girl is offline
Citaat:
Steve Le Irwkin schreef:
loop niet zo te ouwehoeren. TUURLIJK hoort satan bij god. jehebt toch eengoed en kwaad in de wereld? je KAN niet zonder een van beiden. Diesatanisten die in satan geloven vinden hem cool omdat hij zo evil is, dat is dus zijn goede kant. probleem opgelost.
stoer van jou dat je dat vind hee... Het lijkt me stug dat als je ergens in gelooft dat de rede dan is dat je het cool vind dat iemand evil is. Dat zullen dan wel wannabe satan-aanhangers of iets in die richting zijn omdat ze dat stoer vinden maar over hun ging dit topic na mijn weten niet
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 14:30
legatus
legatus is offline
Citaat:
Satansister:
Ik kom maar zeeeeeeeeeer zelden een christen tegen die weet wat het satanisme nou werkelijk inhoudt...
En ook zelden een satanist die weet waarover hij/zij praat, behalve dat hij/zij The Satanic Bible gelezen heeft en daardoor het denkt te weten.

Ieder mens die oprecht geinteresseerd is kijkt ook verder dan zijn eigen religie of geloof. Ook christenen dus want dat heeft niks met religie te maken.
Oud 15-06-2002, 20:39
Darknezzz
Darknezzz is offline
Hoi allemaal,
Mooi! Ik heb mensen gevonden die mij nu ein-de-lijk eens goed willen voorlichten. Ik ben mij er van bewust dat er een verkeerd beeld rond hangt, en wil me ook niet meteen aansluiten bij het gegeneraliseerde beeld.

Wat ik tot nu toe ben tegengekomen schokte me toch wel een beetje. Ik kwam dingen tegen als:
"Als mensen in je territorium komen, vraag ze weg te gaan... zo niet vernietig ze."

En nog meer van dat soort dingen. Ik weet wel het verschil tussen satanisten en satanen, maar voor zover ik ben tegen gekomen is het satanisme in mijn ogen een beetje een geloofsovertuiging zonder inhoud. Ik zie het Goddelijke ook niet als oppermachtig wezen, dat boven ons staat. Ik zie het Goddelijke in alles, dus ook in mijzelf. Maar niet alleen in mijzelf.

Ook dingen als "Medelijden en begrip maken de sterkeren tot zwakkeren."

Ja ik weet niet, ligt dit aan mij? Wie wil het me eens GOED uitleggen...
Liefs en Bb,
Darknezzz
Oud 17-06-2002, 01:50
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef:
Satan IS God.
Mjah... Niet met je eens Hoe weet jij dan zoveel als je zegt te weten..? kvind dat het toch min of meer een kwestie is van geloven of niet geloven... dr valt niet veel te bewijzen...
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 18:00
FB
FB is offline
1) Satanisten geloven over het algemeen noch in Satan, noch in God. De enige reden dat zij zichzelf Satanisten noemen is omdat zij zich afkeren van het christendom.

2) Inderdaad, er moet een licht zijn om iets donker te noemen, dus er moet een 'goed' zijn, anders kan er geen 'kwaad' zijn.
Dus als er een God is, zou er een duivel moeten zijn... Tenzij goed en kwaad beiden in die God verenigt zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 18:23
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef:
SATANEN zijn dan ook een beetje (erg) achterlijk.

Tenslotte is lucifer, behemoth, beëlzebub, satan de meest beminde engel van God. Hij is de brenger van licht en kennis, hij is de helper van God.

Satanisme vind ook zijn oorsprong (lees abraxas) in het idee dat God zowel Goed als Kwaad is. 'En to pan', de ourobouros. Hij is alles en voor eeuwig.

Satan is niets meer dan de schaduwzijde van God, maar dat houd niet in dat hij 'duister' is of 'demonisch'. Hij is de tegenstelling die vereist is. Zonder liefde geen haat, zonder hoog geen laag.

Satan IS God.
ik kan het hier wel mee eens zijn. ik denk dat dat van god is zowel goed als kwaad wel klopt. ik geloof niet echt in een bepaalde god, maar meer in iets bovennatuurlijks dat iedereen een andere naam geeft. het lijkt me niet logisch als zou blijken dat dat er twee zijn, want dan krijg je conflicten en dan zou er een zooitje ontstaan, wat op zich niet het geval is (t kan altijd slechter). dus om weer terug te komen op het onderwerp van dit topc: het klopt denk ik wel, maar dan kun je beter zeggen dat het slecht een onderdeel van het kwaad is en het kwaad onderdeel van het slecht
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 18:24
Verwijderd
Citaat:
Mennuz schreef:
Welke pisvlek heeft het dan satanisme genoemd?! Als het niets met Satan te maken heeft. Naja, ik geloof niet in Satan, of God. Wel vind ik alle religies op pik slaan.Iedereen schiet mekaar verrot, omdat ze iets anders geloven, wat wetenschappelijk gezien gewoon op drollenkut slaat. Dus eigenlijk ben ik dan een Antichrist.. whoei
amen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2002, 20:05
legatus
legatus is offline
Satanen zijn net zo'n broodje aap als Satanisch Ritueel Misbruik (Satanic Ritual Abuse).

We praten hier over een stel verveelde tieners die zich afzetten tegen de grote massa.

Citaat:
Sweetsterretje schreef:
Mjah... Niet met je eens Hoe weet jij dan zoveel als je zegt te weten..? kvind dat het toch min of meer een kwestie is van geloven of niet geloven... dr valt niet veel te bewijzen...
Ik ben niet religieus gelovende. Dit zijn JOODS-CHRISTELIJKE theorieeën die logisch zijn en kloppender. Ze draaien nog steeds om het concept van een God die was, is en er altijd zal zijn.

Het oppervlakkige (maar erg interessante) en traditionele geloof doet jouw denken dat de duivel een persoon is maar wat ik hier zeg is dat de Duivel de schaduw is van God. Laten we zeggen dat jij woorden leest zoals ze er staan. Over de twijfel dat er misschien wel een God is en zelfs een duivel verdiep ik mij niet in, zo kunnen we wel meer zaken in twijfel trekken. Er zijn meerdere theorieeën die uiteindelijk niks meer zijn dan mythologieeën over het ontstaan van het universum. Iets wat wij nooit in zijn geheel kunnen bevatten. Maar omdat ik volgens jou niet weet wat waar is en wat niet geld dit net zo goed voor jou, maar je zult wel de geschiedenis eens wat beter moeten bekijken. Het Christendom en de Islam hebben bijvoorbeeld van Zoroaster (of Zarathoestra) het monotheïsme overgenomen (en bijv. 'naastenliefde') terwijl ze daarvoor een polytheïsme (het geloof in meerdere goden) waren.
Oud 18-06-2002, 10:55
Verwijderd
Satanisme is iets dat al heel lang bestaat, de naam is gebaseerd op het word satan dat in het joods iets als euh.. damn, ik ben het ff vergeten, maar iets van vrijheid betekent ofzo.. daar komt die naam vandaan,

de christelijke kerk was vervolgens bang van dit alternatieve geloof enzow, en hebben toen de duivel de naam satan erbij gegeven, in de bijbel wordt er naar ik weet namelijk naar verwezen met lucifer. De naam Satan is de duivel dus gegeven door de christelijke gemeenschap, waardoor het satanisme automatisch in een kwaad daglicht kwam te staan.

Het satanisme houdt in dat je niet gelooft in een opperwezen, maar in je eigen kracht en kunnen. Alleen jijzelf bent verantwoordelijk voor hoe jij omgaat met je leven, alleen jijzelf heeft de kracht je leven zo goed mogelijk te maken enz.

En neej, ik ben geen satanist
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 11:13
Prada
Prada is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:
Satanisme is iets dat al heel lang bestaat,
Modern satanisme is in de jaren '60 van de 20e eeuw ontwikkeld door LaVey...Hebben we het over ander satanisme (bijvoorbeeld de middeleeuwse benaming satanisme voor tegenstrijdigheden van de kerk, om zo angst op te wekken voor deze praktijken (satan was immers het kwaad)) dan gaan we een andere discussie voeren...Discussies over satanisme gaan over het moderne satanisme...Dat is niet van oude heidense geloven afgeleid, maar is in de moderne tijd op zichzelf bedacht...Grappig feitje is trouwens dat het het eigenlijk is ontstaan door de opkomst van films...Een der eerste films was Dracula, deze wekte belangstelling op voor het occulte danwel heidense...

Citaat:

de naam is gebaseerd op het word satan dat in het joods iets als euh.. damn, ik ben het ff vergeten, maar iets van vrijheid betekent ofzo.. daar komt die naam vandaan,
Joods is geen taal...

Citaat:

de christelijke kerk was vervolgens bang van dit alternatieve geloof enzow, en hebben toen de duivel de naam satan erbij gegeven, in de bijbel wordt er naar ik weet namelijk naar verwezen met lucifer. De naam Satan is de duivel dus gegeven door de christelijke gemeenschap, waardoor het satanisme automatisch in een kwaad daglicht kwam te staan.
Dat is eigenlijk geen satanisme, maar heeft gewoon de benaming satanistisch te zijn...Probeerde ik net ook al duidelijk te maken...

Citaat:

En neej, ik ook niet, ook geen christen trouwens...Ik ben niks...
Oud 18-06-2002, 11:33
Verwijderd
Citaat:
Dusjcrib schreef:
Satanisme is iets dat al heel lang bestaat, de naam is gebaseerd op het word satan dat in het joods iets als euh.. damn, ik ben het ff vergeten, maar iets van vrijheid betekent ofzo.. daar komt die naam vandaan,

Het satanisme houdt in dat je niet gelooft in een opperwezen, maar in je eigen kracht en kunnen. Alleen jijzelf bent verantwoordelijk voor hoe jij omgaat met je leven, alleen jijzelf heeft de kracht je leven zo goed mogelijk te maken enz.

Nouw jah goed.. kheb heel veel zooi op allerlei sites gelezen en dit is wat ik ervan heb begrepen. Dat zo die naam satanisme is ontstaan zeg maar (en kbedoelde trouwens hebreeuws, sorry) en dat veel mensen het met de duivel associeren doordat de kerk de naam satan ook aan de duivel had gegeven om de satanisten tegen te werken, aangezien zij dus duidelijk geen christen waren.

Ik baseer al mijn info op wat ik op sites van moderne satanisten heb gelezen. Zij geven deze info om de vooroordelen weg te halen enz. En het modern satanisme is neem ik aan toch niet iets dat helemaal niets te maken heeft met die term satanisme uit de middeleeuwen..
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 12:37
Prada
Prada is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:

Ik baseer al mijn info op wat ik op sites van moderne satanisten heb gelezen. Zij geven deze info om de vooroordelen weg te halen enz. En het modern satanisme is neem ik aan toch niet iets dat helemaal niets te maken heeft met die term satanisme uit de middeleeuwen..
Nee, eigenlijk niet...Slechts de benaming...Moderne satanisten gebruiken de naam van satan om zich af te keren van het christendom (of anders gezegd van een godheid)...In de middeleeuwen werd iets satanistisch genoemd door de christelijke kerk wanneer het heidens of occult was...Satan is immers de grote tegenstander van de christelijke God...

Maar ja, what's in a name???
Oud 18-06-2002, 18:00
legatus
legatus is offline
Citaat:
Prada Schreef:
Satan is immers de grote tegenstander van de christelijke God...
Volgens vele personen niet. Papini bijvoorbeeld.

Citaat:
de duivel associeren doordat de kerk de naam satan ook aan de duivel had gegeven om de satanisten tegen te werken
Ahrimann (prins der duisternis), een nog oudere vorm van de duivel ' bedacht' door Zarathoestra (de man achter het monotheisme) bestaat al langer.

Rudolf Steiner maakte ooit een beeld over Lucifer en Ahrimann, waar lucifer de brenger is van kennis en licht (in principe synoniem).
Oud 20-06-2002, 21:30
Teennagelnis
Teennagelnis is offline
De grootste satanistiche daad is zelfmoord, dit is rechtstreeks in het gezicht van god spuwen en zeggen: ik moet dit leven niet.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2002, 16:03
#lamelodiadelmare#
#lamelodiadelmare# is offline
be true
Oud 22-06-2002, 10:33
legatus
legatus is offline
Citaat:
Teennagelnis mijmert:
De grootste satanistiche daad is zelfmoord, dit is rechtstreeks in het gezicht van god spuwen en zeggen: ik moet dit leven niet.
Volgens mij is dat de grootste 'zonde' van een satanist. Zwakte.
Oud 23-06-2002, 19:34
Verwijderd
Ik geloof alleen in een God en niet in de satan.

Zo kun je natuurlijk ook mensen hebben die alleen in de satan geloven.

En over goed en kwaad...:

Goed en kwaad is een relatief begrip en door de mens bed8.
Tis niet zo van er is iemand die alleen maar "goed" doet en iemand die alleen maar "slecht" doet......
Met citaat reageren
Oud 24-06-2002, 19:43
legatus
legatus is offline
Is dit de Christelijke God, Alicia?

Dan ben je nogal 'onnozel', vooral als je je berust op het nieuwe testament. Tenslotte is Satan niet weg te denken omdat het gehele Christelijke geloof op het bestaan van de Duivel gebasseerd. Zonder de Duivel géén Christendom.
Oud 24-06-2002, 19:59
Prada
Prada is offline
Citaat:
legatus schreef:
Tenslotte is Satan niet weg te denken omdat het gehele Christelijke geloof op het bestaan van de Duivel gebasseerd. Zonder de Duivel géén Christendom.
Hier zou ik graag argumenten voor zien...
Oud 24-06-2002, 20:24
Built to last
Built to last is offline
wow. dat dit topic nog open is.

ik ben btw geen satanist, heb wel in enige mate problemen met t christelijke geloof.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2002, 09:22
purplerose
purplerose is offline
Tuurlijk is satan een deel van het christelijk geloof..... er word zelfs verteld dat satan alias lucifer een gevallen engel is/was en dat hij daarom in de onderwereld terecht kwam..... hoe het echt allemaala zit weet natuurlijk niemand maar satan hoort zeker bij het christelijke geloof want ze hebben het in de bijbel over dingen die je niet mag doen en tog gedaan worden... maar hoe kan dat dan als de mens als gods 'evenbeeld' geschapen is zoals er ook staat..... en de slang van adam en eva was toch zeker ook de duivel......... of ben ik nou gek
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten