Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-06-2002, 15:16
rodina
rodina is offline
In de middeleeuwen had een vrouw niets te zeggen, en was het slechts een ondergeschikt wezen enkel en alleen goed voor het krijgen van kinderen en het verzorgen van voedsel.
Sinds het beschavingsproces eind 19e eeuw zijn die verhoudingen redelijk bij getroken en kregen vrouwen iets meer te zeggen nog steeds bijna niets, maar toch er werd een lichte vooruit gang geboekt.
Sinds het kiesrecht van de vrouw (1933?) mogen vrouwen daadwerkelijk hun mening uiten. Of ze thuis ook echt iets in te brengen hebben, dat weet ik niet. Maar nog steeds was het zo dat de man de baas is in huis, de belangrijke dingen regelt, geld beheert etc.
Pas de laatste (30?) jaren is het zo dat de vrouw echt wat te vertellen heeft, eigen baan, eigen baas, niet meer zo verbonden aan de kinderen en kort gezegd minder afhankelijk geworden van de man.

Wat vinden jullie daarvan? Vrouwlief thuis achter het aanrecht, kinderen naar school brengen, eten klaren maken, en de was doen? Hoe zien jullie dat over 25 jaar? Man verbonden aan het aanrecht, de was strijken, eten koken?
Hoe zijn bij jullie thuis die verhoudingen, werkende moeder, of alleen paps? etc...
Oud 04-06-2002, 15:17
rodina
rodina is offline
oja vergeef me als de jaartallen niet kloppen, geschiedenis is niet m'n sterkste vak
Oud 04-06-2002, 15:20
MelodyofÐeath
MelodyofÐeath is offline
mijn ouders werken allebei, mijn moeder is de baas..zit aan hoofd tafel ook, maar kookt en doet huishouden ook, mijn vader doet dan weer niks en dat vind me moeder best, zolang die maar niet in de weg loopt

ikzelf ben ook btje bazig. ik sta echt voor mezelf in, en later tsja dan zullen we alles maar moeten verdelenw ant ik ga echt niet in me eentje het huishouden doen ofzo
Oud 04-06-2002, 15:28
Verwijderd
Hmmzz ligt eraan of de man en vrouw allebei werken, wie het huishouden doet....
Bij ons thuis doet men ma het grootste gedeelte, en men pa wast af en strijkt af en toe....en af en toe stofzuigt ie...

Ikzelf zou later het huishouden samen doen denk ik, k denk dat ik later wel zou gaan werken, dus dan ist wel makkelijk om het huishouden dan te verdelen enzow...

Tjah een man kan natuurlijk ook voor de kids zorgen en et huishouden doen enzow...maar toch ist een beetje een raar ideej
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 16:02
Breg
Breg is offline
bij mij thuis werkt mn vader en heeft mn moeder 10000 vrijwilligersbaantjes voor 1x per week, 1x per maand, 1 middag in de 3 weken enz.

Ik wil later gewoon full-time werken totdat ik kinderen krijg (over 15-20 jaar ofzow) maar dan zou ik nog niet willen stoppen met werken. Ik vind het een goede oplossing zoals een kennis van mij doet. De vrouw werkt 3 dagen per week en de man 4 en het kind gaat of 2 dagen naar de oppas. Zoetis vind ik nou echt de perfecte oplossing.

Ik denk niet dat over 25 jaar de meeste mannen achter het aanrecht staan. Denk dat vrouwen iets meer zullen werken en mannen iets minder, maar veel verschil zal er niet zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 16:12
Floosje
Floosje is offline
Bij mij thuis werkt mn moeder en doen ze samen het huishouden enzo.
Ik vind het wel goed dat het niet meer zo is als in de ME, maar je moet natuurlijk ook weer niet gaan over-emanciperen, ik bedoel dat dus over 25 jaar de rollen helemaal omgedraaid zijn, dat lijkt me nou ook niet zo geweldig. Beste is denk ik gewoon half-half.

Zelf wil ik later wel mn eigen geld verdienen zeg maar, ik zit niet voor niets een beetje 6 jaar op school en daarna studeren. Maar ik zou toch zeker ook wel het huishouden meedoen enzo.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 16:21
Built to last
Built to last is offline
man - jagen en voedsel verzamelen
vrouwe - kinderen baren en eten koken
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 16:37
italianboy
italianboy is offline
Citaat:
Built to last schreef:
man - jagen en voedsel verzamelen
vrouwe - kinderen baren en eten koken
je avatar doet je eer aan..

oeraap
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 16:41
Esmée
Esmée is offline
Mijn ouders hebben allebei drukke banen. Op zich zie ik om me heen veel dat de vaders, net als die van mij, een goedbetaalde baan hebben, en dat de moeder (die vaak gestudeerd hebben en al) eigenlijk praktisch niets uitvoert qua werk (voor het huishouden hebben ze dan ook nog vaak een huishoudster dus die taak vervalt dan ook al). Niks tegen huisvrouwen in het algemeen verder hoor
Maar waar ik heen wil, wij zouden ook wel kunnen leven van alleen mijn vader's salaris, maar mijn moeder wil juist graag werken, en meeverdienen. En dat heb ik ook, ik moet er niet aan denken om later de hele dag een beetje thuis te zitten, wat te winkelen, en een beetje op de kinderen te letten. Ik zou mezelf ook nuttig willen maken, dat heeft mijn moeder dus ook.
We hebben wel een hulp thuis omdat m'n ouders allebei dus veel weg zijn, maar over het algemeen zijn alle huishoudelijke taken ook gewoon gelijk verdeeld, ligt er maar net aan wie er thuis is.

Zo, lang verhaal
Oud 04-06-2002, 16:46
boardbabe
boardbabe is offline
Ik zou het liefste een man hebben die alles met mij verdeelt. Dus als we beide een leuke baan hebben dat beide dan parttime gaan werken en beide voor de kinderen zorgen parttime, zodat de kinderen net zo veel door hun vader als door hun moeder worden opgevoed .

Helaas is het rolmodel gemaakt van de man die gaat werken en de vrouw die de huishouding doet en op de kinderen past, of zelfs ook gaat werken en de kinderen naar een creche brengt, maar ik wil niet dat ze de mensen van de creche nog beter kennen als hun eigen ouders.
Oud 04-06-2002, 18:59
eztah
eztah is offline
Mijn vader heeft een fulltime bankbaan, en mn moeder geeft bij ons thuis zangles, en schrijft soms ook voor wat blaadjes.

Het is harstikke goed dat vrouwen werken. Het lijkt me verschrikkelijk om alleen maar IN huis te mogen werken.
Er zit wel een ander ding aan vast, als er kinderen zijn vind ik wel dat er een ouder voor ze moet zijn als ze thuiskomen. Volgensmij is het niet heel fijn om je hele kindertijd in een creche/naschoolse opvang te verslijten. Het is vooral voor jonge kinderen fijn als er iemand thuis is als je terugkomt uit school.
Er zijn natuurlijk situatie's waarin dat wel nodig is, een alleenstaande moeder bijv.

Maar in dat geval moeten ouders maar een verdeling maken, awls ze alle2 werken.

(volgenmij dwaal ik af.. )
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 19:35
S
S is offline
Citaat:
rodina schreef:
In de middeleeuwen had een vrouw niets te zeggen, en was het slechts een ondergeschikt wezen enkel en alleen goed voor het krijgen van kinderen en het verzorgen van voedsel.
Sinds het beschavingsproces eind 19e eeuw zijn die verhoudingen redelijk bij getroken en kregen vrouwen iets meer te zeggen nog steeds bijna niets, maar toch er werd een lichte vooruit gang geboekt.
Sinds het kiesrecht van de vrouw (1933?) mogen vrouwen daadwerkelijk hun mening uiten. Of ze thuis ook echt iets in te brengen hebben, dat weet ik niet. Maar nog steeds was het zo dat de man de baas is in huis, de belangrijke dingen regelt, geld beheert etc.
Pas de laatste (30?) jaren is het zo dat de vrouw echt wat te vertellen heeft, eigen baan, eigen baas, niet meer zo verbonden aan de kinderen en kort gezegd minder afhankelijk geworden van de man.

Wat vinden jullie daarvan? Vrouwlief thuis achter het aanrecht, kinderen naar school brengen, eten klaren maken, en de was doen? Hoe zien jullie dat over 25 jaar? Man verbonden aan het aanrecht, de was strijken, eten koken?
Hoe zijn bij jullie thuis die verhoudingen, werkende moeder, of alleen paps? etc...
Vrouw achter het aanrecht of niet... Het maakt me niet uit. Ik vind dat vrouwen moeten doen wat ze leuk vinden. Als ze het leuk vinden om te werken zal ik ze niet tegenhouden (das spreekwoordelijk).

Over 25 jaar? Gaat de emancipatie dan door?! *geintje*
Ik denk dat het dan precies gelijk ligt en dat mannen dan geen moeite meer hebben met een vrouwelijke baas (zoals veel mannen dat hebben).
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 19:44
Verwijderd
Mn vader werkt fulltime, mn moeder part time, maar ze gaat steeds een beetje meer werken..

Mn moeder doet wel nog het meeste in het huishouden, als ze 's middags vrij heeft enzo, maar als ze ook de hele dag moet werken doet mn vader ook wel een beetje stofzuigen of koken ofzoow..

En later ga ik ook alles verdelen met mn man, ben niet van plan om zelf het hele huishouden te doen en thuis te zitten..
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 19:45
feline
feline is offline
offtopic: vrouwenstemrecht was volgens mij in 1919, toch?

Ik denk dat zolang beiden partijen tevreden zijn over de rolverdeling, er geen probleem is. Mijn ouders zijn ook nog aardig traditioneel, maar hebben geen van beiden problemen daarmee.
Mijn vader werkt fulltime als exportmanager, mijn moeder parttime als bibliothecaresse. Mijn moeder doet het meeste in het huishouden.
Ik denk wel dat het over 25 jaar anders geregeld is, meer verdeeld dus. Ik denk dat er gewoon tijd voor nodig is. Het heeft geen zin om vandaag te zeggen: morgen moeten alle mannen koken,strijken,wassen. Het is gewoon een langzaam proces. Maar als je kijkt naar wat er afgelopen eeuw is veranderd, denk ik dat dit volgende eeuw er weer heel anders uitziet.

Laatst gewijzigd op 05-06-2002 om 15:19.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 19:49
nieuwbe
nieuwbe is offline
Citaat:
rodina schreef:
het kiesrecht van de vrouw (1933?)

1919
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 07:34
je$u$ crust
je$u$ crust is offline
wat een gezeik altijd

denk dat de huis tuin en keukenvrouwen nu wel uitgestorven zijn...
Oud 05-06-2002, 08:18
poki
poki is offline
Ik neem een huisman....

En mijn ouders hebben het goed verdeeld.... Beide ouders werken, en ze doen beide wat in het huishouden..
Oud 05-06-2002, 08:30
Ska-nne
Ska-nne is offline
Mijn ouders werken allebei. Mijn moeder doet wel het huishouden, tot soms grote ergenis van mijn moeder Wel is mijn vader toen ik net geboren was een jaar huisman geweest omdat mijn moeder haar studie af moest maken en een half jaar daarna fulltime ging werken.
Mijn moeder heeft me ook altijd gezegd dat het als vrouw belangrijk is om een vak te kunnen en niet afhankelijk te moeten zijn van een man.
Ik denk trouwens dat er weinig verschil met nu en over 25 jaar zal zijn omdat de meeste of bijna alle vrouwen nu wel werken en dat dat over 25 jaar nog wel zo zal zijn.
Oud 05-06-2002, 10:12
the Comebackkid
the Comebackkid is offline
gewoon samen het huishouden doen, maar als man is mijn belangrijkste taak toch wel dat er geld op de bank en brood op de plank komt. Eropuit dus........ gewoon met een speer wilde dieren najagen (wilde varkens en fazanten), vrouw wacht thuis met de kinderen.
Oud 05-06-2002, 14:18
AtHell
AtHell is offline
Citaat:
je$u$ crust schreef:
wat een gezeik altijd

Oud 05-06-2002, 16:56
drama
drama is offline
Citaat:
je$u$ crust schreef:
wat een gezeik altijd

dat valt dus heel erg tegen, ik ken genoeg vrouwen die niets anders doen dan hun dictatoriale man gehoorzamen en zich de tyfus lopen te zwoegen om alles op orde te krijgen.

Het lijkt allemaal zo prachtig geemancipeerd. Ondertussen is sexisme orde aan de dag, onderhuids of als oppervlakkig kankergezwel.
Oud 05-06-2002, 17:01
je$u$ crust
je$u$ crust is offline
Citaat:
drama schreef:

dat valt dus heel erg tegen, ik ken genoeg vrouwen die niets anders doen dan hun dictatoriale man gehoorzamen en zich de tyfus lopen te zwoegen om alles op orde te krijgen.

Het lijkt allemaal zo prachtig geemancipeerd. Ondertussen is sexisme orde aan de dag, onderhuids of als oppervlakkig kankergezwel.
ik denk toch dat het heel erg mee valt tuurlijk zijn er uitzonderingen... en iid zullen er vrouwen zijn die dat doen maar zich daarbij helenmaal neit kutvoelen...

ik denk dat er al met al erg weing vrouwen met tegenzin zorgen dat het eten op tafel komt te staan als manlief klaar is met werken
Oud 05-06-2002, 17:04
Verwijderd
mijn ouders werken ook allebei
Mijn moeder voor halve dagen, de andere heflt besteed ze aan het huishouden. Mijn vader kookt in het weekend regelmatig, en als mijn moeder het hem vraagt, wil 'ie ook aan de rest van het huishouden wat doen (zolang het maar geen strijken is).

Zo zou ik het graag later ook willen, met als enige verschil dat ik hele dagen wil werken. Ik wil echt carriere maken,en veel reizen. Dan zitten er twee dingen op: of ik krijg geen kinderen, of mijn man zal huisvader moeten zijn
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 19:55
drama
drama is offline
Citaat:
je$u$ crust schreef:
ik denk toch dat het heel erg mee valt tuurlijk zijn er uitzonderingen... en iid zullen er vrouwen zijn die dat doen maar zich daarbij helenmaal neit kutvoelen...

>>50 jaar terug voelden veel vrouwen zich er ook niet kut door..."het hoort". Of ze het wel of niet kut vinden boeit niet; ze zijn er nog, en veel mannen en jongens hebben nog steeds het conservatieve rollenpatron in hun botte kop zitten. Tuurl;ijk is het minder geworden, maar het bestaat nog, en het is een groot aantal.

ik denk dat er al met al erg weing vrouwen met tegenzin zorgen dat het eten op tafel komt te staan als manlief klaar is met werken

>>Het gaat dus niet over de tegenzin maar over de vanzelfsprekendheid, dat vrouwen "maar" moeten koken en mannen "het echte werk moeten verrichten: centjes verdienen". Ik geloof graag dat veel traditionele huismoeders met liefde de bruine bonen met gekookte pieper voor de neus zetten van hun man, m'n moeder is er zo een. Maar dat neemt nog niet weg dat het bij ons thuis in feite nog best wel conservatief is. M'n vader kookt practisch niet, maakt niet schoon etc. Dat terwijl hij nu wel thuis is en dus niet meer de hele dag aan het werk is. Nee, m'n vader doet de mannenklusjes. Timmeren, schilderen enzo.
Dat is nog steeds het fokking rollenpatroon.

Oud 05-06-2002, 20:20
je$u$ crust
je$u$ crust is offline
Citaat:
drama schreef:
je zal ongetwijfeld gelijk hebben, maar ikg eloof dus echt neit dat er nog veel van zijn.. dat wil er bij neit in.. ik kom ze iig neit tegen...
Oud 05-06-2002, 20:31
drama
drama is offline
Citaat:
je$u$ crust schreef:

je zal ongetwijfeld gelijk hebben, maar ikg eloof dus echt neit dat er nog veel van zijn.. dat wil er bij neit in.. ik kom ze iig neit tegen...
Ik nodig je uit om eens een kijk te nemen in het hoofd van wat mensjes in een plaatsje hier niet heel ver vandaan, voorzien van electriciteit en er rijden ook auto's rond enzo...

Nee, het lijkt allemaal veel geemancipeerder. Het klassieke rollenpatroon van vrouw tieft de kinder naar school, en maakt het huis aan kant vs de man die belangrijk het geld verdient is natuurlijk veel kleiner geworden: er zijn veel tweeverdieners(neemt natuurlijk niet weg dat er toch nog wel wat huisvrouwen rondstressen in Nederland maar dit terzijde)
Maar, kijk bijv. naar ministeries. Wie is minister van financien? Een man. Wie van defensie? Een man.

Waar zijn de vrouwen? Gezondheidszorg. Dat typische vrouw-man patroon. Allemaal heel schijnheilig.

Eindnoot: de feministische stroming heeft gefaalt
Oud 05-06-2002, 21:55
de
de is offline
Mijn pa werkt, mijn moeder doet wat vrijwilligerswerk en zit in wat commissies.

Persoonlijk vind ik alles best, aangaande de rolverdeling.
Bij mij zou mijn vrouw het helemaal zelf mogen bepalen.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 22:03
biertjehappen
biertjehappen is offline
Neem een schoonmaakster in huis en alles is opgelost.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 22:08
Verwijderd
Citaat:
biertjehappen schreef:

Onze heet:"Henny" en ze heeft een zoontje:"Ricardo" mooie kerel met zn eurbel.. hij is 8 ofzo
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 23:05
eztah
eztah is offline
Citaat:
biertjehappen schreef:
En das dus ook altijd een vrouw...
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 14:29
AtHell
AtHell is offline
Citaat:
eztah schreef:

En das dus ook altijd een vrouw...
mja als zij zo haar geld wil verdienen (ja WIL want we hebben zoiets moois als een uitkering, en ja ik weet ook best wel dat dit niet altijd opgaat en dat er daar ook weer uitzonderingen op zijn maar toch) en wat maakt dat nou eigenlijk uit als zij zo gelukkig is en sja als ze dat niet is stopt ze ermee.
Reageren

Regels voor berichten