Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / HAVO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2004, 21:49
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
Ik denk dat het doorlezen van de boekjes genoeg moet zijn...
Advertentie
Oud 17-05-2004, 14:28
anjali
anjali is offline
Thanx.

Alleen dat boekje is zo verdomd saai! Ik ben nu voor de derde keer aan het lezen en leren (grotendeels herhalen), maar het slaat gewoon niet op! En zoveel punten die er in het boekje staan hoe kun je dat nou onthouden?
Oud 17-05-2004, 14:29
anjali
anjali is offline
Pffff kan niet wachten tot ik mijn diploma in handen heb en dat rotboekje kan weggooien...
Oud 17-05-2004, 16:07
wouteh
wouteh is offline
Mij is ook verteld dat er erg veel over de begrippen gaat worden gevraagd dus puur de betekenissen van die dik gedrukt woorden
Oud 17-05-2004, 17:20
SSER
SSER is offline
Citaat:
wouteh schreef op 17-05-2004 @ 17:07 :
Mij is ook verteld dat er erg veel over de begrippen gaat worden gevraagd dus puur de betekenissen van die dik gedrukt woorden
Hmm als ik zo de oefenexamens bekijk zie ik daar weinig van terug..
Oud 17-05-2004, 19:45
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
Begrippen moet je een btje de context van kennen... niet letterlijk gaan leren heb je weinig aan waarschijnlijk!
Oud 18-05-2004, 15:04
Günther
Günther is offline
ik heb van "met de loep op lancashire" alleen een gecopieerde versie, hoe ziet die normale eruit ? (dan weet ik of ik m ooit gehad heb )
Oud 19-05-2004, 12:09
justlikeme!
justlikeme! is offline
Citaat:
anjali schreef op 17-05-2004 @ 15:29 :
Pffff kan niet wachten tot ik mijn diploma in handen heb en dat rotboekje kan weggooien...
juist! helemaal mee eens.. .. stomme rotdingen, al die punten zijn er echt niet in te stampen .. maar het gaat ons lukken hoor!! we gaan gewoon allemaal slagen
Oud 19-05-2004, 12:41
Günther
Günther is offline
Citaat:
Günther schreef op 18-05-2004 @ 16:04 :
ik heb van "met de loep op lancashire" alleen een gecopieerde versie, hoe ziet die normale eruit ? (dan weet ik of ik m ooit gehad heb )
kheb m al (fucking saai allemaal )
Oud 19-05-2004, 12:48
jacop
jacop is offline
hey mensen, ja k heb dus egt geen zin in da klote examens, maandag de eerste, nu heb ik pas alleen het erste boekje ( nederland) geleerd, verder nog niks, maarja

weet iemand toevallig ergens of internet ofheeft iemand nog zo'n gescand artikel waarin alle kabinetten staan, met de bijbehoorende premies

suc6 met examens
Oud 19-05-2004, 14:56
o0punkchic0o
o0punkchic0o is offline
Mijn leraar gaf als voorbeeld van sown soort betoog schrijven:
stel je voor je bent een vrouw in nederland door de tijd heen.
en dan moet je beschrijven wat er door de jaren heen veranderd en wat je doet(dolle mina`s, kiesrecht) Je moet wel oppassen dat je het vanuit haar ogen dan het verhaal schrijft!!!!

het is zeker dat je een onderwerp krijgt uit nederland en zijn gezagsdragers
Oud 19-05-2004, 15:45
Verwijderd
http://home.wanadoo.nl/a.janse/

dat is de site van mijn leraar geschiedenis. er staan samenvattingen en ook tips..
misschien hebben jullie er wat aan?
Oud 19-05-2004, 16:58
jacop
jacop is offline
Citaat:
http://home.wanadoo.nl/a.janse/
hartstikke bedankt, kwam goed uit, heb namelijk alles geleerd, en advies was om dat niet te doen, maar gewoon alles goed doorlezer en belangrijke begrippe goed kenne !,als iemand nog van zulke site heeft, ander onder misigen, heel graag
Oud 19-05-2004, 20:43
anjali
anjali is offline
Leren jullie naast de twee boeken ook Twente?
Want op de site die Loontjuh gaf staat: Je zult zeggen: maar we hoeven toch Twente niet te leren want het ging toch over Lancashire in Engeland? Dat is zo, maar: de stofomschrijving bij dit examenonderwerp vermeldt uitdrukkelijk dat de leerling het geleerde over Lancashire moet kunnen toepassen op een andere regio in Europa in een latere periode. Een van die regio’s is Twente, vandaar. Met veel documenten en dergelijke.

Het probleem is dat ik Twente helemaal niet heb geleerd! En eerlijk gezegd wil ik dat ook helemaal niet meer doen. Heb al 2 boeken uit mijn hoofd geleerd. En wou ditgraag vanafvrijdag herhalen. 2 dagen voor NL en 2 voor Lancashire. Want je hoeft de stof toch alleen toe te passen op andere regio's?

rotonderwerp!
Oud 19-05-2004, 20:54
Wanderer
Wanderer is offline
Als je naar www.nationaalarchief.nl surft kun je in het kort veel te weten komen over katoen in twente. ff doorlinken naar scholier, en dan naar katoen in twente en daar kun je wel wat vinden.

Vergeet niet dat Belgie ook een belangrijke katoenindustriegeschiedenis heeft, maar dat leer ik persoonlijk niet. (ik heb zo mn principes...)
Oud 19-05-2004, 21:11
Buskruitje
Buskruitje is offline
Citaat:
luchtballon schreef op 29-04-2004 @ 18:46 :
Mijn lerares zei dat we maar 1 schrijfopdracht krijgen
En dat is meestal van het onderwerp dat al een keer behandeld is (vorig jaar. Welke is dat?)

En het is een inlevingsopdracht, dus zoiets als (wat op mijn laatste toets kwam): stel jij bent een vrouw van een boer met 2 kinderen in 1969. je schrijft naar familie in amerika. Vertel over de veranderingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden en hoe dat effect heeft op jullie leven ...

Irritante leraren die elkaar allemaal tegenspreken Ik ga maar eens vragen of ik een examen van vorig jaar in mag zien ofzo...
Gezagsdragers
Oud 19-05-2004, 21:11
Buskruitje
Buskruitje is offline
Heeft iemand hier misschien een goede samenvatting van geschiedenis???
Oud 19-05-2004, 23:49
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
Citaat:
anjali schreef op 19-05-2004 @ 21:43 :
Leren jullie naast de twee boeken ook Twente?
Want op de site die Loontjuh gaf staat: Je zult zeggen: maar we hoeven toch Twente niet te leren want het ging toch over Lancashire in Engeland? Dat is zo, maar: de stofomschrijving bij dit examenonderwerp vermeldt uitdrukkelijk dat de leerling het geleerde over Lancashire moet kunnen toepassen op een andere regio in Europa in een latere periode. Een van die regio’s is Twente, vandaar. Met veel documenten en dergelijke.

Het probleem is dat ik Twente helemaal niet heb geleerd! En eerlijk gezegd wil ik dat ook helemaal niet meer doen. Heb al 2 boeken uit mijn hoofd geleerd. En wou ditgraag vanafvrijdag herhalen. 2 dagen voor NL en 2 voor Lancashire. Want je hoeft de stof toch alleen toe te passen op andere regio's?

rotonderwerp!
gaat dit niet een beetje te ver met leren? dit hoef je toch niet echt te weten?
Oud 19-05-2004, 23:50
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
onze leraar heeft ook nooit gezegd dat je dat moet kunnen, waar staat vermeld dat dit moet?
Oud 20-05-2004, 08:12
Verwijderd
Citaat:
Lady DR Croft schreef op 19-05-2004 @ 22:11 :
Heeft iemand hier misschien een goede samenvatting van geschiedenis???
lees dan iets hierboven

over dat twente met dat nationaalarchief... dit hebben wij ook bezocht met onze leraar (van bovengenoemde link dus).. ook zijn we veel op die werkplaatssite geweest.
Ik ga het dus wel leren, want ik weet hoe hij werkt, dus heb je nog wel eens kans dat ze dat echt gaan vragen enzo.. dan weet ik t mooi
Oud 20-05-2004, 09:34
Buskruitje
Buskruitje is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 20-05-2004 @ 09:12 :
lees dan iets hierboven
Ja ach..niet geschoten is altijd mis he..
Oud 20-05-2004, 09:53
Verwijderd
Citaat:
Lady DR Croft schreef op 20-05-2004 @ 10:34 :
Ja ach..niet geschoten is altijd mis he..
das waar
Oud 20-05-2004, 10:57
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
Ja maar of je het ook krijgt, ik begrijp het niet zo goed wij hebben hier echt nooit iets over gehoord, wie heeft gezegd dat je dit moet doen?
Oud 20-05-2004, 11:05
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
NU las ik net op die website die hierboven gegeven staat dat je er iets van moet weten, maar toch vind ik het raar
Oud 20-05-2004, 11:11
Wanderer
Wanderer is offline
Citaat:
IjSbLoKiE schreef op 20-05-2004 @ 11:57 :
Ja maar of je het ook krijgt, ik begrijp het niet zo goed wij hebben hier echt nooit iets over gehoord, wie heeft gezegd dat je dit moet doen?
Het staat in de examenstofbeschrijving dat de kandidaat de bestudeerde stof over Lancashire in verband moet kunnen brengen met niet behandelde stof over bijvoorbeeld Twente of delen van Belgie.
Oud 20-05-2004, 12:54
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
Citaat:
Wanderer schreef op 20-05-2004 @ 12:11 :
Het staat in de examenstofbeschrijving dat de kandidaat de bestudeerde stof over Lancashire in verband moet kunnen brengen met niet behandelde stof over bijvoorbeeld Twente of delen van Belgie.
Ik heb ook ergens zoiets gelezen dus ja, lekker dat me leraar dit goed vermeld heeft! bedankt
Oud 20-05-2004, 20:42
Fantôme
Fantôme is offline
offtopic @ ijsblokkie

ik zit op het mpd forum en hier, kom dezelfde nick tegen...
okeej... nóg een forummer ontdekt die dus ook bij me op school zit.
Oud 20-05-2004, 21:07
krisja
krisja is offline
paniekpaniek!

ik zoek

- antwoorden van toepassen en antwoorden proefexamen Lancashire-boekje

- antwoorden toepassen en antwoorden proefexamen NL en gezagdragers-boekje

bondige antwoorden op deelvragen per paragraaf

ik denkdat er nog wel wat mensen hier naar op zoek zijn : )
wie kan mij helpen?
Oud 20-05-2004, 21:08
krisja
krisja is offline
oeps ik bedoel natuurlijk hoofdstuk ipv paragraaf
Oud 20-05-2004, 21:09
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 20-05-2004 @ 21:42 :
offtopic @ ijsblokkie

ik zit op het mpd forum en hier, kom dezelfde nick tegen...
okeej... nóg een forummer ontdekt die dus ook bij me op school zit.
hah heb je ook gs dan?
Oud 21-05-2004, 09:26
anjali
anjali is offline
Ja doei!

Ik ga echt niet ook nog eens Twente leren, Lancashire was al saai genoeg. En trouwens je moet de geleerde stof toch kunnen TOEPASSSEN. Je hoeft toch niet iets apart van Twente te leren? Ik ga gewoon uit van de twee boekjes die IEDEREEN heeft om te leren, want als we Twente gaan zitten leren leert iedereen wat anders.
Oud 21-05-2004, 09:47
Babette
Babette is offline
Bij mij op school hebben ze ook niks over Twente of België gezegd

Ik ga straks het tweede boekje doorlezen...en dan heb ik beide boekjes 1 x doorgelezen. Ik heb er echt geen zin in en dat is dan ook te merken...voor economie en m&o heb ik ook nog niks gedaan.
Nouja, voor gs mag ik een 1.3 halen om een 4 te staan dus ik ga het iig halen, nouja gs dan!
Oud 21-05-2004, 11:16
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
ik leer het ook niet, waarschijnlijk als het nodig is is het misschien 1 vraag hooguit, en toepassen wil niet zeggen dat je meteen dat over twente ook moet leren meteen toch die 2 boekjes zijn genoeg!
Oud 21-05-2004, 11:17
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
ik mag voor gs een 1 halen dan sta ik nog een 4 maar ik wil gs wel halen want ik denk dat ik me eco niet voldoende krijg!
Oud 21-05-2004, 11:51
luchtballon
luchtballon is offline
Bij ons hebben ze gezegd dat je een beetje moet weten hoe het anders was in nederland (twente (en tilburg)), maar dat het niet heel belangrijk is. Je moet de verschillen en overeenkomsten met Lancashire weten volgens mijn lerares.

@ loontjuh: Bedankt voor de link
Oud 21-05-2004, 12:03
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
IjSbLoKiE schreef op 20-05-2004 @ 22:09 :
hah heb je ook gs dan?
jup... maarehm, zit jij trouwens ook bij mij in de klas?! (h5c?)
Oud 21-05-2004, 12:04
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
luchtballon schreef op 21-05-2004 @ 12:51 :
Bij ons hebben ze gezegd dat je een beetje moet weten hoe het anders was in nederland (twente (en tilburg)), maar dat het niet heel belangrijk is. Je moet de verschillen en overeenkomsten met Lancashire weten volgens mijn lerares.

@ loontjuh: Bedankt voor de link
twente leren?! wat nou twente leren?! bij ons is niks gezegd over Twente, en ik zie het tot dusver ook nergens in mn lancashire boekje staan moeten we dat echt weten (paniek!)

krijg je btw op het gesch. examen ook mk-vragen, of zit dat er niet in?
Oud 21-05-2004, 12:20
Amare
Amare is offline
Volgens mij hoef je niet extra iets over Twente te gaan leren.
Het lijkt mij, dat je gewoon wat je geleerd hebt uit je boekje, ook op andere plaatsen/dingen toe moet passen. In dit geval dus Twente...
Oud 21-05-2004, 14:09
__ArjunRampal__
__ArjunRampal__ is offline
Je hoeft alleen in grote lijnen weten hoe de katoenindustrie daar in Twenthe en tilburg te werk is gegaan, gewoon een keer doorlezen, en grote veschillen/overeenkomsten herkennen met Lancanshire.

Heeft er iemand een fatsoenlijk examen gevonden over Lancanshire?

Zo krijg dat ongezond boekje nooit in mijn hoofd
Oud 21-05-2004, 14:22
Verwijderd
Citaat:
Amare schreef op 21-05-2004 @ 13:20 :
Volgens mij hoef je niet extra iets over Twente te gaan leren.
Het lijkt mij, dat je gewoon wat je geleerd hebt uit je boekje, ook op andere plaatsen/dingen toe moet passen. In dit geval dus Twente...
vind ik ook
Oud 21-05-2004, 14:27
Verwijderd
ik hoor mensen over oefenexamens over gezagsdragers en lancashire, maar waar vindt iedereen die dan? naar mijn idee zijn we toch de eersten die dit als examenonderwerp krijgen?
Oud 21-05-2004, 14:48
Verwijderd
Citaat:
WooF schreef op 21-05-2004 @ 15:27 :
ik hoor mensen over oefenexamens over gezagsdragers en lancashire, maar waar vindt iedereen die dan? naar mijn idee zijn we toch de eersten die dit als examenonderwerp krijgen?
gezagsdragers was vorig jaar ook examenonderwerp lancashire is mij ook een raadsel volgens mij staan er wel oefenexamens op site van uitgever (is me even ontschoten)
Oud 21-05-2004, 14:50
Verwijderd
Citaat:
sann schreef op 21-05-2004 @ 15:48 :
gezagsdragers was vorig jaar ook examenonderwerp lancashire is mij ook een raadsel volgens mij staan er wel oefenexamens op site van uitgever (is me even ontschoten)
ooow, okee dan. dat wistik niet maar dankjewel. ja, ik heb al een en ander gevonden op internet. ik vind het toch niet zo makkelijk, het valt me tegen
Oud 21-05-2004, 14:58
Liss
Liss is offline
Citaat:
WooF schreef op 21-05-2004 @ 15:27 :
Zoals hierboven gezegt is gezagsdragers idd vorig jaar geweest. Voor beide hebben we stencils gehad op school met oefenexamens, de oefenexamens van lancashire komen uit een erg oude examenbundel. Zijn wel mavo examens, dit onderwerp is namelijk nog niet op een havo examen gevraagd. Maar de vragen zijn ongeveer hetzelfde niveau als de vragen uit mn werkboek vind ik. In het werkboek staan er dan wel wat moeilijkere vragen tussen.. maar de makkelijke zijn goed met dat examen te vergelijken.
Oud 21-05-2004, 16:34
luchtballon
luchtballon is offline
Ik heb een proefexamen in de boekjes (die boekjes van wolters noordhoff)
Alleen niet de antwoorden van gezagsdragers, kwam ik achter toen ik 'm al gemaakt had, maar ik schoot er dus niet zoveel mee op, behalve dat ik erachter kwam dat ik nog maar zo weinig weet
Oud 21-05-2004, 17:17
mirrie-1986
mirrie-1986 is offline
ik kan hem wel voor je inscannen, want ik heb de antwoorden van me leraar gekregen.
Als je je emailadres geeft.
Oud 21-05-2004, 21:37
Marilyn
Marilyn is offline
Hoeveel mensen hier hebben hier de uitgave van NijghVersluys? En is het serieus de bedoeling dat je AL DIE RIJTJES MET PUNTEN UIT JE KOP KENT????
Oud 22-05-2004, 08:51
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
luchtballon schreef op 21-05-2004 @ 17:34 :
Ik heb een proefexamen in de boekjes (die boekjes van wolters noordhoff)
Alleen niet de antwoorden van gezagsdragers, kwam ik achter toen ik 'm al gemaakt had, maar ik schoot er dus niet zoveel mee op, behalve dat ik erachter kwam dat ik nog maar zo weinig weet
haha idd ik heb die ook gedaan... maarre... over de "twente" discussie... In Nederland verliep het (deels) hetzelfde als in Lancashire... in zowel Twente EN Tilburg. Wij hebben daar WEL een 1 of andere achtelijke opdracht mee moeten maken MAAR onze leraar zei dat er misschien 1 of 2 vragen over Twente/Tilburg aan bod zouden komen maar dan moet je gewoon aan Lancashire denken. Hier in NL kwam het allemaal wat later op gang, dat is het enige grote verschil
Oud 22-05-2004, 10:23
anjali
anjali is offline
Wat zijn eigenlijk de overeenkomsten en verschillen tussen Twente en Lancashire?
Oud 22-05-2004, 10:26
Amare
Amare is offline
Citaat:
anjali schreef op 22-05-2004 @ 11:23 :
Wat zijn eigenlijk de overeenkomsten en verschillen tussen Twente en Lancashire?
Rach zegt net, dat eigenlijk alles hetzelfde is tussen Lancashire en Twente.
Het enige verschil is, dat het in Nederland allemaal wat later op gang kwam.

Regels voor berichten