Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2004, 09:51
druiveke
druiveke is offline
hey

ik heb binnen enkele dagen men eersteafspraak met de gyneacoloog
kan iemand me tips geven of me wat voorbereiden?

men hartje gaat er nu al verschrikkelijk tekeer van

Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 09:59
Miracle
Miracle is offline
Nou, het lijkt me niet onwijs spannend. Zeker de eerste keer zal hij misschien vooral vragen stellen?

Waarvoor moet je er eigenlijk heen?
Oud 21-05-2004, 10:10
Verwijderd
t is gewoon eerst een gesprek over wat je hebt, daarna word je meestal onderzocht, doet geen pijn ofzo als je je maar ontspant.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 10:18
Qamra
Qamra is offline
Waarom moet je daarheen dan?
Oud 21-05-2004, 11:53
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Qamra schreef op 21-05-2004 @ 11:18 :
Waarom moet je daarheen dan?
Dat vraag ik me ook af. Op zo'n eerste gesprek gebeurt meestal niet zoveel. Verder zijn die mensen in principe erg aardig en overleggen ze alles eerst met je. Rustig aan
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 12:33
druiveke
druiveke is offline
in belgie moet je normaal vanaf je de pil hebt altijd 1keer per jaar een onderzoek

ik kreeg mijn pil gewoon van de dokter (zonder onderzoek)
maar sinds ik men moeder zie aftakelen van baarmoederkanker

heb ik toch besloten om naar de gyneacoloog tegaan

er is dus (hopelijk) niets aan de hand
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 12:36
Verwijderd
Citaat:
druiveke schreef op 21-05-2004 @ 13:33 :
in belgie moet je normaal vanaf je de pil hebt altijd 1keer per jaar een onderzoek

ik kreeg mijn pil gewoon van de dokter (zonder onderzoek)
maar sinds ik men moeder zie aftakelen van baarmoederkanker

heb ik toch besloten om naar de gyneacoloog tegaan

er is dus (hopelijk) niets aan de hand
ow dan zul je waarschijnlijk een uitstrijkje krijgen(voel je echt niks van) en misschien een inwendige echo(is alleen irritant als je blaas vol zit)
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 12:39
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
spacegirl schreef op 21-05-2004 @ 13:36 :
ow dan zul je waarschijnlijk een uitstrijkje krijgen(voel je echt niks van) en misschien een inwendige echo(is alleen irritant als je blaas vol zit)
Zoiets zou mij niet echt geruststellen.
Oud 21-05-2004, 13:37
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 21-05-2004 @ 13:39 :
Zoiets zou mij niet echt geruststellen.
want?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 14:36
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
spacegirl schreef op 21-05-2004 @ 14:37 :
want?
Zo'n onderzoek lijkt me . En dan kan iemand wel zeggen dat het meevalt, maar dat soort dingen wil ik gewoon niet van te voren weten.
Oud 21-05-2004, 14:46
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
dreen schreef op 21-05-2004 @ 15:36 :
Zo'n onderzoek lijkt me .
Je krijg geen meterslange staaf in je kut geschoven

Het is net zoiets als je oren uitlaten spuiten, naar gevoel maar verder helemaal niets.
Oud 21-05-2004, 15:25
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Qamra schreef op 21-05-2004 @ 15:46 :

Het is net zoiets als je oren uitlaten spuiten, naar gevoel maar verder helemaal niets.
En als ik nou nog nooit mijn oren heb laten uitspuiten?
Oud 21-05-2004, 15:38
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 21-05-2004 @ 16:25 :
En als ik nou nog nooit mijn oren heb laten uitspuiten?
En sowieso zijn oren toch iets anders.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 16:04
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 21-05-2004 @ 15:36 :
Zo'n onderzoek lijkt me . En dan kan iemand wel zeggen dat het meevalt, maar dat soort dingen wil ik gewoon niet van te voren weten.
dat had ik ook hoor, aan andere vragen hoe t voelde en dat wilde ik ook niet zo geloven, maar t valt echt mee, je lig daar en na 5 minuten lig je daar nog steeds met t zelfde gevoel van mjah.. ga ik nog wat voelen? maar dan zijn ze al klaar
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 16:08
Verwijderd
Soms is iets lichamelijk niet zo erg, maar psychisch wel.

Misschien dat dat (ook) bedoeld wordt?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 16:25
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 21-05-2004 @ 17:08 :
Soms is iets lichamelijk niet zo erg, maar psychisch wel.

Misschien dat dat (ook) bedoeld wordt?
misschien wel, maar dat is maar net zo erg je t psychisch aandikt
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 16:26
Verwijderd
Citaat:
spacegirl schreef op 21-05-2004 @ 17:25 :
misschien wel, maar dat is maar net zo erg je t psychisch aandikt
Misschien.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 16:27
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 21-05-2004 @ 17:26 :
Misschien.
als er niks aan de hand is, als je nou allerlie enge dingen daar hebt zitten dan zou zelfs ik t psychisch moeilijk hebben
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 16:41
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Qamra schreef op 21-05-2004 @ 15:46 :
Inderdaad. Ik heb wel eens een inwendige echo gehad.. nou, daar voel je vrijwel niets van. Dat ding heeft ongeveer een doorsnede van 2 cm, is niet erg lang en ze doen er glijmiddel op dus je hebt eigenlijk nergens last van. (behalve inderdaad als je blaas vol zit )

En naar gevoel vond ik het eigenlijk ookal niet, gewoon goed ontspannen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 17:38
Freule
Freule is offline
Ligt er aan waar voor je er naartoe gaat.

Als je absoluut geen inwendig onderzoek wilt moet je vragen of de gyneacoloog het volgende proberen: hij moet dan de kop van de echoscoop op je vagina drukken en dan op de hoogst mogelijke frequentie van de straling (ik weet niet zeker of het rontgenstraling zijn) maar goed, die frequentie kun je dus instellen. Als het goed is... kan hij dan ook al veel zien.

Maar het gaat er echt om waarvoor je naar de gyneacaloog gaat. Maak je maar niet te veel zorgen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 17:45
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 21-05-2004 @ 16:38 :
En sowieso zijn oren toch iets anders.
Ik bedoelde dus dat je daar ook tegenop kunt zien en dat dat misschien ook een naar of raar gevoel is, maar dat het verder geen pijn doet.

En ja ach, over die schaamte. Die vent of vrouw ziet er honderden en ze zijn allemaal hetzelfde. Met haar, zonder haar, met piercingen, zonder piercingen, met tattoo's (ze bestaan ) of zonder. Rood, paars, roze of wit. Daar moet je je denk ik ook overheen zetten
Oud 24-05-2004, 11:22
juno
juno is offline
Meis, ik vond het ook doodeng, de eerste keer bij een gynaecoloog. Maar ze zijn echt heel aardig, zeker met jonge meisjes zijn ze heel erg voorzichtig, want ze weten best dat je het eng vindt. Ze leggen je van te voren netjes uit wat ze gaan doen.

Als je voor een algemene check up komt gaan ze eerst wat vragen stellen. Neem je menstruatiekalender mee, want ze willen wel weten wanneer je voor het laatst ongesteld was, zodat ze weten op welk punt in je cyclus je zit.

De gynaecologische stoel met die beugels is opvallenn comfortabelm trouwens, je kunt je echt heel goed ontspannen.

Een speculum houden ze eerst onder de warme kraan, dan is ie warm en glad, en ze pakken een kleien maatje. Het speculum brenegen ze echt heel voorzichtig in, het is jouw feessie, zei de mijne, ik mocht zelf bepalen hoe of wat. En hij zat eigenlijk best snel. Het opendoen is wat minder prettig, want het rekt je spieren op en dat ben je niet gewend. Gewoon zeggen als het vervelend voelt, dan stoppen ze even met openzetten, om jouw lichaam tijd te geven aan dat rare ding te wennen.

Van het uitstrijkje zelf voel je eigenlijk niks. Het kriebelt in je buik, dat was wel gek. Daarna gaan ze met een spateltje langs je baarmoedermond, en dat voel je wel even, maar het is minder erg dan buikpijn van ongesteld worden en het duurt maar even.

Ze kunnen niet eerst een inwendig onderzoek met de hand doen en dan pas een uitstrijkje, dus daar beginnen ze echt mee. Daarna halen ze dus het speculum er weer uit, dat is een opluchting. Van de vingers erna in je merk je dan dus echt geen klap, de schuurdeur staat al open. Hij heeft een of twee vingers in je, en drukt met de andere hand op je buik. Dit is absoluut niet vervelend of pijnlijk, hij heeft een handschoen aan en gebruikt glijmiddel. Het is een raar idee dat een vent daar met je bezig is en je hebt nog niet eens een zoen van hem gehad, maar goed. Je hoeft het ook niet lekker te vinden!

Zorg dus altijd dat je net geplast hebt!

De echo stelt ook niks voor. Je zit met je benen opgetrokken half zittend half liggend, en met glijmiddel brengen ze een duimdik buisje een vinger diep naar binnen. Dat doen ze heel voorzichtig, als het onprettig is moet je zelf even je bekken kanteken en meewerken. Dat is helemaal niet erg. Dan hgaan ze even roeren en zoeken, en ja hoor, dan verschijnt op het TV schermpje jouw baarmoedermond in beeld, en dan gaan ze ook nog op zoek naar je eierstokken. Dat is rete interessant, en je vergeet echt helemaal dat je daar ligt. Je mag als het buisje in je zit gewoon weer je benen bij elkaar doen.

Ze zitten echt niet met blote billen, ze zien de hele dag niet anders. Ga gewoon babbelen met ze, dan is het nog een soortement van gezellig ook. Je krijgt zelfs een foto mee van de echo.

Niet bang zijn, de tandarts is veel erger.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 18:43
Buffy
Buffy is offline
ik was in november voor het eerst bij de gyneacoloog, om een inwendige echo van mn eierstokken te maken. ik had het gevoel dat ik door de andere vrouwen werd aangekeken dt ik zwanger zou zijn ofzo *t waren daar allemaal dikke buiken*.
die echo was niet een pretje, maar het duurde niet lang.
ik was wel zenuwachtig, maar achteraf viel het allemaal best mee hoor !
Oud 25-05-2004, 09:02
druiveke
druiveke is offline
juno als ik je zo hoor ziet het er me wel redelijk OK uit
maar misschien had jij wel een hele vriendelijke...
en zijn ze misschien niet allemaal zo spontaan

stel je voor dat het zo een onwijs series mens is!
niets zegt

Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 10:10
Verwijderd
Citaat:
druiveke schreef op 25-05-2004 @ 10:02 :
juno als ik je zo hoor ziet het er me wel redelijk OK uit
maar misschien had jij wel een hele vriendelijke...
en zijn ze misschien niet allemaal zo spontaan

stel je voor dat het zo een onwijs series mens is!
niets zegt

Volgens mijn moeder hoort het bij het beroep dat die mensen aardig en voorzichtig zijn, dat leren ze ook. De kans lijkt me vrij klein dat je een heel serieus mens krijgt, ze zal je echt wel op je gemak stellen en ook aardig zijn. Dat hoort er, imo, ook een beetje bij.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten