![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar over de gevolgen van het NEERLEGGEN VAN TAKEN van de vakbond. Waarom zijn overheid en werkgevers het hier niet mee eens? Laatst gewijzigd op 18-05-2004 om 21:55. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Ik heb net het geschiedenis examen van 2003 gemaakt, Tweede tijdvak. uiteraard alleen het gezagsdragers gedeelte.
Van de 44 punten die je kon halen had ik d'r 30 ![]() Dat was vorig jaar een 4.0 terwijl dat dus maar de helft van het examen is!! Ik ben dus erg blij, want ik moet een 4.2 hebben. Nog 0.2 puntjes erbij sprokkelen met Lancashire en ik ben d'r. Nou ja, als het examen even moeilijk/makkelijk is als vorig jaar.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
![]() |
|
GS vrees ik dus echt het allerminst van al mn examenvakken.
Moet een 3.4 halen en we hebben al een tentamens gehad over de gehele examenstof waar ik een 7.5 voor had. Ik ben alleen erg slecht in het onthouden van jaartallen, omdat ik simpelweg een hekel heb aan het leren van feitjes. Dus daar ga ik nog even goed opletten: schaduwkabinet, vechtkabinet, keerpunt etc. Veel succes allemaal!
__________________
Mijn berichten moet je op se Amsterdamsj uitsjpreken. Fight Zionism and free Marwan Barghouti: http://www.freebarghouti.org/
|
![]() |
|
Leren gaat echt zo moeizaam.. vooral dat stomme Lancashire boekje..
Mjah, vraag me af, als jullie leren, leer je dan echt zodat je de stof vrij gedetaileerd kent, of gewoon de grote lijnen? want ik heb bij gs altijd t idee dat t wel moet lukken als je t globaal kent, omdat t uiteindelijk toch op toepassen aankomt..
__________________
false advertisement
|
![]() |
||
Citaat:
@Krummeltje: misschien kun je enkele vragen stellen over dingen die je fout had en nog steeds niet snapt. Wie weet helpt dat voor je begrip over het boekje en de vragen die men stelt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Louis Paul Boon schetst het beeld van de nozems die de consensus van de jaren vijftig verstoren. De foto van Ed van der Elsken bevestigt dit beeld. Toon dit aan. Dan krijg je een bron te zien en daar kon je drie dingen uithalen. Je moest er onder andere uithalen dat de nozem een leren jas aanhad, terwijl het duidelijk zichtbaar was dat hij een stoffen jas aan had. De andere twee antwoorden waren ook erg discutabel. M'n leraar zei dat ze de vraag wel hebben meegeteld en ook gewoon volgens de foute antwoorden. Je moest dus dingen uit de bron halen die er niet waren om de vraag goed te hebben ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Voorbeeld van een 'rare' vraag (behalve die van Dragon, die was ook raar natuurlijk
![]() De nacht van Schmelzer moet gezien worden als een historisch omslagpunt op verschillende terreinen. Toon met één argument aan dat deze stelling juist is op het gebied van de media (...) En dan is het antwoord: de journalisten werden kritischer (waarom ![]() ![]() En ik had: het debat werd voor het eerst live op televisie uitgezonden (wat volgens mij zo was) en daarom was het qua media een omslagpunt. Die kritiek van de journalisten komt daar natuurlijk wel indirect uit voort, maar ik vind het zo'n vaag antwoord ![]() toon met een ander argument aan dat het ook juist is op het gebied van de partijpolitiek: een van de antwoorden is dat er nieuwe partijen ontstonden. ![]() andere vraag: Het kabinet Den Uyl was het resultaat van de politieke vernieuwingsbeweging en een toonbeeld van de mislukking van deze vernieuwingsbeweging. Waarom deze vernieuwing niet lukte: - polarisatie met confessionelen werkte nog door in kabinet (oké, dat begrijp ik nog, maar daar kom ik niet op.) - de oliecrisis het financieren van de vernieuwende plannen onmogelijk maakte: ik had de economische problemen, er waren toch wel meer problemen dan alleen de oliecrisis (inflatie, werkloosheid) en waarom noemen ze hier specifiek dát voorbeeld? - de vakbeweging gaf geen directe steun? ![]() Tsjah, dat vond ik een beetje vreemd. |
![]() |
|
![]() |
Hoi!
Weet iemand misschien waar ik de antwoorden kan vinden van de opdrachten en het proefexamen uit het werkboek van 'Nederlanders en hun gezagdragers'?? En waar de antwoorden van het proefexamen van Lancashire staan? Wij hebben op school geen cdrom erbij gekregen...best wel lastig dus ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Het was dus een duidelijk omslagpunt. Ook het feit dat Schmelzer Cals bekritiseerde met zijn motie was bijzonder. Zij waren namelijk beiden lid van dezelfde partij en partijgenoten waren voorheen nooit kritisch naar elkaar toe. Vanaf dat moment dus wél en dat was een grote omslag. En voor wat betreft je tweede vraag: Economische problemen is denk ik ook een goed antwoord. Die economische problemen kwamen echter voornamelijk door de oliecrisis, maar ik denk dat ze het niet fout zullen keuren als je economische tegenslag had opgeschreven. Eventueel voortaan een voorbeeld erbij schrijven. En volgens mij waren er lage lonen in die tijd en weigerden de vakbonden mee te werken met het bezuinigingsbeleid van Den Uyl. Ik denk dat dat bedoeld wordt met die vakbeweging.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
![]() |
|
At Krummeltje:
De nacht van Schmelzer moet gezien worden als een historisch omslagpunt op verschillende terreinen. Toon met één argument aan dat deze stelling juist is op het gebied van de media (...) Journalisten werden kritischer om dat er spake was van ontzuiling. Voorheen werd er geen kritiek geuit: er was respect en ontzag voor het gezag. Zuilen hadden hun eigen kranten, radio etc, er waren banden onderling etc. Nu er ontzuiling optrad, werden de media minder afhankelijk van de politiek. Een nieuwe generatie journalisten verdrong de oude garde. Deze waren kritischer en pleitten voor vernieuwingen. toon met een ander argument aan dat het ook juist is op het gebied van de partijpolitiek: D66 was een partij die toen ontstond. Zij pleitten voor meer democratie, meer inspraak, participatie etc. Kortom: voor vernieuwingen. Het kabinet Den Uyl was het resultaat van de politieke vernieuwingsbeweging en een toonbeeld van de mislukking van deze vernieuwingsbeweging. Waarom deze vernieuwing niet lukte: Kabinet Den Uyl (progessief akkoord was dit toch), had simpelweg geen geluk. De aangekondigde investeringen konden niet doorgaan omdat het economisch tegenzat! En de economische crisis (olie crisis) had tot gevolg dat er werkloosheid, infaltie etc optrad.
__________________
Mijn berichten moet je op se Amsterdamsj uitsjpreken. Fight Zionism and free Marwan Barghouti: http://www.freebarghouti.org/
|
![]() |
|
![]() |
Ik heb een aantal Lancashire vragen, als iemand me zou willen helpen?
Waarom ging de overheid pas zo laat een rol spelen in de arbeidsverhoudingen (namelijk pas bij de Factory Acts van 1833)? Door de Combination Acts mochten arbeiders zich niet verenigen. Toch deden zij dit, als zgn "Friendly Societies". Maar hiermee konden zij toch ook geen stappen ondernemen of stakingen houden? Wat was dan het idee daarachter? (Ik heb nu 't idee dat ze daar alleen maar zaten te klagen over hoe slecht ze 't hadden ofzo. ![]() (Uit de examenbundel, maar ik vind 't antwoord daar niet echt 'n antwoord) Welke gevolgen had 'de Wet van de remmende voorsprong' op de katoenhandel in Lancashire? Wiiiiiie helpt me uit de brand? |
![]() |
||
Citaat:
Tenminste, als ik het goed begrepen heb ![]()
__________________
Try Scaring The Cat, Not Me
|
![]() |
||
Citaat:
2e vraag: Ja, ze konden vrij weinig, maar ze mochten wel klagen volgens mij... Op je 3e vraag weet ik ook zo geen antwoord.
__________________
Try Scaring The Cat, Not Me
|
![]() |
|
@Heavinly:
1. Het staat niet in het boek en is dus ook niet echt belangrijk, maar ik wil wel een gok doen: Er was al lange tijd 'gezeur' om deze regels en de aanhang om iets te doen aan de kinderarbeid werd steeds groter. Het verschil met eerdere vragen naar verbeterende wetten, was dat men nu niks wilde veranderen aan de toestand van mannen. Want men vond dat die zelf verantwoordelijk waren en dat de overheid voor hen niet hoefde in te grijpen. Dit was dus de makkelijkste manier om het volk gerust te stellen: het was geen ingrijpende wet die direct invloed had op heel de arbeidsbevolking, maar toch kwam het de arbeiders wel tegemoed. Ook zal het mee hebben gespeeld of er een progressief of conservatieve regering was en of ze bereid waren om naar de arbeiders te luisteren (want dat was men voorheen totaal niet). 2. Men kon inderdaad weinig. Het doel achter de combination act was dat men zodra een opstand of wat dan ook uit de hand liep, dat ze zich konden beroepen op de wet. Het was dus niet zo zeer dat de regering fel tegen verenigingen waren en er achter aan gingen om te voorkomen dat er ergens ook maar zo'n vereniging ontstond; het was gewoon iets wat ze achter de hand hadden wanneer het uit de hand liep. Kleine demonstraties zijn daarom misschien wel mogelijk geweest, maar wanneer het gevaarlijk dreigde te worden voor de regering werd dit afgekapt. En verder was het idd elkaar een beetje vertellen hoe slecht ze het wel niet hadden. 3. De wet van de remmende voorsprong houdt in: er is altijd één land dat voorop loopt met uitvindingen. In dit geval Groot-Brittannië en om preciezer te zijn: Lancashire. Andere landen/gebieden kunnen gebruik maken van de kennis die aanwezig is in Lancashire. In Lancashire hebben ze er jaren over gedaan om de katoenindustrie zo ver te krijgen als dat het was en een land als Duitsland kon binnen een paar jaar even ver komen, doordat zij weinig zelf meer uit hoefde te vinden maar de kennis rechtstreeks uit Lancashire konden halen. Met een klein beetje eigen uitvindingen erbij zou zo'n land al snel voorop lopen op het oorspronkelijke land Lancashire. De grote voorsprong die Lancashire dus had, werd binnen korte tijd ingehaald toen ook andere landen zich aan de industrialisatie waagden. Het gevolg was meer concurrentie vanuit andere landen en Lancashire liep niet meer voorop in de textielindustrie. Ik vraag me alleen af in hoeverre dit te maken heeft met wat wij moeten kennen, want de concurrentie van andere landen binnen de textielindustrie ben ik eigenlijk nauwelijks tegen gekomen in het boek...
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
![]() |
|
![]() |
Superbedankt!
![]() En over dat laatste, 't was dus een vraag in de examenbundel en ik had nog niet eens van de Wet van de remmende voorsprong gehoord, eigenlijk. Maar goed.. ik snap 't nu wel. Alleen, dat van de overheid die pas zo laat 'n rol gaat spelen.. dat vind ik wel raar eigenlijk, we moeten wel weten DAT ze dat pas laat doen, maar niet waarom. Wij kregen trouwens steeds te horen dat de kans groot is dat je een vraag krijgt over of de levensstandaard nu wel of niet vooruit is gegaan. |
![]() |
||
Citaat:
Enkele punten voor wél vooruit gegaan: - Vanaf 1700 daalden de sterftecijfers en groeiden de geboortecijfers. - Ook vóór 1750 moesten kinderen van de armen onder slechte omstandigheden werken. Toen waren de omstandigheden nog slechter: op het land, ondervoed en slecht gekleed. - Eind negentiende eeuw waren de lonen zozeer gestegen dat veel arbeiders er hun gezin van konden onderhouden. Enkele punten tegen vooruit gegaan: - Lage lonen en slechte werkomstandigheden: uitbuiting door fabriekseigenaren. Voorheen kon men eigen tijdens bepalen ed. - Werkloosheid door komst van diverse machines. - Massa ontslagen bij crisis in textielnijverheid, dus weinig bestaanszekerheid. Wie weet er nog meer voor of tegen argumenten?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Het betoog gaat over gezagsdragers...
maar ik heb nog even een vraagje! Ik heb op www.examenbundel.nl de quickscan van geschiedenis gedaan, en volgens mij klopt het antwoord op vraag 4 niet (vraag over de weefmachines). Of heb ik het nou gewoon fout? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En over die quickscan: in eerste instantie dacht ik ook: tuurlijk gaat de loon niet omhoog, want het spinnen was al gemechaniseerd en nou ook het weven, dus dan is er niet meer zo'n grote vraag naar wevers en gaan de lonen dus omlaag. Maar het weefgetouw werd niet meteen in gebruik genomen. Pas in 1802 waren de grootste kinderziektes eruit en het duurde nog jaren (ik geloof tot 1820/1830) tot bijna alle fabrieken die machines gebruikten. Ze hebben het namelijk in de vraag over de laatste kwart van de 18e eeuw. Maar het is vrij nutteloos dat ze dan de uitvinding van die machine noemen...
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
- Slechte levensomstandigheden (sloppenwijken, Public Health Act kwam vrij laat e.d.) Ik ga zo even opzoeken nog. |
![]() |
||
Citaat:
Ik heb ergens gelezen dat ze dat eerst niet deden uit onmacht en overtuiging, maar dat werd verder ook niet uitgelegd ![]()
__________________
I'll find you.
|
![]() |
||
Citaat:
Ik heb zelf ook nog even een vraag: die Newcomen-pomp was de voorloper van de stoommachine. Het kon water wegpompen en werkte op steenkool. Maar om aan steenkool te komen, moest men eerst diep onder de grond kunnen graven en dat ging niet, omdat er teveel water aanwezig was. Kortom hoe werd dit opgelost? Er staat wel in m'n boek dat er vanaf 1780 mills kwamen die waterkracht gebruikten als krachtbron, maar heeft dit er dan wat mee te maken? Lijkt me niet, want de Newcomen-pomp stamt uit 1730 en de stoommachine verbetert door Watt uit 1782...
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
![]() |
||
Citaat:
Alleen de ondernemers hadden juist weer baat bij kinderarbeid, dus op zich is het wel raar dat zij zich om de werknemers gingen bekommeren...
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 22-05-2004 om 15:46. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
in 1730 ontwikkelde John Newcomen een stoompomp uit die op steenkool werkte en grondwater wegpompte. James Watt heeft hem in 1872 efficiënter gemaakt en ervoor gezorgd dat de op- en neergaande beweging over werd gezet in horizontale beweging. Als het goed is
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
![]() |
||
Citaat:
Overigens: begin van de 18e eeuw is niet goed. 1782: uitvinding/verbetering van Watt 1787: ingebruikname van stoommachine op spinmachine.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
![]() |
|
zo had ik ze genoteerd:
De machines met een (!) worden ook in het boek op blz 16/17 behandeld. 1733 Flying Shuttle (!) Weefmachine, sneller en betere kwaliteit. Bedienbaar met 1 hand. Patent 1733 John Kay 1738 Roller Spinning Spinmachine. Aangedreven door ezels. Patent 1738 Lewis Paul en John Wyatt. 1758 Verbeterde versie. 1748 Carding Machine Verfijnt de draden met een kammechanisme. Verbeterde versie 1775 Cilinder omhuld met platen met houten draden er aan. 1750 Cylinder Printing Houten blokken of ijzeren plaatjes met patronen worden gebruikt om stof in een patroon een kleur te geven. 1763 Rotary Steam Engine James Watt ontdekte bij het repareren van een stoommachine hoe hij de machine kon verbeteren. Hij maakte hem 4 keer effectiever. Werden in principe gebruikt om water uit de mijnen te pompen, maar groeide uit tot machine die ook voor vele andere doeleinden kon worden gebruikt. Kreeg paptent van de overheid en begon in 1755 Boulton & Watt. Ze verkochten de machines voor een prijs gebaseerd op paardenkracht. 1764 Spinning-Jenny (!) Naam gebaseerd op de dochten van de maker, James Hargreaves, die ooit een spinnewiel omstootte en haar vader zo het idee gaf. Veroorzaakte meer vraag naar Carding Machines. Hiermee kon je meerdere draden tegelijk spinnen (acht, later 80) (werkte alleen bij katoen) door aan 1 wiel te draaien. De kwaliteit van de draden was slecht, het was niet sterk genoeg en plukkerig. Er zat geen patent op de machines en dus kon iedereen ze maken. 1762/1771 Spinning Frame / Water Frame (!) Gebaseerd op Roller Spinning. Veroorzaakte meer vraag naar Carding Machines. Arkwright ontmoette John Kay en Thomas Highs, die al een tijd bezig waren om een nieuwe spinmachine uit te vinden, en financierde het project. De machine bestond uit 3 sets dubbele rollers die op verschillende snelheden routeerden. Terwijl deze rollers de wol tot correcte dikheid brachten, 1775 Spinning Mule (!) Uitgevonden door Samuel Crompton. Was combinatie van Spinning Jenny en Water Frame. De Spinning Mule produceerde een sterke, fijne en zachte woldraad die voor alle mogelijke soorten textiel kon worden gebruikt. Maar was in het bijzonder bedoeld voor katoen. 1784 Power Loom Uitgevonden door Edmund Cartwright. Geïnspireerd door wat hij zag in een fabriek van Edmund Cartwright. Een machine met als doel: Het verbeteren van de snelheid en kwaliteit van het weven. Patent gekregen in 1785. +/- 1790 Willowing Machine ‘Willowing’ is het opbreken van ruwe katoen en het verwijderen van oneffenheden. Werkte als een grote ton met ijzeren punten die de draden van elkaar losmaakte en een sterke ventilator die de stof en andere oneffenheden wegblies in een grote ijzeren pijp. In 1797 werd er de Scrutcher aan vastgemaakt. De scrutcher was een soort van mattenklopper die achteraf nog tegen de stof aan sloeg om andere oneffenheden te verwijderen. De scrutcher werd voor het eerst gebruikt in 1808 door James Kennedy. tot 1820 Dash Wheel Dash Wheels waren grote holle wielen die in 4 kamers waren verdeeld. Bundels kleren en water werden er in gestopt. Rond 1820 werden dash wheels vervangen door gewonen wasmachines.
__________________
Too hot to handle, too cold to hold
|
![]() |
|
Omg, van de helft heb ik echt nog nooit gehoord!
![]() Ik ken: 1730: stoommachine door Newcomen, die later de échte stoommachine van Watt zou worden. 1730: Schietspoel door John Kay 1764: Spinning Jenny door Hargreaves 1769: Waterframe door Arkwright 1779: Mull door Crompton 1787: eerste stoomweefgetouw 1793: Cotton Gin
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
![]() |
|||
Citaat:
Monisme = de balans van de machtsverdeling slaat duidelijk door naar een van beide organen. Citaat:
dat de ontzuiling inzette, betekende dat de kerken minder macht kregen en dat is weer secularisatie. secularisatie zou dan misschien nog eerder een gevolg zijn van de ontzuiling, maar volgens mij kun je het eigenlijk gewoon aan elkaar gelijk stellen en is er geen oorzaak en gevolg. Maar dat is wel gegis van mijn kant hoor, dus ik weet niet of dit juist is. Ik probeer het alleen logisch te beredeneren.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
![]() |
||
Citaat:
In het boek staat het volgende: "Er begon in de Nederlandse samenleving een secularisatieproces op gang te komen. Secularisatie betekent letterlijk: verwereldlijking, zich richten op de wereld (het leven op aarde). Er wordt mee bedoeld dat de invloed van godsdienst en kerkelijke gezagsdragers op het leven van de mensen steeds kleiner werd. Door deze secularisatie werd ook de verzuiling minder sterk. Dat wordt ontzuiling genoemd." Daarom kwam ik 'tot de conclusie' dat het wel degelijk een oorzak-gevolg relatie had. ![]() |
Advertentie |
|
|
|