Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2004, 11:33
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
suikerprinses schreef op 23-05-2004 @ 12:18 :
In het boek staat het volgende:
"Er begon in de Nederlandse samenleving een secularisatieproces op gang te komen. Secularisatie betekent letterlijk: verwereldlijking, zich richten op de wereld (het leven op aarde). Er wordt mee bedoeld dat de invloed van godsdienst en kerkelijke gezagsdragers op het leven van de mensen steeds kleiner werd.
Door deze secularisatie werd ook de verzuiling minder sterk. Dat wordt ontzuiling genoemd."

Daarom kwam ik 'tot de conclusie' dat het wel degelijk een oorzak-gevolg relatie had.
klopt volgens mij wel. Door de media / grotere mobiliteit e.d. werd de wereld voor iedereen "breder" (verwereldlijking), waardoor men meer los kwam te staan van de zuil ==> ontzuiling.

Dus ik vind het ook wel oorzaak-gevolg
Advertentie
Oud 23-05-2004, 13:05
floortje1985
floortje1985 is offline
hey, wie kan mij vertellen, hoe je die samenvatting van gezagsdragers tevoorschijn tovert?
Die van lancashire lukte wel bij stofomschrijving,

maar als ik die cd van gezagdragesr er in doe, kan ik alleen per hoofdstuk testen!!
DANKKKK!!
Oud 23-05-2004, 13:50
suikerprinses
suikerprinses is offline
Citaat:
floortje1985 schreef op 23-05-2004 @ 14:05 :
hey, wie kan mij vertellen, hoe je die samenvatting van gezagsdragers tevoorschijn tovert?

maar als ik die cd van gezagdragesr er in doe, kan ik alleen per hoofdstuk testen!!
DANKKKK!!

kijk even op de eerste of tweede (misschien derde) 'bladzijde'
van dit topic, daar staan allerlei links.
Oud 23-05-2004, 18:40
Konstantine
Konstantine is offline
Kan iemand enkele overeenkomsten en verschillen noemen tussen Lancashire en Twente?
Oud 23-05-2004, 18:45
herby
herby is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 22-05-2004 @ 19:15 :
Ja, die kende ik ook alleen maar. Waar staat de rest dan? Heb ze niet kunnen ontdekken in het boek...
CD-rom bij de examenbundel
Oud 23-05-2004, 18:48
Verwijderd
Citaat:
herby schreef op 23-05-2004 @ 19:45 :
CD-rom bij de examenbundel
Nou lekker dan, die hebben wij dus nooit gehad...
Oud 23-05-2004, 19:24
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Utopie schreef op 23-05-2004 @ 19:40 :
Kan iemand enkele overeenkomsten en verschillen noemen tussen Lancashire en Twente?
in mijn examenkatern staan wel 2 pagina's over Twente, maar mijn leraar zei dat het het handigste/beste was als je alles maar wist van Lancashire. Het was volgens hem vrijwel zeker dat je dan een bron krijgt over bijvoorbeeld Twente, en dat jij dat bijvoorbeeld verschillen of overeenkomsten moet aangeven, "met behulp van de in bron genoemde zaken".
Oud 23-05-2004, 19:30
C@ctusje
C@ctusje is offline
Citaat:
floortje1985 schreef op 23-05-2004 @ 14:05 :

DANKKKK!!
Je hebt neem ik aan de cd-rom van Thieme-Meulenhoff? Bij Nederland en haar gezagsdragers kun je de samenvatting als volgt vinden. Je doet de cd erin en dan moet je naar een programma als 'mijn computer' ofzo. Daar zie je verschillende mappen staan op je cd-romdrive. In een van die mappen staat de stofomschrijving en een proefexamen over het onderwerp. Succes ermee!
Oud 23-05-2004, 19:38
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
C@ctusje schreef op 23-05-2004 @ 20:30 :
Je hebt neem ik aan de cd-rom van Thieme-Meulenhoff? Bij Nederland en haar gezagsdragers kun je de samenvatting als volgt vinden. Je doet de cd erin en dan moet je naar een programma als 'mijn computer' ofzo. Daar zie je verschillende mappen staan op je cd-romdrive. In een van die mappen staat de stofomschrijving en een proefexamen over het onderwerp. Succes ermee!
of je laat de cd zichzelf even opstarten, en gaat in het programma naar ==> downloadabilia ofzo, en dan staat onderaan "Stofomschrijving havo/vwo". Dat is 'm
Oud 23-05-2004, 21:17
APRILIA RS
APRILIA RS is offline
Een vriend beginst pas sinds net met voorberreiden van de examens (niet dat ik goed bezg ben ben sinds gisteren bezig ) maar iig heeft iemand goeie (noodtips) en please geen preken had ie al eerder moeten beginnen want dat weet ie wel

please help iemand

p.s hij doet havo (niet dat deze topic uitmaakt)
Oud 23-05-2004, 21:22
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
APRILIA RS schreef op 23-05-2004 @ 22:17 :
Een vriend beginst pas sinds net met voorberreiden van de examens (niet dat ik goed bezg ben ben sinds gisteren bezig ) maar iig heeft iemand goeie (noodtips) en please geen preken had ie al eerder moeten beginnen want dat weet ie wel

please help iemand

p.s hij doet havo (niet dat deze topic uitmaakt)
de stofomschrijving op de cd's lezen, zorgen dat je de algemene ontwikkelingen weet, en dan oefentoets maken.... meer zou ik er niet meer van kunnen maken als je nu nog moet beginnen.
Oud 23-05-2004, 21:23
APRILIA RS
APRILIA RS is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 23-05-2004 @ 22:22 :
de stofomschrijving op de cd's lezen, zorgen dat je de algemene ontwikkelingen weet, en dan oefentoets maken.... meer zou ik er niet meer van kunnen maken als je nu nog moet beginnen.
thnx voor tips

iemand nog handige snuffies

ik heb wel bv al die stof omschrijvingen gedaan wat is handig voor mij morgen

en waar kan je proef examens halen? een site?

Laatst gewijzigd op 23-05-2004 om 21:27.
Oud 23-05-2004, 21:35
BCR
BCR is offline
Grr, ik wil die CD wel hebben waarop Twente en Lancashire vergeleken worden.
Oud 23-05-2004, 21:52
Ajax champions
Ajax champions is offline
Citaat:
Blue Crystal Rose schreef op 23-05-2004 @ 22:35 :
Grr, ik wil die CD wel hebben waarop Twente en Lancashire vergeleken worden.
die cd rom is best handig, maar ik denk niet dat je heel veel mist.

ik moet morgenmiddag trouwens nog beginnen met leren van nederland en zijn gezagsdragers........ lekker op tijd weer!
Oud 23-05-2004, 21:52
Ajax champions
Ajax champions is offline
Citaat:
APRILIA RS schreef op 23-05-2004 @ 22:23 :
thnx voor tips

iemand nog handige snuffies

ik heb wel bv al die stof omschrijvingen gedaan wat is handig voor mij morgen

en waar kan je proef examens halen? een site?
www.examenbundel.nl
Oud 23-05-2004, 22:06
APRILIA RS
APRILIA RS is offline
Citaat:
Ajax champions schreef op 23-05-2004 @ 22:52 :
die cd rom is best handig, maar ik denk niet dat je heel veel mist.

ik moet morgenmiddag trouwens nog beginnen met leren van nederland en zijn gezagsdragers........ lekker op tijd weer!
maar ik sta een 5.7

ben een zwaar slechte leereing kan gewoon nie studere

ga andere dingen doen (en gezeik thuis vet veel )

me leven is ff een chaos kan er nie meer tegen zit zoveel tegen

Laatst gewijzigd op 23-05-2004 om 22:09.
Oud 23-05-2004, 22:11
simplyme
simplyme is offline
Citaat:
INDOctrinatie schreef op 17-04-2004 @ 23:04 :
Hoe moet ik mijn examen geschiedenis voorbereiden? Hoe bereid jij t voor?
ik lees steeds een stukje tekst door en schrijf daar dan een vraag over op. dan leer ik dat en aan het einde beantwoord ik al die vragen, en wat ik niet weet bekijk ik opnieuw.
Oud 24-05-2004, 13:11
BCR
BCR is offline
Citaat:
simplyme schreef op 23-05-2004 @ 23:11 :
ik lees steeds een stukje tekst door en schrijf daar dan een vraag over op. dan leer ik dat en aan het einde beantwoord ik al die vragen, en wat ik niet weet bekijk ik opnieuw.
Ghe, wat een grappige manier. Heb ik nooit eerder gehoord
Oud 24-05-2004, 13:18
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
Utopie schreef op 23-05-2004 @ 19:40 :
Overeenkomsten:

Lancashire voor 1750 en Twenten voor 1850 argrarisch gebied.
Beiden maakten een industriele revolutie door.
Urbanisatie in beide gebieden.
Vakbewegingen in beiden gebieden, en ook stakingen.

Verschillen:

Twente kreeg steun van overheid.
Langzame opkomst van mechanisatie in Twente doordat de arbeid er goedkoop was.
Twente profiteerde van de in Lancashire gedane uitvindingen.
Twente begon pas 100 jaar later met industrialiseren.
Oud 24-05-2004, 13:19
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 24-05-2004 @ 14:18 :
Overeenkomsten:

Verschillen:

Nice! Dankje.
Oud 24-05-2004, 13:22
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
heavinly schreef op 24-05-2004 @ 14:19 :
Nice! Dankje.
\

Volgens onze leraar (trouwens een achterlijke idioot die het nederlands niet beheerst en geen universitaire studie heeft gedaan) komt er zeker een vraag in het examen die hier over gaat.
Oud 24-05-2004, 13:28
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 24-05-2004 @ 14:22 :
\

Volgens onze leraar (trouwens een achterlijke idioot die het nederlands niet beheerst en geen universitaire studie heeft gedaan) komt er zeker een vraag in het examen die hier over gaat.
Ja, ik verwacht het ook. En ik verwacht eigenlijk een betoog over de Provo's of vrouwenbewegingen.

Ik ga weer even wat doen.
Oud 24-05-2004, 13:33
Konijn
Konijn is offline
Hoe zit dat nou precies met zo'n betoog? We moeten sowieso een betoog schrijven?
En weet iemand waar ik dat kan oefenen? (Ik heb een betoogopdracht achter in mn boek (Wolters) maar daar heb ik geen antwoorden/richtlijnen van).

Ik heb dat namelijk nog nooit gedaan ofzo.. ja voor Nederlands, maar niet voor geschiedenis.
Oud 24-05-2004, 13:35
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
heavinly schreef op 24-05-2004 @ 14:28 :
Ja, ik verwacht het ook. En ik verwacht eigenlijk een betoog over de Provo's of vrouwenbewegingen.

Ik ga weer even wat doen.
Daar had ik niet meer aan gedacht, waarom denk je dat we iets moeten schrijven over provo's/feministen?
Oud 24-05-2004, 13:41
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 24-05-2004 @ 14:35 :
Daar had ik niet meer aan gedacht, waarom denk je dat we iets moeten schrijven over provo's/feministen?
Daar hadden en veel mensen het hier over, en mn leraar. Ik ga dat nu nog even bestuderen, maar je weet toch van te voren niet wat 't is.
Oud 24-05-2004, 13:44
--
-- is offline
Citaat:
Konijn schreef op 24-05-2004 @ 14:33 :
Hoe zit dat nou precies met zo'n betoog? We moeten sowieso een betoog schrijven?
En weet iemand waar ik dat kan oefenen? (Ik heb een betoogopdracht achter in mn boek (Wolters) maar daar heb ik geen antwoorden/richtlijnen van).

Ik heb dat namelijk nog nooit gedaan ofzo.. ja voor Nederlands, maar niet voor geschiedenis.
Ja je moet sowieso een opstel/betoog schrijven. Wij hebben dat eigenlijk altijd moeten doen en het is juist makkelijk omdat je er veel punten mee kan scoren.
De stelling wordt gegeven en het is belangrijk dat je die er boven zet. Vervolgens wordt er per onderdeel (A,B,C,D,enz) precies aangegeven wat je erin moet zetten. Je geeft dus eigenlijk gewoon antwoord op wat er bij bijv. onderdeel a gevraagd wordt. Als je de stof goed kent is dit goed te maken en kan je er veel punten mee halen .
Ik denk dus dat oefenen niet echt nodig zal zijn...
Oud 24-05-2004, 13:46
--
-- is offline
Klopt het trouwens dat bij Lancashire het zo was dat vanaf 1820 echt alles met de stoommachine gedaan werd? Zoiets kwam ik tegen op de site van wolters..maar ik dacht dat vanaf 1790 de stoommachine al volop in gebruik werd genomen
Oud 24-05-2004, 13:49
Lil'Anthony
Lil'Anthony is offline
Citaat:
-- schreef op 24-05-2004 @ 14:46 :
Klopt het trouwens dat bij Lancashire het zo was dat vanaf 1820 echt alles met de stoommachine gedaan werd? Zoiets kwam ik tegen op de site van wolters..maar ik dacht dat vanaf 1790 de stoommachine al volop in gebruik werd genomen
vanaf 1820 worden er pas in grotere mate stoomweverijen gebruikt.. in spinnerijen enzo eerder ook al in grotere mate
Oud 24-05-2004, 13:57
Verwijderd
de eerste stoommachines waren niet al te betrouwbaar (storingen kwamen in het begin vaak voor) en natuurlijk ook erg duur. de overgang van waterkracht op stoom ging geleidelijk. als er geen water was ging men op stoom verder etc.
Oud 24-05-2004, 14:52
M@rco
M@rco is offline
Hoe wou je een stoommachine gebruiken zonder water?
Oud 24-05-2004, 14:58
--
-- is offline
Citaat:
M@rco schreef op 24-05-2004 @ 15:52 :
Hoe wou je een stoommachine gebruiken zonder water?
met steenkool
Oud 24-05-2004, 15:03
M@rco
M@rco is offline
Oh
Oud 24-05-2004, 15:26
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
-- schreef op 24-05-2004 @ 15:58 :
met steenkool
Dat is helemaal geen domme vraag, natuurlijk heb je WATER nodig voor een STOOMmachine.

edit: In Manchester gingen ze van waterkracht over op steenkool omdat er niet genoeg stromend water was voor al die stoomspinnerijen.
Oud 24-05-2004, 15:43
Verwijderd
in manchester waren dan ook de eerste gevolgen van de onderdrukking van de arbeider zichtbaar: ancoats, rug-tegen-rugwoningen en pakhuisshowrooms
Oud 24-05-2004, 15:44
*RooSs*
*RooSs* is offline
iK weet niet of het al ergens staat (volgens mij niet), maar hoe goed moet je de hoofdrolspelers nou eigenlijk kennen en WAT moet je weten van Twente?
Als iemand daar een soort van samenvatting van heeft; zou handig zijn!
Oud 24-05-2004, 15:45
Verwijderd
goed... er was niet genoeg STROMEND water om de waterraden (oid) te laten draaien...
Oud 24-05-2004, 15:47
Yokozuna
Yokozuna is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 22-05-2004 @ 19:15 :
Ja, die kende ik ook alleen maar. Waar staat de rest dan? Heb ze niet kunnen ontdekken in het boek...
Bij mij in het boek staat ook deze opsomming, die daarvoor hoeven niet. Het maakt ook geen zak uit voor de rode draad of met met machines hout kan bewerken ofzo.
Citaat:
Vervolgens wordt er per onderdeel (A,B,C,D,enz) precies aangegeven wat je erin moet zetten. Je geeft dus eigenlijk gewoon antwoord op wat er bij bijv. onderdeel a gevraagd wordt. Als je de stof goed kent is dit goed te maken en kan je er veel punten mee halen .
Ik denk dus dat oefenen niet echt nodig zal zijn...
Precies, je hoeft dus niet creatief te zijn, maar gewoon de stof kennen.

Wat betreft waterframe/stoommachine. Men stapte over op de stoommachine, omdat men nu niet afhankelijk was van stromend water waardoor fabrikanten meer vrijheid kregen hun weverijen overal te plaatsen waar ze wilden. Dit ging zeer geleidelijk, omdat de stoommachine nog erg inefficient was (leverde veel minder stroom dat het waterrad)

Wat betreft secularisatie/ontzuiling
Secularisatie: de kerk gaat geen centrale rol meer spelen in het leven van de burgers -> de kerk heeft minder grip op de burgers en kan ze ook minder goed dwingen binnen een bepaalde zuil te leven -> er is DEELS sprake van oorzaak gevolg.

Aan de andere kant werd ontzuiling ook door andere oorzaken versterkt!:
- toegenomen mobiliteit (mensen kwamen gemakkelijker in contact met elkaar)
- door de komst van televisie kon men ook meer of informatie over andere zuilen krijgen
- door de urbanisatie/verstedelijking, mensen van verschillende zuilen strokken naar de stad waardoor de in contact met elkaar kwamen

Laatst gewijzigd op 24-05-2004 om 16:01.
Oud 24-05-2004, 15:51
Verwijderd
het hele woord Twente komt in m'n hele boek niet voor...
Oud 24-05-2004, 15:53
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
*RooSs* schreef op 24-05-2004 @ 16:44 :
iK weet niet of het al ergens staat (volgens mij niet), maar hoe goed moet je de hoofdrolspelers nou eigenlijk kennen en WAT moet je weten van Twente?
Als iemand daar een soort van samenvatting van heeft; zou handig zijn!
Je krijgt er bronnen bij over de situatie in Twente, dus je hoeft het niet te kennen.
Wat die hoofdrolspelers betreft: in mijn methode wordt met geen woord gerept over Twente, laat staan die personen (als die uit Twente komen, en anders, ook helemaal niet uitgebreid over één bepaalde persoon uit Lancashire ofzo).

Oftewel: als je dat zou moeten kennen zou iedereen met mijn boek een dikke onvoldoende halen, en dat lijkt me niet logisch..
Oud 24-05-2004, 15:55
Verwijderd
hoe komt iedereen dan op twente.. wat oh't iedereen over twente terwijl je het niet hoeft/kan (te) weten..?
Oud 24-05-2004, 15:59
--
-- is offline
Citaat:
slobowicz schreef op 24-05-2004 @ 16:55 :
hoe komt iedereen dan op twente.. wat oh't iedereen over twente terwijl je het niet hoeft/kan (te) weten..?
ja ik zit me ook af te vragen waar dat vandaan komt, er is bij ons met geen woord over gesproken. Ik heb toch maar wel ff de overeenkomsten en verschillen doorgelezen zoals die hierboven ergens staan beschreven...het is nooit weg omdat te 'weten'...leren ga ik het niet want als dat echt nodig was dan had het in de stof moeten staan.

Zijn er trouwens mensen die de vragen van het examen van vorig jaar hebben gemaakt (over gezagsdragers)? Die zijn écht heel makkelijk of ligt dat aan mij?
Oud 24-05-2004, 16:00
heavinly
heavinly is offline
In het boek van Thieme-Meulenhoff (volgens mij. die paarse?) staat achterin als werkmateriaal over alle hoofdstukken en kleinnn stukje over Twente.
Oud 24-05-2004, 16:02
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
-- schreef op 24-05-2004 @ 16:59 :
Zijn er trouwens mensen die de vragen van het examen van vorig jaar hebben gemaakt (over gezagsdragers)? Die zijn écht heel makkelijk of ligt dat aan mij?
Eh ja. Ik vond 't ook nogal simpel, terwijl ik een 5,5 voor Geschiedenis sta (&er dus niet goed in ben).

Zal je zien dat 't morgen heel moeilijk is. Ik weet niet helemaal wat ik er kan verwachten, zeker niet als vragen over Lancashire.
Oud 24-05-2004, 16:04
Yokozuna
Yokozuna is offline
Je hoeft niets te kennen over Twente. Je krijgt BRONNEN OVER TWENTE, hier staat informatie over Twente. De situatie vergelijk je met die van Lancashire.

Dit postte iemand hiervoor nog, lijkt me erg handig als je persé al wat wilt weten maar niet teveel tijd erin wilt steken

Overeenkomsten:

Verschillen:

Citaat:
Zal je zien dat 't morgen heel moeilijk is.
Zo denk ik ook

Laatst gewijzigd op 24-05-2004 om 16:08.
Oud 24-05-2004, 16:18
dwight88
dwight88 is offline
haha iedereen heeft 't over twente, maar europa had meer textielregio's!!! Kan net zo makkelijk vlaanderen worden....

maakt verder ook geen ruk uit, als je lancashire maar kent. Je krijgt dan bronnen over die andere regio, en dan moet je je eigen kennis even vergelijken met die bron...... eitje toch
Oud 24-05-2004, 16:21
BCR
BCR is offline
^Nee

Zou iemand kunnen vertellen wat er in de examenbundel over standplaatsgebondenheid verteld wordt?
Oud 24-05-2004, 16:34
Yokozuna
Yokozuna is offline
Citaat:
Blue Crystal Rose schreef op 24-05-2004 @ 17:21 :
^Nee

Zou iemand kunnen vertellen wat er in de examenbundel over standplaatsgebondenheid verteld wordt?
Iemand's standpunt hangt puur van standplaatsgebondenheid indien hij geen beschikking heeft over bronnen. Gok: Standplaatsgebondenheid = geheel van factoren dat je mening beinvloedt (tijd, ruimte, sociale klasse, etc.)
Oud 24-05-2004, 16:35
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 24-05-2004 @ 17:18 :
haha iedereen heeft 't over twente, maar europa had meer textielregio's!!! Kan net zo makkelijk vlaanderen worden....

maakt verder ook geen ruk uit, als je lancashire maar kent. Je krijgt dan bronnen over die andere regio, en dan moet je je eigen kennis even vergelijken met die bron...... eitje toch
Twente ligt op zich best wel in Nederland. Dus ik dénk dat als ze vergelijken met 'n andere textielregio, dat ze dan wel Twente zouden kunnen doen.
Oud 24-05-2004, 16:40
Lil'Anthony
Lil'Anthony is offline
Citaat:
heavinly schreef op 24-05-2004 @ 17:35 :
Twente ligt op zich best wel in Nederland. Dus ik dénk dat als ze vergelijken met 'n andere textielregio, dat ze dan wel Twente zouden kunnen doen.
tilburg ook textielregio
Oud 24-05-2004, 16:47
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
heavinly schreef op 24-05-2004 @ 17:35 :
is goed mogelijk. alleen ik heb de oefentoets gemaakt van lancashire, van de cd, en daar doen ze het met Vlaanderen, vandaar
Advertentie

Regels voor berichten