Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / HAVO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-05-2004, 19:01
*tangled*
*tangled* is offline
Samen komen we er wel heb ik zo'n idee.. ok tis nu ff tijd voor een kleine pauze kunnen we er weer fris tegenaan.. volgens mij staat dat van die witte wijven etc niet in mn boekje hoor.. maar alleej.. ik leer het toch niet genoeg te leren
Oud 24-05-2004, 19:04
Energie
Energie is offline
Pff .. jullie zijn wel fanatiek he met het leren.

Het enigste wat je moet doen is geschiedenis boek lezen alsof het een verhalen boek is. Elke woordje leren is echt zonde van je tijd. Gaat erom dat je het algemeen snapt.

Oud 24-05-2004, 19:08
levi's
levi's is offline
Bij mij in het boek staat ook nix over bandieten?? daar hebben jullie het de hele tijd over...
Oud 24-05-2004, 19:11
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
levi's schreef op 24-05-2004 @ 19:51 :
Er was ook een witte kinderplan, het eisen van kinderopvang.
die staat dan weer niet in mijn boek. maar weet je het zeker. want ik dacht dat MVM zo strijdde voor creches?
Oud 24-05-2004, 19:12
Fantôme
Fantôme is offline
ik heb trouwens nog wel ff, via de site van het LAKS geklaagd over geschiedenis, dat er zoveel verschil is in info dat in de boekjes wordt gegeven, met alle voorbeelden
Oud 24-05-2004, 19:14
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
levi's schreef op 24-05-2004 @ 20:08 :
Bij mij in het boek staat ook nix over bandieten?? daar hebben jullie het de hele tijd over...
bij mij ook niet... of ze moeten luddieten bedoelen
nee maar serieus, volgens mij was het na de schietspoel en spinning jenny ook al zo dat er acties kwamen (er werden ook enkele spinning jenny's kapotgemaakt) misschien zien ze dat als bandieten?
Oud 24-05-2004, 19:15
levi's
levi's is offline
Citaat:
die staat dan weer niet in mijn boek. maar weet je het zeker. want ik dacht dat MVM zo strijdde voor creches?
Letterlijk uit het boek: 'het witte kinderenplan regelde vast de kinderopvang...
verder staat er nix.
Oud 24-05-2004, 19:18
JsH
JsH is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 24-05-2004 @ 20:14 :
bij mij ook niet... of ze moeten luddieten bedoelen
nee maar serieus, volgens mij was het na de schietspoel en spinning jenny ook al zo dat er acties kwamen (er werden ook enkele spinning jenny's kapotgemaakt) misschien zien ze dat als bandieten?

ik denk dat hij de luddieten bedoelt 1811-1812 luddieten die machine-breaking deden
dat was in 1811 ong, maar de schietspoel was in 1733 uitgevonden veel vroeger, je moet ze loszien van elkaar!

En na de schietspoel (flyingshuttle) waren ze naar het huis van john kay gegaan en daar alles verwoest, omdat door de schietspoel mensen hun baan kwijtraakten als schietspoel-raper, de spinning jenny was wel goed in gebruik genomen..
Oud 24-05-2004, 19:19
levi's
levi's is offline
Schietspoel? was das? Bij ons staat dat de eerste Spinmachine de Spinning Jenny was...
Oud 24-05-2004, 19:23
Verwijderd
Nog even over opstelgedoe:

Mijn aantekeningen zeggen het volgende:

Hoe pak je een opstel aan?

* Het hoeft geen doorlopend verhaal te zijn
* Je moet kijken: - wat staat hier?
- wat neem ik letterlijk over?
* Vervolgens maak je puntsgewijs a,b en c..

Misschien heeft iemand er wat aan. Succes iedereen!
Oud 24-05-2004, 19:25
JsH
JsH is offline
Citaat:
levi's schreef op 24-05-2004 @ 20:19 :
Schietspoel? was das? Bij ons staat dat de eerste Spinmachine de Spinning Jenny was...
spinning jenny door james hargreaves 1765 uitgevonden
schietspoel (flying shuttle) door john kay 1733 uitgevonden

iig in mijn boek,

ik heb nog een fantastich antwoord op deze vraag die eerder in dit topic werd gesteld:

Dit is opgelost door de histocasahelp op msn met dank aan de hulk:

Weet u de vergelijking van Twente en Lancashire en misschien ook de belangrijkste verschillen?

antwoord:

ik krijg die vraag veel. herman finkers komt uit twente en de beatles uit lancashire. maar dat is niet het verschil, dat zit veel dieper. lancashire is een oud gebied met een oude textieltraditie dat door particulier initiatief verandert in een industriele regio. in twente werd dat vooral gestimuleerd door koning willem i die na de belgische opstand, (ondankbare honden)de textiel industrie in Noord Nederland een kontje wilde geven. kijk het even na, het klopt vast. sorrie hoor maar dit soort rim ram gaat bij mij e.o.i.a.o.u.

Het belangerijkste vershcil is dus dat in lancashire de rijke ondernemres textielindustrie lieten opkomen en in nederland de koning willem 1

verder nog 2 verschillen:

1. niet zoveel grondstoffen als in lancashire
2. geen vochtig klimaat
3. hier geen katoen (of nauwelijks ) import was vanuit azie enz. we gebruikten hier andere stofefn (weeet niet precies welke)
Oud 24-05-2004, 19:29
Dandy
Dandy is offline
Ja dank je

Lancashire wordt wel het pittigste onderwerp denk ik, dus ik hoop dat het stukje schrijven over Nederland gaat.

Bij mij in mijn boekje (Wolters Noordhoff) stond trouwens bij de hoofdrolspelers dat James Hargreaves in 1864 de spinning Jenny uit had gevonden en in 1778 stierf.

achja....het scheelt *'slechts' honderd jaar.
Oud 24-05-2004, 19:29
JsH
JsH is offline
Citaat:
levi's schreef op 24-05-2004 @ 19:05 :
Weten jullie waar we een opstel over moeten schrijven?
ik denk waarschijnlijk NL en hun gezagsdragers, ik vroeg op msn aan histocasa of het over lancashire ging en ze zeiden van niet dit is pas eerste jaar dat ze dat onderwerp doen, dus ik denk NL en hun gezagsdragers, waarschijnlijk een inlevingssituatie

"stel je bent een 18 jarige jonge rond de jaren 60, stel je .."
bladiebladiebla zoiets ong, kijk op deze link (eerder in vwo forum gegeven maar is ook van havo5)

http://www.sintermeerten.nl/projecten/....

antwoorden basisvragen , en nog uitleg welke vragen je kan verwachten en de essay/stelopdracht/betoog enz.
Oud 24-05-2004, 19:31
marleentje86
marleentje86 is offline
Citaat:
tumtummetje-86 schreef op 24-05-2004 @ 18:44 :
hihi ja. ga nu ook weer verder met lancashire. jij ook succes morgen!
ejej!

Ik ben er uit
Precies zoals wij allemaal zetten. ik typ het nog één keer uit voor mezelf

Wiegel won de verkiezingen, maar een kabinet met KVP en ARP zat er niet in. ARP en KVP besloten toen links een kans te geven. PvdA, PPR en D66 hadden samen 56 zetels.
Net iets meer dan KVP, ARP en CHU bij elkaar.
CHU zag het meteen al niet meer zitten. De andere 5 (!) partijen
leverden wel ministers. Links leverde 10 van de 16 ministers.

Waarom ging het niet door?
1. Verzet uit de samenleving (ondernemers en vakbonden)
2. Oliecrisis (er moest bezuinigd worden!)
3. Kabinet-den Uyl was diep verdeeld (ruzie tussen van Agt en den Uyl + Den uyl trok zich weinig aan van de plannen van de Confessionelen)
4. Kregen nauwlijks ruimte van hun achterban.

Okay..nu is het wel duidelijk
Oud 24-05-2004, 19:32
JsH
JsH is offline
Citaat:
Dandy schreef op 24-05-2004 @ 20:29 :
Ja dank je

Lancashire wordt wel het pittigste onderwerp denk ik, dus ik hoop dat het stukje schrijven over Nederland gaat.

Bij mij in mijn boekje (Wolters Noordhoff) stond trouwens bij de hoofdrolspelers dat James Hargreaves in 1864 de spinning Jenny uit had gevonden en in 1778 stierf.

offtopic: hij haat eerst dood en dan vindt hij zijn machine uit die al 100 jaar bestaat?

ontopic: James Heagraves 1740-1778 leefde hij en vond in 1765 zijn spinning jenny uit, hij ging na zijn uitvinding naar nottingham, 1770 patent aanvragen mislukte.
Oud 24-05-2004, 19:34
marleentje86
marleentje86 is offline
Citaat:
Ja dank je

Ik hoop het ook
jaah, het moet 1764 (of 65, wat maakt het uit ) zijn.
Lekker achtelijk al die boekjes
Oud 24-05-2004, 19:36
JsH
JsH is offline
ze kijken niet op 1 of 2 jaar, (marge van 5 jaar volgens mij) maar honderd jaar gaat wel te ver .

je moet goed verbanden kunnen leggen en dat essay/stelopdracht of wat het ook mag wezen gaat over NL en gezagsdragers bijna zeker, gewoon kijken wat er staat rustig lezen en alle punten behandelen, hoeft geen heel verhaal te zijn!

suc6 iedereen nog met leren!
Oud 24-05-2004, 19:39
Rachel
Rachel is offline
Ach het komt allemaal wel goed
Ik ga nog ff Lancashire doen en ik stop der mee
(mjah heb nog 3 samenvattingne: 20 pagina's, 1 van 10 en 1 van 6 )
Oud 24-05-2004, 19:39
JsH
JsH is offline
misschien nog uitleg over calico act 1721:
stond volgens mij al in dit topic maar ik heb nog wat aanvulling:

waarom gold hij niet voor lancashire?

ze hadden geen gilden.

waarom is die act aangenomen, en ter bescherming van wie?

Bescherming van de eigen wolindustrie. Wol is duurder dan atoen. En de wolsector vreesde concurrentie en drong er bij de regering op aan om een importverbod van katoen uit te vaardigen. Dat deed zij.
Oud 24-05-2004, 19:40
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
JsH schreef op 24-05-2004 @ 20:18 :
ik denk dat hij de luddieten bedoelt 1811-1812 luddieten die machine-breaking deden
dat was in 1811 ong, maar de schietspoel was in 1733 uitgevonden veel vroeger, je moet ze loszien van elkaar!

En na de schietspoel (flyingshuttle) waren ze naar het huis van john kay gegaan en daar alles verwoest, omdat door de schietspoel mensen hun baan kwijtraakten als schietspoel-raper, de spinning jenny was wel goed in gebruik genomen..
dat van die ludieten was dan ook niet serieus bedoeld van mij
ik weet idd dat ze naar zijn huis zijn gegaan. Maar ze hebben toch ook na de uitvinding van de spinning jenny een aantal spinning jenny's verwoest? deze is idd wel goed in gebruik genomen ja maar zowel John Kay als James Hargreaves zijn er financieel niet veel wijzer op geworden.

ik had nog een paar vragen over Nederland aan jullie, als jullie één of meer antwoorden hebben, zouden jullie het hier dan neer willen zetten.

1: welke invloed hadden de vakcentrales op het dagelijks leven van hun leden?

2. Welk economisch en welk sociaal doel had de overheid met de invoering van de studiebeurs? (ik denk zelf dat er meer mensen gingen studeren omdat na de industralisatie ook meer hoogopgeleidde mensen nodig waren, maar wat was het sociale doel dan?)

3. deze heb ik wel geweten ; onderbouw met duidelijke argumenten in hoeverre de jaren zestig een breukperiode vormden in de naoorlogsche geschiedenis? (is dit niet gewoon dat er halverwege de jaren '60 verschillende protestgroepen en actiegroepen op gang kwamen, en de mensen mondiger waren geworden?)

4: hoe werd de kwestie van het abortusvraagstuk opgelost?

5: welke invloed had de tv op het gezinsleven?

6: waarom werd de nacht van Schmelzer als keerpunt in de Nederlandse politiek beschouwd? (was dit gewoon omdat er eerst altijd consensus was, en alles tot stand kwam door goed overleg, maar hij nu voor het eerste een motie indiende, waardoor we van een consensuspolitiek naar polorisatie gingen?)

7. welke oplossingen droegen D'66 en nieuw links aan om de politiek te vernieuwen?

het zijn veel vragen, maar wel over het hele boekje genomen. sommige denk ik te weten, maar ben ik niet zeker van, en/of weet ik het fijne niet van. bedankt alvast!
Oud 24-05-2004, 19:41
levi's
levi's is offline
Zie septembermededelingen:

havo/vwo:
III.1.4. Geschiedenis
a. Stofomschrijvingen 2004: Politiek systeem en politieke cultuur in Nederland, Gele katern nr. 27 van 22 november 2000. 'Met de loep op Lancashire' Katoen en samenleving 1750-1850, Gele katern 18a, 25 juli 2001.
b. Stelopdracht en casus. Het centraal examen geschiedenis bevat een stelopdracht en een casus. De stelopdracht heeft over het algemeen betrekking op het onderwerp dat voor het tweede examenjaar meedoet. De casus heeft betrekking op het onderwerp waarover géén stelopdracht is opgenomen in het examen.

Vorig jaar waren de onderwerpen: Sovjet-Unie en Nederlanders en hun gezagsdragers.
Oud 24-05-2004, 19:42
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Ja dank je

en hij stierf ook eerder dan dat hij de spinning jenny uitvond... knap!!!

ik heb trouwens staan dat deze in 1765 werd uitgevonden.
Oud 24-05-2004, 19:44
goodguy
goodguy is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 24-05-2004 @ 20:12 :
ik heb trouwens nog wel ff, via de site van het LAKS geklaagd over geschiedenis, dat er zoveel verschil is in info dat in de boekjes wordt gegeven, met alle voorbeelden
Ik ben t echt 110% (!) met je eens!!! (wil je een x wat afspreken... grapje )
zullen we dat gewoon allemaal doen??
t is gewoon belachelijk!!!
succes morg allemaal!
Oud 24-05-2004, 19:44
levi's
levi's is offline
ik geef antwoord op vraag 6.:

Het was live op tv te volgen hoe Schmelzer (de fractieleider van de 2e kamer) ruzie maakte met de President van Agt, terwijl ze in dezelfde partij zaten (KVP)
Schmelzer wilde de motie van van AGt niet aannemen, hij wees het af! Voor het eerst werd er niet goed samengewerkt...
Er was daarvoor ook altijd sprake geweest van achterkamerpolitiek en nu kon iedereen alles meemaken...

Zo is het volgens mij
Oud 24-05-2004, 19:47
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
levi's schreef op 24-05-2004 @ 20:44 :
ik geef antwoord op vraag 6.:

Het was live op tv te volgen hoe Schmelzer (de fractieleider van de 2e kamer) ruzie maakte met de President van Agt, terwijl ze in dezelfde partij zaten (KVP)
Schmelzer wilde de motie van van AGt niet aannemen, hij wees het af! Voor het eerst werd er niet goed samengewerkt...
Er was daarvoor ook altijd sprake geweest van achterkamerpolitiek en nu kon iedereen alles meemaken...

Zo is het volgens mij
dankjewel. dus gewoon omdat iedereen nu kon volgen wat er zich afspeelde daar, en dat ze zagen dat Schmelzer het niet met zijn eigen premier eens was. er werd dus niet goed samengewerkt, wat voor het eerst was, en dus een hele omwenteling. ty! (had je misschien ook het antw. op mn andere vragen?)
Oud 24-05-2004, 19:48
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
goodguy schreef op 24-05-2004 @ 20:44 :
Ik ben t echt 110% (!) met je eens!!! (wil je een x wat afspreken... grapje )
zullen we dat gewoon allemaal doen??
t is gewoon belachelijk!!!
succes morg allemaal!
doe je ook examen?
ga je ook even klagen dan??
(ow en klaag dan ook over duits, zie het duitstopic waarom ) ook als je dat niet hebt!
Oud 24-05-2004, 19:51
marleentje86
marleentje86 is offline
waarom zijn jullie allemaal zo slim?

Maaruhm kan iemand mij vertellen wat de theorie van Malthus was?
Oud 24-05-2004, 19:52
levi's
levi's is offline
Al je vragen staan in het boek...

Zucht
Oud 24-05-2004, 19:52
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 24-05-2004 @ 20:40 :

ik had nog een paar vragen over Nederland aan jullie, als jullie één of meer antwoorden hebben, zouden jullie het hier dan neer willen zetten.

2. Welk economisch en welk sociaal doel had de overheid met de invoering van de studiebeurs? (ik denk zelf dat er meer mensen gingen studeren omdat na de industralisatie ook meer hoogopgeleidde mensen nodig waren, maar wat was het sociale doel dan?)

3. deze heb ik wel geweten ; onderbouw met duidelijke argumenten in hoeverre de jaren zestig een breukperiode vormden in de naoorlogsche geschiedenis? (is dit niet gewoon dat er halverwege de jaren '60 verschillende protestgroepen en actiegroepen op gang kwamen, en de mensen mondiger waren geworden?)

6: waarom werd de nacht van Schmelzer als keerpunt in de Nederlandse politiek beschouwd? (was dit gewoon omdat er eerst altijd consensus was, en alles tot stand kwam door goed overleg, maar hij nu voor het eerste een motie indiende, waardoor we van een consensuspolitiek naar polorisatie gingen?)

7. welke oplossingen droegen D'66 en nieuw links aan om de politiek te vernieuwen?

het zijn veel vragen, maar wel over het hele boekje genomen. sommige denk ik te weten, maar ben ik niet zeker van, en/of weet ik het fijne niet van. bedankt alvast!
1. In eerste instantie kwamen ze op voor 'heel de werknemer'. Ze richtten zich dus niet alleen op de lonen, maar ook op onderwijs e.d. Ergens in de jaren '60 is dit gestopt en zijn ze alleen nog maar voor de materiele belangen blijven opkomen.

2. Ik denk ook wat jij denkt. Het sociale doel was dan gewoon de mensen meer bewust laten worden ofzo?

3. ook wat jij zegt + polarisatie ipv consensus. Het gezag zat in een crisis.

4. Door het in het strafrecht te houden, maar het te gedogen. Ik geloof dat dat in 1981 is aangenomen.

5. Ze kregen meer te zien van de buitenwereld, en werden minder afhankelijk van maatschappelijke organisaties (kerk)

6. denk het wel. en wat levi's zegt.

7. - inkomens gelijker verdelen
- productie niet alleen om productie, meer rekening houden met het milieu
- en er was nog iets maar dat weet ik niet meer.
Oud 24-05-2004, 19:54
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
marleentje86 schreef op 24-05-2004 @ 20:51 :

ik geef antwoord om mijn eigen kennis te controleren

maar de theorie van malthus weet ik niet want die is alleen verplicht voor VWO.
Oud 24-05-2004, 19:54
JsH
JsH is offline
Ik heb mn best gedaan sommige uit het boek meest uit mijn hoofd, voor de zekerheid controleer of heb het met andere erover, lancashire is mijn beter kant , hier komt het!

een grote rol, ze speelden niet alleen een rol in loon enz, maar ook in het sociale leven, naar welke zwembaden mensen gingen, en welke winkel, kerk, enz. ze keken tegen de vakcentrales op!

1961 ingevoerd, economisch omdat meer hoogopgeleide mensen moesten komen die het "gat" moesten vullen, sociaal = arme en middenstanders hadden het geld niet om te studeren en door deze regeling wel.

van consensus --> polarisatie denk aan nozems, mentale verwildering, beatles, amerikaanse consumptiemaatschappij, individulisering, secularisatie enz.

dolle mina streef voor arbortus, "baas in eigen buik ", 1971 illegale klinieken na 1981 was het legaal om abortus te plegen mits aan strenge regels waren voldaan, van agt (cda) speelde hierin grote rol.

door dit verschijnsel was de ontzuiling toegnomen en de polaristie ook, denk aan zo is het toevalig nog eens een keer, en het eerste naakte meisje op tv, veronica en de commerciele televisie enz.

1966, smeltzer kritieke vragen over overheidsuitgaven wou motie indienen om kabinet te laten vallen, dit beschouwden ze als een laffe aanval op Jo calfs partijvoorzitter kvp, na dit was pvda radicaler gaan denken over kvp (denk aan antiKVP motie).
Dit ales op tv te zien, ook antwoord voor op vorige vraag mensen werden bevestigd met "politici deugen niet"

d'66 wouden een participatiedemocratie
burgers meer zeggen en invloed op politiek,

nieuw links had de tien over rood petitie, 10 punten die nieuw links wou veranderen, nieuw links vond pvda te conservatief, hun wouden geen verandering nieuw links wel, samen met andre terlouw was dan uyl een "nieuwe pvda begonen"
Oud 24-05-2004, 19:55
levi's
levi's is offline
Naja, eerst waren er alleen verzuilde programma's, maar toen kwam de TROS en die kwam met quizzen en andere leuke dingen. Toen begonnen De kijkcijfers belangrijk te worden. Alle andere omroepen pasten zich eraan...
Oud 24-05-2004, 19:56
Fantôme
Fantôme is offline
@ luchtballon, ty very much,

bij die laatste, is dat dan niet gewoon ook keerpunt '72 (of zit ik er volkomen naast?) dat ging toch om spreiding van inkomen, kennis en macht?
Oud 24-05-2004, 19:58
JsH
JsH is offline
Citaat:
marleentje86 schreef op 24-05-2004 @ 20:51 :

Ik zit op havo en staat gewoon int boek maar goed hierkomt ie:

theorie van malthus, hij dacht dat de bevolkingsgroei te snel ging dan dat de leefomstandigheden en voedselvoorziening bij konden houden, hij had het over checks of misery and vice (positive checks en preventive checks)

misery = oorlog, epidiemien, hongersnood
vice= geslachtziekten en abortus

die vond hij positive checks ze remmen immers de bevolkingsgroei af

preventive checks , waren huwelijksleeftijd verhogen
en huwelijken uitstellen, preventief, hij vond handel en nijverheid producten van de mammon (god van het geld) en vond dat landarbeid allen gods zegen op russte, met andere woorden hij was voor de landarbeiders (grootgrondbezitters) en tegen de adel, farikanten methun handel enz.

Thomas Malthus 1766-1834
Oud 24-05-2004, 19:58
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 24-05-2004 @ 20:56 :
@ luchtballon, ty very much,

bij die laatste, is dat dan niet gewoon ook keerpunt '72 (of zit ik er volkomen naast?) dat ging toch om spreiding van inkomen, kennis en macht?
Ohja, das waar idd. Maar.. is dat niet grotendeels hetzelfde dan? Want dat waren dezelfde partijen.
Oud 24-05-2004, 19:59
Fantôme
Fantôme is offline
heej, dankjulliewel...
ik vind dit topic echt handig enzow, geeft ook een beetje zelfvertrouwen als je zelf bepaalde dingen weet enzo
Oud 24-05-2004, 20:00
levi's
levi's is offline
Theorie van Malthus staat niet in mijn boek (havo)

T is wel grappig, mijn zus en ik hebben dezelfde boek. terwijl zij morgen vwo examen moet doen en ik havo
Oud 24-05-2004, 20:00
JsH
JsH is offline
Citaat:
luchtballon schreef op 24-05-2004 @ 20:58 :
Ohja, das waar idd. Maar.. is dat niet grotendeels hetzelfde dan? Want dat waren dezelfde partijen.
ff checken keerpunt '72 was toch pvda ppr en d'66 toch?

voor eerlijke spreiding inkomen kennis macht, ofzoeits?
Oud 24-05-2004, 20:01
Liews
Liews is offline
Citaat:
in mijn boek staat:

De engelse econoom Thomas Robert Malthus (1766-1834) stelde dat de bevolking altijd sneler groeit dan de voedselproductie. Het gevolg is toenemende verarming. Het evenwicht tussen bevolking en voedsel wordt vervolgens weer gersteld door oorloge, ziekten en hongersnood, die de bevolking doen afnemen. Maar dan begint de bevolkingsgroei opnieuw. Om deze rampzalige cyclus te doorbreken moest volgens Malthus de bevolkingsgroei worden afgeremd door seksuele onthouding en trouwen op latere leeftijd...

hoop dat je t snap.. ikniet namelijk hehe
JsH
JsH is offline
Citaat:
levi's schreef op 24-05-2004 @ 21:00 :
Theorie van Malthus staat niet in mijn boek (havo)

T is wel grappig, mijn zus en ik hebben dezelfde boek. terwijl zij morgen vwo examen moet doen en ik havo
welke methode ik heb thiemme melenhof of zoiets..
levi's
levi's is offline
Kan iemand mij iets vertellen over kabinet Lubbers? Er staat namelijk heel weinig over in mijn boek..
Oud 24-05-2004, 20:02
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
JsH schreef op 24-05-2004 @ 21:00 :

jep.
maar dat staat ookal in de quote waar ik antwoord op geef
Oud 24-05-2004, 20:05
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
JsH schreef op 24-05-2004 @ 21:01 :
welke methode ik heb thiemme melenhof of zoiets..
die heb ik ook, en daar staat het wel in idd...

jeej, dat nederland enzo, op zich snap ik het wel redelijk, maar ik weet allemaal nooit welke partijen nou in de coolitie zitten. Dan weet ik bijv. wel dat in 1977 van Agt premier werd, maar wie er nog meer allemaal bijzaten weet ik dan weer niet
Oud 24-05-2004, 20:06
marleentje86
marleentje86 is offline
Citaat:
Liews schreef op 24-05-2004 @ 21:01 :
in mijn boek staat:

De engelse econoom Thomas Robert Malthus (1766-1834) stelde dat de bevolking altijd sneler groeit dan de voedselproductie. Het gevolg is toenemende verarming. Het evenwicht tussen bevolking en voedsel wordt vervolgens weer gersteld door oorloge, ziekten en hongersnood, die de bevolking doen afnemen. Maar dan begint de bevolkingsgroei opnieuw. Om deze rampzalige cyclus te doorbreken moest volgens Malthus de bevolkingsgroei worden afgeremd door seksuele onthouding en trouwen op latere leeftijd...

hoop dat je t snap.. ikniet namelijk hehe
ik ook nie echt, maar ik snap wel dat hij heel negatief deed (pessimistisch ) Dat hij zei dat de bevolkingsgroei honger, armoede en rampen met zich mee bracht.. klopt dat?
Liews
Liews is offline
Ik denk persoonlijk dat dat niet echt belangrijk is... als je naar dat examen van vorig jaar keek, is allemaal best algemeen...
ik zal t best raar vinden als ze gaan vragen wie wanneer premier was en welke partijen dr in de coalitie zaten....
JsH
JsH is offline
Citaat:
levi's schreef op 24-05-2004 @ 21:01 :
Kan iemand mij iets vertellen over kabinet Lubbers? Er staat namelijk heel weinig over in mijn boek..
terwijl hij toch het rocordhouder is van aantal jaren premier na de oorlog, maar goed kabinet lubbers:

vader van hetpoldermodel, 1982 minister-president,
had dus samen met wim kok, het poldermodel ontwikkeld zeg maar, akkoord van wassenaar 1982 (dat wil zeggen, dat de lonen niet meer zouden stijgen en de werkweeek verkort werd met 2 uur van 40 naar 38) dit is belangerijkste reden dat er een hernieuwde consenus kwam. verder is het poldermodel dat de partijen moeten samenwerken om de ecnomoie weeruit het slop te halen.

dat is mijn kennis daarover, je moet het niet precies weten moet het meer in een tijdvak kunnen stoppen en rondom belangrijke punten weten, sorry voor tiepvouten..
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
levi's schreef op 24-05-2004 @ 21:01 :
hmm, weinig. Het waren 3 kabinetten 1982-1994. Er was veel werkloosheid en er moest veel bezuinigd worden. Ze wilden geloof ik zelfs de uitkeringen gaan verlagen. De economie stond centraal en er was weer consesus, vooral sinds het akkoord van wassenaar in 1982. Verder weet ik er ook niet zoveel van.
Oud 24-05-2004, 20:09
JsH
JsH is offline
@ luchballon: ja dat is waar akkord van wassenaar zeker belangrijk daarvoor, aanleiding tot hernieuwde consensus

@ marleentje86: ja dat klopt hij noemde die positive checks omdat die de bevolkingsgroei afremmen, zijn theorie was immers dat de bevolking te snel groeide..
Oud 24-05-2004, 20:09
levi's
levi's is offline
@Luchtballen: Thanx
@JSH ook thanx
Oud 24-05-2004, 20:10
marleentje86
marleentje86 is offline
Citaat:
JsH schreef op 24-05-2004 @ 21:00 :

Dat heb ik net nog helemaal gepost lieverd haha
Even trug bladeren
Maarja, dat weet je nu dus wel

Jou stuk over Malthus is me helemaal niet duidelijk
Zo'n verhaal staat er niet bij mij

Regels voor berichten