Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2004, 19:46
Renmaestro
Renmaestro is offline
Citaat:
Blue Crystal Rose schreef op 26-05-2004 @ 19:25 :
Oke, ik heb nog wat vraagjes

Wat is de werkgeverswig? verschil tussen arbeidskosten en bruto óf nettoloon?

ik denk het wel (weet ik even niet zeker)

Wat is het verschil tussen BBP en BNP?

Bruto Binnenlands product is al het geld dat is verdiend in het land zelf, het kan dus ook zijn verdiend door bv. buitenlandse investeerders. bruto nationaal product is al het geld dat is verdiend door de mensen van het land, dus het kan ook in andere landen zijn verdiend.

En waarom stijgt bij een verkrapping van de geldmarkt de geldmarktrente?

er is minder geld aangeboden, het is schaars. aangezien de vraag hetzelfde blijft kunnen de aanbieders de rente omhoog schroeven, het zal toch worden blijven gevraagd
even snel geantwoord, weet niet volkomen zeker, als iemand me kan verbetere, doe het dan
Advertentie
Oud 26-05-2004, 19:48
heavinly
heavinly is offline
Morgen om 13:30u pas he? Ik ben zo bang dat ik te laat op school kom.. dat 't dan al om 9 uur is geweest ofzo.
Oud 26-05-2004, 19:50
Renmaestro
Renmaestro is offline
Citaat:
ethere schreef op 26-05-2004 @ 19:39 :
hallo,

kan iemand mij dit nog even snel vertellen?
wat is het verschil tussen inkomens- en bestedingsevenwicht en hoe bereken je beide?
Welke van de 2 had een streepje op de y of is dat weer iets anders?

danku
bij bestedingsevenwicht is het nationaal product gelijk aan de productiecapaciteit; alle productiefactoren zijn bezet. inkomensevenwicht is Y met streepje erboven. er is inkomensevenwicht als alle voorgenomen bestedingen kunnen worden gerealiseerd.

(even uit samenvatting van het boek geplukt)
Oud 26-05-2004, 19:54
Rickus
Rickus is offline
werkgeverswig is verschil tussen arbeidskosten en brutoloon (dus wat werkgever uitkeert)

BBP= binnenlandse inkomsten, maar volges mij NIET vanuit het buitenland

BNP= alle inkomsten van een land, inclusief import/export e.d.

hogere geldmarktrente komt omdat de ecb de geldhoeveelheid wil controleren, dus een renteverhoging heeft tot doel de geldmarkt ruimer te maken, cq de vraag kleiner. Dit berekenen banken door in hun tarieven

Y met een streepje is volgens mij inkomensevenwicht, dit bereken je door de Y zelf uit te rekenen in een dergelijk model.
Oud 26-05-2004, 19:55
Margriet!
Margriet! is offline
Kan iemand mij misschien uitleggen wat loondifferentiatie nou precies inhoudt en hoe dit kan leiden tot vermindering van kwalitatieve structuurwerkloosheid?
Oud 26-05-2004, 19:55
Verwijderd
Kan iemand mij even een duidelijke definitie van bestedings-en kosteninflatie geven? Die bij mij in het boek staan zijn zo vaag! Hoe gaat het in z'n werk?
Oud 26-05-2004, 19:58
C@ctusje
C@ctusje is offline
Citaat:
ethere schreef op 26-05-2004 @ 19:39 :
hallo,

kan iemand mij dit nog even snel vertellen?
wat is het verschil tussen inkomens- en bestedingsevenwicht en hoe bereken je beide?
Welke van de 2 had een streepje op de y of is dat weer iets anders?

danku
Eh.. *denkt*
Oud 26-05-2004, 20:02
C@ctusje
C@ctusje is offline
*opgezocht heeft*:

Inkomensevenwicht: De hoogte van het nationaal inkomen/product is dan precies gelijk aan de hoogte van de effectieve vraag.

Bestedingsevenwicht: Dit geeft aan dat de nationale productie die maximaal ge produceerd kan worden (alle productiecapaciteit in gebruik) precies ook gevraagd wordt door de diverse huishoudingen.

Maar wat ik me nou precies bij dat laatste moet voorstellen? Ze vragen voornamelijk over inkomensevenwicht denk ik.. hoop ik..
Oud 26-05-2004, 20:02
Rickus
Rickus is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 26-05-2004 @ 19:55 :
Kan iemand mij even een duidelijke definitie van bestedings-en kosteninflatie geven? Die bij mij in het boek staan zijn zo vaag! Hoe gaat het in z'n werk?
Bestedingsinflatie: prijsverhogingen door een te grote vraag. Grote vraag-->overschrijding van productiecapaciteit-->tekort aan goederen--->wet van vraag en aanbod--->hogere prijzen--->bestedingsinflatie

Kosteninflatie: prijsverhogingen door oplopende productiekosten. Bijvoorbeeld: Prijs van rubber stijgt--->JIJ hebt een bedrijf in autobanden--->de kosten voor productie nemen dus toe--->je wil dezelfde winst houden---->je zult je prijs moeten verhogen--->kosteninflatie
Oud 26-05-2004, 20:04
Margriet!
Margriet! is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 26-05-2004 @ 19:55 :

Inflatie:
Stijging van het algemeen prijspeil

Bestedingsinflatie =
Mensen gaan meer besteden, oftewel de effectieve vraag neemt toe, neemt de vraag toe dan nemen ook de prijzen toe (wet van vraag en aanbod) > bestedingsinflatie

Kosteninflatie =
Drie soorten:
- import
- winst
- loonkosten
Bijvoorbeeld stijgen de loonkosten, dan maken de werkgevers dus meer kosten, die zullen zij doorberekenen in de prijzen van hun producten > loonkosteninflatie

Zo al iets duidelijker of nog niet?
Oud 26-05-2004, 20:05
Rickus
Rickus is offline
Citaat:
C@ctusje schreef op 26-05-2004 @ 20:02 :
*opgezocht heeft*:

Inkomensevenwicht: De hoogte van het nationaal inkomen/product is dan precies gelijk aan de hoogte van de effectieve vraag.

Bestedingsevenwicht: Dit geeft aan dat de nationale productie die maximaal ge produceerd kan worden (alle productiecapaciteit in gebruik) precies ook gevraagd wordt door de diverse huishoudingen.

Maar wat ik me nou precies bij dat laatste moet voorstellen? Ze vragen voornamelijk over inkomensevenwicht denk ik.. hoop ik..
Die laatste is in een ideale situatie; de vraag is precies even groot als de maximale productiecapaciteit: zou leuk zijn, maar komt niet zo vaak voor
Oud 26-05-2004, 20:12
snoopy17
snoopy17 is offline
ik heb een vraagje
ergens in wat bladen staat: wanneer de rente laag is wordt het aantrekkelijker om te beleggen in aandelen waardoor de koers stijgt.
Dan een ander blad
wanneer de rente hoog is gaan buitenlandse ondernemers meer beleggen op die plek, waardoor de koers stijgt.

Ik snap het tweede maar waarom is het bij een lage rente interessant om te beleggen in aandelen??
Oud 26-05-2004, 20:14
Rickus
Rickus is offline
Citaat:
snoopy17 schreef op 26-05-2004 @ 20:12 :
ik heb een vraagje
ergens in wat bladen staat: wanneer de rente laag is wordt het aantrekkelijker om te beleggen in aandelen waardoor de koers stijgt.
Dan een ander blad
wanneer de rente hoog is gaan buitenlandse ondernemers meer beleggen op die plek, waardoor de koers stijgt.

Ik snap het tweede maar waarom is het bij een lage rente interessant om te beleggen in aandelen??
Omdat sparen en het nemen van obligaties dan minder op zullen leveren. Mensen nemen dan liever het risico van beleggen, omdat de mogelijke opbrengst veel groter is dan de lage rente die je voor sparen/obligaties krijgt.
Oud 26-05-2004, 20:17
Fles
Fles is offline
POEH POEH wat een begrippen allemaal, ik wordt er gek van wat een vak is Economie ook! maar goed morgen rond half 5 ben ik er vanaf (als ik hem voldoende maak)
Oud 26-05-2004, 20:18
Fles
Fles is offline
Citaat:
Rickus schreef op 26-05-2004 @ 20:14 :
Omdat sparen en het nemen van obligaties dan minder op zullen leveren. Mensen nemen dan liever het risico van beleggen, omdat de mogelijke opbrengst veel groter is dan de lage rente die je voor sparen/obligaties krijgt.
is wel erg ver gezocht, maja dat zullen ze er wel mee bedoelen, ik zou er niet op zijn gekomen
Oud 26-05-2004, 20:20
OANT
OANT is offline
ik heb ff een vraagje wat is het verschil tussen een andeel en een obligatie?
Oud 26-05-2004, 20:23
Rickus
Rickus is offline
Citaat:
OANT schreef op 26-05-2004 @ 20:20 :
ik heb ff een vraagje wat is het verschil tussen een andeel en een obligatie?
Aandeel=bewijs van eigendom in een onderneming (vaak is 1 aandeel maar een HEEEEEEEEL klein deel van de onderneming)

Obligatie= een in kleine stukjes geknipte lange-termijn lening
Oud 26-05-2004, 20:24
OANT
OANT is offline
Citaat:
Rickus schreef op 26-05-2004 @ 20:23 :
Aandeel=bewijs van eigendom in een onderneming (vaak is 1 aandeel maar een HEEEEEEEEL klein deel van de onderneming)

Obligatie= een in kleine stukjes geknipte lange-termijn lening
ooo is dat het, bedankt man ik zat toch ff te twijfelen
Oud 26-05-2004, 20:25
maximilian
maximilian is offline
iemand vermelde op een ander forum deze link:
http://hetizmij.gamepoint.net/gr/eco.txt

het is de broncode voor een progje voor de GR, schijnt super handig te zijn.
Nu vraag ik mij af... is het ti83 of ti83plus code? (ik code niet voor die dingen dus ik heb echt geen id)
Als ik met graphlink die code naar m'n GR stuur, en vervolgens probeer te runnen krijg ik de syntax error.

dus..... wie vertelt mij of het ti83 of plus code is (en of het moeilijk/lastig/veel werk is om de code te veranderen naar plus)

Laatst gewijzigd op 26-05-2004 om 20:28.
Oud 26-05-2004, 20:26
Renmaestro
Renmaestro is offline
Heb net even een proefexamen gemaakt en het valt echt hartstikke mee, tis voor het grootste deel gewoon logisch nadenken en dat moet wel lukken
Oud 26-05-2004, 20:27
ethere
ethere is offline
Citaat:
ooo is dat het, bedankt man ik zat toch ff te twijfelen
hahah ha oant, jij hier ook...
ik vergeet ineens alles maar pok valt wel te doen hoop ik (MOET 5.3)
Oud 26-05-2004, 20:28
Rickus
Rickus is offline
Citaat:
maximilian schreef op 26-05-2004 @ 20:25 :

Nu vraag ik mij af... is het ti83 of ti83plus code? (ik code niet voor die dingen dus ik heb echt geen id)
Als ik met graphlink die code naar m'n stuur, en vervolgend probeer te runnen krijg ik de syntax error.

dus..... wie vertelt mij of het ti83 of plus code is (en of het moeilijk/lastig/veel werk is om de code te veranderen naar plus)
T ziet eruit als gewoon TI83...dus op de plus zal t ook wel werken.
(k steek er mn hand niet voor in t vuur dat t 83 is hor, maar k denk het wel....(k heb VROEGAH ook nog wat aan programmeren gedaan))
Oud 26-05-2004, 20:28
Fles
Fles is offline
Citaat:
maximilian schreef op 26-05-2004 @ 20:25 :

Als ik met graphlink die code naar m'n stuur, en vervolgend probeer te runnen krijg ik de syntax error.

Wow, in die tijd dat ik dat in mijn GR heb gezet, kan ik die 9 lesbrieven al 2 keer hebben doorgelezen en wordt daarop niet gecontroleerd tijdens exames??? ik weet da nie maja zou goed kunnen toch?
Oud 26-05-2004, 20:31
OANT
OANT is offline
Citaat:
ethere schreef op 26-05-2004 @ 20:27 :
hahah ha oant, jij hier ook...
ik vergeet ineens alles maar pok valt wel te doen hoop ik (MOET 5.3)
donder ik moet een 4.8 valt wel te blieken
Oud 26-05-2004, 20:32
OANT
OANT is offline
http://www.vd-bout.demon.nl/eco12_examenstof.doc

Oud 26-05-2004, 20:32
maximilian
maximilian is offline
met de graphlink software kan je hele lappen text in een vesterje droppen en dat vervolgens naar je gr sturen.... 5 seconden werk.
en nee, ze mogen je GR niet aanraken.
Oud 26-05-2004, 20:38
Fles
Fles is offline
Citaat:
maximilian schreef op 26-05-2004 @ 20:32 :
met de graphlink software kan je hele lappen text in een vesterje droppen en dat vervolgens naar je gr sturen.... 5 seconden werk.
en nee, ze mogen je GR niet aanraken.
ow oke DAT wist ik dan weer niet
Oud 26-05-2004, 20:43
Verwijderd
Citaat:
Margriet! schreef op 26-05-2004 @ 20:04 :
Inflatie:
Stijging van het algemeen prijspeil

Bestedingsinflatie =
Mensen gaan meer besteden, oftewel de effectieve vraag neemt toe, neemt de vraag toe dan nemen ook de prijzen toe (wet van vraag en aanbod) > bestedingsinflatie

Kosteninflatie =
Drie soorten:
- import
- winst
- loonkosten
Bijvoorbeeld stijgen de loonkosten, dan maken de werkgevers dus meer kosten, die zullen zij doorberekenen in de prijzen van hun producten > loonkosteninflatie

Zo al iets duidelijker of nog niet?
Ja! Thanks!
Oud 26-05-2004, 20:59
OANT
OANT is offline
Ik welk jaar werd de euro ingevoerd?
Oud 26-05-2004, 21:00
Atje85
Atje85 is offline
2003-1 is gewoon veel moeilijker dan 2002-1

2003 is één en al rekenen en 2002 haast niet
Als die van morgen maar niet op die van vorig jaar lijkt
Oud 26-05-2004, 21:02
ethere
ethere is offline
Citaat:
maar wat kun je er allemaal mee?
Oud 26-05-2004, 21:05
WillemBliek
WillemBliek is offline
He jongens en meisjes *sigh*

Morgen examen Eco 12 ...

Ik heb nog wat vraagjes:

Wat is het verschil tussen een Vrijhandel en een Monetaire Unie?

Ik snap er niks van

Nu maar hopen dat het allemaal goed komt morgen!! Succes allemaal en bij voorbaat dank!

Greetz* Willem
~sweetgirl~
~sweetgirl~ is offline
In Samengevat staat:
MK = dTK / dq, maar de GTK = TK / q

Wat is het verschil dan precies?

En verder staat er ook nog over algemene banken dat het geldscheppende banken zijn die M kunnen vergroten. Maar wat is M dan of is dat gewoon een typfoutje
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
ethere schreef op 26-05-2004 @ 21:02 :
maar wat kun je er allemaal mee?
Uit je hoofd leren
Oud 26-05-2004, 21:07
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
~sweetgirl~ schreef op 26-05-2004 @ 21:05 :
In Samengevat staat:
MK = dTK / dq, maar de GTK = TK / q

Wat is het verschil dan precies?
De marginale kosten zijn de kosten die erbij komen als er 1 product meer wordt geproduceerd, de gemiddelde kosten zijn, eh, nouja gewoon de gemiddelde kosten. Maar de marginale kosten kunnen dus steeds verschillen en de gemmiddelde kosten zijn bij elk product hetzelfde (als er evenveel geproduceerd wordt).

Ok, hier heb je ook lekker veel aan , maar het klopt toch wel, toch?
Oud 26-05-2004, 21:08
OANT
OANT is offline
Citaat:
WillemBliek schreef op 26-05-2004 @ 21:05 :
He jongens en meisjes *sigh*

Morgen examen Eco 12 ...

Ik heb nog wat vraagjes:

Ik snap er niks van

Nu maar hopen dat het allemaal goed komt morgen!! Succes allemaal en bij voorbaat dank!

Greetz* Willem
He willem nou het zit zo vrijhandel heeft te maken dat mensen vrij met elkaar kunnen ruilen zonder dat iemand je ruilgoederen afjat en de monetaire unie is meer een vereniging die ruilt met andere verenigingen.

Ik hoop dat dit je heeft geholpen

groeten je beste vriend jan kieft
Oud 26-05-2004, 21:08
ethere
ethere is offline
Citaat:
Uit je hoofd leren
erm, ok
lachen
Oud 26-05-2004, 21:10
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
WillemBliek schreef op 26-05-2004 @ 21:05 :
Het zijn nou niet echt begrippen die veel overeenkomsten hebben.
Oud 26-05-2004, 21:11
WillemBliek
WillemBliek is offline
he jan jij ook hier?

Ik weet niet of je het helemaal goed hebt met die verenegingen die met elkaar ruilen, want daar gaan toch ook spullen verloren? Of is dat beter beveiligd? controles enzo?
Groeten Willem
Oud 26-05-2004, 21:14
ikke,ikke,ikke,
ikke,ikke,ikke, is offline
Who cares ??
Oud 26-05-2004, 21:16
C@ctusje
C@ctusje is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 26-05-2004 @ 21:00 :
2003-1 is gewoon veel moeilijker dan 2002-1

2003 is één en al rekenen en 2002 haast niet
Als die van morgen maar niet op die van vorig jaar lijkt
Maar 2003-II was wel weer goed te doen. Heel weinig berekenen.. We zien t morgen wel.
Oud 26-05-2004, 21:17
Rickus
Rickus is offline
Vrijhandel: staten van deze vrijhandelszone kunnen met elkaar handelen zonder belemmeringen als douanacontrole, invoerrechten, etc

Monetaire Unie: de lidstaten hebben een gezamelijke munt en een gemeenschappelijke markt. Dit is één van de verste vormen van integratie tussen staten
Oud 26-05-2004, 21:17
ikke,ikke,ikke,
verschil vrijhandel & monetaire unie:
Vrijhandel ==> binnen continentale invoerrechten zijn afgeschaft ( naar buiten nog wel eigen tarief ) en monetaire unie is alles bij elkaar. Dus zelfde tarieven naar buiten, een munt, een wisselkoers dan ook en een gezamelijke econmische sociale politiek....

Sterkte morgen !! zo te horen zul je het nodig hebben
Oud 26-05-2004, 21:19
ikke,ikke,ikke,
Jezus mensen !! als je op het VWO zit mag je toch wel gaan verwachten dat je een beetje inzicht hebt en dat je dus ook kunt rekenen i.p.v. alles domweg uit je kop te gaan zitten stampen !! Geef mij maar sommen morgen....

Geen wonder dat mensen zo bevooroordeeld kunnen zijn over "atheneum-pikkies"

( en nee... typen is idd niet mijn sterkste kant )
Oud 26-05-2004, 21:21
Rickus
Rickus is offline
Citaat:
ikke,ikke,ikke, schreef op 26-05-2004 @ 21:19 :
Jezus mensen !! als je op het VWO zit mag je toch wel gaan verwachten dat je een beetje inzicht hebt en dat je dus ook kunt rekenen i.p.v. alles domweg uit je kop te gaan zitten stampen !! Geef mij maar sommen morgen....

Geen wonder dat mensen zo bevooroordeeld kunnen zijn over "atheneum-pikkies"

( en nee... typen is idd niet mijn sterkste kant )
jeeeezzzz, wat heb jij een ATTITUDE zeg!
Ga gewoon leren ipv anderen lastig te vallen!
Oud 26-05-2004, 21:23
ikke,ikke,ikke,
haha niet nodig !! IK ken het namelijk al WEL
Oud 26-05-2004, 21:31
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 26-05-2004 @ 21:07 :
De marginale kosten zijn de kosten die erbij komen als er 1 product meer wordt geproduceerd, de gemiddelde kosten zijn, eh, nouja gewoon de gemiddelde kosten. Maar de marginale kosten kunnen dus steeds verschillen en de gemmiddelde kosten zijn bij elk product hetzelfde (als er evenveel geproduceerd wordt).

Ok, hier heb je ook lekker veel aan , maar het klopt toch wel, toch?
Ja klopt, de marginale kosten zijn de kosten per product extra en dat kan idd verschillen en gemiddelde kosten zijn de totale kosten gedeeld door het aantal producten.

Ohww ik ben zenuwachtig. :\
Oud 26-05-2004, 21:33
MM2
MM2 is offline
Help me.
Ik zie zo ontzettend tegen dit examen op!

Wat is jullie advies om nog hieraan te werken?

Samengevat blijven leren?
Het boek blijven leren?
Het examenbundel van begin tot eind doornemen?

Ik heb morgen een minstens een 5,3 nodig, en ik bid tot God dat ik dat haal!
Oud 26-05-2004, 21:33
heavinly
heavinly is offline
Vraagje: Wat is de referentiewaarde? Ik kwam 't ergens tegen maar kon niet vinden wat 't was. Lekker handig.

En hoe leiden lage besparingen tot een laag investeringsniveau? (vicieuze cirkel). Als er weinig gespaard wordt, wordt er toch juist veel geinvesteerd?
Oud 26-05-2004, 21:34
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
MM2 schreef op 26-05-2004 @ 21:33 :
Help me.
Ik zie zo ontzettend tegen dit examen op!

Wat is jullie advies om nog hieraan te werken?

Samengevat blijven leren?
Het boek blijven leren?
Het examenbundel van begin tot eind doornemen?

Ik heb morgen een minstens een 5,3 nodig, en ik bid tot God dat ik dat haal!
Ik een 5,1 dus samen bidden?

Ik ben aantekeningen aan het herhalen en oefenopgaven aan het maken. (Ja.. alleen heb ik alle examens van havovwo.nl al gemaakt)
Advertentie

Regels voor berichten