Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2004, 21:17
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Ik vraag me wel eens af waar het 'respect voor ouderen' nou eigenlijk mee beloond wordt. Niet om alles over één kam te scheren, maar genoeg ouderen (al dan niet grijs en krom) hebben geen enkel beetje respect voor jongeren...
Ga je opzij in de bus, en waarom? waar ligt jou grens?
Bedanken ze je dan, of zwijgen ze? Wat krijgen wij voor respect terug, ondanks dat dit niet altijd nodig is....

Graag jullie mening...

Grtjs.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2004, 21:31
Verwijderd
ik ga wel opstaan voor ouderen in de bus, als ze er niet om zeiken, of je verplichten op te staan, meestal doe ik dat gewoon uit mezelf en dan bedanken ze me wel, ik vind wel dat ik respect krijg van ouderen

maar er kunnen zeikerds tussenzitten dat je er gek van wordt
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 21:39
Verwijderd
Ik respecteer ouderen niet meer of minder dan gewone volwassenen of leeftijdgenoten. Alleen omdat iemand ouder is verdient hij geen respect.

Ik sta bijvoorbeeld niet op voor iemand omdat hij oud is, maar omdat hij slecht ter been is. Dat kan ook gelden voor een zwangere vrouw of een student met een been in het gips.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 21:55
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 27-05-2004 @ 22:17 :
Ik vraag me wel eens af waar het 'respect voor ouderen' nou eigenlijk mee beloond wordt. Niet om alles over één kam te scheren, maar genoeg ouderen (al dan niet grijs en krom) hebben geen enkel beetje respect voor jongeren...
Ga je opzij in de bus, en waarom? waar ligt jou grens?
Bedanken ze je dan, of zwijgen ze? Wat krijgen wij voor respect terug, ondanks dat dit niet altijd nodig is....

Graag jullie mening...

Grtjs.
Mijn mening/'regel' over respect is simpel
Respect zou ALTIJD wederzijds moeten zijn, anders werkt het niet...

Stel je voor, je staat in de winkel en doet aardig tegen oudere mensen(je helpt met iets pakken, je gaat voor hun aan de kant):

1) ze doen aardig terug, heb je dus wederzijds respect... dan werkt het(voor mij).
2) ze doen bot terug(mensen met vooroordelen die nadat je aardig doet nog steeds daarmee zitten)... dan verlies je ook je respect voor hun...

Aan de andere kant zou je dus ook 'minder aardig' kunnen zijn tegen ouderen(je helpt niet met iets pakken, je gaat niet voor hun aan de kant):

1) ze doen aardig terug... dit zullen er vast weinig zijn
2) ze doen bot terug en hun vooroordelen worden bevestigd en nog zelfs versterkt...

Zelf zou ik mijn instelling ook moeten veranderen
Ik ben over het algemeen niet echt iemand die het initiatief op zich neemt...
Respect voor ouderen? niet meer of minder dan voor andere mensen
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 21:58
Verwijderd
Ik respecteer wel ouderen, maar niet speciaal omdat ze ouderen zijn. Ik heb respect voor mensen die dat verdienen.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 22:00
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ik heb respect voor mensen als ze dat ook verdienene, niet vanwege hun leeftijd. Ik heb meer respect voor een beleefde puber van 14 dan voor een snibbige, chagrijnige oude tang van 80.

"Weet je wat ik zo leuk vind om te doen? Als ik in de supermarkt ben, en er staat zo'n oud omaatje en die vraagt: "Kunt u daar bij?" om dan te zeggen: "Mákkelijk" en dan gewoon door te lopen!"
-Theo Maassen
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 22:03
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 27-05-2004 @ 23:00 :
Ik heb respect voor mensen als ze dat ook verdienene, niet vanwege hun leeftijd. Ik heb meer respect voor een beleefde puber van 14 dan voor een snibbige, chagrijnige oude tang van 80.

"Weet je wat ik zo leuk vind om te doen? Als ik in de supermarkt ben, en er staat zo'n oud omaatje en die vraagt: "Kunt u daar bij?" om dan te zeggen: "Mákkelijk" en dan gewoon door te lopen!"
-Theo Maassen
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 22:44
Vice
Vice is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-05-2004 @ 22:39 :
Ik respecteer ouderen niet meer of minder dan gewone volwassenen of leeftijdgenoten. Alleen omdat iemand ouder is verdient hij geen respect.

Ik sta bijvoorbeeld niet op voor iemand omdat hij oud is, maar omdat hij slecht ter been is. Dat kan ook gelden voor een zwangere vrouw of een student met een been in het gips.
zo ben ik ook
Oud 27-05-2004, 22:51
phensicske
phensicske is offline
Ja, ik respecteer ze wel, omdat ik weet dat ik ooit in hun schoenen ga staan en dezelfde behandeling zal appreciëren.
'k Probeer mezelf eraan te herinneren dat het maar mensen zijn, en niet één of andere aparte groep.
Voor anderen probeer ik ook zoveel mogelijk respect op te brengen, maar ik zal toch vlugger geneigd zijn een ouder persoon te helpen dan een puber of zo.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 22:59
sicilion
sicilion is offline
ja, ik respecteer ze wel, maar ik vraag er wel wat voor terug! Als ik ergens namelijk twee uur voor in de rij sta verwacht ik ook van ouderen dat als dat graag willen er twee uur voor in de rij gaan staan. misschien beetje hard maar goed ik ben waarschijnlijk de afgelopen tijd een beetje de verkeerde 65+'ers tegengekomen...
Oud 28-05-2004, 05:59
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 27-05-2004 @ 23:44 :
zo ben ik ook
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 07:09
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-05-2004 @ 22:39 :

Oud 28-05-2004, 10:03
Nona
Nona is offline
Ik respecteer iedereen tot diegene mij reden geeft om hem niet te respecteren. Als ik iemand zie in de bus waarvan ik vermoed dat hij of zijn slecht ter been is bied ik diegene mijn plaats aan. Meestal krijg ik een vriendelijk knikje terug, dan zit het wel goed.

Ik respecteer mensen niet omdat ze ouder zijn. Wel omdat ze meer ervaring hebben soms, of omdat ze slim zijn of dingen goed weten te organiseren. Dat zijn nu eenmaal dingen die ook komen met de ouderdom. Maar respect eisen, dat zal mensen bij mij niet lukken. Mensen die bij voorbaat al een hooghartige toon aanslaan of mij minachten omdat ik jonger ben respecteer ik gewoon NIET. Ha.
Oud 28-05-2004, 11:05
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Ik ben zeer blij met jullie wijze antwoorden.....
Respect verdien je, ongeacht je leeftijd inderdaad....
Welke persoon uit een ei had ooit bedacht dat ouderen meer respect verdienen? Ik denk omdat ouderen vaak wat slechter te been zijn etc....

Maar idd, waar ligt je grens? Wie laat je wel zitten en wie niet? Ik liep een keer heel lang met krukken, en heb toen maar zeer weinig van dit 'respect' gemerkt. Als ik de bus in stapte reed die in ene door terwijl ik nog niet zat, nouja, dat effect ken je...dat is geen pretje met krukken...
Mensen lieten me niet even zitten, en op het station walsen ze over je heen...

Dus ach, wat is er soms nog over van respect, vraag ik mij af...
Wederzijds respect is dus idd een zeer belangrijk punt. Of de mensen behandelen zoals je wilt dat ze jou behandelen...

Grtjs.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 11:43
Stefanie
Stefanie is offline
Als mensen respect tonen tegenover mij, krijgen ze dat ook terug, anders niet. En zo werkt dat ook met ouderen.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 12:01
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Ik bied ouderen wel mijn plaats in de bus aan hoor, maar een ieder ander die die plaats nodig zou hebben ook. (als de bus dus nogal vol is he)

Ik vind die chagrijnige, alles-verkeerd-vindende ouderen echt Maar de meesten zijn wel aardig.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 13:38
cyntha
cyntha is offline
Ja, als mensen respect tonen voor mij krijgen ze dat ook terug. Toen ik nog langer dan 10 minuten kon staan stond ik mijn plek in de bus af als er iemand binnenkwam die slecht ter been was of zwanger.

Wat mij opvalt is dat de meeste ouderen juist geen respect meer hebben voor de jeugd. Ik zat laatst in een volle bus, komt er een oudere mevrouw aan die aan mij vraagt of ze mag zitten. Dus ik zeg van sorry maar ik kan zelf niet lang staan. Gaat ze een heel verhaal ophangen over de jeugd van tegenwoordig etc. Nou dat vind ik dus niet normaal he.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 14:11
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
ik ga een persoon niet minder of meer respecteren vanwege de leeftijd.

ik wil ook best opstaan in een bus, maar niet als ze van te voren al zo kut uit hun ogen kijken en expres krom gaan lopen. en zogauw je opstaat rennen ze naar je plek toe..
Oud 28-05-2004, 15:01
Verwijderd
ik heb vaak die plaats in de bus harder nodig dan zij, maar dat snappen zij niet. want: 'alle jongeren zijn gezond' en als je niet op staat heb je geen respect.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 22:54
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
de meeste oudjes hebben ook een enorme verzameling van zelfmedelijden. sta je een keer niet op in de bus, worden ze een ware plaag en gaan ze zeiken over de jeugd van tegenwoordig, en maar klagen dat ze het ooo zo slecht hebben, en geen respect, en dit en dat.

ach man flikker toch op.

weet je waar ik respect voor heb?
van die optimistische wandelstok omaatjes en opaatjes die smiddags nog een stuk gaan fietsen met elkaar. of die gewoon gaan lopen. die niet zo enorm egoistisch bezig zijn en die nog van het leven genieten.

het spijt me zeer als ik nu bot uit de hoek kom, maar mensen van 65, 75, 85 hoe rimpelig ook, zijn niets meer en niets minder dan peuters van 4.
Oud 28-05-2004, 23:20
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Dark Psycho schreef op 28-05-2004 @ 23:54 :
de meeste oudjes hebben ook een enorme verzameling van zelfmedelijden. sta je een keer niet op in de bus, worden ze een ware plaag en gaan ze zeiken over de jeugd van tegenwoordig, en maar klagen dat ze het ooo zo slecht hebben, en geen respect, en dit en dat.

ach man flikker toch op.

weet je waar ik respect voor heb?
van die optimistische wandelstok omaatjes en opaatjes die smiddags nog een stuk gaan fietsen met elkaar. of die gewoon gaan lopen. die niet zo enorm egoistisch bezig zijn en die nog van het leven genieten.

het spijt me zeer als ik nu bot uit de hoek kom, maar mensen van 65, 75, 85 hoe rimpelig ook, zijn niets meer en niets minder dan peuters van 4.
en hiermee is alles gezegd, je zegt precies wat ik denk
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 23:34
xineof
xineof is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 28-05-2004 @ 11:03 :
Ik respecteer iedereen tot diegene mij reden geeft om hem niet te respecteren. Als ik iemand zie in de bus waarvan ik vermoed dat hij of zijn slecht ter been is bied ik diegene mijn plaats aan. Meestal krijg ik een vriendelijk knikje terug, dan zit het wel goed.

Ik respecteer mensen niet omdat ze ouder zijn. Wel omdat ze meer ervaring hebben soms, of omdat ze slim zijn of dingen goed weten te organiseren. Dat zijn nu eenmaal dingen die ook komen met de ouderdom. Maar respect eisen, dat zal mensen bij mij niet lukken. Mensen die bij voorbaat al een hooghartige toon aanslaan of mij minachten omdat ik jonger ben respecteer ik gewoon NIET. Ha.
Hier ben ik het geheel mee eens .
Oud 29-05-2004, 11:46
luchtballon
luchtballon is offline
Veel mensen hebben al uitgebreid gezegt wat ik vind: Alleen extra respect als ze het verdiennen. Maar ik heb ook nog wel een voorbeeld.

Achter mijn huis is een achterdoorsteegje. Het is er niet zo breed, maar je mag er m.i gewoon fietsen. Kom ik een chagarijnige oude man (+vrouw) tegen. Ik kom ze wel vaker tegen en ze zeggen altijd dat ik niet mag fietsen maar deze keer hield de meneer mijn fiets vast. Ik moest wel stoppen, en hij ging weer zeuren dat ik niet mocht fietsen en toen kwam zijn respect verhaaltje. Ik zei toen dat ouderen respect ook moeten verdienen en dat het ook maar mensen zijn. Hij werd nog bozer, maar daar had ik geen zin in en trok mijn fiets los die hij heel stevig vast hield.
Maar 2 weken later zag ik iemand aan (ook oude man) voor die man, maar hij is juist heel aardig. Ik reageerde van tevoren al chagarijnig 'ja ik weet dat ik hier niet mag fietsen, rot op'. En daar voelde ik me echt schuldig over, ik durf die man nog steeds niet onder ogen te komen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten