|
|
|
|
Nog een klein vraagje over de continuïteitscorrectie. Ik schrok een beetje toen ik de normering bekeek van 2003-II:
http://www.havovwo.nl/vwo/vwa/bestan...a1203iiant.pdf Zie het antwoord op vraag 4. In de uitwerking (de eerste vijf punten) lijkt er geen gebruik te worden gemaakt van een continuïteitscorrectie... maar in de twee opmerkingen eronder wel. Bij binomiale verdelingen zijn toch altijd discreet? |
|
| Advertentie | |
|
|
|
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
||
|
Citaat:
eindelijk iemand die me in 1 zin kan vertellen wanneer je de continuiteitscorrectie moet gebruiken.
|
||
|
|
||
|
Citaat:
E(x)= n (aantal) * p (kans) o(x) = wortel (n * p * (1-p)) E(x) is het gemiddelde wat je gebruikt bij normaal kansexperiment o(x) is gewoon de standaardafwijking/deviatie bij normaal kansexperiment En dan gewoon verder rekenen met normalcdf (linkergrens, rechtergrens, gemiddelde, afwijking) Alleen moet je die linker en rechtergrens dus veranderen met een half. Laatst gewijzigd op 31-05-2004 om 15:12. |
||
|
|
||
|
Citaat:
Ik ben nu nog even met statistiek bezig, ik kom zo bij binomiale kansexperimenten als het goed is.
|
||
|
|
||
|
Citaat:
Als je de rechtergrens wil uitrekenen doe je -0.5, dus als je wil weten hoe groot de kans is dat iets kleiner is dan 14 met mu=4 en sigma=2, dan doe je Normalcdf(-10^99;13.5;4;2). (Altijd handig om hierbij even zo'n klokvormig schemaatje te tekenen, dan weet je het vaak sneller zeker; ik in ieder geval wel )Dacht ik, maar zal het nog even nakijken. Edit: niet vergeten dat de mu en de sigma hier verkregen zijn uit de eerder vermelde formules van N en P he, dus uit de binomiale waarden benaderd met de Normale verdeling. Die Continuïteitscorrectie geldt alleen in dat geval, dus niet standaard bij de Normale Verdeling! Laatst gewijzigd op 31-05-2004 om 15:21. |
||
|
|
|
|
Nog één vraagje dan... hopelijk kan iemand me helpen.
http://www.havovwo.nl/vwo/vwa/bestanden/vwa1201iant.pdf (normering examen 2001-I, bedoelde vraag is 19) Hier staat: P^-0.38 = 0.0484 P (isongeveer) 2892 Die stap is onwijs simpel en heb ik al honderden keren gedaan, maar ik kom er nu opeens niet uit. Om dit op te lossen doe ik: -0.38 (wortel) 0.0484 Daar komt -3.4599... * 10^-4 uit - en _niet_ 2892. Wat doe ik fout? |
|
|
|
||
|
Citaat:
Als het goed is klopt ie dan wel Edit: je kán ook met de wortel werken maar dan moet je goed opletten dat je hem correct invoerd: De -0.38ste wortel uit 0.0484. De x-wortel staat onder MATH in je GR, en let er op dat je -0.38 met haakjes invoerd. Laatst gewijzigd op 31-05-2004 om 15:33. |
||
|
|
||
|
Citaat:
![]() (Oe, geloof dat dat iets te arrogant klonk )
Laatst gewijzigd op 31-05-2004 om 15:41. |
||
|
|
||
|
Citaat:
P(minstens 285 jongens)=1-P(maximaal 284 jongens) = 1-(binomcdf(500;0.51;284) = een antwoord Volges mij dan
|
|
||
|
Citaat:
tx.. kweet trouwensniet wrom ik 'r recursie had bijgezet dat was die andere opgaaf waar'k niet uitkwam.. zal'k 'r ook ff neerzetten
|
|
||
|
Citaat:
er wordt gevraagd: P( X >/= 285) met X = jongens. --> dus neem 1 - P (X </= 284) en doe 1 - binomcdf (500 ; 0,51 ; 284) = 0,0041 |
||
|
|
|
|
zegmaar vraag 6 en 7 van dit examen: http://www.havovwo.nl/vwo/vwa/bestan...1201iiopg2.pdf
en nee van de antwoorden aldaar wordt ik niet veel wijs? kan iemand dit mssn helderder verklaren
|
|
||
|
Citaat:
... maar idd.. das die opgave vd persoonlijke lening
|
|
||
|
Citaat:
Vraag 7 is niet zo moeilijk; volgens mij kun je gewoon de recursievergelijking van Lt in je GRM zetten, en dan in table zoeken naar maand 215 en 216. Daaraan is het ook te zien. Met dat antwoord dat in t correctiemodel gegeven wordt kan k ook weinig
|
|
||
|
Citaat:
![]() -edit- ja ik snapt ![]() alleen of ik zelf op't idee kom tijdens't examen om't zo te doen
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
- De helft van de formules en handelingen staan er niet in. - Als je niet weet wat je met de formules moet heb je er ook nix aan. - Gewoon alles in je GR zetten. |
||
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
naja zal wel weer aan mij hebben gelegen
|
||
|
|
||
|
Okee, dit snap ik nou helemaal niet. Misschien kan iemand het me uitleggen:
Citaat:
Maar waarom? ![]() Ik snap echt niet waarom de standaarddeviatie er dan zo uit gaat zien.
|
|
||
|
Citaat:
Dit heb je goed: 5 x 510 o(s) = wortel (n ) * o(x) o(s) = wortel (5) * 4 Dit heet de wortel n wet. Zou je moeten kennen In Nederlands: de standaarddeviatie PER PAK is 4 gram. De standaarddeviatie PER 5 PAKKEN is dus wortel (5) maal die 4 gram. Dit is geen uitzondering ofzo, gewoon een vaste regel die je in deze situatie altijd moet gebruiken.
Laatst gewijzigd op 31-05-2004 om 16:57. |
||
|
|
||
|
Citaat:
|
||
| Advertentie |
|
|
|
|
Soortgelijke topics
|
||||
| Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
| Algemene schoolzaken |
Wiskunde A12 in VWO 5/6 Riantje | 22 | 10-09-2004 16:59 | |
| Eindexamens 2004 |
Wiskunde A12 in Havo5 E&M in je profiel? Verwijderd | 5 | 21-05-2004 14:36 | |
| Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Wiskunde A12 [Kansberekenen] Bobby James | 4 | 12-12-2003 14:57 | |
| Eindexamens 2003 |
[havo]wiskunde-a12 agressie forum :d kandidaat '03 | 4 | 23-05-2003 10:32 | |
| Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Wiskunde A12 antwoord normale verdeling :S? koelkastje | 1 | 22-05-2002 22:49 | |