Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2004, 20:08
Meadow
Meadow is offline
Ik las zo even de topics door en het viel me op dat er nouwelijks fantasy genoemd word. Buiten Hp en LOTR dan, maar dat is zo standaard dat iedereen het wel kent, bovendien is HP niet echt serieus fantasy te noemen naar mijn mening. Het hoort bij het genre en is zeker leuk, maar niet goed. Ik lees het desondanks wel als een ketter .
Zijn hier wel mensen die fantasy lezen? En alleen sporadisch of als een echte diehard? Ben zelf nu wel behoorlijk belezen te noemen, en zou graag een beetje meningen horen en uitwisselen. De meeste "grote namen" zijn mij niet onbekend... Mischien iemand tips van een wat midner bekende schrijver? Want fantasy lezen en bekritiseren is een vak apart . Eigenlijk moet je er zelf ook voor schrijven... Dit heb ik wel gedaan maar helaas is mijn verhaal (ik had al 40 pags, snik) verloren gegaan bij een computer crash... Verder schrijf ik alleen filosofisch gerelateerde korte poetische verhalen en dicht ik. Dus eigenlijk ben ik ws ook geen goede comentatrice ...
Dus: does anybody loooove fantasy the way I do?

Koessies,
Meadow...
Oud 17-05-2004, 20:26
Ieke
Ieke is offline
Er zijn zeker mensen die fantasy lezen hier. In het verleden zijn er ook al verschillende topics over geweest.
Ikzelf lees vanalles, maar de term fantasy is wel moeilijk. Wat valt er wel onder en wat niet? Maar goed, ik heb zowat alle boeken van Feist gelezen (de gene waar ik nog niet aan toe gekomen ben staan al wel op de plank), verder Rad des Tijds (1e vier delen op dit moment) van Jordan en een boek van Weiss en Dickman, maar daar heb ik eerdere boeken niet van gelezen, dus dat was niet zo geweldig.
Oud 17-05-2004, 20:31
Briseïs
Briseïs is offline
Ik lees wel fantasy, niet heel veel maar dat komt omdat het meestal van die serie's zijn met minstens tien boeken en wegens tijdgebrek is dat niet altijd handig. Schrijvers waarvan ik wel wat gelezen heb en ook goed vind: Terry Goodkind, Terry Pratchett, David Gemmel, Terry Brooks. Verder ken ik de meeste namen maar heb ik er nog nooit wat van gelezen.

En hoewel het niet helemaal binnen het genre past, is Marion Zimmer Bradley mijn favoriete schrijfster.
Oud 18-05-2004, 14:03
DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
Fantasy

Ik lees wel andere boeken, maar die zijn meestal niet zo dik en bestaan ook niet uit meerdere boeken. Laatste jaren lees ik niet meer zoveel fantasy eigenlijk, alles is wel een beetje van hetzelfde....

Ik koop alleen nog maar van Feist (ik heb alle boeken, dus om mn verzameling compleet te maken en ik blijf het leuk vinden) en Jordan (ben toch wel benieuwd hoe het allemaal afloopt... ook alle zuigen de laatste 2 delen en moet ik weer wachten op het volgende deel).

Ohja, George RR Martin is natuurlijk wel weer briljant. A Song of Ice And Fire: 'A Game of Thrones' en vervolgen (uiteraard in het engels). Alleen jammer dat het zo lang duurt voor het volgende deel uitkomt....
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 18:46
Meadow
Meadow is offline
Oke dan, Feist is in trek. Iemand die zijn "nieuwe" serie leuk vind? Die begint met de klauwen van de zilverhavik (of zoiets)? Ben zelf van mening dat Feist hoe langer hoe minder goed wordt. Dus heb t maar opgegeven. Terry Goodkind vind ik inderdaad ook erg goed. Maar si een van de weinige schrijvers die ik liever in het Nederlands lees, ik vind zijn eigen schrijfstijl niet echt denderend, maar die van de vertaler wel .
Ben op dit moment bezig aan Eragon, dat is de nieuwe rage in Amerika, die Hp zelfs heeft verslagen, end at vind ik erg goed. WEl cliche hier en daar maar hte si geweldig om te lezen (door Paolini).
Verder nog een lijstje met favo's:
Jaqueline Carey:
Kushiels Dart
" Cosen
" Avatar
Heel Terry Goodkind.
Bijna alles van Feist.
Alle Robin Hobbs (dus geen Megan Lindholm!)
Juliet Marillier, tot nu toe ook alles.

Heb uiteraard veel meer gelezen, maar dit zijn de bekendste die ik echt lekker vond...

Koessie!
Oud 18-05-2004, 21:08
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Meadow schreef op 18-05-2004 @ 19:46 :
Oke dan, Feist is in trek. Iemand die zijn "nieuwe" serie leuk vind? Die begint met de klauwen van de zilverhavik (of zoiets)? Ben zelf van mening dat Feist hoe langer hoe minder goed wordt. Dus heb t maar opgegeven. Terry Goodkind vind ik inderdaad ook erg goed. Maar si een van de weinige schrijvers die ik liever in het Nederlands lees, ik vind zijn eigen schrijfstijl niet echt denderend, maar die van de vertaler wel .
Ik vond die serie niet heel verkeert. Maar het kan natuurlijk een beetje gaan vervelen omdat het nog meer van hetzelfde is. Aan de andere kant ben je nou echt bijna alle hoofdrolspelers uit de eerste serie dood en dat vind ik altijd nog wel jammer. Die nieuwe kan ik ook wel leuk vinden, maar ik moet altijd even aan een nieuw iemand wennen en die oude vond ik wel erg leuk.
Oud 18-05-2004, 21:12
Astuanax
Astuanax is offline
Ik ben nu bezig in het 6de deel van Het Rad des Tijds-> schitterend verhaal! (Robert Jordan) voor de rest vind ik
"een lied van ijs en vuur" (schrijver weet ik niet) en Terry Pratchet ook goed!
Oud 19-05-2004, 19:00
DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 18-05-2004 @ 22:12 :
"een lied van ijs en vuur" (schrijver weet ik niet)
George R.R. Martin
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 21:41
Verwijderd
Probeer de Amber serie eens van Roger Zelazny. Ik vond 't wel verfrissend.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 19:57
Meadow
Meadow is offline
Heb de 1ste 3 van Amber gelezen en vond het werkelijk helemaal niest aan. Het is zo duf geschreven, en eigenlijk gebeurt er wijnig. Het idee is leuk, maar na boek twee vind ik het wel op eigenlijk...

Meadow
Oud 25-05-2004, 22:48
Verwijderd
Ben op aandringen van mijn vriend begonnen aan de -The Sword of Truth- serie van Terry Goodkind en inmiddels verslaafd. Ik ben nu op blz. 600 van het vierde deel dus heb nog een hoop te gaan maar vind het wel lekker om oneindig bezig te kunnen zijn. Ik haat het altijd zo als een leuk boek uit is en hier kan ik lekker door en heb er nog een hoop in het vooruitzicht!

Ik heb trouwens wel dat ik veel dingen al heel vroeg in het boek doorheb en bedoelde verrassingen (bijvoorbeeld voor de hoofdpersonen zelf) verrassen me eigenlijk nooit. Ik vraag me nu af of anderen dit ook hebben (en het dus gewoon aan Goodkind ligt) of dat het aan mij ligt. Ik vind het zo jammer.

(Ik kan wel voorbeelden noemen die mensen die het hebben gelezen snappen, in een spoiler dan, zodat mensen die het niet hebben gelezen en dit nog wel willen die dingen nog niet weten)

Maar goed, naast HP en LOTR is het de eerste fantasy die ik lees en ik ga deze serie ook wel eerst uitlezen voor ik mogelijk aan iets anders begin.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 12:59
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef op 25-05-2004 @ 23:48 :
Ben op aandringen van mijn vriend begonnen aan de -The Sword of Truth- serie van Terry Goodkind en inmiddels verslaafd. Ik ben nu op blz. 600 van het vierde deel dus heb nog een hoop te gaan maar vind het wel lekker om oneindig bezig te kunnen zijn. Ik haat het altijd zo als een leuk boek uit is en hier kan ik lekker door en heb er nog een hoop in het vooruitzicht!

Ik heb trouwens wel dat ik veel dingen al heel vroeg in het boek doorheb en bedoelde verrassingen (bijvoorbeeld voor de hoofdpersonen zelf) verrassen me eigenlijk nooit. Ik vraag me nu af of anderen dit ook hebben (en het dus gewoon aan Goodkind ligt) of dat het aan mij ligt. Ik vind het zo jammer.

(Ik kan wel voorbeelden noemen die mensen die het hebben gelezen snappen, in een spoiler dan, zodat mensen die het niet hebben gelezen en dit nog wel willen die dingen nog niet weten)

Maar goed, naast HP en LOTR is het de eerste fantasy die ik lees en ik ga deze serie ook wel eerst uitlezen voor ik mogelijk aan iets anders begin.
Hmm ja, geef maar even een vorbeeld, tis iets te lang geleden dat ik t gelezen heb..
Oud 26-05-2004, 22:08
Meadow
Meadow is offline
Ja, Goodkind is een meester verteller! Je hebt wel enigsinds gelijk over voorspelbaarheid, maar verwachtte jij dat Richard de zoonw as van *dinges*? Ikke niet, dat soort omgooien kan hij wel goed. En ik ben persoonlijk verliefd op de Mord Sith , die hebben avnd ie droge humor, heb me helemaal een kriek gelachen om die meiden...
Lees je ze in het engels? Dat vind ik persoonlijk bij goodkind niet zo leuk. Het verhal is erg goed, maar zijn eigen stijl vbind ik niets. Maar gelukkig die vande vertaler wel ...
Aanrader voor allen die verliefd wilen worden op epische fantasy...

Meadow
Oud 27-05-2004, 08:52
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Meadow schreef op 26-05-2004 @ 23:08 :
Ja, Goodkind is een meester verteller! Je hebt wel enigsinds gelijk over voorspelbaarheid, maar verwachtte jij dat Richard de zoonw as van *dinges*? Ikke niet, dat soort omgooien kan hij wel goed.
Dat vond ik eigenlijk juist weer wel duidelijk, maarja.
Oud 27-05-2004, 11:55
Verwijderd
Citaat:
Meadow schreef op 26-05-2004 @ 23:08 :
Ja, Goodkind is een meester verteller! Je hebt wel enigsinds gelijk over voorspelbaarheid, maar verwachtte jij dat Richard de zoonw as van *dinges*? Ikke niet, dat soort omgooien kan hij wel goed. En ik ben persoonlijk verliefd op de Mord Sith , die hebben avnd ie droge humor, heb me helemaal een kriek gelachen om die meiden...
Lees je ze in het engels? Dat vind ik persoonlijk bij goodkind niet zo leuk. Het verhal is erg goed, maar zijn eigen stijl vbind ik niets. Maar gelukkig die vande vertaler wel ...
Aanrader voor allen die verliefd wilen worden op epische fantasy...

Meadow
Spoiler t/m dl 4
Spoiler

Ik lees in het engels ja en dat stoort me echt totaal niet. Lees er zo doorheen en zijn stijl vind ik juist wel prettig eigenlijk
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 18:44
Meadow
Meadow is offline
Ja les over het algemeen ook liver in het engels, goodkind is voor mij een uitzondering, samen met feist. Verder alles als het maar ff kan in t engels ...

Meadow
Oud 28-05-2004, 08:11
Verwijderd
Nou ja, ik heb Goodkind niet in het Nederlands geprobeerd, maar het engels stoort me totaal niet dus heb ik de drang ook niet (+ tot nu toe alles in engels gelezen)
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 12:19
Raxia
Raxia is offline
Ik wil mezelf toch zeker wel een fantasylezer noemen. Kben aan het wachten op deel 10 van Jordan, op deel 4 van George R R Martin, op het volgende boek van Pratchett.. Ik schijn altijd series te lezen die nog niet af zijn

Natuurlijk heb ik LotR gelezen, ongeveer een jaar voordat de films uitkwamen. Op het moment ben ik Terry Brooks aan het lezen, maar vind het niet super boeiend (David Gemmel ben ik na 50 blz al gestopt, vind zn schrijfstijl erg kinderachtig)

Ik stel voor dat jullie Tad Williams ook es proberen, Anderland is niet echt fantasy, eerder soort SF maar tis wel een heel leesbare serie

Ben ook zelf een fantasy-boek aan het schrijven, nu 40 blz, waar ik later nog wel es een stukje van post.
Oud 30-05-2004, 16:21
*gaapt*
*gaapt* is offline
ik lees niet zo heel veel meer, maar de boeken die ik lees zijn fanatsy.

Mijn favoriet is toch wel Terry Goodkind, ik heb deel 1 t/m 6 echt achterelkaar uitgelezen. Alleen deel 7 vond ik niet zo. Deel 8 moet ik ook nog lezen.

Feist vind ik ook geweldig. daar heb ik nou 9 boeken van gelezen

Verder wacht ik nog steeds op het 4e deel van 'Het lied van ijs en vuur', van George R. R. Martin. het is nou al zo'n tijd geleden dat ik die andere delen heb gelezen, dat ik het verhaal helaas wel kwijt ben. Is er misschien iemand die een site weet waar het verhaal ongeveer opstaat? komt deel 4 eigenlijk nog wel?

Verder heb ik nog een aantal fantasyboeken in de kast staan, maar daar weet ik zo de titels niet van, die lees ik pas als ik de boeken van Feist uit heb.

ik heb trouwens Lord of the Rings en Harry Potter nooit gelezen
Oud 02-06-2004, 10:25
Einherjar
Einherjar is offline
Er bestaan ook fantasy fora zoals fantasy-realm. Dat is een van de redenen dat ik op scholieren vaak niets plaats op letteren.

http://www.fantasy-realm.nl
Reageren

Regels voor berichten