Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / HAVO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-06-2004, 19:27
Liss
Liss is offline
Citaat:
tumtummetje-86 schreef op 02-06-2004 @ 20:24 :
ja dat is dus blz 14 t/m 18. idd van elk landschap een kaartje. een topografische kaart en een model.
Jep.
Maar weet niet of je dat ook op het examen moet doen.
Bij se's kregen we een plaats en moesten we de holocene of pleistocene lagen in die plaats opnoemen van boven naar beneden, maar daar ben ik nooit goed in geweest.. weet niet wat dat is.
Gelukkig krijgen we dat niet zo letterlijk op het examen volgens mn leraar
Oud 02-06-2004, 19:30
idontcare
idontcare is offline
Citaat:
tumtummetje-86 schreef op 02-06-2004 @ 20:27 :
als je nog tijd/zin hebt staan er oefenopdrachten in de examen bundel
*geen examenbundel heeft*

zin heb ik zowiezo niet haha niemand denk ik hier!
en tijd.. hmm... heeft ook weer met zin te maken! sllleeecccchhhhhhttttttt
Oud 02-06-2004, 19:31
Verwijderd
Citaat:
Liss schreef op 02-06-2004 @ 20:27 :
Jep.
Maar weet niet of je dat ook op het examen moet doen.
Bij se's kregen we een plaats en moesten we de holocene of pleistocene lagen in die plaats opnoemen van boven naar beneden, maar daar ben ik nooit goed in geweest.. weet niet wat dat is.
Gelukkig krijgen we dat niet zo letterlijk op het examen volgens mn leraar
oke. ik hoop het maar. mja ik weet niet meer hoe het examen nou gaat. veel theorie dacht ik.
maar goedi k ga nu echt leren, en daarom ff van het forum af. dus heel erg veel succes allemaal.
@idontcare: ik had eig niet gedacht datje nog zin had want dat heeft idd niemand. mjadeze blz ff onthouden en dan komt het vast goed!
Oud 02-06-2004, 19:32
goodguy
goodguy is offline
kan iemand mij nou ff duidelijk uitleggen hoe het zit met de dekzanden, losslandschappen, keileem en het veen (waar het ligt, hoe het is ontstaan enz.)

in mijn boek staat t echt onduidelijk!!!

thnx
Oud 02-06-2004, 19:34
Rachel
Rachel is offline
ooo dat scheelt al een hoop!
maarre noem me please rachel :$ haha
mijn naam moest rach-l zijn maar deed de : intoetsen haha
Oud 02-06-2004, 19:35
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
goodguy schreef op 02-06-2004 @ 20:32 :
kan iemand mij nou ff duidelijk uitleggen hoe het zit met de dekzanden, losslandschappen, keileem en het veen (waar het ligt, hoe het is ontstaan enz.)

thnx
http://editie1.terra.wolters.nl/landhavo/lmenu.html
of download die samenvatting van "mij"
Oud 02-06-2004, 19:36
idontcare
idontcare is offline
Citaat:
goodguy schreef op 02-06-2004 @ 20:32 :

thnx
waar het ligt heb je je atlas voor iig
Oud 02-06-2004, 19:45
Rachel
Rachel is offline
ik schijt hem echt hoor...
ook omdat vwo zo slecht gedaan is
en dat was ook op de nieuwe manier..
"ach we zien wel"
Oud 02-06-2004, 19:45
Trisia
Trisia is offline
hee handig, die bladzijdes ga ik onthouden, thanx! Maar wat voor soort vragen kun je verwachten met opzoek vragen.....en is het moeilijk opzoeken? Of geven ze er bladzijde bij ofzo? * heeft nog nooit met atlas gewerkt*
Oud 02-06-2004, 19:47
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Trisia schreef op 02-06-2004 @ 20:45 :
hee handig, die bladzijdes ga ik onthouden, thanx! Maar wat voor soort vragen kun je verwachten met opzoek vragen.....en is het moeilijk opzoeken? Of geven ze er bladzijde bij ofzo? * heeft nog nooit met atlas gewerkt*
ik heb die nummers ook opgeschreven
maarree.. ik weet niet wat ik ervan moet denken
ja dat je veel begrippen krijgt... maja
*zie pagina 5*
Oud 02-06-2004, 19:48
Liss
Liss is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 02-06-2004 @ 20:35 :
http://editie1.terra.wolters.nl/landhavo/lmenu.html
of download die samenvatting van "mij"
Dat is dus de kaart 18 in de atlas (52e druk) waarvan jij vroeg wat er op die kaart te vinden is.
Staat precies hetzelfde alleen nog preciezer en verschillende soorten van elk landschap.
Oud 02-06-2004, 19:50
Liss
Liss is offline
Citaat:
Trisia schreef op 02-06-2004 @ 20:45 :
Nog nooit met een atlas gewerkt
In een examen staan altijd al veel atlasvragen.
Hoe zien jullie se's er dan uit? Allemaal theorievragen ofzo? In examens moet je de theorie juist toe kunnen passen op een gebied, echt alleen theorie wordt er bijna niet in gevraagd.
Onze se's gingen dan ook over de theorie toepassen op gebieden met veel atlasvragen.

Edit: Was vergeten antwoord te geven op je eigenlijke vraag
Als er een vraag is en je moet hem beantwoorden met behulp van je atlas, dan staat de kaart die je erbij moet gebruiken er gewoon bij als het vragen zijn als 'Geef twee verkeersgeografische argumenten waarom juist deze locatie aan deze as zeer geschikt is voor zo'n multimodaal transportcentrum' (vraag uit een oud examen, 2002, over migratie en vervoer)
Maar als er bv een vraag is over de landschappen en je kunt je atlas erbij gebruiken wordt dit niet altijd gezegt maar gaan ze ervanuit dat je zelf weet wat er in je altas staat en je er goed mee om kunt gaan.
Ook bij vragen als bv 'Hoe hoog ligt de kindersterfte in India' (niet dat je deze vraag krijgt bij dit onderwerp, maar als vb) zul je zelf moeten weten waar je moet gaan zoeken.

Laatst gewijzigd op 02-06-2004 om 20:00.
Oud 02-06-2004, 19:51
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Liss schreef op 02-06-2004 @ 20:48 :
Dat is dus de kaart 18 in de atlas (52e druk) waarvan jij vroeg wat er op die kaart te vinden is.
Staat precies hetzelfde alleen nog preciezer en verschillende soorten van elk landschap.
das echt makkelijk want je krijgt ook foto's te zien he.. en dan moet jij zeggen welk landschap dat is.. {ofzo} en ik had een oefen stencil en daar stond (heel lomp, maar handig van ons ) de plaatsnamen bij... haha dus dan zoek je de plaats op, kijk je bij dat kaartje met die landschappen en klaar
Oud 02-06-2004, 19:52
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Liss schreef op 02-06-2004 @ 20:50 :
Nog nooit met een atlas gewerkt
In een examen staan altijd al veel atlasvragen.
Hoe zien jullie se's er dan uit? Allemaal theorievragen ofzo? In examens moet je de theorie juist toe kunnen passen op een gebied, echt alleen theorie wordt er bijna niet in gevraagd.
Onze se's gingen dan ook over de theorie toepassen op gebieden met veel atlasvragen.
bij osn ook, en dat kon ik wel.. maar als der dan een theorie vraag kwam uhm,,,,?? haha
majaa ze vragen dit jaar WEL meer begrippen he!
Oud 02-06-2004, 19:56
Rachel
Rachel is offline
Net vroeg meisje op msn aan mij waarom is verzuring slecht..
en toen zei ik dit:

omdat als er zure regen valt zitten er stoffen in (ik heb dit vandaag ook bij bio gehad zure regen) dan zit er salpeterzuur in en dat is slecht voor de grond dus als er zure regen valt, komen er schadelijke stoffen in de grond (stifstofoxide + water ==> salpeterzuur)

zoiets is het toch
ik zuig het compleet uit mijn duim maar volgens mij was het wel zoiets , omdat die stoffen slecht zijn voor de grond
Oud 02-06-2004, 20:04
Liss
Liss is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 02-06-2004 @ 20:56 :
Net vroeg meisje op msn aan mij waarom is verzuring slecht..
en toen zei ik dit:

omdat als er zure regen valt zitten er stoffen in (ik heb dit vandaag ook bij bio gehad zure regen) dan zit er salpeterzuur in en dat is slecht voor de grond dus als er zure regen valt, komen er schadelijke stoffen in de grond (stifstofoxide + water ==> salpeterzuur)

zoiets is het toch
ik zuig het compleet uit mijn duim maar volgens mij was het wel zoiets , omdat die stoffen slecht zijn voor de grond
Dat zou ik echt niet weten, ook nog nooit iets over verzuring gehoord ofzo? Heb eigenlijk ook nog geen aardrijkskunde boek open gehad laatste weken
Paar klasgenoten op msn vroegen me net ook al van dat soort dingen die me totaal niet bekend voorkomen.. en er wordt idd gezegt dat er meer begrippen in voor zullen komen dit jaar.
Kga nu maar eens echt de samengevat van aardrijkskunde doorlezen. Zijn 80 blz en staat als het goed is alles in, je ziet me wel weer hier als ik die allemaal gelezen heb
Succes allemaal vast morgen!
Oud 02-06-2004, 20:06
Rachel
Rachel is offline
haha
volgens mij is dat gewoon goed
succes iig!!
{ben alleen wel blij dat bij mij H2 van natuur en milieu best veel biologie is haha heb k al vaak moeten leren}
Oud 02-06-2004, 20:10
~Feye~
~Feye~ is offline
ik heb dus echt geen zin meer... moet nog beginnen met leren... en ik moet er nog ff achterkomen hoe ik een kaartje met compex moet maken (onze school doet mee met een experiment... )
maar goed, ik heb de samenvatting van jullie dus dat gaat helemaal goedkomen
Oud 02-06-2004, 20:10
Fantôme
Fantôme is offline
heej... ik kan zelf niet kijken op havovwo.nl want hij loopt steeds vast, maar waren er voorgaande jaren veel mk-vragen? (ja, k stel deze vraag ondertussen bij ieder vak )
Oud 02-06-2004, 20:12
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 02-06-2004 @ 20:45 :
ik schijt hem echt hoor...
ook omdat vwo zo slecht gedaan is
en dat was ook op de nieuwe manier..
"ach we zien wel"
ja, maar er waren meer vakken op het vwo erg moeilijk gebleken die bij ons wel meevielen eigenlijk.
Oud 02-06-2004, 20:12
goodguy
goodguy is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 02-06-2004 @ 21:06 :
haha
volgens mij is dat gewoon goed
succes iig!!
{ben alleen wel blij dat bij mij H2 van natuur en milieu best veel biologie is haha heb k al vaak moeten leren}
ik echt niet... allemaal dikke bullshit!!!
aardrijkskunde is toch van origine dat je leert over het weer (wat we nu dus niet moeten ofzo) en vulkanismes enz....
maar geen landschappen shit is gewoon bio, maar ik kan/ken geen bio!!
Oud 02-06-2004, 20:13
Rachel
Rachel is offline
je kan die vorige examens bijna niet vergelijken.
Waarom?!
hierom:

examenkrant;
LET OP BIJ AARDRIJKSKUNDE:

doe je havo-examen en oefen je met oude exames? realiseer je dan dat in het ak examen dat jij krijgt, meer naar feiten en begrippen uit je boek gevraag worden, dan op exames van 2003,2002,2001\

In havo en vwo-examens voor 2003 stond boven de vragen vaak een cursieve tekst, waarin stond welke (combinatie) van de 5 geografische werkwijzen je moest gebruiken voor de uitwerking. Die tekst is nu verdwenen. Dat wil niet zeggen dat het examen moeilijk is!
Oud 02-06-2004, 20:14
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
goodguy schreef op 02-06-2004 @ 21:12 :
ik echt niet... allemaal dikke bullshit!!!
aardrijkskunde is toch van origine dat je leert over het weer (wat we nu dus niet moeten ofzo) en vulkanismes enz....
maar geen landschappen shit is gewoon bio, maar ik kan/ken geen bio!!
mjah die landschappen ken ik ook niet goed hoor
maja da krijgen wij ook niet met bio
Oud 02-06-2004, 20:14
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 02-06-2004 @ 21:13 :
je kan die vorige examens bijna niet vergelijken.
Waarom?!
hierom:

examenkrant;
LET OP BIJ AARDRIJKSKUNDE:

doe je havo-examen en oefen je met oude exames? realiseer je dan dat in het ak examen dat jij krijgt, meer naar feiten en begrippen uit je boek gevraag worden, dan op exames van 2003,2002,2001\

In havo en vwo-examens voor 2003 stond boven de vragen vaak een cursieve tekst, waarin stond welke (combinatie) van de 5 geografische werkwijzen je moest gebruiken voor de uitwerking. Die tekst is nu verdwenen. Dat wil niet zeggen dat het examen moeilijk is!
ja... dat weet ik wel. Maar dat heeft toch niet gelijk met wel of niet mk-vragen te maken?
Oud 02-06-2004, 20:15
Liss
Liss is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 02-06-2004 @ 21:10 :
heej... ik kan zelf niet kijken op havovwo.nl want hij loopt steeds vast, maar waren er voorgaande jaren veel mk-vragen? (ja, k stel deze vraag ondertussen bij ieder vak )
Nee, tussen de oude examens van de onderwerpen die we dit jaar krijgen zit er eentje. Dan kan je kiezen uit 4 tijden en moet je bij deel b van de vraag (a was dus meerkeuze) uitleggen waarom je die hebt gekozen, echt meerkeuze is het dus niet.

Hier op het forum zijn er echt veel die nu nog moeten gaan leren zo te lezen, als dat nou in heel het land zo is wordt het examen slecht gemaakt en ligt de norm dus lekker hoog
En nu ga ik toch echt beginnen met leren
Oud 02-06-2004, 20:16
Rachel
Rachel is offline
volgens mij heb niemand geen zin meer haha :$
maar jaaa.. ik ga nu ook ECHT
Oud 02-06-2004, 20:19
~Feye~
~Feye~ is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 02-06-2004 @ 21:16 :
volgens mij heb niemand geen zin meer haha :$
maar jaaa.. ik ga nu ook ECHT
hmm.. ik denk ook al een uur dat ik nu moet gaan beginnen... maar heb nog (steeds) niks gedaan...
Oud 02-06-2004, 20:22
goodguy
goodguy is offline
Citaat:
Liss schreef op 02-06-2004 @ 21:15 :
Hier op het forum zijn er echt veel die nu nog moeten gaan leren zo te lezen, als dat nou in heel het land zo is wordt het examen slecht gemaakt en ligt de norm dus lekker hoog
En nu ga ik toch echt beginnen met leren
ik ben het VOLLEDIG met je eens... laten we allemaal hopen op de hoogste norm!
Oud 02-06-2004, 20:31
gleanus
gleanus is offline
kijk hier of je goed bent in het herkennen van landschappen,klik hier
Oud 02-06-2004, 20:32
Liss
Liss is offline
Ben maar begonnen met de samenvatting door te lezen aangezien die minder groot is en recenter dan mijn samengevat boekje
Maar ben nu al iets tegen gekomen waar ik nog nooit van gehoord heb en wat ook niet uitgelegt staat in die samenvatting, dit namelijk:
'Verder moet je de 3 begrippen uit de interactietheorie van Ullman goed kennen (zie begrippenlijst op www.collegenet.nl.)
En hier vind je natuurlijk ook vele onderdelen van de andere theorie: het push/pull model.'
Interactietheorie van Ullman? Wat was dat dan en welke 3 begrippen hebben daarmee te maken?
En push en pull model, bedoelen ze daarmee met push mensen met bepaalde dingen uit het gebied ptoberen weg te krijgen en met pull met iets mensen naar het gebied toe te trekken?

Er staat wel bij dat het in de begrippenlijst staat op collegenet, maar die kan ik nergens vinden. Heeft iemand die misschien?
Oud 02-06-2004, 20:33
Roleelco
Roleelco is offline
ow joh,,,, Aardrijkskunde gaat fucking moeilijk worden. Er word allemaal naar begrippen gevraagd. We worden dus dik genaaid. Hopen op een hoge normering! Anders branden we het CITO plat. Suc6 iedereen..
Oud 02-06-2004, 20:39
Jokum
Jokum is offline
Als ze veel begrippen vragen zou ik dat heerlijk vinden.Is eigenlijk gewoon woordjes leren, gewoon in je verstand proppen.Laat me dat nou net makkelijk afgaan Ik hou niet van die vage beredeneervragen.Op hoop van zegen dat het goed gaat..

Oja de Ullmantheorie bestaat uit:
-Transferability (relatieve en absolute afstand)
-Complementariteit ( vullen de gebieden elkaar aan ofzo)
-Intervening Opportunities (dat je tussendoor ergens blijft haken in je migratie volgens mij)
Oud 02-06-2004, 20:39
Energie
Energie is offline
wat voor soorten vragen krijgen we ?
meer richting kennis ... of gewoon beantwoorden van begrippen?
Oud 02-06-2004, 20:40
gleanus
gleanus is offline
Citaat:
Ben maar begonnen met de samenvatting door te lezen aangezien die minder groot is en recenter dan mijn samengevat boekje
Maar ben nu al iets tegen gekomen waar ik nog nooit van gehoord heb en wat ook niet uitgelegt staat in die samenvatting, dit namelijk:
'Verder moet je de 3 begrippen uit de interactietheorie van Ullman goed kennen (zie begrippenlijst op www.collegenet.nl.)
En hier vind je natuurlijk ook vele onderdelen van de andere theorie: het push/pull model.'
Interactietheorie van Ullman? Wat was dat dan en welke 3 begrippen hebben daarmee te maken?
En push en pull model, bedoelen ze daarmee met push mensen met bepaalde dingen uit het gebied ptoberen weg te krijgen en met pull met iets mensen naar het gebied toe te trekken?

Er staat wel bij dat het in de begrippenlijst staat op collegenet, maar die kan ik nergens vinden. Heeft iemand die misschien?
kijk hier voor je begrippenlijst
Oud 02-06-2004, 20:41
cresta
cresta is offline
Ik ben blij dat ik toch nog het goede heb geleerd. Ik had namelijk geen zin om te verdiepen in de examenbundel en heb in plaats daarvan maar de begrippen uit het boek geleerd.

Toch veel succes iedereen met het examen morgen van 9.00 tot 11.30 en laten we hopen dat er dan ook niemand op dit onderwerp zal zakken.
Oud 02-06-2004, 20:48
Liss
Liss is offline
Citaat:
Jokum schreef op 02-06-2004 @ 21:39 :
Als ze veel begrippen vragen zou ik dat heerlijk vinden.Is eigenlijk gewoon woordjes leren, gewoon in je verstand proppen.Laat me dat nou net makkelijk afgaan Ik hou niet van die vage beredeneervragen.Op hoop van zegen dat het goed gaat..

Oja de Ullmantheorie bestaat uit:
-Transferability (relatieve en absolute afstand)
-Complementariteit ( vullen de gebieden elkaar aan ofzo)
-Intervening Opportunities (dat je tussendoor ergens blijft haken in je migratie volgens mij)
Bedankt
Oud 02-06-2004, 20:49
Liss
Liss is offline
Thanks
Maar helemaal onderaan de begrippenlijst van natuur en milieu staat dit:
'Laatste nieuws: dit subdomein wordt in 2004 en 2005 niet getoetst op het c.e. Dus ook geen begrippen bij dit grote onderdeel!'

Edit: Laat maar, lees weer eens niet goed, ze bedoelden hiermee dit het laatste deel van de lijst dat over lange termijn ontwikkelingen ging
Weet niet waar ik last van heb vandaag, kon die begrippenlijst net ook al niet vinden :/

Laatst gewijzigd op 02-06-2004 om 20:52.
Oud 02-06-2004, 21:12
Rachel
Rachel is offline
Verzuring = stijging van de zuurgraad in het milieu. Komt door overdosis aan zuurvormende stoffen, gemaakt door de mens.

ik had best goed gegokt
maar die begrippenlijsten stonden ook al in "mijn" samenvatting Ben der wel blij mee

Mjah heb overal bij de belangrijke dingen een ! gezet.. die lees ik morgen nog over ik heb geen zin meer nu
Oud 02-06-2004, 21:16
Liss
Liss is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 02-06-2004 @ 22:12 :
Verzuring = stijging van de zuurgraad in het milieu. Komt door overdosis aan zuurvormende stoffen, gemaakt door de mens.

ik had best goed gegokt
maar die begrippenlijsten stonden ook al in "mijn" samenvatting Ben der wel blij mee

Mjah heb overal bij de belangrijke dingen een ! gezet.. die lees ik morgen nog over ik heb geen zin meer nu
Ohh.. het aantal bladzijdes valt reuze mee dan, ben echt blind aan het worden ofzo
Ik dacht al.. eerste 5 blz migratie en vervoer en 11 voor natuur en milieu.. Heb inmiddels heel migratie en vervoer gehad Nu natuur en milieu nog, maar dat valt dan ook wel mee, had verwacht dat het 11 blz waren
Ben er geloof ik niet helemaal bij vandaag
En dingen die ik niet echt weet (zoals de Ullman theorie) heb ik even in een apart word document gezet en print ik ff uit om morgen nog door te lezen
Oud 02-06-2004, 21:25
levi's
levi's is offline
He Rachel, nog thanx voor je samenvatting, Echt handig!!!
er staat echt veel meer informatie in dan in mijn boek. En ook veel overzichtelijker

Ik denk dat ik t zo nu wel ken als we maar niet opeens wel klimaatvragen krijgen
Oud 02-06-2004, 21:25
Fantôme
Fantôme is offline
heel veel succes morgen bij aardrijkskunde!!! (F)
en welterusten (alvast) ik ga nu iig slapen.... es een keertje op tijd
Oud 02-06-2004, 21:26
levi's
levi's is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 02-06-2004 @ 22:25 :
heel veel succes morgen bij aardrijkskunde!!! (F)
en welterusten (alvast) ik ga nu iig slapen.... es een keertje op tijd
THANKS!
Oud 02-06-2004, 21:31
Liss
Liss is offline
Citaat:
levi's schreef op 02-06-2004 @ 22:25 :
..Ik denk dat ik t zo nu wel ken als we maar niet opeens wel klimaatvragen krijgen
Als we die krijgen kunnen we klagen bij het Laks. Het was geen examenstof dus krijg je dan de volle punten voor die vraag.
Net als bij geschiedenis.
Oud 02-06-2004, 21:33
Liss
Liss is offline
Er zijn al 710 klachten over aardrijkskunde
Oud 02-06-2004, 22:00
Energie
Energie is offline
irriteer me .. kheb zown gevoel dat die examen echt moeilijk gaat worden

lees ik net zown examen vraag van vorige jaar ofzo '02 dacht ik .. moet je uit cijfers kunnen vertellen wat voor soort migratie naar eindhoven en naar zoetermeer ging ofzo
Jah lkkr is dat dan moet je de geschiedenis van die 2 steden dus ook kennen want die vraag kan je dus echt niet beantwoorden
Oud 03-06-2004, 03:17
leon-v
leon-v is offline
TIS KWART OVER 4!

sta stijf onder de redbull
en straks lekker AK examens...

iedereen veel succes!
Oud 03-06-2004, 04:40
Trisia
Trisia is offline
zo, ik ben om 5 uur opgestaan....sja kwas toch alwakker.. Maar kan iemand me nog even vertellen wat reliëf ook slweer is en erosie..ik weet het niet meer..
Oud 03-06-2004, 04:40
Trisia
Trisia is offline
zo, ik ben om 5 uur opgestaan....sja kwas toch alwakker.. Maar kan iemand me nog even vertellen wat reliëf ook slweer is en erosie..ik weet het niet meer..
Oud 03-06-2004, 05:31
Trisia
Trisia is offline
dubbel...
Oud 03-06-2004, 06:10
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Trisia schreef op 03-06-2004 @ 05:40 :
Relief zijn de hoogteverschillen in het land (bergen enzo).
Erosie is verwering van het landschap door wind, regen etc.
Advertentie

Regels voor berichten