Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2004, 15:45
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Sarah schreef op 08-06-2004 @ 16:19 :
Nou, als je vindt dat iemand heel erg dom doet, kun je natuurlijk best zeggen 'Oh, wat ben jij dom zeg!', dat is ook schelden. Maar als je vindt dat iemand heel erg dom doet moet je niet gaan zeggen 'Oh wat ben jij een eikel zeg!' want dat heeft er verder niets mee te maken.
En als er iets op je teen valt en je roept 'cholera'? Dat is heel normaal hoor.

Het idee van vloeken/schelden is dat het oplucht. Dat lukt pas als je termen gebruikt, die 'hard' aankomen, anders ontbreekt het gewenste effect. Leer je een kind aan dat 'appel' iets vreselijks is, dan heb je kans dat hij het woord gaat gebruiken zodra er iets op zijn tenen valt.
Oud 08-06-2004, 15:46
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 08-06-2004 @ 16:45 :

Cholera is helemaal mijn woord!
Oud 08-06-2004, 15:46
Verwijderd
Citaat:
Dynamico schreef op 08-06-2004 @ 16:45 :

Het idee van vloeken/schelden is dat het oplucht. Dat lukt pas als je termen gebruikt, die 'hard' aankomen, anders ontbreekt het gewenste effect. Leer je een kind aan dat 'appel' iets vreselijks is, dan heb je kans dat hij het woord gaat gebruiken zodra er iets op zijn tenen valt.
Als er iets op mijn teen valt dan zeg ik 'au', dat werkt dan toch ook?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 15:47
Verwijderd
Citaat:
Ketjing schreef op 08-06-2004 @ 16:26 :
maar wat doe je dan als je jezelf ontiegelijk hard met een hamer op je hand slaat. Zeg je dan ook: "wat oliedom van mij"?
Ook dan zeg ik 'au'.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 15:47
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Sarah schreef op 08-06-2004 @ 16:46 :
Wel als je het heeeeel hard zegt...
Oud 08-06-2004, 15:49
Ketjing
Ketjing is offline
hmm au helpt in mijn geval echt niet, schelden moet opluchten en bij au lukt dat bij mij niet
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
En zo hard dat je teen verbrijzeld is? Dan kan het niet anders of er bestaat bij jou een behoefte om verschrikkelijke dingen te roepen. Dat je je inhoudt, prima, dat doe ik ook, maar dat neemt niet weg dat het wel op zou luchten.
sans plomb
sans plomb is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 08-06-2004 @ 11:30 :
Nee
Oud 08-06-2004, 15:50
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
D!82 schreef op 08-06-2004 @ 16:49 :
nee, dan wel!
Oud 08-06-2004, 15:54
Verwijderd
Citaat:
Dynamico schreef op 08-06-2004 @ 16:49 :
En zo hard dat je teen verbrijzeld is? Dan kan het niet anders of er bestaat bij jou een behoefte om verschrikkelijke dingen te roepen. Dat je je inhoudt, prima, dat doe ik ook, maar dat neemt niet weg dat het wel op zou luchten.
Nee eigenlijk niet. Wel om verschrikkelijk te schreeuwen, maar dan ben ik echt niet in staat om wóórden te formuleren ofzo
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 16:02
Verwijderd
neu schelden met ziektes doe ik alleen als ik het lijdend voorwerp ook echt die ziekte toewens, en dat heb ik nog niet vaak gehad.

ik ben meer van de ontheiliging der heiligen
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 16:04
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Sarah schreef op 08-06-2004 @ 16:54 :
Nee eigenlijk niet. Wel om verschrikkelijk te schreeuwen, maar dan ben ik echt niet in staat om wóórden te formuleren ofzo
Tsja, zo kan het ook inderdaad. Heeft het zelfde effect: je trekt de aandacht van mensen en je laat horen dat het menens is.
Oud 08-06-2004, 16:24
Paris
Paris is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 08-06-2004 @ 11:30 :
Nee, omdat je er mensen mee kwetst die iemand verloren hebben aan zo'n ziekte of het zelf gehad hebben of nog hebben.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 16:54
Remqo
Remqo is offline
nee ik scheld niet met kanker of kankerlijer, kanker vind ik een kutwoord en ik vind het niet echt gepast om het steeds te roepen

een enkele collega heeft wel de gewoonte om steeds kanker te roepen en om over "kankerlijertjes" praten. Ik vind het bij veelvoudig schelden ermee hoogst irritant
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 17:01
Verwijderd
Hier in het dorp en de stad (Almere) waar ik eerst woonde zijn best veel mensen die 'kanker' echt in elke zin gebruiken.
Sinds mijn moeder het heeft stoor ik me hier soms best aan.
Mensen denken niet na als ze zoiets zeggen. Maar aan de andere kant vind ik dat ieder het voor zichzelf moet weten.

De meeste mensen die ik ken houden er bij mij wel rekening mee, maar dat vind ik aan de andere kant ook zo dubbel, niet gebruiken als ik erbij ben, maar wel als ik er niet ben (alsof het dan niet erg is).

Zelf gebruik ik het nooit ik scheld vooral met kut en verdomme
(en ook wel vaak godver, da's ook niet zo netjes ).
Maar soms als ik echt echt héél kwaad ben dan neig ik weleens om het te zeggen maar hou me toch in (dat geeft dan aan hoe boos ik wel niet ben hè ).
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 18:58
Zaina
Zaina is offline
Citaat:
Yeah right.

Als iets op mijn teen valt weet toch echt wel heel de buurt het.
Oud 08-06-2004, 18:58
Verwijderd
Ebola hé, wat een kuttopic.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 19:44
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 08-06-2004 @ 15:04 :
Kankernogwat vind ik niet kunnen, maar wel

"jee, die lui zitten ook alleen maar te kankeren."

klopt het ook niet als ik zeg dat het woord in die context al extreem lang op die manier wordt gebruikt?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 20:11
0o-meijsje-o0
0o-meijsje-o0 is offline
ik vind dat met kanker schelden niet kan omdat het toch een ziekte is waar veel mensen wel iemand aan verloren heeft.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 20:14
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
0o-meijsje-o0 schreef op 08-06-2004 @ 21:11 :
ik vind dat met kanker schelden niet kan omdat het toch een ziekte is waar veel mensen wel iemand aan verloren heeft.
Dan mag je nergens ee gaan schelden. Er zullen ook wel mensen zijn dood gegaan door een lul, kut, eikel of een snol.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 20:16
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 08-06-2004 @ 21:14 :
Dan mag je nergens ee gaan schelden. Er zullen ook wel mensen zijn dood gegaan door een lul, kut, eikel of een snol.
Ja, de groenteboer van mijn achteroom zijn buurvrouw had last van agressieve snollen.. en dan in combinatie met hooikoorts.... oh wat zei je? Pollen?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 20:20
sexylexy
sexylexy is offline
niet bij mensen van wie ik weet dat ze het niet willen, maar eigenlijk wil ik er niet mee schelden
Oud 08-06-2004, 20:21
22B
22B is offline
Ik vind schelden met het woord kanker erbij zo'n beetje het lompste wat je kan doen.. Als er niemand in je omgeving kanker heeft gehad, besef je dat niet.. Ik ben mijn opa, een oom, 2 kennissen en mijn baas al verloren aan die ziekte, en ik kan je zeggen, dat wens je niemand toe, wat die persoon ook gedaan heeft..
Ik wordt niet snel boos, maar als ik iemand dat hoor gebruiken bij het schelden, kan ik echt onzettend kwaad worden. Er zijn genoeg andere manier om iemand duidelijk te maken dat deze stom bezig is, en daar hoort ook vloeken en schelden bij, maar gebruik dat ene woord nou niet..
Oud 08-06-2004, 20:24
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Milk schreef op 08-06-2004 @ 21:16 :
Ja, de groenteboer van mijn achteroom zijn buurvrouw had last van agressieve snollen.. en dan in combinatie met hooikoorts.... oh wat zei je? Pollen?

On-topic: Ja, soms gebruik ik het woord ook wel eens. Heel onbedoeld. Maar ik mag dat. Ik heb mijn Internet-verbinding namelijk via Chello (UPC)...
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 20:28
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
Kanker gebruik ik nooit. Het heeft een vervelende klank, je moet echt over die eerste k heen voordat het eruit komt. Tyfus gebruik ik daarentegen wel af en toe, misschien omdat dat hier een minder voorkomende ziekte is. Maar het meest roep ik toch God aan om mij te vervloeken, want met religie heb ik toch zeer weinig.
Oud 08-06-2004, 20:40
Surjirro
Surjirro is offline
Ik betrap mezelf er soms wel eens op maar wordt gauw genoeg gecorrigeerd. Gelukkig

Ik vind het absoluut niet kunnen en let er ook op dat ik het zelf niet (meer) doe. Ik vind het heel kwetsend omdat het gewoon een vreselijke ziekte is die veel mensen overkomt.
Oud 08-06-2004, 20:43
ofniet
ofniet is offline
Ik scheld niet met kanker en negeer mensen hardcore als ze het wel doen.
Oud 08-06-2004, 20:44
meisje
meisje is offline
Ik denk eerlijk gezegd dat mensen met die ziekte wel iets anders hebben om zich druk over te maken dan zoiets.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 20:49
22B
22B is offline
Die mensen hebben inderdaad wel wat anders aan hun hoofd ja. Maar zo worden ze wel er weer vol mee geconfronteerd.. En geloof mij, die ziekte wens jij echt niet iemand toe.. Je zult je dood schrikken als wanneer je dat zou zeggen, en die persoon heeft het echt, of krijgt het daarna..
Oud 08-06-2004, 20:54
meisje
meisje is offline
Citaat:
22B schreef op 08-06-2004 @ 21:49 :
Die mensen hebben inderdaad wel wat anders aan hun hoofd ja. Maar zo worden ze wel er weer vol mee geconfronteerd.. En geloof mij, die ziekte wens jij echt niet iemand toe.. Je zult je dood schrikken als wanneer je dat zou zeggen, en die persoon heeft het echt, of krijgt het daarna..
ik kan zeggen uit ervaring dat je dat niet boeit
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 20:56
Balance
Balance is offline
Ik kan me er heel erg aan ergeren als ik mensen met 'kanker' hoor schelden. Júist omdat ze de betekenis van kanker helemaal niet bedoelen denk ik: had dan een ander woord gebruikt.
Woorden als fuck, kut, enzovoorts hebben dezelfde 'opluchtfunctie/krachtfunctie' maar kwetsen volgens mij al een stuk minder mensen.
Oud 08-06-2004, 20:56
22B
22B is offline
En zoals ik het heb meegemaakt, boeit het die mensen wel degelijk. Ik heb het vaak genoeg in mijn omgeving van zeer dichtbij meegemaakt, en ik kan je vertellen dat die mensen het over het algemeen niet bepaald fijn vinden dat er (zeker in hun bijzijn) mee wordt gevloekt.. Ik weet niet hoe jij het hebt meegemaakt..
Oud 08-06-2004, 21:02
Verwijderd
Citaat:
Havock schreef op 08-06-2004 @ 20:44 :
klopt het ook niet als ik zeg dat het woord in die context al extreem lang op die manier wordt gebruikt?
Volgens mij staat het zelfs in het woordenboek.

kan·ke·ren (onov.ww.)
1 [pej.] hevig klagen
2 zich woekerend verspreiden
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 21:06
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 08-06-2004 @ 21:44 :
Ik denk eerlijk gezegd dat mensen met die ziekte wel iets anders hebben om zich druk over te maken dan zoiets.
Ik zou zeggen, die mensen hebben al genoeg aan hun hoofd en dan komt dat er ook nog eens bij.

Zoiets kan echt wel kwetsend werken. Mijn vader is echt voor eeuwig boos op iemand als diegene hem uit zou maken voor "kankerlijer", kortzichtig misschien, maar wel begrijpelijk (ik verwijs ook even terug naar mij vorige post).
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 21:16
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Als je mensen waarmee je een hele goede band hebt die het hebben vind ik het minder als je dat doet. Daarbij zijn er nog zo veel scheldwoorden die anderen niet zo irriteren, waarom gebruik je die dan niet he...
Oud 08-06-2004, 21:21
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
Wat ik dus echt niet vind kunnen is als je kanker als vloekwoord gebruikt terwijl je een studie geneeskunde wil gaan doen. Kheb dus zo'n kerel in de klas
Oud 08-06-2004, 22:01
Verwijderd
Citaat:
Loumpiaatje schreef op 08-06-2004 @ 22:02 :
Volgens mij staat het zelfs in het woordenboek.

kan·ke·ren (onov.ww.)
1 [pej.] hevig klagen
2 zich woekerend verspreiden
daarvan is de de naam van de ziekte dus ook afgeleid, want wat "doet" kanker in feite?

btw, SARS, Aids en dergelijke zijn veel leuker om op iemand af te gooien.
"Krijg aids en loop een sarsinfectie op, kuttekop" bijvoorbeeld

kanker varieert, de 1 heeft er weinig/geen moeite mee, de ander gaat meteen janken en blaat.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 22:07
Verwijderd
Citaat:
Loumpiaatje schreef op 08-06-2004 @ 18:01 :
Hier in het dorp en de stad (Almere) waar ik eerst woonde zijn best veel mensen die 'kanker' echt in elke zin gebruiken. (...)
Ja, héhe, Almere.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 22:13
Ketjing
Ketjing is offline
kan·ker·lij·er (de ~ (m.), ~s)
1 [grof] rotzak => naarling

kan·ker (de ~ (m.))
2 voortwoekerend kwaad

aldus de Van Dale
Oud 08-06-2004, 22:18
Verwijderd
tis een vreselijke ziekte, waarom er dan ook nog mee te schelden?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 22:24
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 08-06-2004 @ 23:18 :
Mensen schelden ook wel met tyfus of k(o)lere, dussss...

Er zijn zat alternatieven, dus ik probeer het ook niet te roepen, maar ik vind het een beetje een zwak argument.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 22:26
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 08-06-2004 @ 23:18 :
Omdat dat vreselijke eraan het nou juist krachtig (en grof) maakt.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 22:26
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-06-2004 @ 23:24 :
Mensen schelden ook wel met tyfus of k(o)lere, dussss...

Er zijn zat alternatieven, dus ik probeer het ook niet te roepen, maar ik vind het een beetje een zwak argument.
met ziektes schelden is sowieso kut. maar vooral omdat veel medemensen kanker hebben en geen tyfus of tering, ligt het extra gevoellig
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 22:27
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 08-06-2004 @ 23:26 :
met ziektes schelden is sowieso kut. maar vooral omdat veel medemensen kanker hebben en geen tyfus of tering, ligt het extra gevoellig
Daarom moet je het ook niet doen in onbekend gezelschap.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 22:27
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 08-06-2004 @ 23:27 :
Daarom moet je het ook niet doen in onbekend gezelschap.
gewoon helemaal niet
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 22:29
Nona
Nona is offline
Ik gebruik het weinig, maar het doet me ook niets. [Stukje weg-editten - ik ben onredelijk...] Uhm, goed. Ja, ik heb er zelf ook mee te maken gehad: toen ik tien was ben ik een operatie ondergaan (en eng dat ik die narcose vond) om een gezwel weg te laten snijden. Niet leuk, maar nbd als het gaat om het scheldwoord, want dat associëer ik daar niet mee.
Oud 08-06-2004, 22:30
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 08-06-2004 @ 23:27 :
gewoon helemaal niet
Ik zie het kwaad er niet van in als ik alleen met mijn broer ben (die er zelf ook wel eens mee scheldt) en ik gebruik dat woord.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 22:31
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 08-06-2004 @ 23:26 :
Mijn twee opa's zijn overleden aan kanker en dat vind ik vreslijk (tenminste, voor één dan...) maar dat maakt me nog niet overgevoelig voor zoiets. Ik ben gelovig, maar erger me echt niet aan iemand die vloekt met God ofzo. Sterker nog, ik doe het zelf regelmatig. Ik probeer het niet te doen, maar soms floept het er gewoon uit...
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 22:31
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-06-2004 @ 23:31 :
Mijn twee opa's zijn overleden aan kanker en dat vind ik vreslijk (tenminste, voor één dan...) maar dat maakt me nog niet overgevoelig voor zoiets. Ik ben gelovig, maar erger me echt niet aan iemand die vloekt met God ofzo. Sterker nog, ik doe het zelf regelmatig. Ik probeer het niet te doen, maar soms floept het er gewoon uit...
wij zijn niet allemaal mark almighty
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 22:32
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 08-06-2004 @ 23:30 :
Ik zie het kwaad er niet van in als ik alleen met mijn broer ben (die er zelf ook wel eens mee scheldt) en ik gebruik dat woord.
kzie het nut er niet van in, jij wel?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten