Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2004, 17:55
Sentingua
Sentingua is offline
Ik zoek een koeler die in de eerste plaatst in de zomerdagen (wanneer het 30 graden is in de kamer, en de computerkast in een meubelstaat) goed koelt. Mijn 2.6 Ghz Pentium IV (FSB: 800 Mhz) heeft een temperatuur van 63 graden met de standaardkoeler.
Geluidniveau is geen pre, maar zie ik als een luxe. De prijs en presestatie's verhouding is belangrijker.
Oud 08-06-2004, 20:42
]{ing
]{ing is offline
De Zalman 7000cu van 38 euro is erg goed voor het geld.. anders een Thermalright, op zich het geld waard voor ca 50 euro zonder fan. let wel erop dat je om zo'n koeler te bevestigen het moederbord uit de kast moet halen. Sommige goedkope koelers schijnen ook beter te zijn dan de intel koeler.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 20:44
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
]{ing schreef op 08-06-2004 @ 21:42 :
De Zalman 7000cu van 38 euro is erg goed voor het geld.. anders een Thermalright, op zich het geld waard voor ca 50 euro zonder fan. let wel erop dat je om zo'n koeler te bevestigen het moederbord uit de kast moet halen. Sommige goedkope koelers schijnen ook beter te zijn dan de intel koeler.
Voor beiden?
(Ik kan het, maar gewoon even ter informatie)
Oud 08-06-2004, 20:53
Verwijderd
63 graden is niks mis mee hoor.
Het is niet superkoud, maar wat boeit dat..

De Jet fans van CoolerMaster zijn goedkoop, koelen goe den zien er geil uit.

http://www.coolermaster-europe.com/n...83/icb-v83.asp
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 21:02
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
buzzin schreef op 08-06-2004 @ 21:44 :
Voor beiden?
(Ik kan het, maar gewoon even ter informatie)
Volgens mij alleen voor de Thermalright. Dat Coolermaster ding hierboven gaat helaas niet stiller dan 24 dB
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 21:12
Auryon
Auryon is offline
Heb je al eens gekeken hoe warm het in de systeemkast wordt? Want als je kast 50 graden is, gaat een CPU-cooler niet veel extra kunnen coolen. Dat kan je dan misschien oplossen door een case-cooler er bij te zetten, of gewoon een nieuwe voeding te kopen met case-cooling bij (de meeste Enermaxvoedingen hebben dat). Nouja, ik gok maar wat he, maar als je zegt dat je pc in een meubelkast staat lijkt me het grootste porbleem eigenlijk de temperatuur in de systeemkast... Je kan natuurlijk de meubelkast achteraan een beetje slopen zodat er een beetje verluchting is
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 21:14
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
Auryon schreef op 08-06-2004 @ 22:12 :
Heb je al eens gekeken hoe warm het in de systeemkast wordt? Want als je kast 50 graden is, gaat een CPU-cooler niet veel extra kunnen coolen. Dat kan je dan misschien oplossen door een case-cooler er bij te zetten, of gewoon een nieuwe voeding te kopen met case-cooling bij (de meeste Enermaxvoedingen hebben dat). Nouja, ik gok maar wat he, maar als je zegt dat je pc in een meubelkast staat lijkt me het grootste porbleem eigenlijk de temperatuur in de systeemkast... Je kan natuurlijk de meubelkast achteraan een beetje slopen zodat er een beetje verluchting is
Het moederbord zit op 44 graden celcius. Dus laten we de lucht temperatuur op 35 graden nemen.
Oud 08-06-2004, 22:01
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ehm, ik denk dat je met goede airflow in je kast meer kunt bereiken dan een beter koeler, voor hetzelfde geld.

Die 63 graden is dat idle of stressed? Stressed meet je na een half uurtje 3D gaming.
Oud 08-06-2004, 22:02
Auryon
Auryon is offline
Citaat:
buzzin schreef op 08-06-2004 @ 22:14 :
Het moederbord zit op 44 graden celcius. Dus laten we de lucht temperatuur op 35 graden nemen.
Dat is zoiezo ook al best hoog hoor. Ik heb hier op een warme dag als vandaag (hier op zolder was het minstens 35 graden) een case-temp van 41-42 graden.

Maar er zit toch nog een redelijk groot verschil tussen je cpu-temp en je case-temp, dus een cpu-cooler zou je cpu toch een 5-10 graden moeten kunnen laten zakken...
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 22:03
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 08-06-2004 @ 23:01 :
Ehm, ik denk dat je met goede airflow in je kast meer kunt bereiken dan een beter koeler, voor hetzelfde geld.

Die 63 graden is dat idle of stressed? Stressed meet je na een half uurtje 3D gaming.
Een half uurtje 3D gaming is op deze pc niet van toepassing, wordt er namelijk niet op gedaan. Een dik uur photoshop met renders etc geeft een max temp van 64 graden.
Oud 08-06-2004, 22:03
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
Auryon schreef op 08-06-2004 @ 23:02 :
Dat is zoiezo ook al best hoog hoor. Ik heb hier op een warme dag als vandaag (hier op zolder was het minstens 35 graden) een case-temp van 41-42 graden.

Maar er zit toch nog een redelijk groot verschil tussen je cpu-temp en je case-temp, dus een cpu-cooler zou je cpu toch een 5-10 graden moeten kunnen laten zakken...
Ik heb vandaag op mijn kamer dus ook 30 graden gemeten.
Oud 08-06-2004, 22:32
Verwijderd
Haal gewoon de zijwand van je kast eraf, kost geen fuck en scheelt je zo 6-7 graden op casetemp en 10 graden op CPU-temp. En bedenk wel, je kunt nooit een betere casetemp krijgen, hoeveel fans je ook hebt, dan met een open kast.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 06:03
Auryon
Auryon is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-06-2004 @ 23:32 :
Haal gewoon de zijwand van je kast eraf, kost geen fuck en scheelt je zo 6-7 graden op casetemp en 10 graden op CPU-temp. En bedenk wel, je kunt nooit een betere casetemp krijgen, hoeveel fans je ook hebt, dan met een open kast.
En je krijgt nooit zoveel stof binnen als met een open kast . Is daarentegen wel oplossing voor extreem warme dagen
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 06:25
Martin
Martin is offline
Met een standaard CPU-fan, een intake-fan en een outtake fan kom je ook een heel eind

Mijn CPU is stressed 50 graden en de case slechts 34 graden (kamertemperatuur 28 graden)
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 09:51
Verwijderd
Citaat:
Auryon schreef op 09-06-2004 @ 07:03 :
En je krijgt nooit zoveel stof binnen als met een open kast . Is daarentegen wel oplossing voor extreem warme dagen
Bwah, ik heb al mijn PC's al jaren openstaan en zoveel stof trekt dat echt niet aan. Met een open kast slaat er inderdaad meer stof neer, omdat het een open ruimte is. Maar met een gesloten kast wordt er meer op éen plek aangetrokken, omdat je fans geconcentreerden zuigen en het stof er ook weer moeilijker uit kan.

Bovendien vind ik éens per zes maanden even blazen/vegen met een doekje minder erg dan dagelijks crashes en een verkort leven van je harde schijf vanwege te hoge temperaturen.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 10:03
M@rco
M@rco is offline
63 graden? Dan doe je iets niet goed. Mijn 2.4GHz (ook met 800MHz FSB) is nu 30 graden...

Die Zalman CPU koelers zijn idd erg goed, maar misschien moet je de airflow van je kast eens bekijken. Ik heb een 120mm outtake-fan aan de achterkant en dat scheelt echt een heel stuk.
Oud 09-06-2004, 10:23
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-06-2004 @ 23:32 :
Niet waar.

Open kast kan de lucht makkelijker weg, maar zonder casefans beweegt de lucht niet zoveel. Als je een windtunnel hebt wordt de complete lucht in de kast elke seconde ververst, dan heb je vrijwel ambient temperatuur terwijl dat met een open kast toch niet het geval is.

Even mierenneuken he.

Maar wel goedkope oplossing, maar zoals gezegd geeft het wel een nadeel qua stof, maar ook mis je de stralingsbarriere van een metalen kast en een ongelukje met een paar druppeltjes cola die je kast in vliegen moet je ook niet proberen.
Oud 09-06-2004, 13:11
Verwijderd
Tsja, maar je krijgt een nóg betere temperatuur als je gewoon géén kast gebruikt, maar je moederbord c.a. op een houten plaat in de open lucht schroeft.

Overigens is mijn beste oplossing gebleken: beide wanden van de case eraf, en gewoon zo'n grote 25 cm langzaamdraaiende bureau-ventilator erop richten

CPU en videokaart zijn het probleem ook niet, mijn angst is meer de temperatuur van harde schijven, daarom heb ik ook standaard in al m'n PCs een extra 80mm casefan privé voor elke HD
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 13:58
Engadin
Engadin is offline
vloeibare stikstof koeling (als je veel geld en een vergunning hebt )
Oud 09-06-2004, 15:04
Koning
Koning is offline
Citaat:
Engadin schreef op 09-06-2004 @ 14:58 :
waarom?
Oud 09-06-2004, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Engadin schreef op 09-06-2004 @ 14:58 :
Vloeibare stikstof kun je gewoon kopen hoor en kost rond de 50 eurocent per liter. Best te doen dus.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 17:48
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-06-2004 @ 14:11 :
Tsja, maar je krijgt een nóg betere temperatuur als je gewoon géén kast gebruikt, maar je moederbord c.a. op een houten plaat in de open lucht schroeft.
Niet waar.

Stel al kan je moederbord zweven in de kamer, dan is hij dus volkomen open in de lucht zeg maar. Dan nog is de temperatuur daarbij hoger, omdat er om het zaakje heen de lucht iets warmer zal zijn. Supergoede koeling hoor, daar niet van, maar als je een windtunnel hebt dan is er veel airflow. Mits je voldoende luchtverplaatsing hebt, haal je daarbij een lagere temperatuur (lagere delta) dan wanneer je een computer zonder kast zwevend in de lucht in een kamer hebt waar nauwelijks luchtverplaatsing is.

Dat is ook de reden waarom je het binnen best warm kunt hebben en buiten waar het sterk waait heel koud, terwijl het allebei 21 graden is. Door de haartjes op je lichaam houd je om je heen een laagje warme vast, wind - airflow haalt dat weg.

Je hebt natuurlijk wel gelijk als er in de kamer ook een flinke tocht staat, maar dat is in feite dan ook een windtunnel en dus een kast, alleen een erg grote kast.

Maargoed dit alles theoretisch he!
Citaat:
Overigens is mijn beste oplossing gebleken: beide wanden van de case eraf, en gewoon zo'n grote 25 cm langzaamdraaiende bureau-ventilator erop richten
Functioneel, doch niet de meeste elegante oplossing.
Citaat:
CPU en videokaart zijn het probleem ook niet, mijn angst is meer de temperatuur van harde schijven, daarom heb ik ook standaard in al m'n PCs een extra 80mm casefan privé voor elke HD
Agosj, je zou zomaar de helft van je pron collectie kwijtraken.

Serieus: ik heb kasten waarbij je een 80mm casefan vóór 2 of 3 hardeschijven kunt plaatsen, intake fan. Werkt uitstekend.
Oud 09-06-2004, 21:05
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-06-2004 @ 18:48 :
Functioneel, doch niet de meeste elegante oplossing.
Ik ben niet zo fijnzinnig als het op PC's aankomt.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 00:21
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-06-2004 @ 22:05 :
Ik ben niet zo fijnzinnig als het op PC's aankomt.
Ik wel, aai zachtjes mn putertje, mits ze lief is tenminste.. zo niet krijgt ze tikken uitgedeeld.
Oud 10-06-2004, 14:36
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-06-2004 @ 01:21 :
Ik wel, aai zachtjes mn putertje, mits ze lief is tenminste.. zo niet krijgt ze tikken uitgedeeld.
Ik heb wel altijd vrouwelijke computers (tenminste, als ze crashen is het altijd 'hoer' of 'kreng' )

Verder heb ik al flink wat toetsenborden versleten (ja, door er op te rammen ja )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-06-2004, 15:56
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-06-2004 @ 15:36 :
Verder heb ik al flink wat toetsenborden versleten (ja, door er op te rammen ja )
Dat komt me bekend voor

"Grrrr, klereding!" *BAF*
Oud 10-06-2004, 16:59
Verwijderd
of je neemt watercooling
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 17:13
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Citaat:
m1quel schreef op 10-06-2004 @ 17:59 :
of je neemt watercooling
vast te duur voor de topic-starter
Oud 10-06-2004, 19:12
Verwijderd
Mijn CPU is nu stressed 64 C. Watertemperatuur 38 C. Watercooling volledig in de kast (ook radiator dus).
Grootste verbetering voor mijn temp zou zijn om de radiator buiten de kast te plaatsen (dremel).
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 20:10
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ja dat is idd beter

Beste is misschien om hem aan de achterkant te plaatsen. Dat gebeurt meestal.
Oud 10-06-2004, 20:43
Koning
Koning is offline
Citaat:
m1quel schreef op 10-06-2004 @ 17:59 :
of je neemt watercooling
heeft ook totaal geen nut, molentje zal het best kunnen trekken,
Oud 11-06-2004, 08:14
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-06-2004 @ 21:10 :
Ja dat is idd beter

Beste is misschien om hem aan de achterkant te plaatsen. Dat gebeurt meestal.
Ik had gedacht om, wanneer ik een dremel tot mijn beschikking heb, twee gaatjes in de zijkant van de tower te maken (waardoor ik de slangetjes kan halen) en een groot rond gat voor de 120mm fan die langzaam draait op de radiator. Dit geeft tevens wat frisse lucht voor binnen de kast (er zit ook nog zoiets als de extreem lawaaiige Parhelia videokaart die afwijkende mounting holes heeft voor het koelblok ).
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 10:18
Verwijderd
Wie koopt er dan ook in godsnaam een Parhelia...
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 10:40
Verwijderd
iemand die beeldkwaliteit, resolutie en refreshrate prefereert boven snelheid in spellen
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 10:46
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef op 11-06-2004 @ 11:40 :
iemand die beeldkwaliteit, resolutie en refreshrate prefereert boven snelheid in spellen
Dat was ook het enige mogelijke antwoord
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten