Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2004, 14:53
|ennart
|ennart is offline
Ik heb -als het goed is- mijn havo diploma gehaald, maar geen idee wat ik volgend schooljaar wil doen. Ik heb dus maar getekend voor 2 jarig VWO. Ik begin nu dag na dag steeds meer spijt te krijgen van die beslissing, want ik heb absoluut geen zin meer om naar de middelbare school te gaan.
Ik zou volgend jaar kunnen gaan werken, of snel nog een studie uitzoeken(ookal heb ik geen idee welke studie). Zouden jullie mij alsjeblieft ervaringen/hulp/tips willen vertellen/geven, want ik weet het niet meer.

Laatst gewijzigd op 10-06-2004 om 14:59.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-06-2004, 15:22
Drez
Drez is offline
Misschien kun je gaan praten met een decaan? Die kan je helpen kiezen enzo.
En volgens mij kán je je nog wel inschrijven voor studies, dus dat maakt iig niet uit.
Oud 10-06-2004, 15:36
|ennart
|ennart is offline
Weet je zeker dat je nog ingeschreven kan worden bij studies die eind augustus beginnen? Nouja en als dat zo is, dan weet ik niet eens welke studie
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 15:42
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Blijf maar gewoon op het vwo.
Je weet toch nog niet wat je daarna wil gaan doen.
Ga gewoon komend schooljaar vwo doen, mocht je het echt onwijs kut vinden dan kan je er altijd nog dat jaar mee stoppen en heb je in ieder geval een jaar om na te denken wat je wil doen.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 15:45
Verwijderd
Heb je geen L.O.B. gehad dan?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 15:50
cyntha
cyntha is offline
Ik zou of vwo gaan doen of een mbo/hbo opleiding gaan volgen. Het is zo ontzettend moeilijk om weer terug naar school te gaan nadat je er een jaar tussen uit bent geweest. En mocht het dan echt niet lukken kun je altijd nog stoppen, maar dan heb je het iig wel geprobeerd.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 16:41
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
|ennart schreef op 10-06-2004 @ 15:53 :
Ik begin nu dag na dag steeds meer spijt te krijgen van die beslissing, want ik heb absoluut geen zin meer om naar de middelbare school te gaan.
Wacht maar, tegen het eind van de vakantie heb je er wel weer zin in.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 16:45
|ennart
|ennart is offline
Bedankt voor de reacties, maar misschien was het wel slim om te vertellen waar ik mij eigenlijk het meeste druk om maak. Vwo 5 kom ik wel door, ik ken dan nog veel mensen, maar vwo6 zal volgens mij een ramp worden Al mn vrienden zijn dan van school, worden eenzame pauzes volgens mij .
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 16:47
Suey
Suey is offline
Je zou natuurlijk ook nieuwe vrienden kunnen maken he.
En als je volgend jaar weet wat je wilt gaan doen dan kap je tog gewoon met vwo.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 17:29
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
uhm.. in 1 jaar leer je wel genoeg mensen uit je nieuwe klas kennen om het jaar daarna geen eenzame pauzes te hebben
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 17:30
NN
NN is offline
Als je je VWO haalt kun je naar de uni. Dan heb je veel meer om uit te kiezen.
Oud 10-06-2004, 17:49
Verwijderd
Citaat:
|ennart schreef op 10-06-2004 @ 17:45 :
Bedankt voor de reacties, maar misschien was het wel slim om te vertellen waar ik mij eigenlijk het meeste druk om maak. Vwo 5 kom ik wel door, ik ken dan nog veel mensen, maar vwo6 zal volgens mij een ramp worden Al mn vrienden zijn dan van school, worden eenzame pauzes volgens mij .
vrienden kan je maken, en als dat niet lukt zie je je vrienden van nu wel buiten school.

mss moet je een beroepskeuzetest gaan doen ergens, en echt eens met een decaan praten wat je nou wil.
Ik zou liever werken, vwo is toch weer 2 jaar meer. Tenzij je mss een universiteit studie wilt doen, dan is vwo weer handig.

mss dom maar: zet alle negatieve en positieve kanten in rijen. en bedenkt oplossing. kies waar jij je het pretigste bij voelt.

sterte iig
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 18:04
Verwijderd
Vergeet niet dat je tegenwoordig vrijwel overal meer moet presenteren dan een HAVO of VWO diplomaatje.
Als je een beetje toekomstperspectief wil, dan zou ik iig een vervolgopleiding doen. Als je geen VWO wil, doen dan een HBO oid.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 18:21
Verwijderd
Citaat:
Als je in een nieuwe klas komt, dan ga je toch ook met de meeste mensen uit die klas wel om, dus zo eenzaam zal je niet zijn het tweede jaar.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 18:36
|ennart
|ennart is offline
vrienden maken in vwo6, daar hebben jullie gelijk in!

Wat ik mij dus ook afvraag, wat voor zin heeft 2jaar vwo (wat ik misschien niet eens haal), als ik niet weet wat ik wil. Politieopleiding lijkt mij opzich wel interessant. Daar moet je 18 voor zijn, ik ben nu 16 (14 september word ik 17). Best stom om met een vwo diploma een politieopleiding niveau4 te doen, ofniet?

Nou ik zal de voor- en nadelen eens tegenelkaar opwegen. Lang nadenken en iets doen met jullie raad.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 18:51
Verwijderd
Juist als je nog niet weet wat je wilt lijkt het me slim om vwo te halen. Dan staat echt alles voor je open om te doen.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 19:54
Verwijderd
Citaat:
Ik heb op vijf middelbare scholen gezeten en op de universiteit. Geloof mij, je loopt altijd wel iemand tegen het lijf.
Als dat het enige argument is....
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 20:36
Verwijderd
Als je nog niet weet welke studie je wil gaan doen, gewoon 't VWO doen.

Wel in die twee jaar bedenken wat je wil gaan doen, dan.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 21:20
Vice
Vice is offline
Het is idd slim om verder te gaan naar het vwo. Iedergeval beter dan een jaar werken aangezien het dan best wel moeilijk om weer aan school te wennen. Je zou ook hbo of mbo kunnen doen, maar dan moet je wel weten wat voor opleiding je wilt doen en vwo is nog algemeen.
Oud 10-06-2004, 21:30
Fantôme
Fantôme is offline
naar het vwo
voordeel: hogere vervolgopleiding, dus meer beroepskeuzes en nog een langere bedenktijd wat je wil gaan doen.
nadeel: langer op de middelbare school

werken
voordeel: veel geld verdienen en een jaar langer bedenktijd
nadeel: sommige mensen vinden het werken op gegeven moment wel best en hebben geen zin meer aan een vervolgopleiding te beginnen

nu snel een opleiding kiezen
voordeel: ervaring voor wat betreft hoe alles in zijn werk gaat voor wanneer je een opleiding gaat doen die je wel wilt.
nadeel: je verspilt waarschijnlijk een jaar en veel geld aan iets waar je achteraf niet veel aan hebt.

ik denk dus zelf dat 'ff snel een vervolgopleiding kiezen' geen optie is. Ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt weer naar de middelbare te gaan, en je moet het vwo denk ik ook zeker niet onderschatten. Heb je ook echt geen idee welke richting je ongeveer op wilt? iets technisch? economisch? maatschappelijks? bedrijfsleven? (oke, das ook economisch, maar toch) toerisme? Misschien zou je dan namelijk ook een (bij)baantje in zo'n soort bedrijf kunnen gaan zieken, en alleen al door n btje mee te kijken, door te krijgen of het echt iets voor jou is.

succes met het maken van een keuze iig!
Oud 10-06-2004, 21:46
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 10-06-2004 @ 22:30 :
naar het vwo
voordeel: hogere vervolgopleiding, dus meer beroepskeuzes en nog een langere bedenktijd wat je wil gaan doen.
nadeel: langer op de middelbare school

werken
voordeel: veel geld verdienen en een jaar langer bedenktijd
nadeel: sommige mensen vinden het werken op gegeven moment wel best en hebben geen zin meer aan een vervolgopleiding te beginnen

voordeel: ervaring voor wat betreft hoe alles in zijn werk gaat voor wanneer je een opleiding gaat doen die je wel wilt.
nadeel: je verspilt waarschijnlijk een jaar en veel geld aan iets waar je achteraf niet veel aan hebt.

ik denk dus zelf dat 'ff snel een vervolgopleiding kiezen' geen optie is.
Nee, als het zo brengt niet nee.

Mijn versie:

werken
voordeel: hopelijk geld verdienen als je al een baan vindt, want het is moeilijk om een baan te vinden. Bovendien vind je waarschijnlijk geen goede baan, omdat geen goede opleiding, noch ervaring hebt.

nadeel dat eigenlijk best voordelig kan uitvallen: je hebt een jaar aan iets besteed dat wellicht niet de beste keuze was. Maar naarmate je ouder wordt merk je dat het belangrijker is dat je een papiertje hebt, dan wat je daadwerkelijk gestudeerd hebt.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 21:47
Cinamon
Cinamon is offline
NIET gaan werken. Geloof me. Na een paar maanden ben je het zat en zou je willen dat je weer op school zat. En trouwens, met een havo-diploma kun je eigenlijk niks om het zo maar cru te zeggen. Hetzelfde als een VWO-scholier na z'n middelbare school gaat werken. En denk nou zelf, wie zou jij als werkgever-zijnde aannemen; een man met jaren ervaring of een 16-jarige ex HAVO-scholier?
Ik denk dat het slimmer is om een vervolgopleiding te doen. Een HBO, al helemaal als je het VWO niet ziet zitten. Dan heb je daar ook niets aan en zal dat ook hoogst waarschijnlijk niet lukken.
Oud 10-06-2004, 21:56
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
alluman schreef op 10-06-2004 @ 22:46 :
Nee, als het zo brengt niet nee.

Mijn versie:

werken
voordeel: hopelijk geld verdienen als je al een baan vindt, want het is moeilijk om een baan te vinden. Bovendien vind je waarschijnlijk geen goede baan, omdat geen goede opleiding, noch ervaring hebt.

nadeel dat eigenlijk best voordelig kan uitvallen: je hebt een jaar aan iets besteed dat wellicht niet de beste keuze was. Maar naarmate je ouder wordt merk je dat het belangrijker is dat je een papiertje hebt, dan wat je daadwerkelijk gestudeerd hebt.
als jij zomaar een opleiding gaat doen zie ik het nog gebeuren dat je halverwege afhaakt.
Oud 10-06-2004, 22:03
|ennart
|ennart is offline
Bedankt iedereen! Ik ga morgen praten met een decaan. Een vwo sprintklas dat op mijn school mogelijk is, neem ik serieus in overweging. Dat is dus VWO 5&6 in 1 jaar. Eén jaar volledig inzetten, dat moet te doen zijn, samen met weekelijkse begeleiding. Werken is inderdaad geen optie, dan begin je nooit meer met studeren, en dat is niet de bedoeling.

Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 12:27
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 10-06-2004 @ 22:56 :
als jij zomaar een opleiding gaat doen zie ik het nog gebeuren dat je halverwege afhaakt.
Ik heb mijn universitaire studie zojuist, letterlijk, afgerond.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-06-2004, 14:16
|ennart
|ennart is offline
Citaat:
alluman schreef op 11-06-2004 @ 13:27 :
Ik heb mijn universitaire studie zojuist, letterlijk, afgerond.
gefeliciteerd
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 17:19
Verwijderd
Citaat:
|ennart schreef op 11-06-2004 @ 15:16 :
gefeliciteerd
THNX
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 00:05
never mind
never mind is offline
als je 1 jaar hbo doet kan je ook naar de uni.....

dus: het is maar wat je wilt.
Oud 17-06-2004, 09:27
Copycat
Copycat is offline
Citaat:
never mind schreef op 17-06-2004 @ 01:05 :
als je 1 jaar hbo doet kan je ook naar de uni.....

dus: het is maar wat je wilt.
Maar dit is zeer moeilijk
Oud 17-06-2004, 12:21
thabomb1986
thabomb1986 is offline
Citaat:
Copycat schreef op 17-06-2004 @ 10:27 :
Maar dit is zeer moeilijk
Jah IDD, en die discussie gaan we niet nóg een keer voeren, maar daat ben ik iig op tegen omdat je dan lang niet alle wo opeidingen kunt doen en als het wel kan zoals bij rechten kun je met een hbop dan bijv geen togaberoepen doen. Bovendien lijkt me vwo een betere graadmeter of je t wel of niet zou aankunnen.

Ik zou gewoon gaan voor t vwo, dan heb je gewoon ff net wat meer tijd en 2 jaar extra op de middelbare school is zon ramp nog niet, hoor (ik heb na volgend jaar er ook 7 jaar op gezeten). Tiss best relaxed eigenlijk. Bovendien ben je 16 dus zal je je echt niet te 'oud' voelen als da een argument is voor jou. Bovendien heb je er ook heel veel aan ook al ga je de politieschool doen. Dan zul je er denk ik geen spijt van hebben.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 13:00
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
thabomb1986 schreef op 17-06-2004 @ 13:21 :en als het wel kan zoals bij rechten kun je met een hbop dan bijv geen togaberoepen doen. [/B]
Euh, nee hoor! Als je instroomt met een HBO-prop begin je gewoon in de universitaire bachelor (dus helemaal vooraan) en kun je gewoon een toga beroep uitoefenen na het afsluiten van je master.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 14:39
Verwijderd
Citaat:
Cinamon schreef op 10-06-2004 @ 22:47 :
NIET gaan werken. Geloof me. Na een paar maanden ben je het zat en zou je willen dat je weer op school zat. En trouwens, met een havo-diploma kun je eigenlijk niks om het zo maar cru te zeggen. Hetzelfde als een VWO-scholier na z'n middelbare school gaat werken. En denk nou zelf, wie zou jij als werkgever-zijnde aannemen; een man met jaren ervaring of een 16-jarige ex HAVO-scholier?
Ik denk dat het slimmer is om een vervolgopleiding te doen. Een HBO, al helemaal als je het VWO niet ziet zitten. Dan heb je daar ook niets aan en zal dat ook hoogst waarschijnlijk niet lukken.
Nou werken was ik na een paar maanden nog helemaal niet zat, laat staan na een paar jaar en ja er zijn bedrijven waar je zelfs met je HABO diploma aan de bak komt, het is dan aan jezelf om verder te komen binnen het bedrijf en dat kun je door avonopleiding doen maar ook door gewoon te laten zien dat je het in de praktijk allemaal beheerst. Doe het zelf toch niet slecht met me HAVO diploma als werktuigbouwkundig calculator.

Voor de TS, er bestaan ook combinaties van werken en opleiding volgen tegelijk, maar daar hoor ik hier verder niemand over.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten