Opa en oma van mn vaders kant daar kan ik kort over zijn. Mijn opa overleed toen mn vader 4 was ofzo en mn oma daar heb ik nooit een band mee gehad en ik vind het maar een stom wijf

.. Geen gevoelens toont ze,kwam en komt nooit op verjaardagen, onderhoudt geen contact etc etc.. En dan wel verwachten dat je haar een kus geeft en 'hoi oma!' zegt als je dr ziet.. No way!
Opa en oma van mn moeders kant zijn iets heel anders. Mijn oma is nu al een paar jaar overleden (en we missen haar allemaal heel erg) maar dat zijn echt mijn opa en oma. Vroeger was het altijd: oma gebak en opa televisie, omdat we van oma altijd gebak kregen en van opa altijd televisie mochten kijken. Het was altijd ook leuk om te zien hoe mijn oma met mijn opa om ging. Wat hebben we veel gelachen! Nu is mijn opa al een tijdje alleen maar ik zie hem toch echt nog regelmatig. Zijn gehoor gaat echt heel erg achteruit, waardoor een gesprek met hem aangaan steeds moeilijker wordt. Hij kan altijd praten over van alles en dat duurt dan altijd zo gigantisch lang

Soms heb ik daar geen geduld voor. Mijn opa maakt ook van de meeste dingen die hij niet kan horen de lachwekkendste woorden. Ook maakt hij vaak droge opmerkingen. Dit allemaal heeft hij nooit door maar stiekem lachen we heel erg
Nu gaat mijn opa bij ons wonen. We gaan verhuizen en hij komt bij ons in wonen. Hij kijkt er echt naar uit en in gedachten zit ie al in zn nieuwe huisje. Hij vondt het maar niets daar in dat verzorgcentrumiets.. Allemaal maar van die oude mensen. En allemaal zo bezig met de dood enzo. Nee, mijn opa wil actief zijn, leuke dingen doen, gaan wandelen of wat fietsen en samen met de kat soms naar buiten

Ook is mijn opa aan het emailen etc. Leuk om te zien dat ie zo nog contact heeft met iedereen. Omdat hij weinig meer hoort is dit een ideaal communicatiemiddel al gaat het natuurlijk iets langzamer dan bij ons 'de jeugd'
Ja, ik ben echt gek op m en t liefst zou ik m vaker zien. Dan gaat het niet eens om het gesprek dat we zouden kunnen voeren, maar gewoon dat ie er is.. Maarja, binnenkort zie ik m elke dag en ik vind het hartstikke leuk dat ie bij ons komt wonen. Zo is hij ook nog onder de mensen en heeft ie zn eigen plekje toch nog (we zorgen voor eigen toilet en keukenblokje voor m).