Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
- Tegenstelling: Meren zijn water en diep, terwijl kerktorens steen en hoog zijn. - kerktorens hebben ongetwijfeld iets met geloof te maken, daar wijst het gebruik van de woorden schrompelen en krimpen ook op. Sommige mensen vinden het geloof bekrompen - vandaar. - opvallend is, dat eerst de wereld ineen krimpt en vervolgens pas de aardkorst. Wiens wereld? Wel, de onze misschien. Niet de fysieke wereld, waarvan de aardkorst deel uitmaakt, maar onze wereld, de menselijke wereld, onze belevingswereld. Het lijkt mij dat de dichter ons erop wil wijzen dat meren (diep en ondoorzichtig en onhelspellend - de hel misschien?) en kerktorens (het geloof, religie, Christendom?) veroorzaakt zijn doordat wij eerst vanuit onze eigen wereld denken en vervolgens vanuit onze eigen wereld dingen verzinnen/verklaringen zoeken voor zaken die eigenlijk tot de natuur behoren en vanuit die natuur te verklaren zijn. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
kerktorens torenen overal boven uit --> belichaming van gezag, macht en duidelijkheid (tevens strak afgelijnd) meren (zoals alluman zei) onheilspellend doordat de vorm niet straks is en de diepte niet te schatten. Kan misschien ook symbool staan voor de ondoorzichtbaarheid van de macht, het kafkaiaanse van de bureaucratie of de kerkelijke macht; door de vele functies en instellingen wordt het onduidelijk wie nog iets te zeggen heeft en dat zal uiteindelijk leiden tot de ondergang (hier ineenkrimping) van de wereld. Een nogal pessimistisch toekomst- en wereldbeeld, maar misschien past mijn 'analyse' een beetje in het groter geheel van jouw volledige analyse van het gedicht. Je kijkt maar wat je kunt gebruiken. Misschien vermelden op je examen (?) dat we nooit in staat zullen zijn in het hoofd van de dichter te kijken en bijgevolg nooit zullen weten of wat we vermoeden i.v.m. een bepaald beeld of woord ook effectief klopt. Bovendien schrijven dichters geen gedichten opdat die geanalyseerd zouden worden. Het is natuurlijk wel een soort manier om hun populariteit en canonwaarde te testen, maar ze schrijven niet om die reden. Ik zou zeggen: maak een zo genuanceerd mogelijke analyse en zeg dat er nog andere mogelijkheden zijn om een bepaald aspect te zien en dat dat allemaal afhangt van je persoonlijke achtergrond en de stemming op het moment van de lezing. Succes!
__________________
Ernst ist das Leben, heiter ist die Kunst.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Metrum van een gedicht 5blabla5 | 1 | 08-06-2010 16:32 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[SK] Chemisch evenwicht edgang | 0 | 09-08-2008 15:21 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
[NL] kan iemand mij helpen met deze gedicht halilo | 9 | 22-09-2004 07:40 | |
Algemene schoolzaken |
kan iemand mij helpen? mystery86 | 10 | 18-03-2004 11:49 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!! IGRA | 1 | 15-01-2004 16:53 | |
Verhalen & Gedichten |
Kan iemand me helpen met dit gedicht? Deniece | 3 | 12-12-2001 16:25 |