Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2004, 23:42
Krirby
Krirby is offline
Dat jezus echt bestaan heeft? Of zien ze Jezus puur symbolisch als een geestelijk puur figuur waarnaa je streeft te leven?
Oud 13-06-2004, 23:54
Verwijderd
Ik neem aan het eerste.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 11:03
beaming eye
beaming eye is offline
Beiden..

Ten eerste geloven de christenen dat Jezus geleeft heeft...
en daarnaast ook om zoals hem te zijn.. (wat trouwens niet alleen een streven is in het christelijke geloof).
Waarin het christelijke geloof zich echter in onderscheid is dat Jezus als de redder wordt gezien. laat ik het zo zeggen ; Iemand die onmogelijke dingen weer mogelijk maakte..
Oud 14-06-2004, 16:55
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
het historische bewijs voor het bestaan van Jezus is al geleverd, maar een profeet?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 17:01
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik denk dat het per Christen verschilt. Zelf geloof ik wel in beiden. Ik denk zelf dat er ooit wel zo iemand heeft bestaan en dat diegene dan als voorbeeld dient voor de rest van de Christenen.
Oud 14-06-2004, 19:08
Verwijderd
Citaat:
Krirby schreef op 14-06-2004 @ 00:42 :
Dat jezus echt bestaan heeft? Of zien ze Jezus puur symbolisch als een geestelijk puur figuur waarnaa je streeft te leven?
zeker niet als een vaag geestelijk figuur ofzo. Jezus heeft echt bestaan en christenen geloven dat hij gestraft is voor onze zonden en daarmee de prijs voor vergeving betaald heeft met Zijn eigen (onschuldige) bloed.
Hij zit nu zelfs (in zijn menselijke lichaam) aan de rechterhand van God in de hemel.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 19:31
Il organista
Il organista is offline
Beide. Het verschilt echter per stroming waar de nadruk op gelegd wordt. Zo zijn er stromingen die Jezus puur zien als een geestelijk voorbeeld. Over het algemeen iets bijbelgetrouwer stromingen zien Jezus als de Verlosser.
Oud 14-06-2004, 20:13
Verwijderd
Jezus was toch gewoon de koning der Joden?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 09:44
Isa
Isa is offline
Citaat:
rspct schreef op 14-06-2004 @ 20:08 :
zeker niet als een vaag geestelijk figuur ofzo. Jezus heeft echt bestaan en christenen geloven dat hij gestraft is voor onze zonden en daarmee de prijs voor vergeving betaald heeft met Zijn eigen (onschuldige) bloed.
Hij zit nu zelfs (in zijn menselijke lichaam) aan de rechterhand van God in de hemel.
pardon hij is alweer op aarde hoor.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 12:13
Verwijderd
hoe kom je daar bij !?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 15:55
Verwijderd
ligt idd aan de stroming. maar meestal geloven ze dat het de zoon van god was die echt bestaan heeft.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 17:00
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
rspct schreef op 15-06-2004 @ 13:13 :
hoe kom je daar bij !?
In de vorm van de Heilige Geest
Oud 15-06-2004, 17:35
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 14-06-2004 @ 21:13 :
Jezus was toch gewoon de koning der Joden?
Daarom "De verlosser"
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 17:52
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 15-06-2004 @ 18:00 :
In de vorm van de Heilige Geest
ik denk niet dat hij dat bedoelde. De Heilige Geest is immers een ander 'Persoon' dan Jezus.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 20:23
Isa
Isa is offline
Citaat:
rspct schreef op 15-06-2004 @ 18:52 :
ik denk niet dat hij dat bedoelde. De Heilige Geest is immers een ander 'Persoon' dan Jezus.
nee dat bedoeld ik inderdaad niet nee. en de heilige geest is geen persoon, maar is de verheven geest van god, net zoals jouw gedachten en gevoelens jouw geest zijn.

hintwoord:kopspijkers. heej lees jesaja 42 eens. over wie gaat die hoofdstuk?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 22:22
Verwijderd
ik heb het gelezen maar kan daaruit niet opmaken waarom jij denkt dat Jezus nu op aarde is.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 09:33
Il organista
Il organista is offline
Over de terugkomst van Jezus wordt gezegd: 'Zeg niet: uw Heer is hier, of: uw Heer is daar'. Vervolgens wordt gezegd dat -wanneer Jezus terugkomt- Hij overal op aarde te zien zal zijn. (Mattheus 24)

Jezus kan dus nog niet terug op aarde zijn
Oud 16-06-2004, 12:08
Verwijderd
dat is ook mijn punt.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 16:51
Rensketje
Rensketje is offline
Ik geloof idd, dat Jezus echt bestaan heeft. Hij heeft Zijn leven voor ons gegeven. Daarnaast streef je er natuurlijk naar om zo goed mogelijk (volgens de Geboden) te leven.

Jezus staat daarnaast denk ik symbool voor liefde, geborgenheid en zoveel andere goede waarden.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 21:29
Verwijderd
Citaat:
rspct schreef op 14-06-2004 @ 20:08 :
Mee eens, alleen dat van dat menselijke lichaam weet ik niet hoor.
Verder is het zo dat Hij, naast dat Hij de schuld voor onze zonden op zich nam (en dus ook de straf ontving), ook de dood (en dus satan) heeft overwonnen door na 3 dagen weer op te staan.
Ik zie Hem als onderdeel van de 3-eenheid van God en dus ook als de Zoon van God.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 21:42
Isa
Isa is offline
Citaat:
Il organista schreef op 16-06-2004 @ 10:33 :
Over de terugkomst van Jezus wordt gezegd: 'Zeg niet: uw Heer is hier, of: uw Heer is daar'. Vervolgens wordt gezegd dat -wanneer Jezus terugkomt- Hij overal op aarde te zien zal zijn. (Mattheus 24)

Jezus kan dus nog niet terug op aarde zijn
hij is dan ook niet bepaald bezig een neuwe christencultus te vormen. dat gebeurt in 1 klap.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2004, 10:39
Drez
Drez is offline
Citaat:
Isa schreef op 19-06-2004 @ 22:42 :
hij is dan ook niet bepaald bezig een neuwe christencultus te vormen. dat gebeurt in 1 klap.
waarom denk jij dan dat hij terug is?
Oud 21-06-2004, 19:21
Isa
Isa is offline
Citaat:
dReZ schreef op 21-06-2004 @ 11:39 :
waarom denk jij dan dat hij terug is?
niet echt uit te leggen. is ook niet zo belangrijk verder, doe gewoon wat hij zegt, in het bijzonder die delen over vergeving en niet oordelen over zaken waar je niks mee te maken hebt.
jezus komt toch vanzelf wel.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2004, 12:55
Upke
Upke is offline
Citaat:
Isa schreef op 21-06-2004 @ 20:21 :
niet echt uit te leggen. is ook niet zo belangrijk verder, doe gewoon wat hij zegt, in het bijzonder die delen over vergeving en niet oordelen over zaken waar je niks mee te maken hebt.
jezus komt toch vanzelf wel.
Doe gewoon wat hij zegt? Waarom zou ik naar hem moeten luisteren? Komt Jezus alias "de grootste zondebok ooit" weer alle straf opzich nemen die wij mensen veroorzaakt hebben? Word hij weer gestraft terwijl wij eigenlijk gestraft moeten worden? En we leren er toch niks van? Toen Jezus stierf werd de mensheid er echt niet beter van. Kijk nu maar het is gewoon een grote corrupte troep.

MAAR doe gewoon wat hij zegt??? Dit klinkt erg hitler-achtig in mijn oren.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2004, 20:31
Verwijderd
Citaat:
Waarom zou ik naar hem moeten luisteren?
want Hij weet wat goed voor je is. Hij kan je gelukkig maken en redden. (dat is mijn mening) Maar ja, als je dat niet geloofd moet je doen wat je zelf wil. Naar jezelf luisteren.

Citaat:
"de grootste zondebok ooit"
Een zondebok kan er niks aan doen dat hij of zij een zondebok is.
Jezus nam Zelf vrijwillig de schuld op Zich en liet Zich vrijwillig straffen.

Citaat:
Toen Jezus stierf werd de mensheid er echt niet beter van
denk je dat Jezus dat deed om de mensheid er beter van te laten worden? De mensheid zoals je die nu ziet is gedoemd.
Jezus deed het voor degenen die in Hem zouden geloven zodat zij gespaard zouden worden om later weer opgewekt te worden voor de nieuwe wereld die God zal maken na de eindtijd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten