Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2004, 19:11
Verwijderd
Heej mensen, voor lb moest ik een onderzoek doen. mijn vraag was: moet adoptie gestimuleerd worden?

Ik heb veel onderzoek gedaan naar de verschillende kanten van adoptie. Zo kan adoptie weleens mis gaan en het blijkt dat er meer vraag dan aanbod is. Uiteindelijk is mijn conclusie dat adoptie wel gestimuleerd moet worden, omdat je er veel kinderen mee helpt, maar dat mensen beter geïnformeerd moeten worden, zodat er niet meer vraag dan aanbod is. Anders blijft de situatie zo dat er nog steeds kinderen worden ontvoerd en de kinderen die echt hulp nodig hebben niet geholpen worden. Dit vind ik fout. Wat vinden jullie van de stelling? wel of niet
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-06-2004, 19:22
Verwijderd
Citaat:
debsie schreef op 10-06-2004 @ 20:11 :
Anders blijft de situatie zo dat er nog steeds kinderen worden ontvoerd
Wat hebben kinderen die ontvoerd worden met adoptie te maken...?

En hoe weet je dat de vraag afneemt als mensen beter geïnformeerd worden...? Volgens mij worden mensen die een adoptie overwegen over het algemeen prima geinformeerd, een kind adopteren kan niet zomaar, daar gaat een heel proces aan vooraf.

Verder vraag ik me af of je kinder er werkelijk mee helpt om ze uit hun eigen omgeving weg te halen en ze in een wildvreemd land, met wildvreemde mensen op te laten groeien... Kun je niet beter geld of goederen sturen om een kind in zijn of haar eigen omgeving (iig in zijn of haar eigen land) op te laten groeien? Is adoptie niet iets voor mensen die willen 'pronken' met hun goedheid om zo'n 'zielig afgedankt en verwaarloosd kindje' een (t)huis te geven? (Dit is geen veroordeling van mensen die dat doen, ik vraag het me af wat er nou beter is; een kind adopteren of bv. geld storten. En ook voor wie mensen nou een kind adopteren: voor het kind of voor zichzelf? (Natuurlijk kun je niet alle mensen over één kam scheren, er zal dus geen eenduidig antwoord zijn, denk ik.))
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 19:23
Verwijderd
-> Maatschappelijke Vakken btw
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 15:47
Verwijderd
nou er is een kindermarkt waar kinderen die ontvoerd zijn ter adoptie worden gesteld. dit vind ik een hele slechte zaak.

Over het feit van kinderen uit hun eigen land halen: Ik denk dat ieder kind recht heeft op verzorging en liefde van ouders en dat maakt dan niet uit in welk land dat dan is. met alleen voedsel en kleding geven, kun je geen kinderen opvoeden.
Ik denk ook dat mensen die een kind adopteren er inderdaad goed over nadenken en dus zeker niet alleen willen 'pronken'.
Het zijn vaak mensen die zelf geen kind kunnen krijgen en daarom een kind adopteren.

Ik vind adoptie dus zeker een goede zaak.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 19:54
Verwijderd
Heeft ook niet elk kind recht op een identiteit? En daar hoort het land van herkomst, mensen uit dezelfde cultuur, eventueel familie en dergelijke ook bij. Door middel van geld kunnen er ook in het land van herkomst dingen op worden gezet waardoor kinderen liefde kunnen krijgen.

Het merendeel van de mensen die adopteren zullen dat niet doen om er mee te pronken, maar er zijn zeker wel mensen die het wel daarom doen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 11-06-2004 @ 20:54 :
Heeft ook niet elk kind recht op een identiteit? En daar hoort het land van herkomst, mensen uit dezelfde cultuur, eventueel familie en dergelijke ook bij. Door middel van geld kunnen er ook in het land van herkomst dingen op worden gezet waardoor kinderen liefde kunnen krijgen.
ik vind zeker dat elk kind recht heeft op een identiteit en natuurlijk hoort daar het land van herkomst bij. alleen zijn de kinderen die worden geadopteerd vaak wees en hebben dus geen familie. mijn neefje is zelf ook geadopteerd en ik heb gezien in wat voor omstandigheden hij leefde. dit was heel slecht. ik denk dat mijn neefje het hier beter heeft en natuurlijk kan hij later altijd nog naar zijn land terugkeren, maar in het weeshuis daar had hij geen toekomst gehad.
Wil je iets in het land zelf opzetten, dan heb je wel heel veel geld nodig en ik denk dat je zoiets moeilijk kunt realiseren.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 12:13
Verwijderd
Ze hebben dan misschien geen familie, maar ook het land en de inwoners van dat land (alleen de cultuur en het 'op elkaar lijken' al) dragen bij aan de identiteit van het kind.

Omstandigheden kunnen door geld verbeterd worden. Er worden in die landen veel dingen opgezet en veel van die dingen werken gewoon goed, volgens mij. Natuurlijk kost dat veel geld, maar adoptie en het opvoeden van een kind kost zeker net zoveel geld, dus dat kan geen argument zijn in mijn ogen.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 18:43
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 15-06-2004 @ 13:13 :
Natuurlijk kost dat veel geld, maar adoptie en het opvoeden van een kind kost zeker net zoveel geld, dus dat kan geen argument zijn in mijn ogen.
Nou ik vind het wel een argument. met adoptie steek je natuurlijk veel geld in het kind. Maar dat doe je omdat je het als je eigen kind ziet en hem/haar dus ook alles geeft wat je een biologisch kind ook zou geven. Mensen geven dus zoveel geld uit voor hun kind, maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die zoveel geld (als een adoptie kind kost) aan een organisatie willen doneren aan een project. Je ziet niet wat er met het geld gebeurt en je bent er zo ook niet persoonlijk bij betrokken. Ik denk dus zeker niet dat mensen dat gaan doen. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die wel gewoon iets doneren, maar dat zal echt bij lange na niet zoveel zijn als het geld wat je uitgeeft om een kind goed op te laten groeien.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 09:15
Verwijderd
Er zijn ook projecten waar je een beter beeld hebt van wat er met je geld gebeurd. En er zijn ook projecten waarbij je een kind min of meer 'adopteerd' (die organisatie die dat doet (ben ff de naam kwijt, Liliane Fonds, maar dan anders, dacht ik) is niet echt geweldig, geloof ik, maar goed, het gaat nu even om het idee), maar het geld gaat naar het dorp/de omgeving waar het kind woont. Je krijgt dan ook een foto van dat kind en volgens mij kun je ook brieven sturen ed. En volgens mij krijg je dan ook te horen wat er met het geld gebeurd.

En bij mijn ouders in de wijk heeft de wijk een kindertehuis in Roemenië 'geadopteerd' en ik geloof inmiddels ook het ziekenhuisje in hetzelfde dorp. Daar gaan ze eens in de zoveel tijd naar toe, er gaat geld heen en ze nemen dan allerlei spullen mee, enz. En er komen uitgebreide rapportages, jongeren (en ik denk ook wel volwassenen) kunnen zich inschrijven om mee te gaan om het daar op te knappen en dergelijke.

Bij mijn zusje op de middelbare school had hun school min of meer een school in Litouwen onder zijn hoede genomen. Daarmee hielden ze elk jaar een uitwisseling en al hun oude boeken en andere schoolspullen gingen daar naar toe ed.

En zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen. Er zijn ook genoeg mensen met éénmansacties. Er kan veel, als mensen maar willen.

Geld geven doen meer mensen dan dat er mensen zijn die een kind adopteren. Misschien dat tien/twintig/dertig/... mensen samen wel dat bedrag geven. Dingen zijn in derde wereldlanden vaak ook wat goedkoper, het volledige bedrag wat je in Nederland/België en dergelijke landen nodig hebt om een kind op te voeden, ligt in die landen lager, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 17:42
Verwijderd
al die organisaties en acties die je noemt lijken mij inderdaad wel heel goed . Dat is dan natuurlijk een hele goede optie om de mensen toch in hun eigen land te laten leven en dat ze dan toch een toekomst hebben.

Toch blijf ik adoptie ook wel een goede optie vinden. Er zijn nog heel veel weeshuizen met kinderen die het niet zo goed hebben. En bij adoptie maak je ook weer de adoptieouders gelukkig, die anders misschien nooit kinderen zouden kunnen krijgen en die zo en iemand helpen en zichzelf ook heel gelukkig maken.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2004, 14:06
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 15-06-2004 @ 13:13 :
Ze hebben dan misschien geen familie, maar ook het land en de inwoners van dat land (alleen de cultuur en het 'op elkaar lijken' al) dragen bij aan de identiteit van het kind.

Omstandigheden kunnen door geld verbeterd worden. Er worden in die landen veel dingen opgezet en veel van die dingen werken gewoon goed, volgens mij. Natuurlijk kost dat veel geld, maar adoptie en het opvoeden van een kind kost zeker net zoveel geld, dus dat kan geen argument zijn in mijn ogen.
Het land bestaat nog steeds als ze naar Nederland worden gehaald hoor. En je gaat toch ook niet zeggen dat immigranten hun identiteit missen? Mensen krijgen hun identiteit door de plaats waar ze opgevoed zijn, niet door de plaats waar ze geboren zijn. Kinderen van allochtonen voelen zich vaak meer Nederlands dan van het land van hun ouders, ze willen dan ook niet meer terug naar dat land.

Soms word er trouwens in een 'adoptiegezin' maaltijden uit het land van herkomst gemaakt en ze leren over hun land van herkomst. Natuurlijk gebeurt dit niet altijd maar mensen kunnen altijd op zoek gaan naar de plaats waar ze geboren zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2004, 16:02
firelizzard
firelizzard is offline
Citaat:
Heej mensen, voor lb moest ik een onderzoek doen. mijn vraag was: moet adoptie gestimuleerd worden?
Alleen als het voor het kind relevant en beter is. Als je met adoptie kan bereiken dat het kind een goede opleiding (en later dus een goed leven) krijgt is het zeker belangrijk dat het gestimuleerd wordt. Sorry voor het korte antwoord maar ik kan er niets anders van maken
Reageren

Regels voor berichten