Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2004, 17:46
de Koe!
de Koe! is offline
Ik moet voor mijn toelatingsexamen grafiek & illustratie, naast een aantal tekeningen, ook een fotoreeks maken. Omdat ik daar niet goed in ben, wou ik graag weten wat jullie vinden van de foto's die ik gemaakt heb van Charleroi. Ik heb Charleroi als thema gekozen, omdat dit een totaal verloederde en deprimerende stad is. Ik wou die verloedering op foto proberen zetten. Deze foto's zijn getrokken in en nabij het stadscentrum.

Zwart-wit:

Kleur:

't Is een kleine greep uit alle foto's die ik heb. Met de rest zal ik jullie niet lastigvallen

Geargumenteerde kritiek is welkom
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-06-2004, 17:58
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
de Koe! schreef op 26-06-2004 @ 18:46 :

[afbeelding]
Die vind ik wel goed.
[afbeelding]
Hmm, ook wel leuk!
[afbeelding]
Tja... apart... maar kan ermee door.
[afbeelding]
Scheef! Of is dat je bedoeling?
[afbeelding]
Hahaha! Deze vind ik "leuk".
[afbeelding]
Scheef...
[afbeelding]
Nogal warrig. Heeft dat iets met die stad te maken?
[afbeelding]
Wazig/bewogen
[afbeelding]
Ja, deze vind ik de beste!
Met citaat reageren
Oud 26-06-2004, 18:18
LaMazulu
LaMazulu is offline
Met name de eerste vind ik errug cool. Verzin er nu geen diep, nergens op slaand verhaal achter. Dit zegt al genoeg.

Van de andere vind ik het perspectief niet spannend genoeg. Ik ben geen deskundige, maar toch valt me dit op.

Maarre keep it up Ik ben fan
Oud 26-06-2004, 18:21
Verwijderd
Ok, het thema betreft de deprimerende en verloederde stad Charleroi. Met dit in het achterhoofd volgt hier onder mijn kritiek.

Wat opvalt is dat uit geen van de foto's echt verloedering spreekt. We zien een stapel tegels, een stoel in de bosjes, een lelijke voorgevel. Spreekt hier verloedering uit? Ja, maar niet meer dan bij een willekeurig andere plaats. Deze plaatjes kunnen overal geschoten zijn. Waar ligt niet een stoel in de berm? Waar is geen rotzooi in de stad? Je blijft als beschouwer achter met de vraag wat Charleroi zo meer deprimerend of verloederd maakt dan andere steden - waar dit soort taferelen zeker ook terug te vinden zijn.

Twee van de foto's zijn wat compositie betreft sterker dan de anderen: de gehangene en Ministere des Finances. Maar ook hier geldt weer: waaruit spreekt hier de bedoelde verloedering. Bij de gehangene spreekt duidelijk depressie, maar waarom? We zien niet hoe deze tekening past in de omgeving. Bij Ministere des Finances overheerst duidelijk verloedering, maar we worden naar een groter probleem geleid: verval van de staat - en dus niet alleen van Charleroi. Een storend element is de wandelaar. Wat doet zij daar? Wat is haar functie in het beeld? Is het misschien een verwijzing naar het welvarende oranje noorden ()? We weten het als beschouwer niet.

Wat voor deze twee foto's geldt, geldt dus ook voor de rest van de foto's: het zijn losse beelden, zonder context, waardoor het doel - het laten zien van de deprimerende en verloederde omgeving van Charleroi - niet duidelijk wordt.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2004, 18:33
Tom Violence
Tom Violence is offline
Als het een serie is, maak dan alle foto's zwart wit. Dat is stap 1. Foto 2,3,7,8 zou ik weglaten, zie zijn saai. En idd, het thema moet wel in elke foto terug te vinden zijn. Verloedering is een thema ja, Charleroi is een onderwerp.
Oud 26-06-2004, 19:45
Sawna
Sawna is offline
ik mis mensen
Oud 27-06-2004, 11:27
melkpakje
melkpakje is offline
de zwartwitte vind ik erg mooi, vooral de eerste.
de 8e vind ik niet mooi, ik zie er niet echt wat in en hijs een beetje onduidelijk
Oud 27-06-2004, 11:39
Tricks'
Tricks' is offline
eerlijkgezegd vind ik de meeste foto's niet erg bijzonder, behalve die van het ministre des finances. Door de langslopende persoon komt er veel meer dynamiek in het beeld, zonder het evenwicht te verstoren. (je ogen worden a.h.w. van boven (de vlek) naar beneden geleid. Dat heeft geen enkele andere foto, die beweging.) De rest vind ik op de een of andere manier een beetje vervelend statisch.
Oud 27-06-2004, 13:18
p-chez
p-chez is offline
Zoals al gezegd zou je het thema verloedering van Charleroi misschien wat duidelijker in beeld kunnen brengen. Ik zou bijvoorbeeld proberen naast detailopnames ook eens een paar foto's maken waar wat meer op staat. Dus bijvoorbeeld een straat, of een groep gebouwen. Dat soort dingen. Maar je bent wel op de goede weg.
Oud 27-06-2004, 13:39
Verwijderd
De 'hangman', het Ministre Des Finances en de pop op de weg vind ik de mooiste foto's. De rest is wat nietszeggend of zelfs saai (stapel tegels, wc-brillen).

Wat het thema betreft is de foto van het Ministre Des Finances het beste.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 15:34
de Koe!
de Koe! is offline
Heel erg bedankt voor de reacties. Mijn fotoreeks opnieuw beginnen laat ik achterwege (25 euro om naar Charleroi te gaan!), maar jullie kritiek kan mij wel helpen te kiezen welke foto's ik wel en welke ik niet kies. (Ik denk ook niet dat ze van mij verwachten dat ik echt een heel goede fotoreeks maak, aangezien ik geen richting met fotografie doe).
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 17:14
Whaxx
Whaxx is offline
die eerste is behoorlijk tof!
Oud 27-06-2004, 19:08
Tom Violence
Tom Violence is offline
het is een lantaarnpaal met een tekening erop..
Oud 28-06-2004, 09:51
de Koe!
de Koe! is offline
Citaat:
Tom Violence schreef op 27-06-2004 @ 20:08 :
het is een lantaarnpaal met een tekening erop..
Inderdaad. En voor de rest zijn het een hoop ijzerdraad, een stapel stenen, een paar wc-brillen, een stukje vervallen gebouw ... hé, waarom werp ik ze niet meteen allemaal in de vuilnisbak
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 11:02
Tom Violence
Tom Violence is offline
ja erg grappig, maar wat ik bedoel te zeggen is dat de foto opzich niet tof is, het is een ontzettend saaie foto in de zin van saaie compositie en belichting etc. gewoon een registratie van iets, in dit geval die lantaarnpaal, die wel apart is.
Oud 30-06-2004, 20:06
de Koe!
de Koe! is offline
Dat had ik wel begrepen hoor, mijn reactie was helemaal niet slecht bedoeld

Ik ben trouwens geslaagd voor de toelatingsproef. Al zal dat wel meer aan mijn tekeningen liggen dan aan mijn foto's.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 23:04
Mir-idiotA
die opgestrapelde stenen vindt ik totaal geen verloedering, de rest komt aardig in de buurt idd....
brrr en in die stad moet ik zaterdag weer het vliegtuig nemen haha
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 11:59
shifty
shifty is offline
ik heb er niet zo veel vertsand van maar ik vind die met dat mannetje op die lantaarnpaal erg mooi.. de rest vind ik niet zo bijzonder, het ziet er niet echt proffesioneel uit.. Maar ik heb ern iet geen vertsand van dus luister maar niet naar mij
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 17:47
never mind
never mind is offline
ik vind 4 7 en 8 niet geweldig, de rest vind ik wel leuk
Oud 04-07-2004, 21:38
passport
passport is offline
Citaat:
Tom Violence schreef op 28-06-2004 @ 12:02 :
ja erg grappig, maar wat ik bedoel te zeggen is dat de foto opzich niet tof is, het is een ontzettend saaie foto in de zin van saaie compositie en belichting etc. gewoon een registratie van iets, in dit geval die lantaarnpaal, die wel apart is.
als fotojournalistische foto is het weer een sterke foto, zeker met het voorafgaande verhaal.
Oud 04-07-2004, 22:02
Unique Clone
Unique Clone is offline
1,4,6 en 9 zijn het beste.
Reageren

Regels voor berichten