Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Maar volgens mij is het vooral de videokaart en het - meestal - shared videogeheugen dat de laptop de nek omdraait. Een videokaart in een desktopcomputer beschikt over snel, eigen DDR-geheugen, net als de processor. Een laptop komt meestal al niet verder dan PC2700 DDR-geheugen en als dat dan ook nog gedeeld moet worden met de videokaart...
||
Citaat:
Bij een desktop CPU zit de TDP (maximaal verbruik zeg maar) op 90W en voor een GPU op 60W voor een high-end kaart zoals de Radeon 9800. Een laptop moet het met maximaal 20W voor de CPU en 10W voor de GPU doen, schat ik. Dat gaat ten koste van de performance en ook moeten designers hier extra moeite voor verrichten, een apare lijn processoren en grafische chips. Hierdoor zijn de chips ook duurder dan hun desktop-equivalenten. Als conclusie kun je trekken dat een laptop minder goede performance heeft ten opzichte van een desktop en daarnaast veel duurder per performance-eenheid is. Dat kan wel oplopen tot 3 tot 5 keer de prijs van een desktop. Dus een laptop van 2000 euro zal even snel zijn als een desktop van 600 euro (zelfbouw). Gezien het bovenstaande is het aan te raden een Desktop te kiezen voor spellen, in plaats van een laptop. Een laptop kan bij gebruik van een Mobile Athlon 64 wel geschikt zijn voor algemeen gebruik. Mobile Athlon 64 is bijzonder geschikt voor zijn taak. Laag stroomverbruik met name dankzij goede clock throttling en een ongekende performance voor een laptop. Het alternatief hiervoor zou zijn een desktop Pentium 4 processor met een verbruik van 80W+. Dat houdt in dat je een bakbeest krijgt dat eigenlijk constant aan de netvoeding moet zitten en daarnaast veel lawaai maakt. Een P4 is ongeschikt voor een laptop. Netburst is sowieso een verkeerde keus geweest voor Intel. Technisch gezien, marketingtechnisch was netburst wel veel interessanter, totdat intel de Pentium 3 architectuur verder doorontwikkelde wat resulteerde in de Banias-processor ("Centrino") voor mobiele computers (laptops). Afgezien van niet al te hoge performance had deze processor een zeer laag energieverbruik, goede clockthrottling en zeer goede IPC (vergelijkbaar met AMD). De voordelen van een hoge IPC in plaats van hoge kloksnelheid lijkt intel nu ook in te zien, waardoor de Pentium 4 met hoge megahertzen zijn waterloo zal vinden en intel de opvolger van de Banias, de Dothan, ook voor het desktop-segment zal inzetten.
||
Citaat:
![]() De IBM Thinkpad T Series (met Pentium M processor) staat toch bij veel mensen bekend als ongeveer de beste laptops die er zijn. Je moet inderdaad geen desktop-processor in een laptop willen stoppen, maar Intel maakt ook prima notebook-processoren.
Laatst gewijzigd op 27-06-2004 om 17:44. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Ik ergerde me dood aan kreten als 'een centrino batterij' die je nodig hebt om een langere accuduur te krijgen. Dat krijg je dan, mensen zien dat als een batterij ipv processor. Mensen begrijpen het niet. En ik begrijp hen volkomen. Sommige bedrijven hebben er baat bij als consumenten dom gehouden worden. Citaat:
|
![]() Maar w8 maar ik vind een benchmark, al koop ik me zelf zo een laptop! [Edit]GEVONDEN: Alleen de link, kan de plaatjes niet linken: Bron
Laatst gewijzigd op 28-06-2004 om 17:05. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
Laptop op tv Dumbass | 2 | 21-09-2006 17:52 | |
Software & Hardware |
Grafische Kaart - Laptop N00se | 7 | 16-05-2006 21:00 | |
Software & Hardware |
Wat voor merk/type notebook Coolice | 19 | 02-05-2006 09:01 | |
Software & Hardware |
[Linux]Audio- en Videokaartdriver installeren TopDrop | 9 | 20-03-2006 20:14 | |
Software & Hardware |
[Laptop] Laptop aanschaffen Verwijderd | 21 | 29-06-2005 16:53 | |
Software & Hardware |
[laptop] Wil er 1 kopen, welke van de 2 moet ik nemen? Kez | 19 | 23-12-2002 21:51 |