![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik vind Engeland wel een land wat het aardig doet op dit moment overigens. Ze hebben m.b.t de EU slimme beslissingen gemaakt.
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Heb wel sites waarop ze zullen op gaan staan, als het zover is, en sites met de uitslagen. Het is trouwens zo dat de eerstvolgende verkiezing de gemeente/districtsraads- en de provincieraadsverkiezingen in december 2006 zullen zijn. [De komende 20 jaar gaan we minstens nog 11 verkiezingen krijgen!] .::. Enkele Sites .::. * http://www.vub.ac.be/belgianelections : overzicht van alle uitslagen op ALLE niveaus (welk lelijke site, weinig gebruiksvriendelijk, maja.. tis dan ook van de overheid ![]() * http://www.vrtkies.net en http://www.vrtnieuws.net => enkele maanden voor een verkiezing zal je hier werkelijk een schat aan informatie vinden, met o.a. peilingen... http://www.vrtkies.net bevat momenteel alle uitslagen, mooi en overzichtelijk voorgesteld. De website van www.vrtnieuws.net is de site van de VRT Nieuwsredactie, en momenteel staat daar veel info op over de Vlaamse regeringsvorming. * http://www.verkiezingen.fgov.be *http://www.kuleuven.ac.be/sociologie...ispo/index.htm * http://www.politiek.net * http://www.politicsinfo.net/?go=http...hp?language=nl * http://www.politics.be/ *** MEER OP VERZOEK ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Bezuiniging treft student het hardst
Van onze verslaggevers Ferry Haan Raoul du Pré DEN HAAG - Het collegegeld gaat in 2006 en in 2007 met honderd euro omhoog. Ook moeten studenten de kosten van hun ov-kaart voortaan na hun studie terugbetalen. Studenten lijken daarmee het voornaamste slachtoffer van het nieuwe bezuinigingspakket van 750 miljoen euro waarmee het kabinet vandaag naar verwachting zal instemmen. Bij coalitiepartij D66 heerst grote onvrede over de ingrepen in het onderwijs. De partij vindt het onbegrijpelijk dat een speerpunt als de kenniseconomie zo hard moet worden getroffen. Studenten dragen, volgens bronnen rond het kabinet, honderd tot honderdvijftig miljoen euro bij aan de bezuiniging. Vooral het omzetten van de ov-kaart van een gift in een lening ligt gevoelig: toen de kaart begin jaren negentig werd ingevoerd, ging de studiebeurs met ruim dertig euro per maand omlaag. Daar werd toen massaal tegen gedemonstreerd. Nu leveren studenten dus feitelijk opnieuw een fors deel van hun beurs in. Het jaarlijkse collegegeld (nu 1476 euro) stijgt eveneens met honderd euro. Ook werknemers die hun baan verliezen worden getroffen door de bezuinigingen. De ontslagvergoeding die zij eventueel ontvangen zal worden afgetrokken van de WW-uitkering. Dat gaat ook gelden voor gouden handdrukken. In de onderhandelingen met zijn collega Zalm van Financiën is minister De Geus van Sociale Zaken er wel in geslaagd de lengte en duur van de werkloosheidsuitkeringen voorlopig intact te houden. Een andere groep die opnieuw moet inleveren zijn de ambtenaren: zij krijgen geen bonussen meer voor bijzondere prestaties. Deze maatregel volgt op een eerdere bevriezing van de lonen van ambtenaren. Met het in mindering brengen van de ontslagvergoeding op de WW-uitkering bezuinigt het kabinet volgend jaar 50 miljoen euro. In 2006 loopt dit bedrag op naar 125 miljoen, om in 2007 uit te komen op 150 miljoen euro. De extra bezuiniging van het kabinet voor volgend jaar is nodig omdat het bezuinigingspakket voor dit jaar geheel bestond uit eenmalige posten. Doordat deze opbrengsten volgend jaar niet meer terugkeren, moest het kabinet op zoek naar nieuw geld. Met het afgesproken pakket bezuinigt het kabinet overigens niet meteen de gewenste 750 miljoen euro. Volgend jaar wordt een bedrag van ongeveer 450 miljoen euro bereikt. In 2006 zou de bezuiniging 725 miljoen moeten bedragen. In 2007, het laatste jaar van het zittende kabinet, zou de gewenste extra 750 miljoen bereikt moeten zijn. http://www.volkskrant.nl/denhaag/1089263341543.html LSVb geschokt over bezuinigingen 09-07-2004 Utrecht, 9 juli 2004 — Utrecht 8 juli 2004 – De plannen van het kabinet om 150 miljoen euro extra te bezuinigen op hoger onderwijs zijn onacceptabel, vindt de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb). De voorgestelde verhogingen van het collegegeld en het morrelen aan de OV-jaarkaart zijn ondoordachte en botte maatregelen. Zonder enige visie wordt geknipt in het onderwijs! Bij de kabinetsformatie is besloten te investeren in hoger onderwijs: Meer kenniswerkers, Nederland kennisland. Onderwijs zou dus een hoge prioriteit moeten hebben. Dit staat echter haaks op de voorgestelde bezuinigingen. Het kabinet maakt zich volledig ongeloofwaardig als zij deze maatregelen goedkeurt. In plaats van investeren, lijkt het hoger onderwijs weer de dupe te worden van bezuinigingsdrift. ‘Wij zijn erg geschrokken. Zulke ingrijpende voorstellen doen zonder het onderwijsveld te raadplegen, is ronduit dom´ , aldus een verbaasde LSVb-voorzitter Kim Toering. www.lsvb.nl
||
Citaat:
dus nederland moet echt bezuinigen op wat het uitgeeft aan de EU, we krijgen er niet echt zo heel veel voor terug.
||
![]() |
Citaat:
|
Belangrijk is: Hoe gaan we dit tegen of hoe kunnen we protesteren hier tegen? Studeren is al duur genoeg en studie financiering is al helemaal niet veel. Als je een full time opleiding doet heb je al helemaal niet veel tijd voor een baantje naast je studie dus ik denk dat we dan allemaal maar coke en speed moeten gaan dealen zodat we onze studie kunnen betalen....
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
nee.... ik kom het hier nergens tegen.... hier ook niet.... nee.... Hmmmm..... Nee. Komt niet in het Groot Woordenboek der Ambtenaren voor. Wat betekent dat woord precies? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Baangarantie bestaat ook niet. Dit kabinet moet gewoon eens inzien dat studenten (en de kenniseconomie in het algemeen) nu eenmaal veel geld en aandacht nodig hebben, wil Nederland weer terugkomen in de topdrie van landen met het hoogste gemiddelde opleidingsniveau.
Zalm verkloot alles op deze manier. Wat zou een oplossing zijn? Volkert vrijlaten? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Totdat het volgende kabinet vind dat er weer meet hoogopgeleiden moeten komen. Ik denk dat ik na dit jaar ga stoppen met mn studie en gewoon ga werken. Als het volgende kabinet dan gratis studies aan HBO/Universiteit gaat aanbieden meld ik me wel weer aan |
![]() |
|
gratis studie zal er nooit komen.
laten we eerst ff afwachten of het plan er idd vandaag doorkomt. zo ja: dan gaan we ckers demonstreren in den haag!!! stelletje achterlijken! ik begin dit jaar aan een nieuwe opleiding, kan ik net zo goed helemaal niet beginnen want het 3e jaar kan ik dan nog onmogelijk betalen! tssssss ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maargoed ontopic: Triest natuurlijk, ik kan het ook (nog) wel betalen, zonder die lening aan te gaan, maar damn zoals gezegd is, zo stimuleer je de kenniseconomie niet. Een korte termijnsoplossing die zeer onverstandig is. Hopelijk zal D66 dan maar genoeg ballekes hebben om iets te doen eh eh... {|o_0\} |
![]() |
||
Citaat:
De regering wil dus dat wij gaan lenen (levert hun ook weer rente enzo op natuurlijk)...al zijn ze zelf te schijterig om een lening te hebben....
||
Citaat:
nou ik heb niet zo veel geld hoor, nadat ik helemaal ben uitgekleed door het betalen van mn collegegeld! en ik heb al helemaal geen zin in leningen na mn studie! |
![]() |
|
Verwijderd
|
pff, het huidige kabinet veroorzaakt hierdoor (okeej, niet alleen hierdoor maar wel met al die bezuinigingen mbt het studeren in het algemeen) een soort van (ongewenst?) tweedeling in de maatschappij.
Nl, de rijken gaan studeren en de armen.. ![]() De gevolgen over een tijdje...: Rijke mensen worden rijker, de wat armere mensen worden nog armer . ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Dit geeft dus vooral maar weer aan wat voor gore, slappe, laffe ruggegraatloze bende D'66 is. Iedereen die hier nog denkt óóit op die partij te stemmen moet zich diep gaan schamen in een donker hoekje.
Ze hebben zich laten paaien met die paar honderd miljoen euro voor onderwijs (die nergens voor gebruikt, dat Innovatieplatform Kenniseconomie heeft nog geen activiteiten ontplooid) en een minister van Bestuurlijke Vernieuwing (de persoonlijke fetisj van Thom de Graaff, wordt-ie bloedgeil van). Ze hebben zich laten omkopen, terwijl D'66 niks meer was (zeven zetels) en nu laten ze zich als een little bitch meelokken in een plan waardoor het hoger onderwijs nog veel meer wordt uitgekleed. Bakker, Dittrich, De Graaff, gadverdamme, ik kots erop. Stelletje slappe zakken. ![]() Laten we met zijn allen de Nederlandse democratie een dienst bewijzen, door bij de volgende parlementsverkiezingen ervoor te zorgen dat D'66 niet één zetel meer krijgt. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik sluit me aan bij alle bezwaren tegen de bezuinigingen op het HO.
Het is inderdaad onvoorstelbaar dat een kabinet durft te praten over een kenniseconomie, weer bezuinigd op het Hoger Onderwijs. Nog een paar dingen; - Nederlandse studenten betalen al bijna de hoogste collegegelden van Europa. In veel van de ons omringende landen is studeren gratis. - De Nederlandse uitgaven voor het onderwijs als deel van het BNP (OESO-norm) daalt al jaren. - Eén van de doelstellingen van HOOP is concurrentie tussen opleidingen. Geen student zal er na afschaffing van de OV nog over na denken om in een stad aan de andere kant van het land te gaan studeren. Ik wacht op een bericht van de LSVb wanneer de volgende staking plaats gaat vinden...
||
![]() |
Citaat:
Het beetje extra geld wat er voor onderwijs kwam, is opgeslokt door o.a. het VMBO. Richt jij een platform anti-D66 op? ![]() Of zullen we direct maar een partij voor het onderwijs opstarten? One-issue-partijtjes doen het tegenwoordig toch al zo goed... ![]()
|
![]() |
Ik ben er als VVD-er helemaal voor om eens in de oppositie te gaan. De VVD is een liberale partij, dit heeft niks met links noch rechts te maken, maar wat Zalm nu aan het doen is is meehelpen aan het verrechtsen van de partij. Hij maakt er een conservative partij van. Dit mag de VVD nooit en ten nimmer worden.
Mocht de VVD nog meer verrechtsen dan zeg ook ik mijn vertrouwen in de partij op. Wachtende op een nieuwe echte liberale partij.
Laatst gewijzigd op 09-07-2004 om 15:51. |
![]() |
|
Belachelijk.
Maar als het toch zo ver moet komen, is het dan geen beter idee om een trajectkaart ipv een OV-jaarkaart beschikbaar te stellen voor studenten? Ik bedoel, als student hoef je in principe niet heel Nederland door te reizen, als je maar van je huis naar de universiteit kan komen. Dit is een stuk goedkoper dan een OV en zo heb je als student toch nog íets. Aan de andere kant is dit organisatorisch heel erg ingewikkeld denk ik.... De beste optie is dan denk ik toch: gerrit zalm op zijn bek te stampen (thanks to nare man ![]()
|
Ik weet niet of dit al gezegd is, maar de OV jaarkaart is een verplichte kaart.
Dit plan is dus nooit uit te voeren als de OV-jaarkaart verplicht blijft. En de vrijwillige OV-jaarkaart zal er nooit komen en afschaffen is simpelweg geen optie. Kortom, onze regering zal niet durven een verplichte lening in te stellen en dit plan gaat niet door. En trouwens, dit plan is toch sowieso te gek voor woorden, als je bedenkt dat dit juist de dingen zijn waar D'66 zich tegen zou verzetten? Een coalitie noemen ze dat, dat is gewoon weer ieder z'n eigen voordeel proberen te halen, niks meer en niks minder. Ik kan me niet voorstellen dat D'66 dit plan ooit in de armen kan sluiten.
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Nou hoor ik net dat het niet doorgaat.
![]() Tenminste... collegegeld wordt met €100 verhoogd en de OV-jaarkaart blijft gewoon zoals ie is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De liberalen hebben fors, heel fors verloren en moeten nu het leiderschap over Vlaanderen opgeven aan de CD&V. Hoe er de afgelopen maanden intern werd geruziet daar, de mensen houden daar niet van! Ook het migrantenstemrecht heeft de VLD de das omgedaan... ik verwacht echt niet dat Verhofstadt zijn termijn nog kan volhouden... ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Al weer een staking voor het hoger onderwijs........... NN | 51 | 13-03-2003 15:53 | |
Investeren in het onderwijs... waarin dan??! Fortuynist | 61 | 12-03-2003 13:28 | |
Werk, Geld & Recht |
Wat merk jij van de euro? akiwerlich | 13 | 26-02-2003 01:12 | |
2900 euro collegegeld en afschaffing stufi??? Verwijderd | 105 | 19-02-2003 15:38 | |
De Kantine |
Goede slogan voor studentendemonstatie Optima | 29 | 12-11-2002 08:19 | |
Algemene schoolzaken |
!Staking 12 November! NY | 8 | 11-11-2002 14:55 |