Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-07-2004, 22:51
Verwijderd
en een weigerende monitor. Ziehier:

Er is een pc, een 600MhZ (niet lachen, hij is niet van mij), met 64 mb intern geheugen, een nvidia geforce 2 met eigen videogeheugen (geen flauw idee hoeveel). Het ding draait Windows XP, maar had onder 98SE en ME ook al exact dezelfde kuren.

probleem 1
er zit een (kapotte) Philips brander en een cdromdrive in. Soms herkent de pc de cddrives wél, maar het meest van de tijd staat er bij deze computer alleen de A-drive. Hoe komt het dat hij de cddrives af en toe wel en af en toe niet herkent? Er zijn al nieuwe kabels (die platte, IDE) ingekomen maar dat verhielp het probleem niet. Enige ideeën?

probleem 2
uitvallende internetverbindingen: de inbelverbinding wordt er at random uitgegooid. En nee, alle instellingen staan goed, ik ben niet gek. Dus automatisch verbinding verbreken na zoveel seconden staat echt wel uit...

probleem 3
De monitor blijft op standby staan als je de pc aanzet. Alleen als de kast open is ( ) dan doet ie het wél. Hoe kan dat in godsnaam?

Alvast bedankt enzo... ik denk niet dat jullie er iets mee kunnen maar het is het proberen allicht waard, eh?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-07-2004, 23:09
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 11-07-2004 @ 23:51 :
probleem 1
er zit een (kapotte) Philips brander en een cdromdrive in. Soms herkent de pc de cddrives wél, maar het meest van de tijd staat er bij deze computer alleen de A-drive. Hoe komt het dat hij de cddrives af en toe wel en af en toe niet herkent? Er zijn al nieuwe kabels (die platte, IDE) ingekomen maar dat verhielp het probleem niet. Enige ideeën?
Als de ide kabels vervangen zijn, is het eerste waar ik aan denk de voeding. Is de voeding wel in orde?

Citaat:
probleem 2
uitvallende internetverbindingen: de inbelverbinding wordt er at random uitgegooid. En nee, alle instellingen staan goed, ik ben niet gek. Dus automatisch verbinding verbreken na zoveel seconden staat echt wel uit...
Ook hier is het eerste waar ik aan denk een niet-goed-werkende voeding.

Citaat:
probleem 3
De monitor blijft op standby staan als je de pc aanzet. Alleen als de kast open is ( ) dan doet ie het wél. Hoe kan dat in godsnaam?
Daar is het eerste waar ik aan denk een los-zittende videokaart. Druk hem eens goed aan. Zoniet? Dan ook hier vermoed ik weer een niet-goed-werkende voeding.

Kortom, belast je voeding eens wat minder, door bijvoorbeeld de cd-rom drives tijdelijk zonder stroom te zetten. (trek de stroom-plug eruit) en vervang anders je voeding eens?
Oud 11-07-2004, 23:16
SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
en een weigerende monitor. Ziehier:

Er is een pc, een 600MhZ (niet lachen, hij is niet van mij), met 64 mb intern geheugen, een nvidia geforce 2 met eigen videogeheugen (geen flauw idee hoeveel). Het ding draait Windows XP, maar had onder 98SE en ME ook al exact dezelfde kuren.

probleem 3

Alvast bedankt enzo... ik denk niet dat jullie er iets mee kunnen maar het is het proberen allicht waard, eh?
tja, hier had je al een topic over... Het is gewoon niet mogelijk dat het zo is dat wanneer de kast dicht is je geen hebt en open wel puur door de kast. moet wat anders zijn. Ik neem toch niet aan dat als de pc aanstaat en je houd de kap er tegenaan dat tie dan gelijk uitgaat en als je hem weer weghaald gelijk weer aan/

Dus ook ik ga hier mee met de voeding of ventilatie van de kaart, maar daar had je al tegen argumenten voor gegeven volgensmij...

En DJ mark, leg mij eens uit hoe een internet verbinding kan uitvallen door voeding. Bedoel je dan dat de stroom wegvalt bij de pci modem kaart?
Oud 12-07-2004, 07:24
Verwijderd
Citaat:
SubbehQ schreef op 12-07-2004 @ 00:16 :
tja, hier had je al een topic over...
Ja, in een topic van iemand anders maar ik dacht ik zet het er ff bij.

kapotte voeding dus? het valt te proberen... een brakke modem zou ook kunnen, denk ik, de hele pc is al vrij oud zoals je begrijpt
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 12:12
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 12-07-2004 @ 08:24 :
Ja, in een topic van iemand anders maar ik dacht ik zet het er ff bij.

kapotte voeding dus? het valt te proberen... een brakke modem zou ook kunnen, denk ik, de hele pc is al vrij oud zoals je begrijpt
ik heb ooit zulk soort klachten verholpen door een nieuwe modem , het bleek dat er bliksem in de telefoon lijn was geslagen en die had de modem getoast. de beste mensen gebruikte de modem alleen als fax dus ze kwamen er niet meteen achter dat die niet meer werkte en van alles aan instabiliteit veroorzaakte
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 13:09
M@rco
M@rco is offline
Het lijkt wel alsof er iets te warm wordt... de processor?
Anders ligt het idd misschien aan de voeding.
Oud 12-07-2004, 15:18
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
SubbehQ schreef op 12-07-2004 @ 00:16 :
En DJ mark, leg mij eens uit hoe een internet verbinding kan uitvallen door voeding. Bedoel je dan dat de stroom wegvalt bij de pci modem kaart?
Zoiets, te weinig spanning voor het modem, omdat een andere bron teveel spanning wegtrekt.

Ook ben ik benieuwd: wat zit er precies in de pc aan cd-drives, pci-kaarten, harde schijven, en vooral, het wattage van je voeding.
Oud 12-07-2004, 17:58
Verwijderd
Waarom ligt het aan de voeding? Wat doet de voeding waardoor het kapot gaat?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 18:14
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 12-07-2004 @ 18:58 :
Waarom ligt het aan de voeding? Wat doet de voeding waardoor het kapot gaat?
Niet genoeg spanning leveren aan je componenten
Oud 12-07-2004, 18:32
Verwijderd
Citaat:
Dj Mark schreef op 12-07-2004 @ 16:18 :
Ook ben ik benieuwd: wat zit er precies in de pc aan cd-drives, pci-kaarten, harde schijven, en vooral, het wattage van je voeding.
Geen flauw idee. Ik zal van het weekend wel ff checken, want ik zou het eerlijk waar niet weten

Maar er zit in:

- een pci-netwerkkaart
- een modem (ook pci denk ik)
- een cdbrander die het al jaren niet meer doet (toen is de ellende ook begonnen)
- een cdromspeler
- een nvidia videokaart die destijds helemaal goed & hip was
- verder een 600mhz pentium, ehm, 64 mb ram, 12 gb harde schijf...

en de pc is trouwens van SKY. Dat Dixons-merk. Dus het is geen a-merk, hij is geassembleerd, vermoed ik.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 05:27
Enlightenment
Enlightenment is offline
Hoi Krummeltje

Citaat:
probleem 1
Dat hij de drives af en toe wel of niet herkent kan zijn omdat de Philips drive foutieve informatie stuurt naar de IDE controller, of dat jumpersettings niet goed zijn, een kabelbreuk of een half-loszittende kabel. Als die Philips drive niet meer werkt: afsluiten dat ding. Incl. stroomkabel. Dan alleen de werkende optical (cd rom dus) aansluiten en kijken of dat wel gewoon altijd goed werkt.
Citaat:
probleem 2
Disconnects op je analoge PSTN modem kun je krijgen door o.a. ruis op de lijn en een brakke modem. Ook IRQ (interrupt) problemen zou een oorzaak kunnen zijn. Probeer even uit te sluiten of het aan je lijn ligt. Dus ergens waar er vrijwel geen ruis op de lijn is en waarbij een andere modem (in een andere computer) wel gewoon goed werkt. Als het daar niet goed op werkt, tja.. ik zou het op een brakke modem houden.
Citaat:
probleem 3
Spanning op de kast. Sluit de computer aan op een geaard stopcontact. Het is maar een wilde gok.

Check uiteraard of alles goed vast zit. Probeer ook om de stroom er af te halen (stekker eruit) en dan de kast dicht te maken en dan aan te doen. Werkt het dan wel?

Veel succes
Oud 13-07-2004, 10:40
Verwijderd
Hoi Enlightenment

De modem is denk ik het probleem, want aan de lijn ligt het niet - ik kan daar met mijn laptop prima internetten.

Als ik mij niet vergis werken de cddrives zonder de philips al helemaal niet, maar ik zal er eens een andere indoen. (De IDE-kabels zijn namelijk gelust, zeg maar.)

En dat van de spanning op de kast zal ik eens uitproberen. Er zit namelijk zo'n onweer-stekker, die bij hoogspanning de stroom van de pc uithaalt, op de stekker van de stekkerdoos. (Snap je me nog?) Misschien ligt het daaraan?
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 10:42
Energie
Energie is offline
Zit r uit al moederboard problempje.. chipset drivers opnieuw installeren?
Oud 13-07-2004, 10:54
Verwijderd
Citaat:
Energie schreef op 13-07-2004 @ 11:42 :
Zit r uit al moederboard problempje.. chipset drivers opnieuw installeren?
Oh gast alsjeblieft
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 10:59
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 13-07-2004 @ 11:54 :
Oh gast alsjeblieft
Dat is het dus niet?
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 15:14
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 13-07-2004 @ 11:59 :
Dat is het dus niet?
Die gozer bedoelt de firmware van het moederbord upgraden. Heeft alleen zin als je nieuwere hardware wil installeren, die niet naar behoren werkt. Kijk wel uit met dat zogenaamde 'flashen'!
Oud 13-07-2004, 15:15
Verwijderd
Citaat:
Dj Mark schreef op 13-07-2004 @ 16:14 :
Die gozer bedoelt de firmware van het moederbord upgraden. Heeft alleen zin als je nieuwere hardware wil installeren, die niet naar behoren werkt. Kijk wel uit met dat zogenaamde 'flashen'!
Ah, dus dat is je bios flashen. Nee, dat zal ik niet doen
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 16:17
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Dj Mark schreef op 13-07-2004 @ 16:14 :
Nee, chipset drivers opneiuw installeren is iets anders dan je BIOS flashen.
Oud 15-07-2004, 16:19
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-07-2004 @ 06:27 :
Spanning op de kast. Sluit de computer aan op een geaard stopcontact. Het is maar een wilde gok.
Het stopcontact is wel geaard. Daar ligt het dus niet aan.

Ik heb gezocht naar wat voor voeding erin zat maar kon het niet vinden... Waar staat dat?
Met citaat reageren
Oud 15-07-2004, 20:10
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 15-07-2004 @ 17:19 :
Ik heb gezocht naar wat voor voeding erin zat maar kon het niet vinden... Waar staat dat?
Op de voeding staat op een sticker wel ergens het wattage, er staat als het goed is ook een bedradingsschema op.
Reageren

Regels voor berichten