Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-07-2004, 20:22
phensicske
phensicske is offline
Ik heb nog maar één keertje met het vliegtuig gereisd en het is allemaal goed verlopen, buiten dat ik verschrikkelijke oorpijn had tijdens het opstijgen en dalen. 't Komt dus door de druk, waar mijn oren niet zo goed tegen bestand zijn, 'k heb namelijk gaatjes in mijn trommelvlies.

Weet iemand of er een oplossing is tegen de pijn, want de vorige keer voelde ik mijn oren nog een halve dag na de landing.

Ik probeerde al te kauwen en te slikken, maar dat hielp niet echt.
Ook mijn neus toeknijpen en dan uitblazen hielp maar een beetje, daarbij vond ik dat maar een eng geluid maken, net alsof je oren van binnenuit ontploffen of zo.

Iemand tips?
Oud 11-07-2004, 20:36
Mara
Mara is offline
Als je gaapt, hoor je kleine geluidjes bij je oren als 't goed is. Kleine knalletjes, anders kan ik 't niet omschrijven.
Je buis van eustachius gaat dan open, waardoor de druk in je oor en erbuiten gelijk wordt. Door het verschil in druk krijg je oorpijn. Je moet dus zorgen dat die buis opengaat.

Dit gebeurt idd met kauwen, slikken, maar dus ook met gapen. Ik heb 't geluk dat ik dat op kan wekken (vraag me niet hoe) waardoor ik tijdens 't vliegen dus nergens last van heb.
Misschien kan je proberen dat ook te leren/doen? Of kan dat niet door die gaatjes in je trommelvlies?
Oud 11-07-2004, 20:46
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 11-07-2004 @ 21:36 :
Als je gaapt, hoor je kleine geluidjes bij je oren als 't goed is. Kleine knalletjes, anders kan ik 't niet omschrijven.
Je buis van eustachius gaat dan open, waardoor de druk in je oor en erbuiten gelijk wordt. Door het verschil in druk krijg je oorpijn. Je moet dus zorgen dat die buis opengaat.

Dit gebeurt idd met kauwen, slikken, maar dus ook met gapen. Ik heb 't geluk dat ik dat op kan wekken (vraag me niet hoe) waardoor ik tijdens 't vliegen dus nergens last van heb.
Misschien kan je proberen dat ook te leren/doen? Of kan dat niet door die gaatjes in je trommelvlies?
Normaalgezien is die beschadiging van mijn trommelvlies enkel belemmerend voor dingen die met druk te maken hebben (duiken, vliegtuig).

Helpt gapen dan beter of slikken en zo? Anders zal het me waarschijnlijk niet veel meer helpen.

Maar 't is wel zeker het proberen waard. Merci voor de tip.
Oud 11-07-2004, 20:57
Verwijderd
Citaat:
phensicske schreef op 11-07-2004 @ 21:46 :
Normaalgezien is die beschadiging van mijn trommelvlies enkel belemmerend voor dingen die met druk te maken hebben (duiken, vliegtuig).

Helpt gapen dan beter of slikken en zo? Anders zal het me waarschijnlijk niet veel meer helpen.

Maar 't is wel zeker het proberen waard. Merci voor de tip.
gapen, of je neus dicht knijpen en dan lucht er door proberen te blazen

ik zou het niet weten ik heb er geen last van, maar wel gaatjes in trommelvlies(gehad)
Oud 11-07-2004, 21:31
Fieneke
Fieneke is offline
k heb dan geen gaatjes in mijn trommelvliezen, maar k heb hier wel ook last van int vliegtuig, bij mij helpt gapen wel redelijk, maar t blijft heel erg irritant.
Oud 11-07-2004, 21:43
Ryan.
Ryan. is offline
trommeltje met lekkere zuurtjes mee, lolly's mee en een fijne vlucht
Oud 11-07-2004, 23:54
Type
Type is offline
gapen helpt zeker wel beter dan kauwen en slikken... in ieder geval, in mijn ervaring wel.
Oud 12-07-2004, 08:30
Rachel
Rachel is offline
Bij mij hielp niets.. toen ik ging slapen ben ik met mijn oor op een kussentje gaan liggen en heel hard drukken en toen was het weg
Oud 12-07-2004, 10:27
Linda1985
Linda1985 is offline
Ik had er oordruppeltjes voor: Otheel
Dat verlichtte de pijn behoorlijk
Oud 12-07-2004, 10:49
Verwijderd
ik eet altijd kauwgom
Eerlijk gezegd heb ik het nog nooit zonder kauwgom oid gedaan, dus ik weet niet of ik er anders wel last van heb. Maar met heb ik er geen last van.
Oud 12-07-2004, 12:55
Verwijderd
mijn nicht had het ook in het vliegtuig. Zij kreeg van de stuwardes 2 bekertjes met daarin een paar watjes die in kokend heet water gedept zijn. die bekertjes zet ej dan op je oren. Dat blijkt ook te helpen.
succes
Oud 12-07-2004, 13:21
Geranium-Tulp
Geranium-Tulp is offline
Citaat:
spacegirl schreef op 11-07-2004 @ 21:57 :
gapen, of je neus dicht knijpen en dan lucht er door proberen te blazen

ik zou het niet weten ik heb er geen last van, maar wel gaatjes in trommelvlies(gehad)
Dat van je neus dichtknijpen en dan blazen kun je maar beter niet doen. Een meisje naast me in het vliegtuig vertelde dat haar vriend daardoor aan één oor doof geworden was.
Oud 12-07-2004, 13:26
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Get Psycho schreef op 12-07-2004 @ 13:55 :
mijn nicht had het ook in het vliegtuig. Zij kreeg van de stuwardes 2 bekertjes met daarin een paar watjes die in kokend heet water gedept zijn. die bekertjes zet ej dan op je oren. Dat blijkt ook te helpen.
succes
Moet je dit dan op voorhand vragen?
Oud 12-07-2004, 23:54
Balance
Balance is offline
Citaat:
Jetteke schreef op 12-07-2004 @ 14:21 :
Dat van je neus dichtknijpen en dan blazen kun je maar beter niet doen. Een meisje naast me in het vliegtuig vertelde dat haar vriend daardoor aan één oor doof geworden was.
lijkt me onzin.

De pijn in je oren komt inderdaad door een druk verschil en die moet je overbruggen door je oren te 'klaren'. Ik heb net een duikcursus gedaan waarbij ik geleerd heb hoe je dat moet doen (want ook daar zijn drukverschillend).
Er zijn (onder water) 3 opties:
- slikken terwijl je je kaak heen en weer beweegd
- je neus dicht knijpen en zachtjes (dus niet forceren!) uitblazen.
- de eerste twee opties tegelijk uitvoeren
Oud 13-07-2004, 06:04
Geranium-Tulp
Geranium-Tulp is offline
Citaat:
Balance schreef op 13-07-2004 @ 00:54 :
lijkt me onzin.

De pijn in je oren komt inderdaad door een druk verschil en die moet je overbruggen door je oren te 'klaren'. Ik heb net een duikcursus gedaan waarbij ik geleerd heb hoe je dat moet doen (want ook daar zijn drukverschillend).
Er zijn (onder water) 3 opties:
- slikken terwijl je je kaak heen en weer beweegd
- je neus dicht knijpen en zachtjes (dus niet forceren!) uitblazen.
- de eerste twee opties tegelijk uitvoeren
Ik weet het verder ook niet. Dat meisje zei het tegen me, dus ik nam het risico maar niet.
Oud 13-07-2004, 09:27
Verwijderd
Citaat:
Jetteke schreef op 13-07-2004 @ 07:04 :
Ik weet het verder ook niet. Dat meisje zei het tegen me, dus ik nam het risico maar niet.
als je naar de dokter gaat omdat je oren verstopt zitten, vragen ze vaak of je die handeling al gedaan hebt. Ze stellen het dus voor als oplossing, lijkt me niet echt gevaarlijk dus (maar je moet het natuurlijk niet overdrijven)
Oud 13-07-2004, 10:28
Zero-Zero
Zero-Zero is offline
Citaat:
Jetteke schreef op 13-07-2004 @ 07:04 :
ook lekker alles geloven heh

je moet gewoon idd blazen of gapen of slikken, kaugom kauwen en pijn lijden.
Oud 13-07-2004, 12:13
kimberley
kimberley is offline
In het vliegtuig kan je om bekertjes vragen met warme watten. Meeste stewardessen hebben ze al klaar staan. Geloof me, het ziet er zwaar debiel uit .
Door die bekertjes houd je dezelfde druk op je oren waardoor het geen pijn meer doet. Zonder die bekertjes was het bij mij echt niet uit te houden gewoon.
Oud 13-07-2004, 13:33
coffee_mug
coffee_mug is offline
oordopjes?
Oud 13-07-2004, 14:36
Verwijderd
Dat blazen met je neus dicht helpt inderdaad wel, maar het kan erg pijnlijk zijn als je het pas doet als je oren echt dicht zitten. Je kunt beter dat tussendoor al een paar keer doen, dat werkt bij mij altijd wel.

Anders inderdaad gapen, met je kaak naar links en naar rechts gaan en slikken.
Oud 13-07-2004, 19:45
Geranium-Tulp
Geranium-Tulp is offline
Citaat:
Zero-Zero schreef op 13-07-2004 @ 11:28 :
ook lekker alles geloven heh

je moet gewoon idd blazen of gapen of slikken, kaugom kauwen en pijn lijden.
Waarom zou ik dat niet geloven als zei dat zegt?
Ze had zelf ook erge oorpijn en wilde niet blazen
Oud 13-07-2004, 19:55
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
coffee_mug schreef op 13-07-2004 @ 14:33 :
oordopjes?
Ja, helpt dat niet, oordopjes in doen ?
Oud 13-07-2004, 20:56
phensicske
phensicske is offline
Ik zal geloof lekker debiel met die bekertjes zitten.

En op voorhand al zitten gapen en slikken en lollies eten en kauwgom en...dat wordt een grappig zicht.
Oud 13-07-2004, 23:55
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
phensicske schreef op 13-07-2004 @ 21:56 :
Ik zal geloof lekker debiel met die bekertjes zitten.

En op voorhand al zitten gapen en slikken en lollies eten en kauwgom en...dat wordt een grappig zicht.
*Same here*

Ik neem in ieder geval al kauwgom mee, en als ze in het vliegtuig met van die bekertjes rondgaan, dan pak ik die ook wel.
Oud 13-07-2004, 23:57
MightyDuck
MightyDuck is offline
Jah eh voor meiden is dat niet zo belachelijk maar ik wil niet met bekertjes aan mijn kop zitten

Oordopjes o.i.d. niet goed ?
Oud 14-07-2004, 00:16
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 14-07-2004 @ 00:57 :
Jah eh voor meiden is dat niet zo belachelijk maar ik wil niet met bekertjes aan mijn kop zitten

Oordopjes o.i.d. niet goed ?
Ik heb net eens gekeken op internet:

Op de volgende site staat dit:
http://www.dokterdokter.nl/thema/thema1.html

Oorpijn tijdens vliegen
Tijdens het opstijgen en landen van een vliegtuig verandert de druk in de cabine. Omdat het stijgen en landen zo snel gaat, heeft het oor geen tijd zich aan deze veranderingen aan te passen. Dichtklappende oren, pijn en een suis in het oor kunnen het gevolg zijn. U kunt deze klachten proberen te voorkomen door tijdens het stijgen en landen te geeuwen of op een snoepje of een kauwgum te kauwen. Bij baby’s kunt u de klachten proberen te voorkomen door het kindje tijdens het stijgen en landen te voeden. Mocht u ondanks deze maatregelen toch veel last hebben, dan kunt u bij de apotheek speciale oordopjes kopen.

En op de volgende site staat dit:
http://www.vakantieboekje.nl/downloa...boekje2004.pdf

Oren
De meest voorkomende oorzaak van oorontsteking tijdens de vakantie is zwemmen in verontreinigd water. Gebruik dan bij voorkeur speciale oordopjes. Oorpijn bij kinderen kan ook leiden tot buikpijn, misselijkheid en koorts. In het vliegtuig kan tijdens het stijgen en dalen oorsuizing, oorpijn en hoofdpijn optreden. Ben je verkouden, dan is het risico hierop groter. Neem dan een half uur voor het vertrek een neusspray of gebruik speciale oordopjes. Veel slikken (een snoepje eten of iets drinken) helpt ook.

Op veel internetsites worden speciale oordopjes aangeraden, die 'Earplanes' heten. Er staat bij dat je ze bij de drogist/apotheek kunt kopen.
Oud 14-07-2004, 11:54
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
YPrue schreef op 14-07-2004 @ 01:16 :
Ik heb net eens gekeken op internet: *Heel verhaal*
Ik zou bijna zeggen...KARMA ! Maar dat is hier niet, maar mijn dank is groot
Oud 14-07-2004, 11:55
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 14-07-2004 @ 12:54 :
Ik zou bijna zeggen...KARMA ! Maar dat is hier niet, maar mijn dank is groot
Oud 14-07-2004, 12:45
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
YPrue schreef op 14-07-2004 @ 01:16 :
[B]Ik heb net eens gekeken op internet:

...B]
'k Ga eens checken bij de apthoker voor die oordopjes, lijkt me eigenlijk de beste oplossing.

Bedankt!

Die otheel (wie zei dat ook alweer?) is dat de merknaam of het product zelf?
Oud 14-07-2004, 12:49
MightyDuck
MightyDuck is offline
Tja de een zegt dat ze er last van hebben en de ander niet.
Ik had al last van druk op de oren tijdens een busreis naar Parijs toen we een flinke helling af reden.

Het is misschien ook een deel psychologisch, je voelt je rustiger als je weet dat je die dopjes hebt en dus geen oorpijn krijgt dan wanneer je het risico loopt dat je er last van krijgt en met blije bekers aan je hoofd moet gaan zitten

Stel je voor, is het vliegtuig eenmaal op stabiele hoogte, zet je je bekertjes weg, tikt iemand op je schouder met een roodbetraand gezicht van het lachen.. "wat was JIJ nou aan het doen jij idioot !"
Oud 14-07-2004, 13:33
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 14-07-2004 @ 13:49 :
...

Het is misschien ook een deel psychologisch, ...

... "wat was JIJ nou aan het doen jij idioot !"
Hehe.

Ik heb grote twijfels over dat psycho.., ik wist op voorhand er niet echt iets over, dus..hmm. Ik weet het niet zeker, hoor, maar toch, 'k denk dat je dat eerder hebt bij vliegangst of zo.
Oud 14-07-2004, 21:52
YPrue
YPrue is offline
O ja, wat ik nog even wil weten: is er iets waar lenzendragers op moeten letten als ze gaan vliegen?
Oud 15-07-2004, 07:03
Geranium-Tulp
Geranium-Tulp is offline
Citaat:
YPrue schreef op 14-07-2004 @ 22:52 :
O ja, wat ik nog even wil weten: is er iets waar lenzendragers op moeten letten als ze gaan vliegen?
Ik heb lenzen maar ik hoef niets speciaals ofzo te doen hoor
Oud 15-07-2004, 13:56
Parabola
Parabola is offline
Ik heb al een paar keer gevlogen en de laatste 2 keren, deden mijn oren zo pijn, dat gapen/slikken niet hielp. En het blazen met mn neus dicht hielp toen al niet meer. Dit gebeurde alleen bij het landen, bij het opstijgen had ik nergens last van. In zo'n boekje dat in het vliegtuig lag, zag ik een kleine advertentie staan van die oordopjes. Die ga ik denk ik maar halen voordat ik op vakantie ga, heb geen zin in die pijn
Oud 15-07-2004, 15:38
Verwijderd
Citaat:
Nou, ik doe ze altijd uit, omdat ik tijdens het vliegen praktisch altijd in slaap val en omdat de airco nogal rot is want daar krijg je zo'n droge ogen van. Maar goed, niks echt speciaals zoals het orengedoe.
Oud 16-07-2004, 15:44
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
'k Draag ook lenzen en ik heb er ook geen last van gehad. Misschien kan je oogdruppeltjes meenemen voor het geval dat ze droog aanvoelen?
Oud 21-01-2010, 09:03
Ralph1982
Ralph1982 is offline
Voor in het vliegtuig heb je oordopjes met een drukventiel. Hier hebben ze daar meer informatie over staan >Het drukventiel zorgt er voor dat de luchtdrukverschillen minder abrupt verlopen.

Laatst gewijzigd op 21-01-2010 om 11:52. Reden: reclame byebye!
Topic gesloten

Regels voor berichten