Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2004, 20:32
kliwie
kliwie is offline
ik weet niet of het hier hoort...
ik las laatst in 'onkruid' dat is geloof ik wel een mystiek achtig blad (daarom post ik het hier) een stukje over hooggevoeligheid. ze hadden het hierover alsof het echt een ziekte is, maar ik vroeg me dus eigenlijk af of ze maar een beetje aan het lullen waren of dat het ook echt bestaat. de dingen die ze zeiden deden me best een beetje aan mezelf denken. weet iemand hier iets over? of is er iemand die het zlef ook heeft? (als het bestaat)
bedankt
Advertentie
Oud 16-07-2004, 20:45
Verwijderd
gebruik de zoekfunctie eens op sensitief.
Oud 17-07-2004, 10:11
Anoniem
Ja ik ben zelf hoog sensitief en het is absoluut geen gelul!!!!! Hoog sensitiviteit kan in veel verschillende vormen voorkomen maar is géén ziekte! Zie het maar als bijvoorbeeld hoogbegaafdheid, je hebt het of je hebt het niet. Je moet ermee leren omgaan, en het kan zowel positief als negatief in je leven staan. Ik zal wat vertellen over mijn hoogsensitiviteit:
Ik vroeg me al heel lang af waarom ik me zo 'anders' gedroeg dan veel van mijn vrienden. Ik was (en ben) enorm gevoelig en trouw, en wilde het liefst al mijn vrienden gelukkig zien. Er waren momenten dat ik een goede vriend nogal depressief zag, en dan zei mijn gevoel praat met hem. Ik deed het geheel vrijwillig, en ik vind het nu nogsteeds normaal om mijn vrienden hulp te bieden als ze het nodig hebben. Maar na een tijdje nam ik al die verdrietige/depressieve 'verhalen' van al de personen met wie ik praatte in mijn gevoel op. En dat werd teveel, waardoor ik vaak zelf heel erg verdrietig was en moest huilen. Ik ben erachter gekomen dat dat extreem gevoelige hoogsensitiviteit is, via een vrouw die ik kende. Ze gaf me een boek waarin ik moest lezen, en ik herkende me onmiddelijk. Er stond in dat je als je hooggevoelig bent een extreem hoog gevoelsleven hebt (veel geven om mensen), maar wat ook op mij van toepassing is is dat je in de loop van de dag enorm veel indrukken krijgt die je opslaat in je hoofd. Kleine details als mensen die zich zo en zo gedragen, maar ook sfeer, geuren, emoties e.d. En bij mij word dat al snel teveel. Ik heb nu geleerd dat ik af en toe wat afstand van mijn gevoel moet nemen, ff een stapje terug om zelf te kijken hoe voel ik me nu.
Ik hoop dat ik je nu genoeg hierover heb verteld, als je nog vragen ofzo hebt kun je me een bericht sturen ofzo.
Oud 17-07-2004, 12:18
engeltje
engeltje is offline
Zei Onkruid dat het een ziekte was???????
Hooggevoeligheid is heel normaal. Eén op de vijf mensen is het, je hebt net een iets ander zenuwstelsel. Het is ook wetenschappelijk onderzocht dacht ik. Iig zijn er meerdere boeken over geschreven.
Ik ken wel meerdere personen die het zijn, ikzelf ook wel, denk ik, ik herken er veel van.
Op internet kun je waarschijnlijk ook wel wat vinden onder Hooggevoeligheid of HSP (Higly Sensitive Persons) Misschien kun je er wat mee. Boeken zijn er trouwens ook over.
Oud 18-07-2004, 18:19
Coraxion
Coraxion is offline
Ik ben zelf ook HSP.
Ik weet dit nu ongeveer een jaar, en weet er best veel van.
Graag wil ik hier binnenkort over uitwijden, ik heb nu even geen concentratie.
Het is inderdaad GEEN ZIEKTE, maar ja, onkruid is een blad dat altijd vrij oppervlakkig blijft, dus ik denk dat ze ook geen diep onderzoek uitvoeren alvorens iets, wat geen hoofdonderwerp is, te publiceren.
Ik ben er de laatset tijd nogal mee bezig, nogal overprikkeld enzo, slaat nu ook al om in lichamelijke klachten, maar zoals gezegd zal binnenkort wat meer vertellen.
Mail me of stuur me een PM'etje!
Oud 18-07-2004, 19:59
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Ik ben ook HSP. Een tijd lang is dat voor mij erg moeilijk geweest. Ik kon niet met mezelf en mijn hevige gevoelens omgaan. Hierdoor ontstond een depressie waar ik gelukkig helemaal overheen ben (helemaal is trouwens wel een erg groot woord). Ik kon mezelf ook niet accepteren zoals ik was: verlegen en doodstil als ik bij een groep (redelijk onbekende) mensen was. Doordat ik mezelf nu accepteer (door trouwens ook mijn spirituele gevoelens tot uiting te laten komen d.m.v een reikicursus) ben ik een beetje veranderd. Een beetje, want ik denk dat je hoogsensitiviteit niet kan overgroeien ofzo.
Mijn vriendinnen weten niet dat ik HSP ben. Wel grappig: een heel goede vriendin van mij kende ik al 3.5 jaar voordat we close werden. Zij vond (bleek later) dat ik zo verlegen was de eerste jaren dat ze me kende, dat ik niet interessant genoeg was om vriendinnen mee te worden. Ik praatte niet tegen haar, zij nauwelijks tegen mij. Maar als ik aan iemand gewend raak na een tijd, word ik bij die persoon losser en ga meer praten enzo. Zij denkt dus dat ik onwijs veranderd ben in die 3 jaar, ik weet dat ik alleen aan haar moest wennen...

(edit) Weet iemand hier of HSP sterker reageren op alcohol? Koffie in elk geval wel, dat heb ik vaker gelezen, maar over alcohol heb ik nooit iets gezien. Ik kan namelijk bijna geen alcohol verdragen.

Laatst gewijzigd op 18-07-2004 om 20:02.
Oud 18-07-2004, 20:15
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Schiet me net nog iets te binnen: 2 jaar geleden ongeveer vroeg een meisje uit m'n klas of ik gedachten kon lezen. Zomaar uit het niets. Ik kende haar niet eens zo goed! Ik had haar blijkbaar een paar keer zo goed aangevoeld, dat ze dat ging denken... Nou, toen voelde ik dat ze zich daarom niet goed op haar gemak voelde bij me. Ik wist toen nog niet wat HSP was, maar ik wist dat ik 'meer wist'. Het is eigenlijk meer voelen, weet ik nu. Das wel het mafste dingetje van mijn HS-verleden, waar ik toen trouwens best wel van geschrokken ben.
Oud 19-07-2004, 15:00
engeltje
engeltje is offline
Het zou best kunnen dat je sterker reageert op alcohol, maar ik denk dat dat toch nog vooral met de persoon te maken heeft. Ikzelf kan er namelijk behoorlijk goed tegen. Maar als ik het elke dag zou gaan drinken ofzo, zou ik er wel weer eens allergisch voor worden. Dat is namelijk bij zoveel dingen...
Sowieso slaat bij mij veel gevoeligheid om in lichamelijke klachten, wat heel vervelend is. Omdat ik hiermee meer heb gewerkt afgelopen jaar, gaat het nu stukken beter Het signaleren (en soms voorkomen) is nu ook veel makkelijker.
Wel pak ik allerlei gevoelens op van anderen, wat heel vermoeiend kan zijn. Aan de andere kant ben ik er ook blij mee, alleen moet ik er nog beter mee leren omgaan.
Oud 19-07-2004, 15:41
kliwie
kliwie is offline
fijn dat er zoveel mensen reageren! dat ik zei dat onkruid het beschreef als een ziekte kan ook wel een foutje zijn... dus niet allemaal boos worden op dat blad!

ik heb geen idee meer of ik wel of niet hooggevoelig ben, ik weet wel dat ik gevoelens van mensen zie en zlef soms voel. ik leef dan zo met sommige mensen mee dat het mijn eigen verdriet wordt, en dat terwijl ik die personen dan verder helemaal niet ken. dan blijf ik er steeds over nadenken en wordt mijn hele hoofd gevuld met negatieve gedachten. maar nooit kan ik aan iemand uitleggen wat ik voel of hoe ik me voel! omdat ik het op dat moment zelf ook niet goed weet behalfe dan dat ik verdrietig ben. ja vreemd hoor...

maar echt bedankt, ik zal zeker een berichtje sturen als ik een vraag heb. oja ik heb eigenlijk al een vraag: heeft iemand van jullie een titel van een boek wat ik kan lezen hierover?
Oud 19-07-2004, 19:46
Coraxion
Coraxion is offline
Even over die alcohol:

Ik heb het zelf wel een aantal keer gehad, ik drink sowieso niet vaak/veel, maar een paar keer als nadat ik een of twee slokjes wijn ofzo had genomen> toen kreeg ik een heel rood hoofd, en dan begin je helemaal te gloeien, gebeurt normalitair natuurlijk ook, maar na een zo'n slokje is wel erg overdreven.

Dus het gaat meestal wel op dat HSP sterker op alcohol reageren dan de meeste mensen.
Ik hoor het ook vaak van een HSP-vriendin van me.
Oud 20-07-2004, 20:40
engeltje
engeltje is offline
Een titel van een boek over HSP: Hooggevoeligheid als uitdaging, van Marian van den Beuken, ISBN: 9020201441
Die kan ik iig hier zo vinden (hij ligt voor mn neus, ik had m nodig voor een vriend namelijk)
Oud 21-07-2004, 06:43
Outdated Spirit
Outdated Spirit is offline
Ik scherm mezelf nu zo erg af dat ik er niks meer van merk, voor de tijd dat ik wist hoe ik me moest afschermen werdt ik geplaagd door pijnsteken in mn gezicht als er iets slechts gebeurde met iemand wat voor mij belangrijk was om te weten. Hoe dichter bij mn neus en hoe pijnlijker de prikkel des te erger was het.

Er kwam uiteindelijk uit dat het een gebeurtenis was waar ik niet veel aan kon veranderen dus waren die prikkels ook niet echt fijn. Dus ben ik naar manieren gaan zoeken om me af te schermen.

Ik ben uiteindelijk uitgekomen op een reflectieschild dat alle bovennatuurlijke energie afketst.

Toen ik dat schild had opgebouwd is het langzaam weggeebt.

Voor de wetenschappelijke mensen: nee ik ben niet gek nee ik was niet onder invloed van iets.
Oud 23-07-2004, 16:19
bassgirl
bassgirl is offline
ik zit hier al jullie stukjes te lezen, en herken mezelf hier ook aardig in, opende dit omdat ik eigenlijk dacht dat het wat anders was, maar ik hoor ook vaak van dat ik alles over iedereen weet, vaak als ik iemand aankijkt weet ik wat er is, of wat diegene wil zeggen of waar die aan denkt. laat het dan niet merken, maar even later komt dat eruit.. en altijd al het geoel gehad at ik anders was dan andere ik weet niet waarom.

ben een paar x naar een handlezer geweest, en ik ad hier niks over gezegd, en die wist het, en 2mnd terug naar een iriscopist geweest, en die zei ook dat ik dingen wist die ik niet had kunnen weten zeg maar, en meer van die dingen die ik zelf wist maar het er nooit met andere over heb.

veel mensen komen naar me toe met hun problemen omdat e weten dat ik nooit hoe dan ook iets doorlul... maar ik trek het mezelf ook heel erg aan.. zoals ik hier meer lees denk er dan de hele dag aan en je wordt er helemaal in meegetrokken lijkt het wel...

zou ik het ook kunnen hebben???
Oud 24-07-2004, 18:58
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
bassgirl schreef op 23-07-2004 @ 17:19 :
ik zit hier al jullie stukjes te lezen, en herken mezelf hier ook aardig in, opende dit omdat ik eigenlijk dacht dat het wat anders was, maar ik hoor ook vaak van dat ik alles over iedereen weet, vaak als ik iemand aankijkt weet ik wat er is, of wat diegene wil zeggen of waar die aan denkt. laat het dan niet merken, maar even later komt dat eruit.. en altijd al het geoel gehad at ik anders was dan andere ik weet niet waarom.

ben een paar x naar een handlezer geweest, en ik ad hier niks over gezegd, en die wist het, en 2mnd terug naar een iriscopist geweest, en die zei ook dat ik dingen wist die ik niet had kunnen weten zeg maar, en meer van die dingen die ik zelf wist maar het er nooit met andere over heb.

veel mensen komen naar me toe met hun problemen omdat e weten dat ik nooit hoe dan ook iets doorlul... maar ik trek het mezelf ook heel erg aan.. zoals ik hier meer lees denk er dan de hele dag aan en je wordt er helemaal in meegetrokken lijkt het wel...

zou ik het ook kunnen hebben???
dat zou kunnen ja . waarom niet?

ik weet het niet. ik weet niet wie ik zelf ben. daarom mss. ik herken mezelf er ook wel in. heel erg eigenlijk maar dan toch op een andere manier. alhoewel als ik hoor dat 20% van de mensen heeft, heb ik zoiets van: o ja? daar merk ik totaal niets van!
Oud 26-07-2004, 14:06
Dame Blanche
Dame Blanche is offline
*meldt zich als hoogsensitief persoon*
Oud 30-07-2004, 14:33
Verwijderd
Ik vind er weinig mystiek aan, maar goed. Ik ben wel ongeveer het prototype HSP...

Dit is zo'n checklist:

- Ze zijn zorgzaam en bewust.
- Ze dromen en fantaseren veel.
- Ze merken veel meer details en nuances op.
- Ze voelen stemmingen en emoties van anderen aan.
- Ze denken over veel dingen na, en bekijken alles van verschillende kanten.
- Ze zijn snel ontroerd door kunst, natuur en een mooie film.
- Ze willen in hun eigen tempo werken.
- Ze houden van stilte en rust.

Als ik dan naar mezelf kijk dan heb ik alles wel wat hierboven staat. Ik fantaseer enorm veel, soms ben ik een hele dag in een andere wereld en vier ik bijv. een feest met alle mensen die ik liefheb. Op school had ik het altijd meteen door als iemand verdrietig was. Soms ging ik dan naar die persoon toe en vroeg ik wat er was, waarop ze vervolgens in tranen uitbarstten...
Ik heb nooit echt een mening maar vindt het altijd 'allebei'.
Bij films heb ik, sinds ik het niet meer hoef tegen te houden, regelmatig dat ik ze uitkijk met een enorme huilbui.
Als ik kook kan ik er niet tegen als anderen er zich mee bemoeien.
Ik ben zeer zorgzaam, en wil mensen altijd helpen of blij maken. Bovendien kan ik soms niet genieten omdat ik altijd zo zorgzaam ben. Bijv. ik heb een vriend en hij is blind, als ik dan bij hem ben dan denk ik er elke seconde aan of hem alles wel gaat lukken (ergens naar binnen of op straat lopen) terwijl hij het gewoon gewend is.

En ook lichamelijk ben ik HSP: enorm kietelgevoelig, een lage pijngrens en zelf met sex ben ik het....tegelijk klaarkomen bijv. daar raak ik heel erg verward van...
Oud 01-08-2004, 22:02
starryeyed
starryeyed is offline
Hebben jullie HSP ook last van dat jullie niet ergens bij horen voelen.
Dat ik heb ik. Ik ben best erg gevoelig vang ook vaak engergieen op van anderen best lastig soms me daar voor aftesluiten maar goed. Ik best sociaal. maar uit eindelijk heb ik toch het gevoel dat ik er niet tussen pas.

Hebben jullie dat ook?
Oud 02-08-2004, 17:52
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Citaat:
starryeyed schreef op 01-08-2004 @ 23:02 :
Dat ik heb ik. Ik ben best erg gevoelig vang ook vaak engergieen op van anderen best lastig soms me daar voor aftesluiten maar goed. Ik best sociaal. maar uit eindelijk heb ik toch het gevoel dat ik er niet tussen pas.

Hebben jullie dat ook?
Dat heb ik heel erg gehad ja! Nog steeds een beetje, maar ik heb nu 1 vriendin die me prima begrijpt en dat heeft erg geholpen. Ik kan er daarbij nu veel beter mee omgaan dan eerst.
Oud 10-08-2004, 16:25
Verwijderd
hoi,

Hsp, oftewel een nieuwetijdskind...

Ja al die kenmerken ken ik en het is ook bijna zeker dat ik het ben...

Op internet staan ook testen voor hsp maar ik zelf ga altijd naar een site toe over nieuwetijdskinderen daar staat heel veel......
Qua info, zoals kenmerken, hoe je er mee omkunt gaan...

over dat blad..... tegenwoordig krijgt alles een naam zoals Hsp, adhd, borderline..... enz.
Ze proberen de mensen in hokjes te plaatsen...
het zijn allemaal dingen waar je mee om kunt leren gaan als je het accepteert...

Liefs een eenzaam meisje
Oud 11-08-2004, 21:36
metallicpatrick
metallicpatrick is offline
mee eens..

ik heb het ook...hsp ...maar het maakt mij niet anders dan het al was..ik weet alleen sinds kort dat er nog andere mensen zijn zoals ik

en waarom ik altijd zo anders was als de andere jongens in de klas. ik weet ook altijd gelijk of een persoon aardig is of niet, dan heb ik een gevoel van : ik moet met die persoon praten, en bij personen waar ik dat niet heb die zijn vaak totaal niet boeiend, heb een keer gelet of het iets in het uiterlijk was, maar zit totaal geen logica of systematiek in.
mijn vriendin heeft het ook. en dat is wel heel fijn want we brgrijpen elkaar vaak zonder iets te zeggen, ik kan er daarom ook niet tegen als mensen met een hele uitleg komen van een halfuur die ik bij de 1e 3 woorden al helemaal snap.
Oud 11-08-2004, 22:20
Radium
Radium is offline
Citaat:
bugge schreef op 30-07-2004 @ 15:33 :
Ik vind er weinig mystiek aan, maar goed. Ik ben wel ongeveer het prototype HSP...

Dit is zo'n checklist:

- Ze zijn zorgzaam en bewust.
- Ze dromen en fantaseren veel.
- Ze merken veel meer details en nuances op.
- Ze voelen stemmingen en emoties van anderen aan.
- Ze denken over veel dingen na, en bekijken alles van verschillende kanten.
- Ze zijn snel ontroerd door kunst, natuur en een mooie film.
- Ze willen in hun eigen tempo werken.
- Ze houden van stilte en rust.
Ik voldoe ook volledig aan deze checklist, maar ik ben geen HSP-patiënt o.i.d. Echt enorme onzin die checklist.

Vind het behoorlijk onzinnig dat dit soort dingen gebruikt worden als een soort ego-boost, even zielig doen en speciaal zijn, in plaats van dat gewoon erkend wordt dat het een psychische stoornis betreft.

Kan iemand met een serieus wetenschappelijk ertikel over deze aandoening komen, i.p.v. een verwijzing naar een blad over mystiek? Want als ik dit zo hoor zou het beter thuishoren in Psychologie. Tenzij het inderdaad ongefunduurde crap is, dan hoort het beslist hier thuis
Oud 11-08-2004, 23:35
I love stars
I love stars is offline
Kijk hier maar op:
http://www.hooggevoelig.nl/publiciteit/publiciteit.php

Mischien dat het niet zo crap is.
Oud 11-08-2004, 23:41
Flærynn
Flærynn is offline
http://www.hooggevoelig.nl/hsptests/hsptest/index.php

Zelf kan ik 20 van de 23 vragen met ja beantwoorden, wat ervoor zorgt dat ik mij volgens deze site een Highly sensitive Person mag noemen, waar ik eigenlijk ook wel in geloof al had ik het zelf nooit een naam gegeven.

Laatst gewijzigd op 11-08-2004 om 23:45.
Oud 11-08-2004, 23:48
Flærynn
Flærynn is offline
Citaat:
starryeyed schreef op 01-08-2004 @ 23:02 :

Hebben jullie dat ook?
Kortweg: ja
Oud 12-08-2004, 00:13
Radium
Radium is offline
Het enige credible artikel op die Hoogevoelig site komt uit trouw, en zelfs dat is geen wetenschappelijke publicatie maar gewoon een artikeltje. HSP is echt weer de zoveelste hype op psychologisch gebied. Dat blijkt ook uit deze topic, iedereen is ineens hooggevoelig...

Het ligt toch enorm voor de hand dat de ene persoon gevoeliger is voor bepaalde dingen dan de ander? Niets bijzonders aan dus.
Advertentie
Oud 12-08-2004, 00:20
Flærynn
Flærynn is offline
Citaat:
Radium schreef op 12-08-2004 @ 01:13 :
Het enige credible artikel op die Hoogevoelig site komt uit trouw, en zelfs dat is geen wetenschappelijke publicatie maar gewoon een artikeltje. HSP is echt weer de zoveelste hype op psychologisch gebied. Dat blijkt ook uit deze topic, iedereen is ineens hooggevoelig...
Mischien omdat mensen die niet hooggevoelig zijn zich niet geroepen voelen om te beantwoorden....?

Citaat:
Radium schreef op 12-08-2004 @ 01:13 :

Het ligt toch enorm voor de hand dat de ene persoon gevoeliger is voor bepaalde dingen dan de ander? Niets bijzonders aan dus.
Daar heb je gelijk in, maar als je hooggevoelig bent ben je vaak niet meer gevoelig voor 1 ding dan anderen, maar voor een hele hoop dingen. Plus dat je jezelf dan echt kan voelen als zijnde 'anders dan de meesten anderen'.
Misschien heeft iedereen dat wel ooit gehad, zo'n periode, maar als dat zo is duurt het bij mij wel extreem lang. Ik ben er dan ook werkelijk door een gediplomeerd psychologe op getest (zonder officiele test, maar door bevindingen te beschrijven en te toetsen) en zij zei ook dat ik gewoon een erg gevoelig persoon ben, veel meer dan de 'gemiddelde' (wat dat ook zijn mag) mens.
Oud 12-08-2004, 00:26
Radium
Radium is offline
Dat kan, maar ik krijg de indruk dat HSP een soort elitair iets is, en dat mensen met HSP beter zijn. Dat zou niet moeten, men zou moeten erkennen dat het een stoornis is die behandeld moet worden.

Uit die hooggevoelig.nl site en de artikel komt namelijk ook duidelijk naar voren dat HSP'ers niet goed kunnen functioneren op bv. hun werk.

Daar komt nog eens bij dat ik die test op hooggevoelig.nl echt belachelijk vind. M'n hele familie en een heleboel vrienden zouden allemaal hooghevoelig zijn... Erg "hoog" is het dan relatief gezien niet meer
Oud 12-08-2004, 08:06
Verwijderd
Citaat:
Radium schreef op 11-08-2004 @ 23:20 :
Ik voldoe ook volledig aan deze checklist, maar ik ben geen HSP-patiënt o.i.d. Echt enorme onzin die checklist.

Vind het behoorlijk onzinnig dat dit soort dingen gebruikt worden als een soort ego-boost, even zielig doen en speciaal zijn, in plaats van dat gewoon erkend wordt dat het een psychische stoornis betreft.

Kan iemand met een serieus wetenschappelijk ertikel over deze aandoening komen, i.p.v. een verwijzing naar een blad over mystiek? Want als ik dit zo hoor zou het beter thuishoren in Psychologie. Tenzij het inderdaad ongefunduurde crap is, dan hoort het beslist hier thuis
Heej Radium,

OP www.nieuwetijdskinderen.org staat veel info wat het allemaal inhoud en de kenmerken er van, het zijn duidelijkere kenmerken dan die checklist uit dat ene blad, misschien heb je er wat aan!
Oud 12-08-2004, 08:18
Machiavelli
Machiavelli is offline
Ik ben overongevoelig, hoor ik nu ook bij dat stelletje zwevende trippende malloten die zichzelf nieuwe tijds blagen noemen?
Oud 12-08-2004, 11:33
I love stars
I love stars is offline
Waarom worden ze nieuwe tijds kinderen genoemt?
Oud 12-08-2004, 13:00
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 12-08-2004 @ 12:33 :
Waarom worden ze nieuwe tijds kinderen genoemt?
Om eerlijk te zijn heb ik geen flauw idee...

mensen geven dingen vaak namen om het in hokjes te plaatsen...
Oud 12-08-2004, 13:54
Pudding_Gek
Pudding_Gek is offline
als je een eenzame alto bent die om alles huilt heb je het dus...cool ik wil ook hoogbegaafd zijn, ik heb het nu ook
Oud 12-08-2004, 14:01
Verwijderd
Citaat:
Pudding_Gek schreef op 12-08-2004 @ 14:54 :
als je een eenzame alto bent die om alles huilt heb je het dus...cool ik wil ook hoogbegaafd zijn, ik heb het nu ook

waarom ben je volgens jou dan een alto????

daar kan ik echt niet bij sorry.

ik ben echter geen alto, ik ben me zelf en dat moet ik maar accepteren.
Oud 12-08-2004, 16:47
Radium
Radium is offline
De term "nieuwetijdskinderen" zal wel komen omdat het HSP-syndroom wordt gezien in een soort zweverige context [die indruk krijg ik iig uit die sites]. Dat Hoogevoeligheid tot uiting komt wordt dan afgeschoven op de huidige gestresste, gecommercialiseerde consumptiemaatschappij. Daarom zijn Nieuwetijdskinderen een soort slachtoffers van deze tijd.

Da's dan mijn theorie.
Advertentie

Regels voor berichten