Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-07-2004, 16:52
Verwijderd
Goed, nav mijn meeting van gisteren, heb ik besloten een eerste topic te openen over hunebedden.

We hebben gisteren de hunebedden in Havelte bezocht. Deze zijn verplaatst en hebben niet meer de echte uitstraling en zijn ook gerestaureerd en vastgezet. In WOII wilden de Duitsers op die plek een landingsbaan aanleggen en de hunebedden gewoon platgooien. Men heeft dat willen voorkomen en de hunebedden gewoon uit elkaar gehaald en later weer opgebouwd. Mooi dat ze dat hebben gedaan, helaas is de 1e niet op de juiste plaats teruggezet en missen ze een heleboel van de authentieke hunebedden.

Later op de avond zijn we naar Sleen geweest en daar was het prachtig. Het grote hunebed straalde een immense rust en warmte uit en de stenen gonsden bijna. Het kleine hunebed daarentegen was totaal anders. Ik liep er met Raffi heen en werd steeds bedrukter, toen ik er vlak bij stond, kreeg ik een heel bedrukt en benauwd gevoel en overal kippevel. En normaal merk ik dat niet zo sterk. Het was vooral op een plek heel sterk. Toen we weer terugliepen, verdween dat gevoel totaal.
Iedereen heeft daar ook iets gemerkt, vandaar dat ik het zo'n mooie plek vind voor een eventuele meeting om eens langs te gaan. Ik heb het idee dat iedereen dat zal kunnen voelen.

Raffi vertelde dat zowat alle hunebedden op kruisingen van leilijnen (meer ) zijn gebouwd, evenals zowat alle kerken van voor 1300.

Ok, vertel, hunebedden, foto's, ervaringen, leilijnen, theorieėn, feiten, gedachtenspinsels enz enz...
Advertentie
Oud 25-07-2004, 17:12
Verwijderd
Hunebed 1 in Havelte

Het grote hunebed in Noord-Sleen

Oud 25-07-2004, 20:25
Verwijderd
moet dit nu sticky of niet? Kijkt men eroverheen? Testen.
Oud 25-07-2004, 23:03
Fade of Light
Fade of Light is offline
ik denk dat mystiek uberhaupt een beetje aan het...aftakelen is, sticky topic of niet Maareh was het een s.com meeting of wat?

MAareh verder: leuk, denk ik....Wat is de bedoeling? ghehe ik snap het doel van het topic niet
Oud 25-07-2004, 23:22
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 26-07-2004 @ 00:03 :
ik denk dat mystiek uberhaupt een beetje aan het...aftakelen is, sticky topic of niet Maareh was het een s.com meeting of wat?

MAareh verder: leuk, denk ik....Wat is de bedoeling? ghehe ik snap het doel van het topic niet
Nee ander forum.

Gewoon. Hunebedden in het algemeen. meld iets erover. Anders kap ik ermee
Oud 26-07-2004, 09:19
Fade of Light
Fade of Light is offline
Ok Leuke steentjes
Oud 26-07-2004, 12:49
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
hunebedden zijn interessant hoor
maar ik zie totaal geen link met mystiek. ofzo.

kijk als je in een graf komt, voel je je daar ook niet lekker. logisch toch? het is gewoon niet fijn, al die dode mensen die daar ooit hebben gelegen .

en mss moet je toch een duidelijker doel geven aan dit topic. zo is mijn mening dan .
Oud 26-07-2004, 13:38
Verwijderd
Dat is het nu net, er zijn theorieėn dat hunebedden eerst geen graven waren, maar dat ze ze later daarvoor hebben gebruikt.

Theorieėn dat ze alleen op de hoger gelegen stukken land zaten en ertussen alleen maar water was.

enzenz.

En wat is er nu niet duidelijk, het is gewoon 1 algemeen wisseltopic over hunebedden, waarbij alles gewoon verteld, aangehaald mag worden, net als het God-topic. Zo moeilijk kan het toch niet zijn...

En ik heb geen moeite met graven, kijk, zolang je tenminste eerbied toont en niet de boel gaat lopen vernielen, waarom zou je je slecht voelen bij graven. Het is een herinnering aan iemand waar andere mensen van gehouden hebben. En zeker bij de hunebedden, daar zit zoveel meer achter dan zomaar een graf, vooral ook door de leeftijd, de grootte van de stenen, het gevoel.

Wat ik heb gevoeld was niet zomaar van oh nee, ik sta bij een graf, ik voelde duidelijk een beklemmende energie, dat is iets anders dan je zelf iets opleggen te voelen, want dan had ik het bij de andere bedden ook gehad.
Oud 26-07-2004, 15:24
Auntie M
Auntie M is offline
Ik ben een keer naar de hunebedden bij Borger geweest. Ik had daar nou helemaal geen gevoel bij dat dat eventueel een graf zou zijn geweest of een plek waar bepaalde rituelen werden uitgevoerd. Terwijl ik voordat ik erheen ging wel zoiets had van ķk ga nu naar een plek waar een waas van geheimzinnigheid om heenhangt. Niet dus.

Even terugkomend op graven. Niet iedere begraafplaats of grafkelder geeft mij hetzelfde gevoel. Zo heb ik een keer de grafkelders van de Notre Dame bezocht en ik wist niet hoe snel ik daar weer weg moest komen. Een kapeltje op Kreta waar notabene de schedels opelkaar gestapeld lagen had ik weer geen problemen mee.
Over het algemeen krijg ik een heel vredig gevoel als ik over een kerkhof loop maar er zijn er ook weer bij waarbij mijn haren recht overend gaan staan. Zo heb ik in Jakarta het erebegraafplaats Menteng Pulu (mijn opa is daar begraven), prachtig, vredig etc.
Je kan daar ergens een torentje beklimmen om het hele veld te overzien maar je hebt van daaruit ook zicht op een chinees kerkhof. Vanuit de verte kreeg ik al geen prettig gevoel bij dat kerkhof. Vreemd maar waar.
Oud 27-07-2004, 03:02
p-chez
p-chez is offline
Ik snap, ondanks de redenering, de link met Mystiek nog niet
Bovendien is de naam 'dolmen' een betere naam, aangezien de Hunen niks met de stenen bouwwerken te maken hebben. Helaas is zo'n naam dan ingeburgerd.

Ik heb, doordat m'n pa archeoloog is, in verschillende landen zeer veel foto's gemaakt van dolmen, menhirs/megalieten, cairn, steencirkels en steen-rijen. Heel interessant. Ik zal eens zoeken of ik die foto's kan vinden, maar helaas zijn die gemaakt met 'n gewone camera, dus ik heb geen zin om ze allemaal in te scannen.
Oud 27-07-2004, 09:29
Verwijderd
De link met mystiek is er zeker als je bepaalde dingen ziet, hoort of hebt meegemaakt. Wij hebben zelf een ritueel bij een hunebed gehouden, er zijn genoeg anderen die dat doen.

En hou nu eens op of dat het wel of niet past en of je de vraag nu snapt of niet, ik wil ook wel eens wat anders hebben dan geesten en gerel over God. Het lijkt wel of er nix anders meer op mystiek kan, alsof mystiek moet draaien rond alle overschot van andere fora. Dus hunebedden, niet geheel mystiek, maar mysterieus genoeg om erover te lullen hier, verder graag geen commentaar meer.

Hoe komen de hunebedden dan aan die naam? Of dolmen aan de naam hunebedden?
Oud 27-07-2004, 09:51
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mutant schreef op 26-07-2004 @ 14:38 :
...En ik heb geen moeite met graven, kijk, zolang je tenminste eerbied toont en niet de boel gaat lopen vernielen, waarom zou je je slecht voelen bij graven. Het is een herinnering aan iemand waar andere mensen van gehouden hebben. En zeker bij de hunebedden, daar zit zoveel meer achter dan zomaar een graf, vooral ook door de leeftijd, de grootte van de stenen, het gevoel.
de ergste meest kotselijke vorm van vandalisme: graven vernielen . HOE TRIEST KAN EEN MENS ZIJN?!
daar kan ik nou echt niet inkomen. of op die joodse graven hakenkruisen gaan kladden. afschuwelijk . dat kun je die mensen gewoon niet aandoen.
eerbied en respect, dat hoort bij een graf, absoluut!

maar over de hunebedden ik ben er zelf nog nooit geweest, maar 'k zie eigenlijk het verschil niet met een gewoon graf. toch is een keer proberen .
Oud 27-07-2004, 10:40
AngelLena
AngelLena is offline
Er zijn trouwens ook theorieen gevormd dat hunnebedden in het eerste begin gevangenissen waren voor de zwaarste criminelen. In een aantal niet al te lang geleden ontdekte hunebedden die volgens onderzoek 1 van de oudsten waren, daar waren hekwerken in te vinden met primitieve sloten en kleine stukjes bot die afkomstig waren van mensen.

Vraag me niet naar een bron, die weet ik niet meer, is iets wat ik ooit gezien of gelezen heb in een wetenschappelijk iets al een tijdje terug.
Oud 27-07-2004, 11:04
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 27-07-2004 @ 11:40 :
Er zijn trouwens ook theorieen gevormd dat hunnebedden in het eerste begin gevangenissen waren voor de zwaarste criminelen. In een aantal niet al te lang geleden ontdekte hunebedden die volgens onderzoek 1 van de oudsten waren, daar waren hekwerken in te vinden met primitieve sloten en kleine stukjes bot die afkomstig waren van mensen.

Vraag me niet naar een bron, die weet ik niet meer, is iets wat ik ooit gezien of gelezen heb in een wetenschappelijk iets al een tijdje terug.
mss is dat logischer als je kijkt naar die enorme keien. of moesten doden vast gehouden worden ofzo? of beschermt? hun dingen die ze mee kregen in hun graf?
Oud 27-07-2004, 11:28
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 27-07-2004 @ 12:04 :
mss is dat logischer als je kijkt naar die enorme keien. of moesten doden vast gehouden worden ofzo? of beschermt? hun dingen die ze mee kregen in hun graf?
Tja ach, zo heb je ook culturen die de doden met het gezicht naar beneden toe begraven om te zorgen dat ze nooit weer terug kunnen komen in een demonische gestalte, wie weet hadden de keien ook zo'n soort functie in combinatie met een ritueel. Is nog te weinig over bekend helaas...
Oud 27-07-2004, 12:22
Raven
Raven is offline
Citaat:
Mutant schreef op 27-07-2004 @ 10:29 :
De link met mystiek is er zeker als je bepaalde dingen ziet, hoort of hebt meegemaakt. Wij hebben zelf een ritueel bij een hunebed gehouden, er zijn genoeg anderen die dat doen.

En hou nu eens op of dat het wel of niet past en of je de vraag nu snapt of niet, ik wil ook wel eens wat anders hebben dan geesten en gerel over God. Het lijkt wel of er nix anders meer op mystiek kan, alsof mystiek moet draaien rond alle overschot van andere fora. Dus hunebedden, niet geheel mystiek, maar mysterieus genoeg om erover te lullen hier, verder graag geen commentaar meer.

Hoe komen de hunebedden dan aan die naam? Of dolmen aan de naam hunebedden?
een vriend van me is archeoloog.. volgens hem is Hunen een andere naam voor germanen ... vandaar ( niet te verwarren met HUNNEN, die zaten meer richting mongolie... ik snapte al niet hoe die hier kwamen nl )
Oud 27-07-2004, 19:58
Tio3a
Tio3a is offline
als ik zo die foto's zie, denk ik dat dat die hunebedden zijn waar ik ook een keer ben geweest... kreeg er ook een beetje een raar gevoel bij, net wat hier ook al is gezegd. heel vreemd, maar dat krijg ik wel vaker bij begraafplaatsen, dus misschien zegt dat niet zo heel veel.
Oud 30-07-2004, 16:13
Verwijderd
Ik weet dat hunebedden overlevering zijn van Volks-Heidense Germaanse stammen (het gegeven dat er zonnewielen als zijnde symboliek zijn gevonden, die inherent zijn aan Germaanse mythologie). Maar ik weet niet de gehele oorsprong of verdere feiten, iemand hier wel?
Oud 30-07-2004, 16:14
Verwijderd
Citaat:
Zweepje schreef op 27-07-2004 @ 13:22 :
een vriend van me is archeoloog.. volgens hem is Hunen een andere naam voor germanen ... vandaar ( niet te verwarren met HUNNEN, die zaten meer richting mongolie... ik snapte al niet hoe die hier kwamen nl )
Hunnen of Hongaren zijn een Slavisch volk voor zover ik weet.
Oud 31-07-2004, 01:12
Verwijderd
Hunen zijn reuzen. *verwijst naar Germaanse mythologie*
Oud 31-07-2004, 09:23
Raven
Raven is offline
Citaat:
Ulfhešin schreef op 30-07-2004 @ 17:14 :
Atilla de hun een hongaar ??
Oud 31-07-2004, 10:34
Verwijderd
http://www.geocities.com/reginheim/huns.html
Oud 31-07-2004, 13:36
Raven
Raven is offline
centraal en oost azie.. zie je wel .. dacht al
Oud 31-07-2004, 16:29
Verwijderd
Citaat:
Zweepje schreef op 31-07-2004 @ 10:23 :
Atilla de hun een hongaar ??
Ho, opvattingsfout. Laat het maar bij 'Hongaren zijn Slavisch'
Oud 31-07-2004, 16:59
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Ulfhešin schreef op 30-07-2004 @ 17:14 :
Zeker niet. Hunnen kwamen oorspronkelijk uit Mongolie en hebben vooral bij het oostblok veel stukken land veroverd en geplunderd. Dus ook de Slavische... Klein verschil

(de Hunnen hebben daarbij ook de kleine Mongoolse paardjes geintroduceert in Europa ook wel genaamd Prezwalski paarden die nu nog altijd met uitsterven bedreigd worden wegens het overmatig gebruik van die paardjes in oorlogen als lastdieren, waarbij duizenden afgeslacht werden)
Oud 31-07-2004, 17:04
Verwijderd
Ik had al een misvatting erkend
Oud 31-07-2004, 17:09
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Ulfhešin schreef op 31-07-2004 @ 18:04 :
Ik had al een misvatting erkend
Dat las ik later ook ja

Regels voor berichten