Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-07-2004, 11:22
Verwijderd
Meestal kijk ik naar de situatie zoals die is, of eigenlijk vind ik dat ik gelukkig ben en kijk dan eens waarom dat zo zou zijn, maar ik merk dat veel mensen hun situatie vergelijken met die van anderen of 'Het kan slechter, dus nu ben ik wel gelukkig' 'Het kan beter dus...' 'Als dit of dat, dan zou ik wel...'

Is geluk voor jou relatief? Ontleen jij je geluk aan de situatie zelf, of vergelijk je deze met andere situaties en bepaal je aan de hand daarvan of je nu dan gelukkig bent?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-07-2004, 11:43
Verwijderd
Ik vergelijk mijn situatie wel met anderen, om te kijken of ik het wel zo slecht heb. Maar daarmee bepaal ik niet of ik gelukkig ben. Ik weet dat ik gelukkig ben als ik het idee heb dat (bijna) alles om mij heen gaat zoals het moet.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 12:03
Verwijderd
geluk is heel relatief. als je heel weinig hebt, is er veel minder nodig om je gelukkig te maken, dan wanneer je veel hebt. geluk hangt vooral af van de eisen die je aan jezelf stelt en de wensen die je hebt. ik ben tegenwoordig veel veeleisender voor mezelf, vind al snel dat ik dingen verkeerd heb gedaan. een paar jaar terug had ik dat nooit zo. ook heb ik nu misschien dubbel zoveel vrienden, maar hoe meer ik er heb hoe minder tevreden ik ermee ben lijkt het wel. ik heb het gevoel dat ik toch altijd achter zal blijven bij andere mensen. en vroeger was ik daar helemaal niet mee bezig. conclusie: een paar jaar terug maakte ik het mezelf een stuk makkelijker en was ik relatief gelukkiger.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 12:11
Verwijderd
Natuurlijk is geluk relatief.

Als je een maand niet hebt gegeten smaakt een boterham met kaas ook stukken beter. Als je elkaar een maand niet hebt gezien is de seks beter, etc.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 12:45
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Cytherea schreef op 30-07-2004 @ 12:43 :
Ik vergelijk mijn situatie wel met anderen, om te kijken of ik het wel zo slecht heb. Maar daarmee bepaal ik niet of ik gelukkig ben. Ik weet dat ik gelukkig ben als ik het idee heb dat (bijna) alles om mij heen gaat zoals het moet.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 21:01
Nona
Nona is offline
Over het algemeen ben ik gelukkig, dus ik heb geen reden om met anderen te gaan vergelijken. Maar kleine dingen vergelijk ik soms wel met anderen. Dan wil ik ook wel een baantje dat zo veel verdient of zulke hoge cijfers of zo'n mooi figuur. Maar ja, pech dan.

Nee, ik denk eigenlijk ook dat mensen zich pas met anderen gaan vergelijken als ze zich zelf niet heppie voelen. Het leven van anderen lijkt altijd zo veel gemakkelijker... Als je niet goed kijkt!
Oud 30-07-2004, 21:10
NaProx
NaProx is offline
Ik ben niet gelukkig, sterker nog, ik twijffel of ik ooit werkelijk gelukkig ben geweest. Maar het enigste wat ik met die gevoelens doe is wegduwen en doorgaan met waar ik mee bezig ben.

Niet slim, maar ach..

Ik moet wel..

...

Ik merk dat ik niet echt antwoord op de vraag. Nee, geluk is voor mij niet relatief. Ik spiegel me niet aan andere mensen omdat ik weet dat voor 80% het net zo'n 'schone' schijn is als voor mezelf.

Laatst gewijzigd op 30-07-2004 om 21:13.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 22:34
Verwijderd
Het leven is relatief, geluk is een must.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2004, 12:11
Verwijderd
Toen was geluk heel gewoon
Met citaat reageren
Oud 06-08-2004, 12:18
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
natuurlijk is geluk relatief

maar ik ga niet alles op een rijtje zetten en dan bedenken of ik gelukkig ben of niet
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten